• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil geen einddatum voor brandstofmotor noemen

Auteur: Loek, gepost 28 september 2021 om 19:02 – 19 Reacties

bmw i4 prijzen

Bijna alle merken hebben al een deadline genoemd voor wanneer zij geen auto’s met brandstofmotor meer gaan bouwen, maar BMW gaat hier geen datum voor noemen.

Het zit er aan te komen: vanaf 2030 gaat de broekriem aangetrokken worden wat betreft afschaffen van auto’s met een verbrandingsmotor. Daarom zijn er al vele merken die meegaan met deze deadline. Onder meer Volvo, Audi en Mercedes hebben al genoemd dat het basta is voor non-EV’s in 2030 of daar zelfs al voor.

BMW en einddatum brandstofmotor

Van wie we nog geen concrete datum hebben: BMW. In Beieren hebben ze met de iX(3) en i4 de elektrische aandrijving al wel in de vingers, maar of ze hier volledig naar gaan overstappen? Frank Weber, baas van ontwikkeling bij BMW, legt uit waarom ze daar nog even geen datum voor noemen.

bmw i4 prijzen

“Klaar wanneer het klaar is”

BMW wil namelijk pas van de brandstofmotor af wanneer dat kan. Weber bedoelt daarmee concreet dat BMW niet nu al een datum wil noemen en dan zich daaraan moeten houden. “De vraag is: wanneer kan de wereld al deze BEV’s (Battery Electric Vehicle, red.) aan? Wanneer heb je een perfect laadnetwerk en het perfecte aantal circulaire energie? Zijn wij er klaar voor? Is de wereld er klaar voor?”

Weber zegt dus dat het doel is om eerst alles op orde te hebben, en dan kijken of ze van de brandstofmotor af kunnen. Tot die tijd wil BMW alles op alles zetten om zo schoon mogelijke brandstofmotoren te bouwen, omdat we daarvan weten dat het werkt.

Euro 7

BMW gaat overigens niet de brandstofmotor expres doordrukken om tegen de Euro 7 norm in te gaan. Die norm ondersteunt BMW en ze hebben er vrede mee. “Dan is nu het doel om de schoonst mogelijke benzinemotoren te bouwen.” Wel zegt Weber dat er iets meer rek moet zitten in de eisen. “Je moet met dezelfde uitstoot ook een trailer kunnen trekken terwijl je een heuvel oprijdt. Dat is niet mogelijk.”

BMW gaat nog één keer een grote investering doen als het gaat om de brandstofmotor. Ze gaan niet nu al een strategie uitpluizen om de switch naar volledig EV te maken, voordat de wereld er klaar voor is. “Het laatste wat we willen is dat klanten een EV kopen voordat de laadinfrastructuur er klaar voor is. Dat is in niemand zijn interesse.” (via Automotive News Europe)

Ook interessant!

  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch

Vorig bericht: « Maybach Edition 100 is extra luxueus
Volgend bericht: Topman Stellantis en Elon Musk: autonome Ferrari slecht idee »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpeedGeek zegt

    28 september 2021 om 19:18

    Corrigeer mij als ik hier fout zit maar volgens mij heeft Amerika nog geen einddatum voor de ICE staan maar dacht veelal 2040 te hebben gelezen. Voor BMW is Amerika de grootste markt en ruim 50% van de verkopen zijn in Amerika. Overigens zie ik die gekke Amerikanen met hun V8 pickups nog helemaal niet overstappen op EV.

    Zal het niet kunnen dat BMW er op inspeelt om alles wat nog ICE is naar Amerika te sturen en in Europa alleen EV aan te bieden?

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      28 september 2021 om 19:53

      @SpeedGeek: bizar eigenlijk dat je zelfs in California nog heel weinig EV’s ziet.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        28 september 2021 om 21:37

        @cloverleaf: als je weet hoe erbarmelijk de staat van het electriciteitsnet is daar, is dat niet zo verwonderlijk.

        Login om te reageren
  2. Pascal zegt

    28 september 2021 om 19:31

    Klinkt als best wel een verstandig en realistisch verhaal. Er zijn gewoon nog veel onzekere factoren en problemen die overwonnen moeten worden. Niemand weet toch hoe lang dat allemaal nog gaat duren? Dat maakt het eigenlijk gek dat veel andere merken al wel stellig in een datum zijn.

    Semi-offtopic: doe mij die i4 maar als volgende auto!

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      28 september 2021 om 20:34

      Omdat het ook heel veel geld kost om de ICE motoren zo schoon te krijgen om te voldoen aan de Euro 7 norm. Die norm schrijft niet voor dat auto’s perse BEV moeten zijn. En hoe rendabel is het om zowel in ICE als BEV te investeren? Ze zullen geen datum noemen omdat ze willen zien hoe de markt zich ontwikkeld. Ze gaan van alle modellen een volledige EV of hybride aanbieden onder het mom van Power of Choice. Dan zien ze vanzelf waar de consument / zakelijke berijder voor kiest

      Login om te reageren
      • Redrum zegt

        28 september 2021 om 22:57

        Wees gerust, de zakelijke rijder zal niet veel meer te kiezen hebben, vrees ik of hij moest zich blauw gaan betalen of met een 2CV willen rondtoeren. Aftrek en sustainability/vergroenen heet dat dan.

        Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      29 september 2021 om 12:07

      @Pascal: hij is inmiddels besteld 😁😁 als opvolger van de i3

      Login om te reageren
      • baf07 zegt

        29 september 2021 om 16:24

        @alpina007: gaaf, zou ook mijn keuze zijn na de i3S! Maar wel eerst rijden, ben aardig verwend

        Login om te reageren
        • alpina007 zegt

          30 september 2021 om 10:40

          @baf07: een portimao blauwe m50 😏 … ja proefrijden wordt hem niet, want levering is verwacht in juni. En voor de lange afstanden de Alpina natuurlijk

          Login om te reageren
  3. smex zegt

    28 september 2021 om 19:58

    Als ze maar wel een einddatum voor die achterlijke grillen geven.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      28 september 2021 om 20:26

      Met een hoofd van de ontwikkelingsafdeling met de naam Weber verwacht ik dat we nog lang niet van die grilles verlost zijn.

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        29 september 2021 om 12:46

        De carburateurs zijn ook uitgefaseerd, dus zo gehecht is hij niet aan zijn naam😉.

        Login om te reageren
  4. doublechevron65 zegt

    28 september 2021 om 21:04

    Dat hysterische “BEV” gedoe laten ze idd. liever aan andere over!

    Login om te reageren
  5. pramm zegt

    28 september 2021 om 22:46

    Ik vermoed dat BMW de huidige technologie (R&D) nog tegen een hoge waarde in de boeken heeft staan. Wanneer ze nu ineens 2030 als einddatum noemen, moeten ze ter plekke vele miljarden afwaarderen. Kan me voorstellen dat men dat niet prettig vindt.

    Login om te reageren
  6. Redrum zegt

    28 september 2021 om 23:02

    Tja, enkel als “de rest” wel snel(ler)volgt, is het volgens mij onhoudbaar.
    Je hoort ze al “klagen dat de Euro7 norm eigenlijk te streng is en dus bakken geld gaat kosten om daarmee een leuke ploffer te maken.

    Op zich ben ik ook niet tegen nog enkele jaren Euro7 6 cylinders van BMW

    Login om te reageren
  7. lexis zegt

    29 september 2021 om 07:04

    Als de benzine prijzen blijven stijgen of de reeds zo hoge niveaus aanblijven zal de vraag naar dikke motoren zowiezo verdampen als water voor de zon. Kijk we hebben paar jaar een 435i gekocht, ook zo een beetje met als drive het is nu of nooit maar met een verbruik van 1 op 10 blijft ie nu toch wel op stal staan hoor. Gelukkig hebben we nog een 3 pittertje dat toch makkelijk 35 to 40 % zuiniger is. Met een beetje verbeelding klinkt het halve 6 cylindertje nog eens niet zo slecht.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      29 september 2021 om 14:38

      @lexis

      Vreemd.
      Voor veel geld een BMW kopen om nog te kunnen genieten van de motor en dan in de garage zetten omdat deze 1 op 10 loopt…..

      Verkoop dat ding dan maar, want de benzine wordt niet goedkoper.

      Login om te reageren
      • lexis zegt

        29 september 2021 om 18:19

        Al dikwijls op de agenda gestaan helaas de restwaarde van dit premieum merk is belachelijk.

        Login om te reageren
      • lexis zegt

        29 september 2021 om 18:33

        @Hubert, je kan het ook zo bezien: geniet MAAR met mate, beetje zoals met alkohol:).

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North