BMW snijdt in kosten: minder handbakken en motorvarianten

Auteur: , 63 Reacties

BMW maakt steeds vreemdere keuzes in de ogen van de klassieke petrolhead.

BMW

De pilletjes zijn nog steeds niet uitgewerkt bij de Duitse autofabrikant. Kregen autoliefhebbers eerst voorwielaandrijving en een maffe MPV door de kiezen, nu volgt er opnieuw een klap in het gezicht van de BMW-rijder van vroegâh.

Chef financiën bij BMW, Nicolas Peter, heeft gezegd dat er gesneden gaat worden in het gamma op het gebied van varianten en mogelijkheden. De Duitsers willen meer geld in ontwikkelingen stoppen. Ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden, elektrische auto’s en onderzoeken naar mogelijkheden om verbrandingsmotoren nog zuiniger te maken. Elektrische- en hybride modellen leveren nu nog minder op in vergelijking met benzine- en diesel BMW’s. Daarom moet er ergens geld worden bespaard.

Zo zullen er minder motorvarianten komen. “We hebben nu vier dieselvarianten voor de 5-serie (rijtest). Ik zou er niet op inzetten dat er vier dieselmotoren beschikbaar zijn in de volgende generatie 5-serie.”

Daarnaast zou BMW willen stoppen met het aanbieden van handgeschakelde 2-series voor diverse varianten in Amerika. Of dit op termijn ook in Europa gaat gebeuren met de 2er is niet bekend. In 2016 ging 5,5 procent van de omzet van BMW naar ontwikkelingen. De komende drie jaar komt dit tussen de 5,5 en de zes procent te liggen. (via Reuters)



63 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Dat ze zich willen focussen op automaten lijkt me zeker in Amerika geen slecht idee. In Europa willen de meeste nog lekker zelf schakelen, maar ook hier bijvoorbeeld ( Singapore ) is het meeste toch automaat.
Motoren gamma kleiner maken lijkt me geen goed idee, zeker niet de concurrentie niet hetzelfde doet.
@magnumsing: juist in Amerika wil men graag zelf schakelen in sportieve auto’s. F10 M5 kon je daar nog handgeschakeld krijgen. Hier niet.
@r3fl3x: zelfde geld voor de E60 M5, was ook verkrijgbaar met handbak.
@r3fl3x: Dat klopt, maar dat is maar een klein gedeelte.

Het gros wat wordt verkocht in de USA is géén M model en doorsnee Amerikanen willen gewoon wel een automaat.
@magnumsing: ik denk dat 90% liever een automaat heeft, maar vele de meerprijs niet waard vinden.
@flutterby: yep. Ik ben er zo een. Zelf niet hoeven schakelen is een luxe. Maar die luxe vind ik geen €2000 waard want zelf schakelen en koppelen is alleen in de file echt vervelend. Als automaten €500 zouden kosten dan werden er vrijwel geen handbakken meer verkocht. Bij Porsche is door CO2 gegoochel de automaat goedkoper dan de handbak en dan neemt ook iedereen de automaat (behalve een handvol puristen). Dat terwijl Porsche een veel sportiever merk is dan BMW.
@mashell: Porsche is zeker sportief, maar de mensen die een Porsche kopen zijn dat vaak niet..
@flutterby: klopt, in europa zijn automaten voor een meerprijs… in Azie is het juist omgekeerd ( en moet zeggen dat ik het in Amerika niet weet )
@flutterby: Dit. Realiteit is dat een handbak trager en onhandiger is.
Was zelf type toetsenbordridder met zware bedenkingen bij een (semi)automaat maar eens je er een hebt zie je in wat voor prietpraat de journalisten plegen te vertellen ivm “emotie” van een handbak.
@heidekonijn: Dat jij een luie donder geworden bent, wil niet zeggen dat een handbak geen meerwaarde heeft …
@dawwg: Mijn youngtimer heeft een handbak (en een knoerhard koppelingspedaal), mijn daily heeft een handbak ook al is die auto gemaakt voor automaat -want zoals @flutterby zegt wil ik daar het geld niet aan geven- en mijn weekendwagen heeft een dubbele koppeling. 2/3 handbak dus. Argument invalid.
@magnumsing: hier willen de meeste mensen ook liever een automaat. Maar die is vaak nog iets duurder dus kiezen ze voor een handbak. Ik ken maar weinig die een handbak willen in hun dagelijkse filebak.
@magnumsing: probleem vroegah was voornamelijk vebruik van automaten en de aanschaf. Nu zijn die automaten beter dan handbakken dus wat let je. Ik zou er trouwens ook njet aan moeten denken…. een automaat in mijn 328 bah bah
BMW, het VW uit Beieren.
@tttijn: ik dacht dat de titel “VW uit Beieren” al aan Audi toebedeeld was?
Ik vindt het zelf ook niks maar wie rationeel denkt geeft niet om die handbak met de automaten van nu.

Helaas is een auto kopen ook geen rationeel iets dus doe mij die handbak maar.
Tjah, ook ik was er altijd van overtuigd dat een automaat het rijplezier zou vergallen… heb nu een jaar een auto met een goede automaat en ik zou niet meer terug willen. Denk dat steeds meer mensen dat gaan krijgen aangezien je nu al als “actie” een tijd lang gratis een ZF automaat krijgt op iedere nieuwe BMW.
@timt: welke auto met goede automaat heb je dan, als ik mag vragen.
Ik woon vlak bij m’n werk, dus ik heb geen auto nodig voor woon-werkverkeer. Als ik rijd, doe ik dat meestal voor het plezier van het rijden, en daar hoort voor mij een handbak bij. Geen toekomstig klant van BMW, dus.
Handbak is zo 1998
@lekkaah: En wielen zijn zoo 200.000 v.Chr.
@Jochempie: als iedereen hier nou ff een nieuw model met een antieke handbak koopt, kunnen ze die meuk aan blijven bieden..

of denk je dat BMW een miljardenbedrijf is geworden door oude knoei aan te bieden voor die paar verdwaalde zeikerds (die zichzelf ‘puristen’ noemen)?

@lekkaah: Euh ja, als ik het geld had om in vier jaar tijd 75% van de nieuwwaarde van zeg een BMW M4 af te schrijven, had ik de handbak geselecteerd!
@lekkaah: Maar even, je noemt een handbak antiek… Ik zie het anders.. Een automaat is aan veroudering onderhevig, terwijl een handbak tijdloos is. Het gaat bij een handbak ook niet om het technisch vernuft, maar om het plezier van de controle.
@Jochempie: controle? Ik heb een automaat en ook ik heb controle over mn versnellingen. Ik trek een keer aan de flipper
@romeoalfa: Controle over hoe je handmatig de vertanding verandert.
Ook automaat hiero, wil ook nooit meer anders. Voor de lol ga ik wel motorrijden.
@racerx: hear hear!
Tja, BMW-rijder van vroegâh, de fabrikant van je favoriete ijzerwaar heeft een nieuw motto: freude am kostenreduzierung.
@pomoek: exact, BMW heeft nog maar één echte visie: shareholder value.
En die visie druipt werkelijk van bijna alle huidige modellen af. Het zit allemaal minder strak in elkaar, materiaalgebruik is matig in vergelijking met de concurrentie en motoren en onderstel staan niet meer op het hoge technische niveau van voorheen. Door de sterke merkwaarde zal het nog even duren, maar vroeg of laat komen klanten er toch echt achter dat ze beter ergens anders kunnen gaan winkelen. Ik zie mezelf in ieder geval geen moderne BMW meer kopen in de nabije toekomst.
@erwh: noem es een bedrijf op met shareholders die dan ook schijt hebben aan hun shareholders (?????)
@lekkaah:

Elk bedrijf heeft shareholders overigens…
@jack_abarth: het was ook sarcasme.. vindt het dramatisch gelul in de ruimte..
@lekkaah:

Haha, ja daar heb je een goed punt!
Als elektrische en hybride autos zo weinig opleveren, misschien heeft dat een reden? Zoals het feit dat geen bmw rijder dat wilt? Als je dat wilt koop je maar een prius of tesla lijkt mij?
@spykerboy:
Misschien hebben deze geen toekomst, al brult de hele milieu lobby dat we elektrisch moeten gaan rijden, ben ik van mening dat ze zich beter zorgen kunnen maken over de explosieve toename van vliegbewegingen wereldwijd.
Is de uitstoot van auto’s peanuts bij vergeleken
@desjonnies: helemaal correct en ook die vrachtschepen die op het onderste van de oliepan varen, daar komt pas een troep uit
@trust:

Waar wil je overigens straks het overschot uit de door jouw genoemde oliepan laten?
@jack_abarth: het zal vast nog voor genoeg andere dingen gebruikt kunnen worden, maar dat zal meer kosten. Verstoken Is natuurlijk niet de enige oplossing, en om je voor te zijn: waar ze anders op moeten varen? Fair enough, Geen idee! En @applevis de overheid kan wat makkelijker geld binnen harken aan consumenten dan aan groten scheepvaart maatschappijen, maar misschien weet ik er het fijne niet van.
@trust: dat is geen reden om het wagenpark niet milieuvriendelijker te maken. Het is allemaal een kwestie van tijd voordat ook schepen en vliegtuigen eraan moeten geloven
@desjonnies:

Dat is niet waar. Auto’s zijn, samen met vrachtverkeer, nog steeds de grootste vervuiler kijkend naar verschillende vervoermiddelen.
@72bug:
Industrie – #1
Huishoudens – # 2
@desjonnies:

Enige waarin huishoudens een groot aandeel in hebben is de uitstoot van roet. CO2 is vooral de energie- en transport sector. Echter, met betrekking tot NOx spannen de auto’s de kroon!
@72bug:
plastics
afval
scheitpapier
afvalwater
Ding is dat de automobilist het makkelijkste en best geregistreerde slachtoffer is.
@72bug:
Overigens zijn zaken als roet en methaan uiteraard NIET schadelijk voor het milieu.
Ook schijnen die zgn PCB’s onschuldig te zijn, toch?
@desjonnies: Ga ik weer met mijn bronnen. Here goes. Ik geef toe, cijfers zijn oud, ik heb geen tijd om iet recenters te vinden maar ik denk (mening) dat ie niet dramatisch zijn veranderd. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2005/39/trein-het-minst-milieubelastend
Dus in de toekomst geen X5 met handbak? Balen zeg…
Als BMW liefhebber vind ik dit nieuws weinig te maken hebben met een ‘vreemde keuze in de ogen van de klassieke petrolhead’. De genoemde voorwielaandrijving en mpv zijn mij natuurlijk wel een doorn in het oog, maar als BMW nu wat onnodige keuzes verwijdert om ruimte te maken voor innovatie, dan noem ik dat eerder gewoon goede bedrijfsvoering. We willen BMW immers niet over 20 jaar failliet zien gaan omdat ze weigerden te veranderen? Als liefhebber ga ik me pas weer zorgen maken wanneer ik lees dat de M divisie geschrapt wordt, de 3-serie voorwielaandrijving krijgt of er alleen nog maar driecilinders tot 140pk geleverd gaan worden.
“Chef financiën bij BMW, Nicolas Peter, heeft gezegd dat er gesneden gaat worden in het gamma op het gebied van varianten en mogelijkheden. De Duitsers willen meer geld in ontwikkelingen stoppen.”

Nee we gaan de mogelijkheden beperken en duwen het daarna voor het dubbele door je strot via het BMW-Individual label…

Marketing 101…
Fabrikanten willen de productiekosten drukken, en ze hebben vrij baan. Wat dat betreft is BMW echt geen uitzondering, mensen kopen toch wel omwille van het merkimago.
Doordat de fabrikanten de productiekosten willen terugdringen wordt de technische levensduur korter. Dit is op zich voor de ‘verbruiksartikelen’ onder de auto’s niet zo’n probleem, maar voor de dynamische/sportieve modellen steekt het wat.
Nogal een opgeklopt artikel. Geen handbakken aanbieden in de VS is logisch. Dat vinden ze daar alleen horen in sportwagens. En de 2 serie coupe is geen sportwagen, maar een leuke gran tourismo.
En dat de volgende 5 serie geen 4 diesels meer krijgt is ook logisch. Er is nu een diesel hetze gaande. Als die doorzet zal er gewoon veel minder vraag naar diesels zijn.
Jammer voor de liefhebber, zeker BMW weet handbakken te bouwen waarbij iedere schakelactie een plezier is.

Kreeg pas een nieuwe A-klasse mee bij de concurrent en daar voelde het beduidend minder. Zou voor een C-klasse dus altijd een automaat kiezen (tenzij AMG). Bij BMW zou ik echter zelfs bij een 320d nog in de verleiding komen een handbak te nemen. Voor het gespaarde geld kan er dan weer een sterkere motor genomen worden.
Huidge 5 heeft 4 diesel motoren?
Onzin! Er zijn 2 motoren: een 2.0 en een 3.0. De 2.0 komt er in 3 smaken en is volgens mij voor >95% gelijk tussen die smaken. De 3.0 komt met 2 verschillende turbo-methoden.
@gregorius: j,a lees jij de les even aan de CFO van BMW wat er binnen zijn bedrijf speelt……..
@slickrick: Nope. Ik ga hem de les niet lezen. Marketing mensen binnen BMW willen graag dat wij denken dat er 4 of 5 diesel motoren zijn voor een 5 serie.
Mijn doel is om duidelijk te maken aan de lezen dat je soms door de marketing praat heen moet kijken.
@gregorius: wat is een motor? Als je alleen dat blok rekent zijn het er wellicht maar twee. Maar fabrikanten gaan zoveel verder om kosten te besparen. Bij een motor met een lager vermogen passen ze zomaar andere turbo’s, dunnere slangen, andere zuigerveren etc toe.
De motoren worden ook in andere fabrieken gebouwd. Dus als complete motor aan de assemblage fabriek aangeleverd. En dus telt elke variant gewoon als separate motor. Maar je kunt inderdaad bedenkingen hebben of je nou naast een motor van 190pk en 265pk er ook echt nog eentje van 231pk nodig hebt.
@mashell:
Klopt, ik had het fout. Eigenlijk hebben ze maar 1 opbouwmotor-ontwerp. De Bx7D. En daar zetten ze 4 of 6 stukjes aan elkaar. Allemaal met 84mmx90mm boring en slag. Uiteindelijk stoppen ze er wat andere injectoren in. (als het op de Duitse wiki staat, is het waar :) ).
Wat voor Turbo ze er vervolgens opschoeven; dat is een turbo en niet een ander blok.
Dus 1 blok basisontwerp, 2 blok varianten, 5 krachtbron-varianten.
“Als boekhouders de koers van BMW gaan bepalen, hebben ze een mooie toekomst achter zich ”
desjonnies
@RubenPriest: clickbait – en ik ben er in getuind. :-\
Volkomen logisch! Als je eenmaal in een moderne automaat hebt gereden, wil je echt niet meer zelf schakelen, vooral niet in Nederland. Ivm werk gereden bijv de nieuwe XC90, 750Li x-drive, a6/a4. Rustig rijden is makkelijker, hard rijden ook. Misschien wilt nog 1% van de autorijders in Nederland die daadwerkelijk nog af en toe een circuitje pakt een handbak, voor de rest is het allemaal geneuzel met dat zelf schakelen.
@driver38: zal voor veel mensen misschien zo zijn, maar voor mij geldt het alvast niet en volgens zijn er meerderen hier die zo denken
@r3fl3x: ja klopt, iedereen is in potentie ook max verstappen op dit forum. Net als die gast laatst in de my car-video, met zn 20 jaar klagen over onderstuur bij een alfa 146 geloof ik.
Misschien scheelt het ook wel in de ontwikkelingskosten als je niet 45 nichemodellen maakt?

Ik weet niet hoor, ideetje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).