
Hoelang kun jij nog knoppen gebruiken in je BMW?
Toen Tesla het minimalisme introduceerde wisten we niet wat dit teweeg zou brengen in de auto-industrie. Werd toen nog beetje lacherig gedaan om dat minimalistische interieur, opeens werden fysieke knoppen een absolute zeldzaamheid. Daar komt de industrie nu langzaam weer op terug, want mensen vinden op een knopje drukken toch wel een stuk fijner (en veiliger!) dan zo’n klerescherm.
BMW heeft wat dat betreft goed nieuws voor de knopjespurist. Tenminste, één knop is heilig bij BMW en dat is de volumeknop. We hadden liever gehoopt dat er nog meer knoppen belangrijk waren voor het merk. Ik bedoel, de geniale 1 t/m 8 sneltoetsen in een BMW had natuurlijk nooit mogen sterven. Dat was een fantastische USP.
Het merk zegt tegenover BMWBlog dat ze uit data kunnen concluderen dat de volumeknop belangrijk is. BMW beschikt over gigantische hoeveelheden gebruikersdata. Met meer dan tien miljoen verbonden auto’s wereldwijd kan de Duitse fabrikant precies zien welke functies het vaakst worden gebruikt en hoe bestuurders ermee omgaan.
Hoewel je bij vrijwel alle moderne BMW’s ook via het stuurwiel het volume kunt regelen, grijpen bestuurders opvallend vaak naar de fysieke draaiknop in de middenconsole. Niet zelden is dat om simpelweg het geluid direct te dempen: één druk en de auto is stil. Juist door de populariteit blijft de volumeknop bij BMW bestaan.
Fysieke knoppen verdwijnen niet zomaar, maar alleen als het gebruiksgemak en de data het toestaan. Het is dus geen nostalgie, maar een weloverwogen keuze. Zo vallen ook de bediening van ramen en spiegels in de categorie “blijvertjes”.
Toch mag het wat mij betreft wel wat uitbundiger. Stoelverwarming, climate control. Allemaal zaken die ik graag bedien met een echt knopje. Misschien ben ik wel heel ouderwets. Welke knop heeft volgens jou een absoluut bestaansrecht? Laat het weten. In de comments!





Data mag nooit de enige bron zijn om beslissingen op te baseren. Gevoel en beleving zijn in een auto minstens zo belangrijk
En nog iets; ergonomie.
Fysieke knoppen vind je blindelings.
Ik vond het zo heerlijk in de oudere generatie mercedes de navigatie bestemming in te kunnen toetsen met de numpad net als op een oude nokia. Zo verschrikkelijk om met een wieltje door het hele alfabet heen te bladeren of met m’n vingers het touchscreen onleesbaar te maken.
Ik zal wel de uitzondering zijn, maar mis mijn gesture control vooral voor volume veranderingen in mijn laatste BMW. Om daar voice control voor te gebruiken, wat BMW zegt dat het betere/nieuwe alternatief is, ervaar ik geheel niet als vergelijkbaar. Voor navigatie opdrachten is voice control ondertussen wel het betere alternatief boven de touch pads etc. Gelukkig heb ik de 8 instelbare knoppen nog wel.
Kan jij, of iemand anders, mij uitleggen wat precies die 8 knoppen zo fijn maakt, of waarmee je ze ingesteld hebt? Ik heb die knoppen ook, en ik heb ze nog niet eens aangeraakt.
Ik gebruik nagenoeg uitsluitend Apple Carplay, en heb het gevoel dat daarmee de functionaliteit van die 8 knoppen weg is.
Wat ik wel ontzettend kut vind, is hoe omslachtig het is om Klank in het menu te vinden en in te stellen. Waarom is dat niet gewoon direct een fysieke knop.. onder de 1 tm 8 bijvoorbeeld? ;)
Die klankregeling kun je gewoon onder de 1t/m 8 knoppen programmeren, functie kiezen via menu en dan 1 van die 8 knoppen even vasthouden
Ik heb nog geen inbouw navigatie gezien die beter is dan die op mijn iPhone. Ik gebruik het dan ook nooit. Voor de rest lekker fysieke knoppen die ik kan vinden zonder mijn ogen van de weg te halen.
Welke iPhone app gebruik jij dan? Want ik ervaar Apple maps, Google maps en HERE weGo als minder dan de ingebouwde navigatie, de route en verkeersinformatie is vaak hetzelfde maar de user interface van auto’s is veel beter dan de telefoon schermen. Ook is het kaartmateriaal van Google maps is vaak wat beperkt.
Waze
Ik vraag mij echt af hoe over 20-30 jaar de software van de huidige auto’s in de lucht wordt gehouden. Zeker als de software van Google of Apple komt.
Bovendien, de reductie van knoppen geeft de software-mannekes meer mogelijkheden tot manipuleren. “Beter” wordt dan vooral duurder. De autoriteiten zijn hierin veel te naïef.
Fysieke knoppen op het stuur zijn voor mij een must, stoelverwarming/koeling en climate control knoppen zijn handig maar in 95% van de tijd staat de AC op 20 graden AUTO en kan ik de stoelverwarming koppelen aan een bepaalde buitentemperatuur. Waar ik me eigenlijk meer aan stoor is het ‘schermcentrische’ design. Ik wil gewoon een mooi interieur met goede materialen en geen uitgekleed hok met enkel een of meerdere schermen.
Op zich kun je met zo’n scherm het interieur mooier aankleden met hoogwaardige materialen dan als het vol zit met plastic knoppen.
Hoe moeilijk is het denk je dan. 2 draaiknoppen (1 voor volume, 1 voor temperatuur), en nog een paar knopjes voor zaken als fan speed, defroster, etc. De rest in het scherm. Die paar knopjes kunnen toch niet zo duur zijn?
Vraagje aan bmw rijders. Waar gebruiken jullie de 1-8 knoppen voor?
Bij mij is 1-5 voor muziek (radiozenders en CarPlay) en is 8 het CarPlay thuisscherm. Voor de rest doe ik alles eigenlijk via het I drive wiel denk aan verbruik of locatie bekijken en stuur ik bestemmingen vaak door via de bmw app of via spraak. Ben wel benieuwd hoe dit bij andere gebruikers is
Voormalig BMW rijder hier: ik gebruikte de 1..8 knoppen helemaal nergens voor. Ik kon gewoon niet onthouden wat onder welke sneltoets zat. Compleet zinloze functie, veel te prominent in het interieur.
Mashell, je moest eigenlijk ook helemaal niet onthouden wat je achter welk nummer gezet had. Lichtjes je vinger erop houden en van links naar rechts wrijven en het scherm toont je welke functie welke knop heeft. Gaat heel vlot en je drukt dan gewoon de knop in als je de functie hebt gevonden.
Vooral handig voor snelkoppelingen naar functies die wat dieper in het menu zitten, zoals bijvoorbeeld gedetailleerde verbruiksinfo, bandenspanningsdruk, adblue tankinhoud of om te wisselen van alle radiozenders naar enkel je opgeslagen zenders.
Of je kon natuurlijk ook een zender achter ieder nummertje zetten. Eigenlijk een top uitvinding maar die zeer veel BMW rijders volgens mij niet eens kennen/kenden.
En uiteraard zal niet iedereen altijd alles (willen) gebruiken of nodig hebben.
Maar wat ook je voorkeur mag zijn, het is toch eens zo fijn als gewoon alles kan?
Ik vind ze geweldig en gebruik ze regelmatig. 2 staat bij mij op bandenspanning, als ik de bandendruk en temperatuur wil monitoren voor het hooligunnen, 3 voor het Torque Display als ik de pk’s en nm’s in beeld wil, 4 voor het M Setup menu als ik de M1/M2 knoppen wil aanpassen, 5 en 6 voor radio dingen en 7 en 8 voor boordcomputer en reiscomputer.
1 t/m 7 telefoonnummers van gezin en bediening automatisch hek, 8 is om snel van spotify naar radio 2 om te schakelen, soms wissel ik wel eens een functie, net wat op dat moment handig kan zijn
Volume, climate control (temperatuur, fansnelheid), liefst ook vorige en volgende voor muziek / spotify. Ik probeer regelmatig via het touchscreen vorig of volgend nummer te drukken en dat gaat niet altijd in 1x goed, moet ik naar dat scherm kijken ipv op de weg, is niet fijn.
Ik ben heel blij dat ik gewoon een auto met al die fysieke knoppen heb, mega intuitief en blind te bedienen, kan ik gewoon op de weg letten als ik de airco of volume wil aanpassen. En gewoon een analoog tellerhuis achter m’n stuur. M’n vrouw en ik hebben besloten dat we deze daily ook helemaal op gaan rijden. Fcking fossiel dat ik d’r ben.
“Fysieke knoppen verdwijnen niet zomaar, maar alleen als het gebruiksgemak en de data het toestaan. ”
Deze snap ik niet. Als je fysieke knoppen weghaalt, hoe kun je dan mbv data bepalen of ze al dan niet nodig zijn? Puur obv het aantal keren dat ze digitaal gebruikt worden?
De iDrive knop is voor mij heilig. Scheelt je een hoop vieze vingervlekken op het scherm en je hoeft niet helemaal uit je stoel naar voren te leunen om iets te selecteren.
De startknop
Heb een pre-LCI G21 340i, voor mij de perfecte mix tussen analoog en digitaal. Ben een groot fan van de idrive-knop. En ook van de 1–8 sneltoetsen, gebruik ze dagelijks. O.a. voor navigatie (1 = naar huis). 2 is mijn vrouw bellen. Verder sport display, head-up aan of uit, boordcomputer.
Moet/mag binnenkort een opvolger uitzoeken en baal nu al dat ik die knoppen moet missen.
Dat is voor mij sowieso de reden om gewoon mijn auto te blijven rijden, dat en dan dat beest van een S58 voorin natuurlijk, maar rij dan ook gewoon privé
Wat mij betreft mogen vrijwel alle knoppen vervangen door voice control. Mits dat perfect werkt natuurlijk.
En alles went, zelfs de gekke stuurknoppen voor richting aanwijzen van tesla.
Knoppen 1 t/m 8: navigatie naar huis, gezinsleden bellen, de leukste radiozenders en als nummer 8: navigatiestem UIT.
We gaan naar de knoppen.