BMW: redt onze superhandige feature!

Auteur: , 76 Reacties

Een betere BMW begint bij u zelf.

BMW 3 Serie Touring (G31) '19

Elk merk heeft zo zijn handige features. Denk aan het Night Panel van Saab. Van die opties dat je je afvraagt: waarom hebben niet alle merken dat? BMW heeft zoiets al sinds jaar en dag op hun Touring-modellen.

De BMW stationwagons zijn namelijk uitgerust met een separaat te openen achterruit. Dit is handiger dan je denkt. Als je kleine items wil opbergen, hoef je niet de gehele klep te openen, maar volstaat de achterruit ook. Superhandig.

BMW 3 Serie Touring (G31) '19

Maar wat blijkt, niet iedereen weet dat dus. Met name de eigenaren en aspirant-eigenaren zijn er niet voldoende van op de hoogte. In een interview met AutoCar laat Stefan Horn, Product Manager van de BMW 3 Serie Touring, weten dat de apart te openen achterruit er bijna niet gekomen was.

BMW 3 Serie Touring (G31) '19

Volgens Horn is het een verborgen feature en is BMW voornemens de voorziening in het vervolg niet meer toe te passen. Bijna niemand weet ervan en te weinig mensen gebruiken het. Uiteraard is een separaat te openen achterruit duurder dan een gewoon een achterklep. Als niet meer mensen gebruik van gaan maken, zal de handige feature niet terugkeren bij volgende BMW’s. Het rekwest van Stefan Horn is dan ook dat er meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Waarvan akte.



76 reacties

Night panel van SAAB kan ook op Alfa 159. Als je maar de juiste knopjes indrukt. Zoek maar op fora. Diep onderhuids toen samen met Vectra van dezelfde plank gehaald.
@geelbarrel: leg uit? Erg nieuwsgierig wat de juiste ‘code’ is.
@dutchdriftking: Op je richtingaanwijzer kan je de helderheid aanpassen van alle meters binnen de auto. Als je de – knop ingedrukt houdt, gaat de verlichting van de toerenteller, brandstofmeter, temperatuurmeter en turbodrukmeter/oliedrukmeter uit.
@viezefreddyw: Oke, klinkt best interessant.
@dutchdriftking: Echt interessant is het niet hoor. Alleen je navigatiescherm en snelheidsmeterverlichting blijft aan. Voor de rest staat alles uit..
@viezefreddyw: interessant voor pseudo plioten met hun SAAB, ik kan goed zonder in mn 159
@geelbarrel: Ik heb het ook in mijn 159 zitten maar gebruik het eigenlijk nooit.
@viezefreddyw: dit heeft de ford mondeo uit 2006 zelfs al hoor.. Maar dan met een draaiknop. Letterlijk ieder lampje in je auto gaat mee, evenals dashboardscherm, infotaimentscherm, en alles wat licht geeft.
@joost1234: m’n focus mk1 volgens mij ook? Zou anders niet weten in welke auto ik wel ’s er mee speel. Maar da’s meer de sterkte van de verlichting, je schakelt er geen afzonderlijke delen mee uit.
@dutchdriftking: “Nog eentje dan, de 159 heeft ook een “night panel” optie waarmee alle verlichting van de tellers (muv km teller) uitgaat.
Dit doe je met de knopjes op de kopse zijde van de verlichtinghandel. (waarmee je ook door het menu bladert)
Een van deze 3 seconden vasthouden en de melding “night panel” komt op het infoscherm en licht gaat uit.
3 seconden de andere om weer alles aan te zetten”

Aldus iemand op een alfa forum
@geelbarrel: Heeft de 147 ook vanaf 2001, alleen niemand weet het
@lavoro: Dat wist ik eigenlijk ook niet (voormalig 147 eigenaar)
@geelbarrel: Dat is denk ik voor mij de druppel, waardoor ik toch voor een 159 ga kijken! Thanks, wist ik dus niet!
@posthumus: ik heb dik 10 jaar in de 159 gereden. Ik wist het ook niet.
@geelbarrel: mijn Mondeo kan dat ook! Zit rechts onder het stuur zo’n mechanisme. Als je er aan draait gaat ook de heleboel uit…

Zélfs navigatie én snelheidsmeter!
Als ze het niet weten, is dat omdat de verkoper of afleveraar van het voertuig zijn werk niet gedaan heeft zoals ’t hoort…
@crosske: dat dus. En het is sinds jaar en dag een ideale feature👍
@crosske: Onzin, alsof je elk detail maar moet benoemen. Daar zijn brochures/websites voor. En als ik een nieuwe telefoon koop, zoek ik ook alles zelf uit als ik ‘m heb.
@stfu: Maar dit is niet zomaar een detail. BMW is de enige met deze feature dus laat dat dan ook zien aan je (nieuwe) klanten!
@888natan: een Skoda Superb sedan heeft het ook en genoeg Amerikaanse stations ook. Dus niet alleen BMW.
@888natan: enige is niet waar, was een verkeerde aanname.
@888natan: Mercedes V-klasse heeft dit ook
@888natan:
Mijn Citroën C5 Break uit 2001 had het ook, zo’n apart te openen achterruit.
Gebruikte het nooit.
@888natan: zelfs een peugeot partner of citroen berlingo heeft dit…
@stfu: bij een auto is dat toch anders. Niet alles is zo voor de hand liggend, met name omdat elke auto anders in elkaar steekt. Ik vind dit bijvoorbeeld een ondergewaardeerde feature en dat mag best wel eens uitgelegd worden.
@stfu: haha classic, bij Tesla krijg je niets uitgelegd en je voelt zelfs indirect een klein beetje aangevallen. 😃

Maar wees maar niet bang, heb nog nooit uitleg gehad bij het ophalen van een auto… willen alleen een handtekening en of je 5 sterren wil geven bij 1 of ander rukonderzoeksbureau.
@stfu: ben ik niet mee akkoord. Je smartphone kost 300-400€ , de Beemer min 100x dat bedrag. Je vergelijkt appelen. Met peren
@crosske: Ook mijn eerste gedachte idd
50 jaar geleden was bij elke cheap ass USA stationbak de achterruit electrisch te openen ..

En een halve eeuw later is het te duur voor een priemiejum Duitser om een handmatige te produceren !!
handig bij kleine items? Juist handig bij de bouwmarkt! Lange palen mee, en toch de klep mooi dicht! Moet je wel sterke gasveren hebben en een kleedje gebruiken, anders mag je bij de eerste drempel je ruit vervangen.
@dutchdriftking: klopt helemaal. Gebruik het eigenlijk dagelijks. Snap niet dat de dealers dit niet bij aflevering laten zien.
@dutchdriftking: Mijn 206 SW uit 2007 had het ook. Ik wist het alleen ook niet (kreeg de auto als tijdelijke auto tot mijn lease er was). Hele tijd schelden op het lampje dat de achterbak open was, bleek dat ik in mijn onhandigheid steeds het raam los deed. Maar dat viel verder niet op :D
@galant: Plus als je het knopje op de afstandsbediening wat te lang op open drukt gaat het raampje ook open ;)
@galant: ik had zoiets met m’n toen pas net gekochte Focus mk2. Had ‘m een dag, was ergens aan het klussen -auto voor de deur- en kom einde vd dag bij auto – staan alle ramen open!! Snapte er geen bal van. Bleek dat je met wat langer indrukken van de openen-knop op de afstandsbediening alle ruiten omlaag kan draaien. En met sluiten-knop omgedraaid… Niet meer klussen met die sleutels in m’n zak dus. Maar gebruik ’t in warme tijden veel als ik richting auto loop.
De kia sportage tweede generatie heeft dat ook hoor.. Van de nieuwe generaties weet ik het niet.
@boomhauwer: En zo zijn er wel meer merken die het aanbieden. De Toyota 4Runner heeft het ook, even als de Range Rover, en bij Renault kan (kon?) je het op de Mégane krijgen. Volgens mij is (was?) het ook een optie op de Skoda Superb. En zo gaat de lijst nog wel even door. In de jaren 90 en begin 2000 had zo ongeveer iedere Amerikaanse SUV het.
Mijn pa heeft dit op zijn Renault gehad. Op zich een geinige optie, totdat een of andere laag opgeleide kokosnoot het een goed idee vond om er met een baksteen een permanent open achterruit van te maken. Na de reparatie heeft het nooit meer goed gefunctioneerd en hebben we het ook nooit meer gebruikt. Toen is ook wel gebleken dat hoewel het op papier handig klinkt, en als je het hebt je het ook wel gebruikt (vooral als er een aanhanger achter de auto hangt) maar zodra je het niet meer hebt mis je het ook niet.
Zo spannend is die feature ook niet. De hoedenplank/rolhoes zit er toch al meestal voor, dus je moet niet alleen de achterruit open maken, maar ook de rolhoes. Als je gewoon de achterklep opent (die vaak wel elektrisch gaat), kan je direct in de kofferbak. Dus ja, vrij onzinnig.
@stfu: kunt toch gewoon een klap op je rolhoes geven, dan knalt hij vanzelf naar binnen
@stfu: bij mij rolt de rolhoes ook automatisch op bij het openen… Vind het wel een handige feature die ik vaak gebruik voor kleine boodschapjes etc
@veltir: dit klinkt vies hè
Zo handig is het niet; de klep is al electrisch dus dat kan met de afstandbediening en als je het raam alleen opendoet zit de afdekhoes nog dicht dus kun je alsnog niets erin mikken.
@jmeverts: afdekhoes gaat elektrisch omhoog bij het openen. Daar hebben ze dus over nagedacht. Handige feature hoor. Vooral bij kleine boodschappen. Net even iets makkelijker dan die elektrische klep openen en weer dicht te doen.
@bisazza: bij mij blijft de afdekhoes gewoon zitten waar die zit
Ik vind het super handig! Gebruik het vooral vaak wanneer ik weer eens ben vergeten de bagagecover naar beneden te doen, hoeft niet de hele klep open.

Het feit dat er een aantal sukkelaars zijn die niet weten dat het bestaat vind ik een non argument om het te schrappen. Gewoon beter voorlichten!
Peugeot 407 SW had dit ook. Inderdaad een handige feature.
Ik heb het inderdaad ook gehad op mijn E36, E46 en E91, super mega handig, ook bijvoorbeeld op vakantie heb je de kofferbak vol en wil je even iets kleins pakken zonder dat alles uit je kofferbak pleurt, dan kan dat dus gewoon. Geniaal.
@stationcar: had de e36 touring dit ook al? Naar mijn weten was de E34 touring de eerste Bmw die het had, daarna de e46.
@e39540itouring:
🤔 Verhip, je kan wel eens gelijk hebben, in mijn voorstelling had hij dat wel, maar ik zie op de foto’s niet het kenmerkende lipje aan de achterruitwisser, scherp, scherp! 🤔
@stationcar: zo gebruikten wij het thuis ook (in E34 en later ook E61): op vakantie trips de touring kont tot de rand volladen, daarna nog de laatste kleine dingen via t ‘raampje’
Had ik deze feature maar op de 2 coupe. Handig met verhuizen.
Kennelijk de nieuwe visie van BMW: als veel klanten het niet gebruiken, lekker kosten besparen. Eerst de rwd van de 1-serie, nu dit. In mijn ogen is écht premium zijn juist wel dit soort features bieden. Waarom zou je anders nog extra betalen voor de baaaaadge.
@jaapiyo: “voor ’t oog van het kerkvolk”, zoals mijn oma altijd zei.
Ach, ik vind het niet erg. Ik heb diverse auto’s gereden met die functie, en ik heb mezelf er niet één keer op kunnen betrappen dat ik die functie gebruikte. Iets lichts als een jas of iets dergelijks gooi ik standaard op de achterbank en voor de zwaardere dingen moet de achterklep toch open omdat je je anders een breuk tilt.
Misschien dat het handig is als je een keer een lange balk bij de bouwmarkt moet halen, maar hoe vaak komt dat nou voor? Als je dat regelmatig genoeg doet om baat te hebben bij de achterruitklep, kun je net zo goed meteen voor een busje gaan.
@Edge: op vakantie met een volle achterbak en even snel een voetbal of luier moeten pakken voor de kids bij een tank/plaspauze? Fijn toch dat niet al je met moeite erin gepropte bagage er weer uit valt op zo’n vieze parking.
Bij een citroen c5 station kon het ook.
Ik zeg Kon omdat na 3 maanden het systeem al niet meer werkte.
Nog een verborgen feature, is de kliktoon van de richtingaanwijzer aanpassen in een Opel Corsa, trek beide handels achter het stuur, dus de handel van de richting aanwijzer en van de ruitenwisser gelijktijdig naar je toe. Vervolgens zie je in het schermpje van het instrumentarium P1 staan. Nu ben je in het hoofdmenu voor de instellingen. Met de hendel van de richtingaanwijzer kun je (omhoog, of omlaag) naar P7 gaan en daar het volume van de richtingaanwijzers aanpassen. Dit alles wordt ook uitvoerig beschreven in het instructieboekje.
Ik las dit vorige week toevallig, ik weet niet of dit voor mee auto’s geldt, of alleen bij de Opel Corsa.

Dat van dat ruitje had de eerste generatie Renault Megane Scenic ook, het kan handig zijn. Laat BMW dit lekker erin houden, dat maakt dan net het verschil met de andere merken, je onderscheiden is tegenwoordig blijkbaar niet echt nodig, vinden de merken zelf. Berijders vinden dat juist de puntjes om voor die ene auto, of voor dat merk te kiezen, details maken het verschil, daarom heet het ook detailhandel.
BMW-verkopers moeten het alleen bij het verkoopgesprek, of bij aflevering nogmaals benoemen, zodat de klant het duidelijk weet te vinden, of er nog vragen over kan stellen, hoe het gebruiken, of te kunnen gebruiken.
Als autokenner, ken je de meeste features al, maar voor de onwetende automobilist is het handig, om het benoemd te krijgen.
@loutervanplezier: Om welke generatie Corsa gaat het? Mijn schoonmoeder heeft er een, en het lijkt mij wel geinig om het volume een keer op standje irritant te zetten
@loutervanplezier: het kan wel eens handig zijn maar is het meestal niet. Dit soort ingewikkelde constructies maken de achterklep complex en daarmee duur. En dan kann het zijn dat je als fabrikant zomaar voor hetzelfde geld een electrische achterklep kunt aanbieden waarmee je veel meer klanten een plezier doet.
Op voorhand excuus maar het is ‘red’ i.p.v. ‘redt’.
Onzin feature. Had het ook op mn 5T, zelden tot nooit gebruikt.
Zo handig vond ik het ook niet. Je gebruikte het omdat je het had en omdat je die “feature” wel wilde gebruiken. Maar dan zat de rolhoes nog in de weg, die moest je dan ook nog wegdoen en erger, terug vastklikken. De dag dat het slot niet meer openging moest alles via de kofferklep en heb ik het eerlijk gezegd ook geen seconde meer gemist.
Dat is inderdaad handig. Deze optie zat ook op de Kia Sorento die ik had.
Dit is een enorm handige feature en niet omdat je iets kleins makkelijk erin kan doen. Nee, als je zoals ik op wintersport gaat met drie kleine kinderen zit de kofferbak van mijn 5-serie helemaal vol. Dan kan je dus eerst de grote koffers en tassen normaal erin zetten, vervolgens sluit je de klep, opent het raampje en kan je nog alle kleine dingen (helmpjes, schoenen, rugzakjes, jassen etc) erbij proppen zonder dat alles eruit valt!

En bij de Raststätte doe je gewoon de ruit open om je rugzak of jas te pakken, terwijl de rest netjes aangestampt blijft liggen. Ge-ni-aal en ik zou niet anders meer willen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind het heel erg handig maar BMW, wees dan niet zo kinderachtig dat je die rolhoes zelf uit de weg moet rammen (en weer terug op z’n plek). Bij een 5 serie gaat dat ook gewoon automatisch.

Bovendien, als je de gehele achterklep opent, gaat de rolhoes wèl automatisch mee. Hoe moeilijk kan het dan zijn om datook met het kleine ruitje voor elkaar te krijgen? Zal vast ook wel een mod voor zijn denk ik, verkrijgbaar bij een nerd met een OBD stekker.
Als je concurrenten een feature niet overnemen is het duidelijk dat het overbodige feature is.
Ik heb die achterruit op mijn F31 het afgelopen jaar misschien 2 keer separaat geopend. Van mij mogen ze het laten vervallen :-)
Ik gebruik het dagelijks op mijn m 550d touring. Stuk sneller dan de automatische klep bediening.
Ik stoor me totaal niet om de hele klep te openen. Met zo’n feature moet je een fractie van een seconde nadenken welke klep je moet gaan openen. Kan mijn hersenen niet aan. :-P
Klep gaat tegenwoordig elektrisch open en dicht en gebruik het daardoor veel minder en betrap me erop dat ik de klep alleen nog open en sluit met de sleutel.
Jarenlang gehad op diverse auto’s, maar nooit gebruikt
Ik heb het op me e46 touring, wat een kutsysteem je gebruikt het nauwelijks. Je drukt vaak per ongeluk de knop in als hij in je broekzak zit waardoor hij open vliegt. En kans op kabelbreuken zijn groter.
@ruben_vandenberg: Grappig, ik heb het op MIJN E61 Touring en vind het juist heel handig! Gebruik het dagelijks voor kleine boodschappen of als ik snel iets uit de kofferbak moet pakken. Zoals eerder vermeld ook erg handig voor lange voorwerpen bij bijv. de bouwmarkt. En ik heb nooit last van ‘knopjes die per ongeluk ingedrukt worden in mijn broekzak’. Dus je auto gaat ook constant open en op slot? Vreemde broek heb je, misschien iets te strak?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).