
BMW heeft het niet zo met Apple CarPlay.
Ondergetekende is zo’n luxe huisdier die maar wat graag gebruikmaakt van Apple CarPlay. Toevallig ben ik een BMW-rijder (uiteraard), dus in deze claim van het Duitse automerk kan ik me niet zo vinden.
BMW heeft aangegeven dat CarPlay (of Android Auto) helemaal niet zo boeiend is. In elk geval niet onder BMW-rijders. Dat zeggen ze tegenover BMWBlog op basis van data van maar liefst tien miljoen auto’s. Tja, wat is nou mijn mening op die tien miljoen.
Uit die data kan BMW halen hoe klanten het infotainmentsysteem gebruiken. Big Brother BMW concludeert dat het gros van de BMW-rijders vertrouwt op de ingebouwde navigatie, niet op Apple Maps of Google Maps via CarPlay.
Durach noemt het zelfs de “CarPlay-mythe”. Online hoor je vaak verhalen dat bestuurders massaal hun iPhone koppelen en vervolgens nooit meer de fabrieksnavi aanraken. BMW zegt: onzin. Ja, CarPlay wordt gebruikt, maar niet continu en zeker niet als primaire navigatie. Eerder voor losse zaken, zoals berichten of muziekstreaming.
Dan ben ik zeker een eenhoorn. Ik heb nog nooit de fabrieksnavigatie gebruikt in mijn BMW, omdat het toch weer enigszins verouderd en langzaam is. Maar zelfs in een moderne BMW prefereer ik CarPlay over het complexe Operating System 8 met vijftigduizend icoontjes en submenu’s.
De integratie van CarPlay gaat er overigens niet beter op worden met de Neue Klasse. Dat heeft niet zozeer met BMW te maken, want het merk wijst met de vinger naar Apple. De Amerikaanse techgigant maakt CarPlay niet compatible met het nieuwe Panoramic Display, waardoor bestuurders zijn aangewezen op de navi van de auto. Via het grote scherm in het midden is CarPlay uiteraard wel te gebruiken, maar dan kun je dus niet gebruik maken van aanvullende functionaliteiten.
Daarnaast ziet BMW geen noodzaak om mee te gaan met CarPlay Ultra, de nieuwste, diepere integratie van Apple. Aston Martin heeft als merk de primeur te pakken, maar andere merken zijn niet zo happig op deze nieuwe variant. Apple CarPlay minder belangrijk dan het lijkt, heeft BMW dan toch gelijk?





Herkenbaar, ik gebruik het ook zeker niet in de auto’s die het wel hebben…. ingebouwde navi gebruik ik niet, wel google maps gewoon op de telefoon op mn schoot of in de bekerhouder in het centerconsole
Telefoon op schoot, dat is veiligheid ten top 🙈
Die naar-beneden-kijkers bekeuren voor artikel 5.
‘k Gebruik de navi van de auto, niets mis mee bij Audi wat mij betreft. De smartphone aan een houder geklikt voor up-to-date file-info uit Google Maps. En voor Flitsmeister.
Op de telefoon op je schoot? Klinkt allesbehalve handig
Ik heb gewoon 5 tientjes uitgegeven aan een brodit houder. Iedere dag plezier van. Heb overigens wel een oude auto, dus heb het ding gewoon met 2 zwarte korte schroeven extra goed in het dashboard vastgezet. USB-C kabel erheen geleid via de hoeken, die hangt nu standaard zo’n 3cm onder de houder. En in de andere auto gebruik ik android auto. Geen appel voor mij. Zei laatst nog tegen mijn schoonvader: als je van al die reclame af wilt in je browser, download firefox en gebruik de ublock origin extensie. Blijkt dat extensies niet mogen van ome Cook. Wat een gehandicapte apparaten blijven dat, die iphones.
Tegenwoordig kan je de uBlock extensie gewoon downloaden voor Safari op de iPhone. Zijn ze rijkelijk laat mee, maar het kan wel…
Ah top, zal het mijn schoonvader laten weten! Ook weer typisch, safari wel, firefox niet. Anderen aan regels laten voldoen en dan zelf niet. Is Apple niet alleen in overigens.
Ublock origin is gewoon verkrijgbaar in de AppStore.
@Johanneke: sta je er wel eens bij stil dat die advertenties blokkeren indirect ervoor zorgt dat je de websites die je gratis aangeboden krijgt geen geld meer verdienen? Oprechte vraag, sinds ik namelijk min of meer direct betaald wordt door advertentie-inkomsten heb ik al mijn Adblockers verwijderd.
Waarom heeft BMW het zo specifiek op carplay? In die data zit toch ook android auto. Dat wordt dan wel meer gebruikt?
BMW rijders hebben toch geen Android telefoon, dat is voor het plebs…
Die marketing werkt dus toch echt bij sommigen. Verbazingwekkend.
Zoals met alle designs van BMW was ook de middenconsole display een opgave. Wie zit er nou te wachten op een “tilted” screen? Als dat intuïtief gezien zo’n succes was, dan zouden m’n TV en kozijnen er thuis ook zo uitzien, BMW!
Kijk naar je zelf.. Kijk naar een auto… Helemaal niks is perfect rechthoekig. Het is een gewoon een onnatuurlijke vorm. Het resultaat van technische beperkingen in display productie en beperkingen in creatief User Interface design. Langzaam aan verdwijnen de rechthoekige schermen die helemaal niet rechthoekig hoeven zijn, horloges, auto schermen, smartphones…
Kijk naar jezelf? 🤔 Okay, ik weet niet waar jij rechthoekige schermen ziet verdwijnen? Je kan van allerlei vormpjes verzinnen, want idd: het hoéft niet. Maar een scherm zoals hierboven is compleet zinloos als je ’t mij vraagt.
Jij bent toch niet rechthoekig?
Ik vind dit scherm een stuk fraaier staan dan zo’n saai rechthoekig scherm.
Als je content op mij zou projecteren zou je ’t fijn vinden dat ik rechthoekig was? Dat ’t er fraai/anders uitziet: snap ik, maar is niet altijd intuïtief. De content aan de linker en rechterkant (als je die vlakken wil benutten althans) zal je moeten aanpassen aan die schuinaflopende vorm. Het scherm tilt (scewed) naar links zodat die punt dichterbij de bestuurder zit en ’t optisch daarmee ook logischer er uit laat zien. Allemaal “fraai”, maar wil je content/functies logisch projecteren, dan heeft deze vorm geen toegevoegde waarde. Kijk anders even naar de Mini en wat de algemene indrukken van hun ronde vormgeving zijn…
Ik heb CarPlay nooit gemist in mijn Tesla en als ik dat infotainment van die nieuwe iX3 zo zie dan is dat volgens mij ook gewoon prima? CarPlay is leuk voor budget auto’s, maar een luxe auto zou gewoon met goede navigatie en entertainment moeten komen.
Goede navigatie kan bv. toch niet op tegen waze met zijn gigantische community. Het is bv. absurd hoe bv. waze meestal al op de hoogte is van puin op de weg en hiervoor waarschuwt. Zelfde met verborgen flitsers.
Ik gebruik altijd Android Auto en vindt ook gewoon irritant om bij elke auto (rij soms wel eens wat anders dan mijn eigen auto’s) helemaal uit te zoeken hoe het werkt. En als een auto al ouder is dan 3 a 4 jaar weiger ik sowieso om nog die te gebruiken, omdat de kans is dat het verouderd is, al aanwezig is. Gewoon hop, eigen muziek, eigen navi en door.
BMW-navigatie via de head-up display, CarPlay met TomTom op de middenconsole en Flitsmeister Pro op de telefoon.
Routes komen meestal overeen, soms verschillen ze. Uit duizenden kilometers Europa-roadtrips blijkt dat de BMW-navi met RTTI vaak de beste en snelste route geeft. 🙂
Je gebruikt drie navigates tegelijk? Verdwaalangst?
Je moet goed bedenken hoe de dataset van meneer Durach in elkaar steekt.
In 2022 stond er op BMW blog:
“Speaking with Australian magazine CarSales, 7 Series product manager Christoph Fagschlunger said the company has been gathering user data in the last three years”
Oftewel de data die gebruikt wordt bestaat uit nieuwe auto’s van 2019 tot 2025.
En dan is het logisch dat DIE bestuurders de ingebouwde navi vaak gebruiken. Die hebben vaak nog recente kaarten en kaartupdates in het leasecontract of afgekochte onderhoudscontract. Die rijden dus rond met actuele kaarten.
Maar vanaf een jaar of 5 dat een auto oud is, begint de actualiteit van ingebouwde kaarten te vervagen. De auto gaat naar prive eigendom, wordt minder goed geupdated, wordt goedkoper onderhouden, naar een andere garage, ander contract, allemaal redenen waarom een groot gedeelte van BMWs die ouder zijn dan 6 jaar een slechtere eindervaring bieden wat betreft ‘ingebouwde navigatie’.
En dan gaan Android Auto en Carplay shinen. Maar dat is niet meer boeiend voor meneer Durach. Want de derde eigenaar betaalt niet mee aan de extra investering nu.
En BMWs zijn zo duur tegenwoordig dat de gemiddelde autoblog Reageerder (voornamelijk) alleen in de markt is voor een wat ouder exemplaar. Vanaf eh ongeveer 6-8 jaar…
Meh, ik heb (al even) een 5-serie touring uit 2022 en gebruik daar dagelijks gewoon Carplay op hoor.
Vind Google Maps, Waze of Apple Maps nog steeds mijlen ver boven de BMW navi uitsteken.
Hoe vaak gebruik je de BMW navi? Ik heb een 5 uit 2015, maar vind juist dat de BMW navigatie mijlenver boven Google maps uitsteekt. Ten eerste is de integratie met het head-up display natuurlijk een pre, maar de routes van de BMW navi zijn heel vaak slimmer en beter. Zeker de afgelopen 2 jaar is Google maps gewoon bagger aan het worden, net als de Google zoekmachine.
Je krijgt 3 jaar updates van BMW en kunt daarna betalen om je kaarten up to date te houden.
Ik heb Android auto ooit eens geprobeerd in mijn vorige BMW, maar vond het ingebouwde systeem toen al beter. Mijn huidige BMW heeft aanvullende navigatie info in de tellerbak en de HUD, dat gaat Google of Apple nooit beter doen…
Ingebouwde navigatie met real time verkeersinformatie is vaak ook een stuk beter dan zo’n App op je telefoon. En je wordt minder afgeleid door al die stomme notificaties tussendoor. Maar het grootste nadeel van navigatie op de telefoon is wel dat je telefoon snel leeg loopt. En vooral niet gaan opladen tijdens het gebruik van Carplay want dan wordt de telefoon gloeiend heet. Daarvan gaat de batterij stuk en zo heb je het verdienmodel van Apple voor Carplay ontdekt.
Carplay navigatie is leuk voor een huurauto zeker niet voor elke dag.
Zeg me dat je nooit CarPlay hebt gebruikt zonder te zeggen dat je nooit CarPlay hebt gebruikt
Ik heb Carplay regelmatig gebruikt in huurauto’s. Leeg getrokken telefoon en gloeiend hete telefoon, allemaal meegemaakt. Gebruik tegenwoordig alleen Carplay voor audio en daar valt het al op dat de muziek later begint dan de UI de nieuwe song aangeeft. Het is gewoon een slecht systeem met een te zware processor belasting van de telefoon.
Ik gebruik Android auto omdat ik het ooit zo heb ingesteld. Als ik in de auto stap dan maakt ie automatisch verbinding met mijn telefoon. Maar als je mij nou vraagt wat de meerwaarde is van Android auto of Carplay dan kan ik het je niet echt vertellen. Ik gebruik wel Spotify voor mijn muziek maar in de BMW zit standaard een Spotify app die overigens beter geluid geeft dan dat ie eerst via Android auto binnenkomt.
Daarnaast gebruik ik de TomTom app (Ondersteun Nederlands/Europese bedrijven in plaats van Amerikaans) en Flitsmeister. Maar de BMW-navigatie is ook prima. Het heeft alleen geen mobiele flits waarschuwingen. Als ik die wel had dan is die hele laag van Android of Apple ertussen helemaal onnodig.
Ik gebruik merknamen maar het is geen reclame dus volgens mij hoeft het niet in de moderatie vast te zitten.
Helemaal gelijk. Het systeem is veel beter geïntegreerd in de cockpit en head-up display. Daarnaast kun je ook meestal (na ongeveer 2018) het adres naar de auto versturen en direct op start drukken. Vooral bij BMW werkt het perfect, het gaat tot op het niveau van op welke rijstrook je rijdt en waar je heen moet op de HUD. Heb het bij BMW, Audi en Porsche lang gebruikt (hun eigen systemen) en het werkt gewoon prima. Je moet natuurlijk wel jaarlijks een abonnement afsluiten bij elk merk maar dat heb ik er wel voor over, dan kun je de app en andere handige diensten gebruiken zoals Spotify App enzovoorts. Het enige wanneer ik persoonlijk Carplay gebruik is als ik een vervangend vervoer heb of even in iets anders moet rijden. Apple kennende zullen ze ook nooit zo goed integreren met een ander systeem want dat doen ze ook niet met andere besturingssystemen.. Laat a.u.b. de fabrieken hun eigen systemen verder ontwikkelen dit zorgt voor meer innovatieve concurrentie en een betere merkpositionering.
Ingebouwde Audi navi, werkt perfect: wegendatabase wordt (soms meermaal per dag) ‘over the air’ bijgewerkt en realtime verkeersinfo via internet in de kaarten van de auto. Carplay gebruik ik eigenlijk niet, layout is ouderwets en bv flitsmeister heeft weinig mogelijkheden om te scrollen en zo en dat kan ook op telefoon in de houder. Ik begrijp die BMW uitspraken wel dus.
Zou je echt meerdere updates krijgen of mislukt de installatie wel eens?
Geen idee, alles werkt gewoon door maar geen idee hoe je kunt achterhalen wát er wordt aangepast. Wat ik wel weet: de nieuwste wegen zitten er altijd goed in.
Yep, in mijn BMW (eind 2018) gebruik ik ook geen Carplay of Android auto. Wel gedaan. Maar kan niet tippen aan het gemak van de geïntegreerde van BMW. Zelfde met Audi. Maar volgens mij werken BMW, Audi en Mercedes en andere Europese of Duitse allemaal met Here als platform. Met TTI delen al die auto’s de route informatie met elkaar en werkt het perfect.
Een nieuwe bmw is vaak hybride en de navigatie helpt om het verbruik goed in te richten.
Los daarvan, alle ingebouwde navigatie is het eerste jaar prima, daarna verouderd het. Dat heb ik bij bmw, Audi, Mercedes, Chevrolet en Kia gezien de afgelopen jaren.
Ik gebruik altijd CarPlay, ik stap in, mijn telefoon wordt herkend, en hopsa, hij weet op basis van mijn agenda waar ik heen wil. En dat in elke auto exact hetzelfde.
Als merken CarPlay of android auto niet meer willen ondersteunen, dan is dat om 2 redenen: ze willen zelf de data hebben en zien een verdienmodel, en ze hebben grootheidswaanzin en denken dat ze beter zijn in software bouwen dan de grootste der aarde.
Hoezo verouderd het? Als je kaarten up to date houdt (meestal de eerste drie jaar inbegrepen) blijft het top werken.
Staar je jezelf nu niet blind op de omvang van de tech concerns? Want ze hebben vaak last van de rennende voorsprong. Apple (en Google ook) zit bijvoorbeeld vast aan een verouderde user interface, bijvoorbeeld dat bolletje met de getal naast je bijvoorbeeld WhatsApp icoon, dat zegt dat je een aantal ongelezen berichten hebt maar dat is eigenlijk niet wat je wilt weten, je wilt weten wat er in die berichten staat. Ook lukt het Apple nog steeds niet om veiligheidsupdates van nieuwe features te scheiden. Ook zijn de eerste versies van een nieuwe IOS release erg instabiel. Apple is geen topper als het op software aankomt.
CarPlay is in combinatie met idrive 6 gewoon nodig voor Spotify en Flitsmeister, dan is het net zo handig om voor die paar keer per jaar dat ik navigatie nodig heb gewoon de kaarten app van Apple te gebruiken, is altijd up-to date. BMW vraagt daar momenteel gewoon €89,= per jaar voor, ga ik liever een keer voor uit eten oid. In mijn vorige BMW had ik idrive 7, daar gebruikte ik wel de navigatie van bmw en de ingebouwde spotify app, werkte geweldig, CarPlay gebruikte ik daarin eigenlijk niet. Maar het is allemaal geneuzel, want uiteindelijk werkt het allemaal prima.
Dit klinkt in alles als een zure reactie van BMW dat klanten liever in haar eigen ecosysteem opsluit, zodat er later extra (betalende) diensten kunnen worden gepusht. Sneu.
Het zal anekdotisch bewijs zijn, maar zowat iedereen die ik ken gebruikt voortdurend CarPlay. Het maakt vaak niet uit hoe goed hun ingebouwd infotainment is.
Ik begin het ‘nut’ van CarPlay steeds meer te verliezen als ik heel eerlijk ben. Het stond altijd op mijn lijst om een nieuwere VAG-unit in de Passat te schroeven, maar ik ben tegelijkertijd een beetje een OEM (plus)-snob geworden. Ik vind bijvoorbeeld het een fijne toevoeging dat de navigatie ook tussen je tellers werkt. En nou kan een modernere VAG-unit dat ook wel, alleen dat verandert wel het in- en uitschroeven van vier schroeven en wat kabels in en uit pluggen naar het ook nog eens moeten coderen van een nieuwe unit, wat het weer een lastiger verhaal maakt.
Op zich gebruik ik CarPlay nog wel in de Kona van het ouderlijk huis en dat werkt best prima, maar ik vind Hyundai’s eigen software ook zeker niet verkeerd. Mensen vinden de menustructuur van CarPlay altijd fijn, maar die van Hyundai zit er vrijwel niet vanaf. En aangezien die OTA-updates krijgt, is je navigatie ook vrijwel nooit gedateerd. Moet wel zeggen dat ik het ook een misser van jewelste vindt om alleen bedraad CarPlay te hebben in een auto van 2024. Maar da’s weer een heel ander verhaal.
Ik heb in al mijn auto’s een Tomtom met levenslange flits en kaartupdate. Heeft al heel wat boetes bespaard.
Ideaal, geen gedoe met mobieltjes die leeglopen of waar het scherm weg valt. Maar de navigatie van BMW heeft
ook zijn voordelen, restaurants en bezienswaardigheden zijn daar veel gemakkelijker te kiezen en te vinden, dat is vooral op vakantie erg plezierig.