• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW over de komst van vierpitters naar M-modellen

Auteur: RubenPriest, gepost 21 september 2017 om 21:58 – 32 Reacties

M3


Nein, nein, nein! Of..

Al jaren hebben M GmbH-modellen zes-in-lijn of V8 motoren. De eerste generatie M3 mocht dan wel een vier-in-lijn hebben, BMW peinst er echter niet over om viercilinders naar moderne BMW M-modellen te brengen. Althans, niet op eigen of op turbo-kracht. Dat heeft Frank van Meel van BMW M bekendgemaakt tegenover Caradvice.

Mercedes-AMG doet goede zaken met viercilinder-instappers zoals de A45 en de CLA 45. In dit soort modellen ziet BMW voorlopig geen business. Het merk heeft gezegd dat áls BMW M de stap maakt naar viercilinders, deze modellen hulp zullen gaan krijgen van hybride power.

Aan de andere kant geeft van Meel toe dat een hybride aandrijflijn ook nadelen kent. Zo brengen batterijen extra gewicht met zich mee en moderne BMW M-auto’s staan niet bepaald bekend als lichtgewicht kanjers. Het zal dus nog wel een aantal jaren duren voordat het zover is.

De topman zegt dat ze bij BMW-i kijken hoe een hybride constructie naar een M-model kan worden vertaald. Tot die tijd zullen zes-in-lijn motoren nog steeds de boventoon voeren bij M GmbH.

Ook interessant!

  • Hardcore straatracer met BMW
    Hardcore straatracer met BMW motor op komst
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, motor, Techniek

Vorig bericht: « Lezersvraag: wat was jouw hoogtepunt van de IAA?
Volgend bericht: Waarom rij-examinatoren doodsbang zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. MDA zegt

    21 september 2017 om 22:13

    Sportieve hybride aandrijflijn nog niet op punt? Hebben ze de i8 helemaal vergeten of wat?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      21 september 2017 om 22:15

      @mda: lees es

      Login om te reageren
    • fuxhound zegt

      21 september 2017 om 22:19

      @mda: Het is nu niet dat de i8 de referentie is in eender wat…

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 september 2017 om 22:36

      @mda: gewicht. 1600kg voor een sportsedan. En dan nog een elektropakket erbij?

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      21 september 2017 om 22:48

      @mda: i8 rijdt prima maar verre van echt sportief.

      Login om te reageren
  2. yipikaye zegt

    21 september 2017 om 22:19

    Toffe foto van de eerste generatie M3 trouwens.

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      21 september 2017 om 22:31

      @yipikaye: eigenlijk is dat de laatste versie van de E30 M3. De Sport Evolution. 2,5 liter ipv 2,3. 238 pk ipv 200. Homologatiemodel waar maar 600 stuks van gemaakt zijn.

      Login om te reageren
  3. fuxhound zegt

    21 september 2017 om 22:29

    Ik kan het marketingteam al horen smeken om een 4cil M-wagen om dan te refereren naar de oer-M3, want ja het begon allemaal een 4cil.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 september 2017 om 22:37

      @fuxhound: gaat nog wel gebeuren. Eerder dan later.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      22 september 2017 om 06:42

      @fuxhound: Het begon met de M1, ook de eerste M5 was er eerder dan de M3…

      Login om te reageren
  4. romeoalfa zegt

    21 september 2017 om 22:30

    Met al die (af-fabriek) M-badges op die 318d’s zie je het verschil toch niet….

    Login om te reageren
  5. daniel1975 zegt

    21 september 2017 om 22:44

    Het enige dat jammer aan de A45 is dat het slechts een 2.0 is, een 2.3 zoals de Focus zou meer koppel (off boost) betekenen…

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      21 september 2017 om 23:32

      @daniel1975: Want 381 pk en 475nm is niet voldoende ?
      Daarnaast zegt cilinderinhoud ook niet alles…

      Login om te reageren
      • wildbeest zegt

        21 september 2017 om 23:43

        @senne: vermogensafgifte over de hele powerband graag.

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        21 september 2017 om 23:56

        @senne: het gaat erom waar het zit. 475 Nm (in verhouding vrij laag trouwens) is leuk, maar als het enkel boven de 3000 rpm zit heb je er in de dagelijkse praktijk niets aan. Daarin kan de Ford wellicht iets sterker zijn, 300 cc kan best een hoop doen voor het koppel onderin. In de praktijk is het dan zelfs mogelijk dat een 2.3 zuiniger is dan een 2.0.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          22 september 2017 om 00:27

          @ej20g: 45AMG heeft 475Nm koppel ( z’n volledige koppel dus ) op 2250 tpm. Valt mee, toch?

          Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          22 september 2017 om 00:30

          @ej20g: En Focus RS heeft 440Nm koppel op 2000 toeren. Best vergelijkbaar dus.

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            22 september 2017 om 07:38

            @SimonMc: valt reuze mee inderdaad, ongeveer op dezelfde plek als bij mijn auto, alleen meer. Heb er zelf helaas niet mee gereden maar je hoort overal dat ze onderin toch niet helemaal thuisgeven. Niet zo vreemd als dat hoge koppel bij 2000 á 2250 zit, dan lijkt het waarschijnlijk alsof er daaronder niets zit.

            Login om te reageren
  6. wimbraber zegt

    21 september 2017 om 22:49

    Eerst maar downsizen in motorinhoud, dan pas cylinders eraf! Een 2,5 of 2,0 6 in lijn met een turbo setup moet ook prima kunnen in opkomende M auto’s

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 september 2017 om 00:32

      @wimbraber: *Cilinders. Jezus man, wat is dat toch met dat nodeloos verengelsen van perfect Nederlandse woorden? ( Niet persoonlijk )

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        22 september 2017 om 07:04

        @SimonMc: Haha net als ‘geleased’, ook zo’n dooddoener.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 september 2017 om 07:19

        @SimonMc: dat is omdat sommigen al hun kennis van top gear en Wikipedia hebben. Hoe vaak men er wel niet de Duitse, notabene elektrische, sneltrein ICE bijsleept als men het over een verbrandingsmotor heeft… Bij veel techniek is Engels dominant, maar bij autotechniek ben je met Duits en zelfs Nederlands beter af.

        Login om te reageren
  7. wildbeest zegt

    21 september 2017 om 22:49

    Mercedes doet goede zaken? Veel verkopen of vinden mensen een viercilinder geiler dan bijvoorbeeld een 6 in lijn? Kan het me niet voorstellen, dat vieze pruttelblok in die A45

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      21 september 2017 om 23:03

      @wildbeest: al mee gereden ?

      Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      22 september 2017 om 08:38

      @wildbeest: de meeste bmw rijders gaat het alleen om de badge. Bovendien is een 6 in lijn loeizwaar. Maar je hebt kennelijk nog nooit in een AMG gereden met het 2.0 blok.

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      22 september 2017 om 08:48

      @wildbeest: de A45 is echt een heerlijk bakkie. Wendbaar en snel, stuurt heerlijk strak. Die 2 cilinders mis echt niet

      Login om te reageren
  8. jorden zegt

    21 september 2017 om 23:44

    Ja want een X5 M is bijvoorbeeld wel een ras zuiver M-model.

    BMW M heeft zicht sinds mensenheugenis tot sportiefste jongetje van de klas geprofileerd.
    AMG hield in dat de Hulk zich onder de motorkap van normale Mercedes had verscholen.
    De consument wil niet meer echt sportief. Want ojee als
    de stoel zich niet in 13 richtingen elektrisch kan verstellen!!! Je hebt pas een goede auto als de climate control je oren er af vriest, terwijl je ballen liggen te sudderen. Stuur gevoel? Nee joh je moet met je tong kunnen straatje keren!

    Login om te reageren
  9. 2wheeler zegt

    22 september 2017 om 00:45

    Prima hoor! Lekker opgefokte 4 cilinder, het liefst met een enorme slak er op die je lekker hoort opspoelen en als we toch bezig zijn: lekker veel drag voor die oldschool feeling. Oh ja, wel rond de 1200kg houden a.u.b.

    Login om te reageren
  10. allesmetturbo zegt

    22 september 2017 om 08:54

    Liever een lekkere 4cil dan een hybride. Als ik zie wat ze nu uit een 4cil halen bij vag en mb dan is dat prima voor een hothatch zoals de 1 serie

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      22 september 2017 om 11:07

      @allesmetturbo: Helemaal met je eens. Laat ze bij BMW eerst is een M1 (of 1M) achterwiel aandrijver maken met een 2 liter 4 cilinder met +/- 350 pk en een gewicht van rond de 1250 kg. Dat zou zo maar eens de beste M kunnen zijn.

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        22 september 2017 om 12:00

        @dirkv: inderdaad! Lichtgewicht rwd en een 4cil die goed aan het gas hangt. Als er iets van elektromeuk bij moet, dan liever een elektrische turbo erbij oid

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          24 september 2017 om 21:57

          @allesmetturbo: 230i met M-pack en chip dus.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North