Als er een hybride X6 komt, dan is een hybride versie van de welbekende X5 natuurlijk geen verrassing. BMW doet ons echter wel verbazen met het feit dat het hier gaat om een hybride diesel.
In Genève zal het Duitse merk deze conceptcar tonen, het is een milde hybride (ActiveHybrid). De hybride technologie is gecombineerd met een twin-turbocharged viercilinder diesel, een nieuwe achtbak en zonnepanelen op het dak! Dat alles in de body van een BMW X5.
Al dat groene geneuzel doet weinig af aan de performance. De BMW Vision EfficientDynamics concept gaat namelijk van 0 naar 100 in een zeer redelijke 8,9 seconden.
De concept car, gebaseerd op de BMW X5, realiseert een gemiddeld verbruik van slechts 6,5 liter diesel per honderd kilometer en een CO2-uitstoot van 172 g/km. Uiterst gunstige waarden in het segment van Sports Activity Vehicles die in ons land zouden resulteren in een volledige vrijstelling van de veelbesproken CO2-heffing. Tegelijkertijd staan de dynamische kwaliteiten ook op een hoog niveau: de auto sprint in 8,9 tellen van nul tot honderd kilometer per uur. Daarnaast kan deze hybride concept car zich op het gebied van comfort en gebruiksmogelijkheden volledig meten met de bestaande BMW X5.
BMW monteert in de Vision EfficientDynamics de uit de BMW 1 Serie befaamde tweeliter dieselmotor met variabele twin-turbo. Deze krachtbron is goed voor 150 kW/204 pk en een maximaal koppel van 400 Nm bij 2.000 tot 2.250 toeren per minuut. Een uiterst compacte elektromotor voegt hier nog eens 15 kW aan vermogen en 210 Nm aan koppel aan toe, ter ondersteuning van de acceleratie. De BMW ActiveHybrid techniek levert zowel een bijdrage aan het prestatiepotentieel als aan de reductie van het verbruik. Zo doet de direct in de aandrijflijn geïntegreerde elektromotor tijdens het remmen dienst als generator, waardoor de dieselmotor minimaal belast wordt om de accu bij te laden. De opgewekte elektriciteit gaat naar een krachtige en ruimtebesparende lithium-ionaccu in de bagageruimte. Mede dankzij deze voorziening blijft de bagageruimte zeer riant. De sterke accu zorgt ervoor dat diverse voorzieningen blijven functioneren wanneer de Auto Start Stop-functie de motor uitschakelt om brandstof te besparen. Via een extra 120-volt netwerk voorziet de accu onder meer de klimaatregeling van stroom. De Auto Start Stop-functie wordt gecombineerd met een volledig nieuw ontwikkelde brandstofbesparende automatische versnellingsbak met maar liefst acht versnellingen. Deze transmissie is gereed voor serieproductie.
Op het dak van de BMW Vision EfficientDynamics bevindt zich een zonnepaneel van één vierkante meter met een capaciteit van één kilowattuur. Hierdoor is het onder meer mogelijk de transmissieolie voor te verwarmen om zo de koude start fase te verkorten. Ook kan het zonnepaneel energie leveren voor een koelbox, audioapparatuur en het opladen van de accu.
Voor verfijning van de stroomlijn ontwikkelde BMW nieuwe, aerodynamische velgen. Bij een snelheid van 160 km/uur is er één kW minder vermogen nodig dankzij de verminderde luchtwervelingen bij de wielen.Met de BMW Vision EfficientDynamics verkent BMW de mogelijkheden van een intelligente hybride-aandrijving als nieuw component binnen EfficientDynamics. BMW streeft ernaar om voor alle modellen specifieke aandrijfconcepten te ontwikkelen die een zo laag mogelijk verbruik combineren met het rijplezier wat BMW zo kenmerkt. Door per model steeds te kiezen voor toepassing van de best geschikte EfficientDynamics componenten, kan BMW tegen een aanvaardbaar kostenniveau steeds nieuwe alternatieven ontwikkelen en standaard op al haar modellen inbouwen.
Juppe zegt
Haha, dit kwam ik ook net tegen:
http://www.worldcarfans.com/9080221.007/page1/bmw-x5-twin-turbo-hybrid-concept-revealed
Met nog wat plaatjes en info.
Josje zegt
vraag ik me af of er op dit soort hybrides ook slurptax komt (en daarmee bedoel ik een verhoging van de prijs) tis nog altijd een SUV?
Rick dos zegt
“The BMW Vision EfficientDynamics delivers 43.5mpg on the combined cycle and just 172g/km of CO2 emissions.”
Zo, kijk, en dat is BMW dan weer.
Don’t hate, people! Appreciate….
autoblogger zegt
@Juppe: thanks, maar is dezelfde info. Plaatjes voegden mi weinig toe.
Armada zegt
@ Rick dos
Volgens mij heb jij ergens stiekem een BMW tempeltje in je huis gebouwd, of niet? :)
Hylke zegt
@Armada
Heb ik ook :D
Rick dos zegt
@Armada
Tempeltje? Nou, laat dat -tje maar weg hoor.
Maar uh, interesse in het BMWisme? Als je dit ziet en leest dan valt het geloof toch niet meer te ontkennen? :D :P
vla zegt
zijn hele huis is de tempel :lol: respect!
Rick dos zegt
Jahaaaa, op het dak heb ik zo’n ronddraaiende BMW logo. De Mac bij mij in de buurt is er niet blij mee… :D
Patrick2002 zegt
Thumbs up. Zonnepanelen ook, hoe simpel :)
Chorizo zegt
Nu voor de mensen die zich nog niet eikel genoeg vinden als ze gezien worden in een X5 : een witte X5 ultra-manbearpig eikel edition.
Debieler als een witte aso 4×4 van een aso merk met “ik ben goed voor het milieu” stickers.. wat voor lijm zitten die BMW marketeers eigenlijk te snuiven?
Als je in een zijstraatje staat met zo’n ding, wat zijn de kansen dat iemand je voor laat?! Hopelijk heb je dan eten bij, kan wel even duren.
Alwood zegt
wel leuk… lijkt me helemaal leuk als ze dan op het idee komen de startmotor gewoon te vervangen door de elektromotor… dan verlies je er nauwelijks nog ‘lightness’ op.
Als er een beetje zware versnellingsbak in hangt is het koppel van de 2.0 volgens mij ook nog ruim genoeg om 180 te cruisen.. niet? :P
sacha zegt
@Alwood: Alle hybrides gebruiken de electromotor als startmotor. Dat is een zgn. no-brainer.
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Stoer hoor! BMW maakt een goeie hybride..
Gnagna..
Not jealous at all.. !! :D
Renny zegt
De volgende stap is dat ze dit in hun 3 of 5 touring steken. Die zijn lang genoeg voor enkele extra zonnecellen…
Turbopaultje zegt
Ach, wat aardig. BMW presenteerd ook eindelijk hun 1. mild hybride conceptauto. Een mild diesel hybride. Dat hebben Peugeot en Citroen die Beierse boeren al voor gedaan.
En volgens ingewijden van Toyota, die toch al sinds 70 er jaren met hybride bezig zijn, is een dieselhybride niet so easy voor personenautos. Reden: trillingen vs. comforteisen.
Als basic bedrijfswagen zijn de dieselhybrides echter al lang in serieproduktie, DHL gebruikt ze o.a. En Daimler werkt momenteel aan een fraai hybridesysteem in stadsbussen:
http://www.elektroniknet.de/home/automotive/news/n/d/hybrid-bus-von-mercedes-geht-2009-in-serie/
BTW. Vorig jaar op de IAA stond Daimler met een hele reeks concept-modellen, inkl. M en S Klasse met dieselhybrides. Dus waarom zo´n ophef hier ? Vooral als men weet dat BMW en Daimler hier samenwerken…………
RenJie zegt
Hmmz, moet dat geen spetter zijn icm met de x35d ??!! :D (in de toekomst)
Alwood zegt
@ sacha
… lol :P zelfs een prius? :o zeker als de elektromotor wat groter is heb je dan best veel lading nodig om de eerste keer rond te draaien.. klinkt het ook anders… zo’n startende hybride?
en de lithium accutjes die bmw gebruikt wegen volgens mij ook niet zo veel, als ze dat nu ook in een 3 bouwen!
Turbopaultje zegt
Wel erg interessant om te zien dat de publieke opinie aan het bijdraaien is mbt. hybrides…………..
Porsche´s Peperbus was meer dan ff wennen, maar een BMW is schijnbaar al wel te pruimen als hybride.
Barry330cd zegt
Een verbruik van 6,5 liter per 100Km is een extreem goede waarde voor een dergelijke zware en cW ongunstige auto. Waarom sommigen dan weer moeten afgeven op BMW is mij een raadsel. En dat een diesel trillingen zou opleveren logenstraft BMW al jaren met haar extreem fijne dieselmotoren. Dus alle reden om deze te gebruiken ipv benzine, want diesel is nu eenmaal zuiniger.
JackBlack zegt
Mooi van bmw, eindelijk een hybride duitser ;)
Het enige:
Waarom op de x5 en niet op de 3- of 5-serie. Die rijden meer rond, en je kan betere gebruiks- en prestatiecijfers krijgen. Want de vraag is of de suv over 10 jaar nog wel geaccpteerd is (is nou al twijfelgeval0.
Zoef zegt
bwah is dit een hybride? Ja je moet het zo noemen om politieke redenen. Maar eigenlijk is het gewoon een diesel met wat slimme hulpfuncties. hij kan geen meter op electriciteit met nuluitstoot rijden. Daarom is het voor mij geen echte hybride. Maar wel mooie en nuttige technologie. En het zuinige verbruik is mooi meegenomen, niet voor de CO2-lulkoek maar gewoon omdat je minder moet betalen aan de pomp.
autoblogger zegt
UPDATE: heb het Nederlandse persbericht toegevoegd plus een gallery.
Zoef zegt
“Op het dak van de BMW Vision EfficientDynamics bevindt zich een zonnepaneel van één vierkante meter met een capaciteit van één kilowattuur”
mmm die formulering laat technisch wel te wensen over. Bedoelen ze een vermogen van 1 KiloWatt? die kilowattuur is gewoon een miskleun in deze context.
Theoretisch kan dat maar het lijkt me sterk want de zon levert vol in zenith op de evenaar in optimale omstandigheden 1.4 kW per vierkante meter en ruimtevaartgrade zonnecellen leveren weliswaar 70% rendement, maar dan kosten ze wel 250 euro per celletje van 10 bij 5 cm ofte 50.000 euro voor een vierkante meter?
Die prijs heb ik van de jongens van de Umicore Solar.
http://www.solarteam.be/
en het zonnevermogen per vierkante meter heb ik hiervan:
http://hypertextbook.com/facts/1998/ManicaPiputbundit.shtml
Realistischer lijkt mij 200 Watt.
Alwood zegt
@Zoef
precies :D
en als het goed is krijg je op deze manier wel de korting van een hybride! (ipv korting op gewoon zuinige auto, zit in NL zo 2000eu tussen). Maar je hebt niet zon vaute prius :P
Verder is deze wagen een stuk minder underpowered dan een gemiddelde hybride volgens mij… Dé benchmark voor zuinige wagens vind ik eigenlijk of ze nog steeds zuinig rijden bij 150, dat is echt knap. Iedere auto met een te klein motortje kan scoren op lage snelheden.
Juppe zegt
@Alwood,
Ook de prius gebruikt (een van de 2) elektromotoren om de benzinemotor te starten. Dit gaat ook nog eens heel erg subtiel: De elektromotor brengt de benzinemotor op zo’n 1000rpm, waarbij de kleppen openblijven (draait lekker licht) en er geen brandstof ingespoten wordt en de bougies niet vonken. Op dat toerental wordt de boel in werking gesteld. Merk je niks van. Je hebt nog nooit zo’n soepel startende motor gehoord.
Bij een normale motor gaat het als volgt: De startmotor ramt ‘m met een lompe tandwielconstructie door de compressie (schok en trilling) tot zo’n 100 rpm (of 2/300?). De eerste paar slagen brengen de motor tot stationair toerental. Wat zeker bij een diesel niet voorzichtig gebeurd.
@Zoef:
Wat is een hybride? De Civic Hybride gebruikt dezelfde opstelling, maar de verhouding elektromotor/verbrandingsmotor is iets anders. Daarom noemen ze dit mild-hybride. Technisch gezien is er weinig verschil.
Overigens kan de Civic ook geen cm rijden zonder dat de krukas rondraait.
O ja: Verschil tussen de Civic en deze BMW is dat de Civic een CVT heeft en de BMW ‘slechts’ een aantal verzetten.
Erikje zegt
Dit is ook een vette X5: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1207731.html#more
Alex zegt
Met deze techniek neemt BMW een voorsprong. Een voorbeeld voor anderen. Het verbaast mij niet als de 140 g CO2/km is bereikt zodra de Vision EfficientDynamics wordt toepast op 3 en zelfs 5 serie benzine versies (komt er ook een flexifuel type inclu lpg?).
Maar heeft het nog een losse startmoter en dynamo of heeft de electromoter de beide functies?
autoblogger zegt
@Erikje: yep, en die komt ook met hybride diesel!
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/30/china-heerscht-x5-kopie-met-diesel-hybride
Siswoyo zegt
Die velgen lijken wel op die van de Lamborghini Reventón. Daar zeiden ze dat het helpt voor de aerodynamica, daar zal wel wat in zitten. Aangezien BMW soortgelijke velgen heeft en het hier het verbruik moet drukken.
gezinsauto zegt
@Zoef: “Op het dak van de BMW Vision EfficientDynamics bevindt zich een zonnepaneel van één vierkante meter met een capaciteit van één kilowattuur”
Lijkt me ook eerder 200waat. meer wel elk uur 100-200 watt. dus als de X5 12 uur licht vangt, is dat 200 x 12 = 2 kw. Dus als het accupakkket, zeg, 10 kw groot is, dan is dat toch 20% opladen per dag, en dat scheelt 20% extra inspanning voor de diesel.
BMW maakt het heel slim.
Michiel zegt
Maar de volgende stap = aandrijving en diesel omdraaien.
Diesel = generator
Aandrijving = 4x electomotoren bij het wiel (niet in het wiel) als afgeveerd gewicht
Accu = hetzelfde als BMW nu heeft: een kleine lithium-ion
Voordelen:
– gewichtreductie: geen aandrijflijnen meer, geen differentieels, etc
– vrijheid in architectuur: ruimere auto, veiliger, betere gewichtsverdeling
– stationair draaiende diesel: veel efficienter, lichter, duurzamer
Nadeel
– geen traditioneel motorgeluid meer bij optrekken
Jroetjuh zegt
Die velgen alleen al…
Echt zo typisch BMW “styling”… Lelijk dus!
thom zegt
@ Gezinsauto
Helaas die vlieger gaat niet op
BMW’s Brake Energy Regeneration
Hoe werkt het: het systeem absorbeert de energie die vrijkomt tijdens het remmen. Dit gebeurt met behulp van een intelligente alternator, die aanslaat tijdens het remmen en een accu tot 100% laadt met energie die anders verloren was gegaan. Het systeem treedt alleen in werking wanneer het benodigd is.
dus accu wordt opgeladen tijdens et remmen
Alex zegt
@ Michiel
Kan beter. Als generator zal ik voor gasturbine kiezen ipv. diesel 4 takt. Rendement is nl. 80% tegenover 40% en brandstof keuze is breder van aardgas, benzine, kerosine en diesel. Trouwens Volvo heeft jaren terug dit principe gebruikt in een protoype.
Chorizo zegt
@Alex
En zo komen we bij de Fioravanti Sensiva.
Gasturbine generator, elk wiel een electromotor, sensoren in de banden om perfecte tractie en grip in de bochten… in 1994.
Je begint je af te vragen wie ze voor de gek houden, die autoproducenten.
raserati zegt
oerlelijk net zo als elke BoereMestWagen weg ermee blaaaaaaaaaaaaaa!!!
VOLVO
CSL zegt
Tja, weer zo enorme vooruitgang door BMW.
“Subsidie bij aanschaf hybride auto
Om het gebruik van hybride auto’s te promoten, heeft de overheid een speciale subsidieregeling in het leven geroepen. Hybride auto’s met een A-label kregen tot 1 juli 2006 een BPM-korting van 9.000 euro. Dit is verlaagd naar 6.000 euro. Voor hybride auto’s met een B-label geldt sinds 1 januari 2006 een korting van 3.000 euro op de BPM. De subsidieregelingen voor hybride auto’s zijn van toepassing tot 1 juli 2008.”
Dus binnekort zo’n 6000 goedkopere 3-serie kopen? Die nog’s enorm zuinig en duurzam is! Dat is pas een goede actie.
Alex zegt
@Chorizo
Wow, die Fioravanti Sensiva is zelfs anno 2008 SF, genius bedacht. Wellicht te goed voor de mensheid. http://www.conceptcarz.com/vehicle/z359/Fioravanti_Sensiva.aspx. Zelfs googlen levert opvallend weinig data’s op :(
@raserati
DON’T SPAM
Rovvel zegt
“Zo, kijk, en dat is BMW dan weer.”
“Met deze techniek neemt BMW een voorsprong. Een voorbeeld voor anderen.”
“Tja, weer zo enorme vooruitgang door BMW.”
Ik rol hier bijna van mijn stoel van het lachen. Als er een BMW-badge op zit, dan kan een hybride ineens wel? Hilaaaarisch.
Het gaat dan nog om een prototype. Ik moet er natuurlijk niet bij vertellen dat de hybrides van Toyota en Honda al tien jaar rondrijden.
Los daarvan vind ik het wel een stap in de goeie richting. Ik ben ook onder de indruk van de manier waarop BMW groene technologie verkoopt. De benaming alleen al: “efficient dynamics”. Vrij geniaal, daar kunnen de Jappen nog iets van leren.
LP640 zegt
…’Voor verfijning van de stroomlijn ontwikkelde BMW nieuwe, aerodynamische velgen. Bij een snelheid van 160 km/uur is er één kW minder vermogen nodig dankzij de verminderde luchtwervelingen bij de wielen…’
Sooooooowwww nou ga ik hem echt gelijk kopen!!!
CSL zegt
@Rovvel
Waar heb jij al deze technieken in een auto toegepast gezien?
Wie heeft gezegd dat Hybride niet kan?
Je moet geen woorden in andere monden leggen. Als je iets “nuttigs” te vertellen hebt, zeg het gewoon.
mashell zegt
2 uitlaten! 1 voor de diesel en 1 voor de electromotor :-)
Serieus, in het zwart ziet niemand dat je X5 eigenlijk een 4 cilinder 2 liter diesel is. Kom wel eens de goedkoopste en daarmee ook meest verkochte X5 gaan worden.
gezinsauto zegt
@ mashell
precies! bmw brengt deze juist aan de onderkant van de martk uit. in nederland wordt dit de BOM voor lease rijders. vele bedrijven verbieden lease auto’s met veel uitstoot.
de lease tarieven zullen bij de bmw laag zijn en correct ua uitstot. en dat maakt de x5 mogelijk voor erg veel mensen.
Het is natuurlijk allemaal te laat, maar wel goed uitgevoerd
Chorizo zegt
@CSL
vond Rowell’s bijdrage anders best to the point.
Zowel BMW als Mercedes hopen iets aan hun groene imago te doen… door al jaren met allerhande prototypes op de proppen te komen, en dan nog hoe langer, hoe minder geavanceerd. Marketinglaagje van rijstpapier. Zonde.
Turbopaultje zegt
Er zijn al diverse, veel intelligentere hybride oplossingen als concept car.
Helaas vrij onbekend bij het publiek.
Renault Kangoo Cleanova II uit 2004:
Mitsubishi Lancer EVo MIEV uit 2005 met AWD elektro-naafaandrijving :
Daarbij vegeleken is deze BMW X5 Hybrid simply a joke………..
magret zegt
Rovvel en turbopaultje
helemaal waar.