• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil een sportievere nieuwe Z4?

Auteur: Alwood, gepost 8 mei 2012 om 17:59 – 57 Reacties

BMW Z4M Roadster


Leuk wagentje die BMW Z4 maar een echt scheurijzer is het natuurlijk niet. Sowieso valt dat lichtvoetige sportieve wat tegen bij BMW de laatste tijd. Dat willen ze met een nieuwe Z4 veranderen.

De BMW Z4 en eigenlijk ook Z3 zijn nooit echte sporters geweest. Uiteindelijk reden er M (coupeetjes) van rond, die aardig de hoek om gingen. De standaard setup van de cabrio’s was altijd vrij Amerikaans. Ook de huidige Z4 is niet gericht op het sportief ingestelde BMW-publiek. Een groep die met het groeien van de M3 en M5 sowieso steeds moeilijker aan een auto komt. Mogelijk heeft het succes van de BMW 1M Coupe op dat vlak wat mensen wakker geschud bij BMW. Er is wel markt voor venijnige sportwagentjes.

Nu wil BMW met de Z4 die voor 2015 gepland staat ook meer die kant op sturen. De kant van de trackday’s, speelse bergweggetjes en pappa’s met racelicentie.

Scherper sturen en enthousiaster rijden. Daarbij gaat BMW ook de neus iets inkorten. Aangezien er vooral nog viercilinders onder de kap moeten kan dat natuurlijk prima. Radicaal anders zal het design overigens niet worden, tijdloos is de design richting die BMW op wil. Zie ook F10 5 Serie, F30 3 Serie. (bron: insideline.com)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Bizarre BMW Z4
    Bizarre BMW Z4 met 400 pk kost, eh, 185 mille
  • Zo weinig gaat er veranderen bij de nieuwe BMW Z4

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, z4

Vorig bericht: « B&B tuning: 390pk voor je Audi A6 TDI
Volgend bericht: Als je eet, twittert, smst in de auto ga je dood »

Lees Interacties

Reacties

  1. agera zegt

    8 mei 2012 om 18:01

    Dat kunnen jullie doen door de bovenstaande plaatje te veranderen, want de vernieuwde Z4 heeft toch een mooiere en vooral sportievere kont!

    Login om te reageren
    • agera zegt

      8 mei 2012 om 18:01

      @agera: http://s3.bimmerfile.com/wp-content/uploads/2008/12/bmw_z4_2009_wallpape_1280x1024_07.jpg

      Login om te reageren
    • mrbones zegt

      8 mei 2012 om 18:04

      @agera: Dat was de laatste sportieve z4 snapt u?

      Login om te reageren
  2. CapsLock zegt

    8 mei 2012 om 18:06

    Hey, autowiki wordt tegenwoordig ook geplugd! Hadden jullie eerder moeten doen, want dit is voor de verandering wel nuttig. Die groene troep niet, dat kan ook wel op autoblog :P

    Wel jammer dat ze ’tijdloos’ willen gaan ontwerpen. Dat is alleen maar marketingpraat voor “alles er hetzelfde uit laten zien”.

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      8 mei 2012 om 18:10

      @CapsLock: amen!

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      8 mei 2012 om 18:23

      @CapsLock: Vind ik niet, de E39 en E46 zien er naar mijn mening hedendaags nog steeds prima uit, dat komt echt niet doordat deze auto’s zoveel op de auto’s uit die tijd leken, gewoon een auto die qua verhoudingen kloppen. Meestal staat daar tegenover wel dat het niet een radicaal ontwerp wordt, maar ook daar is BMW goed in. Hate it or love it auto’s zoals de X6 en 5GT. Over mijn E46 zeggen veel mensen nog dat het gewoon op een nieuwe auto lijkt terwijl die wel uit 1998 komt. Komt deels doordat ik hem wel vaak was, maar dat zegt natuurlijk ook wat over het ontwerp zelf!

      Login om te reageren
      • CapsLock zegt

        8 mei 2012 om 18:31

        @jzaero:
        Je hebt mijn punt gemist. Het gaat erom dat _toekomstige_ modellen “tijdloos” moeten worden ontworpen. Kijkend naar de huidige lineup aan modellen betekent dat bij BMW concreet dat de auto’s dezelfde neus en kont krijgen en er een klein gedeelte van de auto wordt aangepast op de doelgroep.
        Voorheen was dit niet zo. Een E90 is enorm anders dan de E60, en ook als je verder terug in de tijd gaat, naar jouw E46, zie je hetzelfde verschil.
        Dat verschil is – helaas – verdwenen cq. aan het verdwijnen. De F01, F10 en F30 lijken vanuit de verte en in je binnenspiegel zoveel op elkaar dat ik ze niet binnen 1s kan herkennen. Dat vind ik jammer.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          8 mei 2012 om 18:39

          @CapsLock: Naar mijn weten leken de E30, E34 en E32 best wel op elkaar, zo ook de E39, E38 en E46. Goed, de verschillen zijn er duidelijk eruit te halen, maar de Bangle generaties waren allemaal verschillend. De E90, E60 en E65/66 verschilden erg veel van elkaar, maar dit was dan ook een extreme uitschieter in de BMW geschiedenis. Niet per sé een slechte, in tegendeel zelfs, maar wel een uitschieter. Naar mijn mening heeft BMW het altijd gehad van een uiterlijk dat stoerder dan sierlijk is, daar gaat de huidige line-up ook naartoe. Ik vind inderdaad de huidige modellen wat meer op elkaar lijken, maar voor mij is een BMW F01, F30 en F10 allemaal nog prima uit elkaar te houden. Ze lijken op elkaar maar wel zodanig dat het allemaal zijn eigen gezicht heeft. Uiteraard is dat mijn mening, maar waar ik op doelde is dat tijdloos niet per sé betekent dat het eenzelfde design hoeft te zijn. Binnenin het merk wellicht, maar vergeleken met de concurrentie kan het prima een ander design hebben terwijl het toch tijdloos is!

          Login om te reageren
          • benzinehoofd zegt

            8 mei 2012 om 19:19

            @jzaero en @capslock:
            En voor de E30, E34 en E32 de E21, E23, E24, en E28 ook al…

            Login om te reageren
          • CapsLock zegt

            8 mei 2012 om 19:28

            @jzaero:
            Ik snap wat je bedoelt te zeggen. Misschien zijn jouw ogen wel gewoon beter dan de mijne, dat is niet eens zo’n gekke gedachte ;):P
            Voor mij waren de oudere series allemaal vanaf een afstand in 1 oogopslag te herkennen, dat lukt me met deze huidige serie gewoon (nog) niet omdat ze in mijn ogen teveel op elkaar lijken.

            Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    8 mei 2012 om 18:12

    Ik vind de eerste Z4 erg mooi. En de Z4 M coupé was echt een heftig apparaat met de zes-in-lijn van de M3 E46 onder de kap.

    Login om te reageren
  4. zender zegt

    8 mei 2012 om 18:30

    Leuk zo’n z4 m (en de z3 m is sowieso cool) maar nuttig is het niet. Een 1 serie coupé is volgens mij nog ruimer of zit ik nu helemaal verkeerd? *googelend*

    Login om te reageren
    • zender zegt

      8 mei 2012 om 18:31

      @zender: 1 cabrio of course

      Login om te reageren
  5. jurgie1993 zegt

    8 mei 2012 om 18:48

    Ik rij zelf een z4 van 2004 ik snap niet wat daar niet sportief aan is

    Login om te reageren
  6. minifan zegt

    8 mei 2012 om 18:51

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  7. littleturbo96 zegt

    8 mei 2012 om 18:51

    Ben benieuwd…deze generatie Z4 vind ik zelf al een hele mooie wagen. kijken of ie nog mooier kan worden. En BMW kennende zal er wel een enorm krachtige zes-in-lijn met twee turbo’s of zoiets onder de kap komen. And now we wait!

    Login om te reageren
  8. trolle zegt

    8 mei 2012 om 18:54

    Zolang ze maar niets gemeen hebben qua looks met de andere bmw’s van deze generatie doen ze maar wat ze willen :P

    Login om te reageren
  9. rechercheur zegt

    8 mei 2012 om 19:03

    -edit: ip-ban-

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      8 mei 2012 om 19:52

      @rechercheur: Vraag me nu toch af wat hij heeft gezegd :p moet wel heel extreem zijn na alles wat ie al een keer heeft gezegd hier op AB

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        8 mei 2012 om 20:24

        @jzaero: niks bijzonders, maar genoeg is genoeg.

        Login om te reageren
        • mrbones zegt

          8 mei 2012 om 22:27

          @autoblogger: eindelijk

          Login om te reageren
        • luuktb zegt

          9 mei 2012 om 00:08

          @autoblogger: Waardeloos , ik weet niet wat er gestaan heeft maar het is een blog iedereen mag toch zijn mening uiten.
          En een beetje trollen zijn jullie zelf ook niet vies van !
          En je kan bannenen wat je wilt maar leuk discussies leverde het altijd wel op !
          Blijkbaar willen jullie de burgelijke kant op met autoblog, nouja suc6 ermee.
          Hopelijk voor rechercheur even een ander ip adres of profider en een nieuw accountje.

          Login om te reageren
          • gerard1710 zegt

            9 mei 2012 om 00:12

            @luuktb: Je spelt bananen verkeerd.

            Login om te reageren
          • RubenPriest zegt

            9 mei 2012 om 00:22

            @luuktb: nee meer dan terecht. Rechercheur gaat heel vaak offtopic en valt mensen op hun persoonlijke dingen aan. Deed ie bij mij ook altijd. Ik ben blij dat ie is opgerot want hij verziekte aardig de sfeer altijd. Thumbs up @autoblogger !

            Login om te reageren
            • luuktb zegt

              9 mei 2012 om 00:52

              @rubenpriest: Dat is iets wat hier constant gebeurd niet alleen door rechercheur , het houd het blog een beetje levend.
              Hoe vaak kom je hier wel niet reactie’s tegen die indirect op rechercheur gericht zijn en dan vervolgens een ip-ban Waardeloos!
              En direct gericht op de persoon ? Doe normaal jullie kunnen er ook wat van lekker trollen en dan boos worden als hij toehapt beetje schijnheilig vind je niet ?

              Login om te reageren
  10. minifan zegt

    8 mei 2012 om 19:14

    -edit: ip-ban-

    Login om te reageren
  11. voytekbe zegt

    8 mei 2012 om 19:18

    Ik rij zelf met een 2012 E89 en ik vind hem toch wel de sportiefste in dat segment van roadsters. Zeker als je hem naast een SLK gaat zetten. Heb hem nieuw gekocht en ook de SLK getest. Die wagen rolt echt ENORM.
    Heb zelf het M-onderstel eronder zitten en het rijdt echt geweldig. Vergelijken met een MX-5 bv vind ik zinloos aangezien dat een ander segment is. Dat mist de luxe afwerking en comfort dat je bij de Z4 of SLK kan vinden.
    Met de 35is uitvoering zie ik niet in hoe je kan zeggen dat het geen sportieve wagen is. Het is geen zuivere trackcar zoals een Lotus Elise maar dat is ook het doelpubliek niet. Is een echte GT car, geen trackcar.

    Login om te reageren
    • xowen zegt

      8 mei 2012 om 22:04

      @voytekbe: Sluit ik me volledig bij aan, ik begrijp ook niet wat er niet sportief zou zijn aan de huidige Z4. Ik heb zelf al gereden met de huidige, 6-cilinder motor inclusief, en heel die auto straalt en voelt sportiviteit uit/aan. Wanneer je met die auto rijdt, voel je dat niet je onderweg bent met een ‘gewone’ auto, maar met iets anders. Het maken van een trackday-car is bij deze auto toch helemaal niet aan de orde, dat is een ander segment.

      Login om te reageren
      • voytekbe zegt

        8 mei 2012 om 23:12

        @xowen: Idd, zal eerder uit onwetendheid zijn dat men dat zegt. Als je de M-ophanging hebt is deze echt best wel hard van rijgedrag. Ik heb het me alleszinds nog geen seconde beklaagd :) Heerlijk ding gewoon

        Login om te reageren
    • robinio zegt

      9 mei 2012 om 00:50

      @voytekbe: Ik rijdt MX-5, maar ik sluit me volledig bij je aan. Maar dan hebben we het ook over een andere prijsklasse. Ik zo eerder kijken naar de 370z in vergelijking met een Z4.

      Login om te reageren
      • Jesper zegt

        9 mei 2012 om 01:24

        @robinio: MX-5 right here, welke heb je? NA, NB, NC? Ik sluit me er volledig bij aan dat het een totaal andere auto is. Ik begin zelf qua budget nét in aanmerking te komen voor de eerste Z4’s maar dat zijn auto’s die mij helemaal niet trekken. Ik vind het spartaanse van een MX-5 juist fijn. Bij Z rijders zal dat andersom zijn.

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          9 mei 2012 om 02:48

          @Jesper: Klopt, ieder zijn smaak en budget. Sowieso in die roadster prijsklasse dat de MX-5 de beste keuze is, geen twijfel mogelijk. Die rijden echt geweldig maar ik zou het persoonlijk niet als daily willen hebben. (ben nu eenmaal geen fan van aziatische interieurs en looks in het algemeen) Mist ook net iets te veel comfort naar mijn zin maar als funcar is ie sowieso top.

          Welke motorisaties hebben jullie erin? Geen idee wat daar in ligt eigenlijk

          Login om te reageren
  12. 4991 zegt

    8 mei 2012 om 19:23

    Die mag er wel zijn!

    Login om te reageren
  13. michelyman zegt

    8 mei 2012 om 19:34

    Opvolger van de Z3 M?

    Login om te reageren
    • michelyman zegt

      8 mei 2012 om 19:34

      @michelyman: en Z4 M ;) Bijna vergeten.

      Login om te reageren
  14. VeniVidiVici zegt

    8 mei 2012 om 19:34

    Persoonlijk vind ik de Z3 M Roadster een van de laatste lekkere ragkarretjes.

    Login om te reageren
  15. kaasboerin zegt

    8 mei 2012 om 19:46

    Tijdloos design? Niet echt oud maar de E46 coupe is prachtig, mooier dan de nieuwe coupe’s.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      8 mei 2012 om 19:51

      @kaasboerin: Indien de kans, wil ik zeker een M3 E46 bezitten ooit ergens in mijn leven. Wedden dat ie zelfs na 10 jaar nog goed eruit ziet?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        8 mei 2012 om 21:51

        @jzaero: Wel een M3 e46 CSL dan hè ;)

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          9 mei 2012 om 11:09

          @VeniVidiVici: Pfoe, reken dan maar op €40k+ voor een goed exemplaar. @jzaero: Inderdaad, er woont iemand in de lange dorpsstraat hier, kwam hem toevallig nog tegemoet vanochtend. Zwarte E46 helemaal origineel, geen tupperware ongein, ook de velgen origineel. Prachtig.

          Login om te reageren
        • jzaero zegt

          9 mei 2012 om 15:05

          @VeniVidiVici: @kaasboerin: Een originele M3 CSL zit nu dik in de 80-90k! Waarschijnlijk doordat het een verzamelobject is wordt ie niet veel goedkoper!

          Login om te reageren
  16. jordy14 zegt

    8 mei 2012 om 20:31

    Laat maar komen zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  17. jrmpower24 zegt

    8 mei 2012 om 21:39

    Zelfs de Z4 35is mag sportiever maar die is wel vreselijk lekker!

    Login om te reageren
  18. midasracer zegt

    8 mei 2012 om 21:49

    Ik had een klant met zo’n ding. 6 cylinder met meer dan 300pk. Lijkt me toch niet misselijk om een stukje mee te gassen. IMO sportief genoeg om een vette grijns op je gezicht te krijgen.

    Login om te reageren
  19. Carreza zegt

    8 mei 2012 om 22:07

    Wel BMW, al eens gedacht aan een nieuwe Z4 M?

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      9 mei 2012 om 11:02

      @Carreza:

      Precies. Daar mee is alles gezegd.

      Login om te reageren
  20. AutomotivePassionNL zegt

    8 mei 2012 om 22:12

    Heb zelf de 35iS als testauto 5 dagen meegehad maar dat is best vlot hoor. Biturbo 3.0 6 cilinder met 340pk. De 1M met dezelfde motor is wel sportief genoeg?

    Ok, de Z4 35iS was ondanks standje sport+ nog niet spijkerhard, maar flink doorblazen ook in.bochten ging prima.

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      8 mei 2012 om 23:09

      @adinsx: Ik heb anders de M-kit met adaptieve ophanging en de 19′ M-velgen, ik vind het anders hard genoeg op sportstand hoor. Geen rollend koetswerk en lekker strak in de bochten. Heb wel ‘maar’ de 28i maar het 4-pittertje spuwt anders ook vlotjes 250pk eruit.
      Heerlijke brom trouwens met na-ontbranding. Gas lossen is ontploffingkjes uit de uitlaat. Heb deze op men zaak gezet en normaal na 48 maanden eruit en een nieuwe wagen maar deze ga ik sowieso overhouden en privé nog inschrijven als 2de wagen erna. Echt superblij met de aankoop.

      Login om te reageren
  21. mashell zegt

    8 mei 2012 om 23:35

    Als BMW lichtvoetiger wil dan moeten ze de auto gewoon lichter maken. Dus geen lompe klapdaken, geen dikke ouderwetse 6 cilinder lijnblokken, geen achterwiel aandrijving (spaart een lange zware aandrijfas uit) meer. Kan BMW ook gewoon doorgaan met hun efficiënt dynamics eco programma en leuker rijdende auto’s bieden. Maar de vraag is natuurlijk: is dat echt wat de klanten willen, een sportievere BMW? Audi trekt immers ook veel klanten maar met minder sportiviteit en meer doorsnee techniek.

    Login om te reageren
  22. Hupke zegt

    9 mei 2012 om 00:19

    Het design van de huidige Z4 mogen ze behouden, wat een ongelofelijk lekker ding dat me dat is. Maar sportiever zou die wel mogen worden.

    Login om te reageren
  23. seggie zegt

    9 mei 2012 om 00:45

    Heb zelf een BMW Z4 Coupé 3.0si en die is inderdaad sportiever dan de huidige Z4. Komt vooral door het gewicht, de huidige Z4 weegt tussen de 1400/1500 kg, de Z4 Coupé nog geen 1300 kg. De Z4 coupé is trouwens lichter dan een Evora, Cayman, 350Z/370Z en een TT, niet slecht. Maar bij de huidige Z4 wou BMW juist een meer comfortabeler Z4 neerzetten, om vrouwelijke kopers te trekken. Nu willen ze weer terug, prima, en dan graag ook een coupé versie!

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      9 mei 2012 om 10:00

      @seggie:

      Toch vind ik bijna 1300 kilo nou ook niet heel licht voor een “sportieve” 2-zits coupe, dat weegt mijn stationwagen ook :P

      Overigens vind ik de Z4, en nog meer de Z3 coupe wel leuke bakken, en het hoeft natuurlijk ook niet altijd retesportief te zijn, gewoon een vlotte, comfortabele cruiser die lekker de hoek om gaat lijkt mij eigenlijk prettiger dan een keihard afgeveerde straatracer (als je d’r vaak in moet rijden). Heb je de luxe om ‘m als 2e of zelfs 3e auto aan te schaffen, wordt het wellicht een ander verhaal.

      Login om te reageren
  24. Benzina zegt

    9 mei 2012 om 08:11

    Heb zelf een Z3M Roadster en met 351pk, aangepast chassis, bredere wielbasis en bilstein schokbrekers (t.o.v. de normale Z3) is ie toch behoorlijk sportief, en zeldzaam. Maar goed, de normale Z3 of basis z4 is niet echt sportief nee.

    Login om te reageren
  25. seggie zegt

    9 mei 2012 om 10:14

    @ar156sw:

    dan heb je een lichte stationwagen (6 cylinder?), dat kan maar één ding betekenen, dat ie vrij oud is. Auto’s in het algemeen zijn de laatste jaren veel te zwaar geworden.

    Login om te reageren
  26. kaasboerin zegt

    9 mei 2012 om 11:08

    BMW aan de middenmotor? :oops:

    Login om te reageren
  27. phantom95 zegt

    9 mei 2012 om 11:55

    Waarom maken ze niet gewoon een m versie met V8

    Login om te reageren
  28. capo1bastone zegt

    9 mei 2012 om 20:15

    De E85 was een schone mo den E89 is nu meer voor een ouder koppel ofzo, als jonge gast ist ni echt den bmw die ge zou kiezen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North