De afgelopen jaren was Rotterdam al een testspeeltuin voor BMW, dat blijft ook de komende jaren zo.
BMW en de gemeente Rotterdam hebben een nieuwe overeenkomst getekend. Misschien wist je dit niet, maar de Duitse autofabrikant gebruikt Rotterdam sinds 2018 als proeftuin voor ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Daar deden wij als Autoblog ook aan mee in het verleden, toen Wouter in 010 probeerde zoveel mogelijk elektrische kilometers te maken met een PHEV.
BMW en Rotterdam
Rotterdam is niet de enige stad waar het merk proeven doet op het gebied van toekomstige mobiliteit. Ook in de steden Los Angeles, München, Berlijn en Beijing is BMW actief. De samenwerking tussen Rotterdam en het automerk zal nu verlengt worden. Er is een nieuwe overeenkomst getekend door wethouder Mobiliteit Judith Bokhove. Samen met Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG voor Customer, Brands, Sales. Met deze Memorandum of Understanding heeft BMW het recht om tot zeker 2027 Rotterdam als proeftuin te gebruiken.
Voor de komende jaren heeft BMW zichzelf een aantal hoofdvragen gesteld. Er worden vijf nieuwe pilots uitgerold die betrekking hebben op het verbeteren of stimuleren van elektrische mobiliteit. Het gaat hier om de volgende vragen.
- Hoe overtuig je bestuurders van elektrische auto’s om hun auto te verplaatsen naar een parkeerplek als hun auto voldoende opgeladen is?
- Kunnen opgeladen elektrische auto’s ingezet worden als buffer voor het stroomnet voor de momenten dat er veel andere elektrische voertuigen opgeladen moeten worden?
- Welk effect hebben snelheidswaarschuwingen en andere in-car verkeersaanwijzingen op het rijgedrag van automobilisten?
- Hoe kan de gemeente verzamelde en geanonimiseerde gegevens uit auto’s (bijvoorbeeld kuilen, wegomstandigheden) gebruiken om de verkeersveiligheid te vergroten of het onderhoud te verbeteren?
- Op welke manieren kunnen automobilisten verleid worden om hun auto op een P&R of parkeerplaats aan de rand van de stad te parkeren en de ‘last-mile’ van hun reis via openbaar vervoer of deelvervoer te vervolgen?
ericc zegt
Geen M-Town dus….jammer!
b00st zegt
Hoe overtuig je bestuurders van elektrische auto’s om hun auto te verplaatsen naar een parkeerplek als hun auto voldoende opgeladen is? > Door het betalend te maken zoals Tesla doet, je hebt 5min de tijd na laden om je auto te verplaatsen, daarna begint er een idle fee te lopen. Je weet ook op voorhand wanneer je auto vol gaat zijn. Mogelijks zou je nachtelijke uren niet kunnen laten meetellen (tussen 22u en 8u bvb).
flutterby zegt
@b00st: als de palen gewoon V2G ondersteunen dan is meer aangesloten EVs altijd beter. Liefst zelfs zonder laadplaatsen maar gewoon parkeerplaatsen met een laadaansluiting.
Ook met redelijke eenvoudige technieken zoals Slim Laden (VandeBron) kunnen we hiermee de pieken verlagen en zorgen dat de auto ‘s ochtend op het aangeven tijdstip vol is.
flutterby zegt
De eerste twee zijn tegenstrijdig van elkaar en kan je beter vragen aan een partij die er verstand van heeft. BMW loopt rijkelijk achter op gebied van accu’s en laden, beter een energieboer bellen.
Klojum zegt
“Hoe overtuig je bestuurders van elektrische auto’s…” ?
Door de auto in kwestie in stappen weer te ontladen en de stroom terug te geven zodra de “tank” vol is. Dus geen directe boete die de meeste Tesla-rijders toch wel makkelijk kunnen betalen, maar een indirecte boete. Laat op de laadpaal zelf ook een lamp branden wanneer de auto te lang de parkeerplek bezet houdt. Zo’n schandpaal lijkt me een goede prikkel om je auto tijdig weg te halen.
flutterby zegt
@Klojum: pff wat een boel jaloezie in een reactie zeg.. de boete tarieven werken bij Tesla juist enorm goed maar lijkt mij voor een openbare paal onwenselijk.
sportabgasanlage zegt
Stuur een appje naar de eigenaar:
“Hey, je auto is weer helemaal opgeladen! Zou je alsjeblieft plaats willen maken voor de volgende klant? Je staat namelijk niet op een parkeerplaats maar op een laadplaats. Dankjewel!
PS als je je auto niet binnen 15 minuten verplaatst betaal je een parkeertarief.”
flutterby zegt
@sportabgasanlage: vaak geven de borden bij een laadplaats helemaal geen laadplaats aan. Beperkingen in het onderschrift zijn niet rechtsgeldig en daar mogen enkel uitzondering benoemd worden. Tenslotte kan niet iedereen (Nederlands) lezen.
mashell zegt
Beperkingen in het onderschrift zijn niet rechtsgeldig?!? Je mag na 19:00u dus nog steeds maar 100 op de snelweg?
flutterby zegt
@mashell: nee want dat is een uitzondering en geen beperking. Een 130 bord met daaronder “19:00 – 6:00” zou niet betekenen dat buiten die tijden de maximumsnelheid lager is.
mashell zegt
Ik volg je niet. Er staan borden met snelheid 100 en op het onderbord 6:00 – 19:00 langs de snelweg. Dat betekent voor mij dat 100 de maximum snelheid is geldig in/beperkt tot het tijdsvenster 6 tot 19 en daarbuiten geldt het bord niet en geldt de standaardregel: 130.
flyerbunch zegt
Wildgroei aan palen, aanbieders en ondubbelzinnige prijzen maakt het niet altijd even gemakkelijk om alles op 1 lijn te krijgen en te reguleren. Men zou daar beter eerst iets aan doen! PS: Het is niet alleen Tesla die de idle fee aanrekenen, maar ook enkele andere aanbieders. Check gewoon af en toe je laadapp van je auto en laat deze niet onnodig aan een laadpaal staan.
marcomanta zegt
Hebben ze enig idee wanneer de Rotterdammert in een Scalectrix stapt, niet dus. Die blijft vrolijk in de Polo, Astra, Micra etc rijden en kijkt dan wel verder.