Ferrari 250 P5 Speciale: vergeten concept (1968)

Auteur: , 22 Reacties

Vandaag aandacht voor -in mijn ogen- een van de mooiste conceptcars ooit gebouwd. Deze Ferrari 250 P5 Speciale was zelfs zo mooi, dat hij een jaar later met een ander kleurtje en logo's de Alfa Romeo-stand mocht sieren!

Ferrari 250 P5 Speciale

Als het gaat om de mooiste racewagen van Ferrari, dan zal de 250 GTO waarschijnlijk het eerst in je opkomen. Een goede kandidaat voor nummer twee is de Ferrari 330 P4, een racewagen met midscheeps geplaatste V12 in een tijd dat de straatauto’s uit Maranello het blok nog voor de bestuurder hadden liggen (enkele straatversies van de Ferrari 250 LM uitgezonderd).

Pininfarina had wel door dat de middenmotor ook voor straatauto’s de norm zou worden, al dan niet ingegeven door de revolutionaire Lamborghini Miura met achterin (en dwars!) geplaatste V12 uit 1966. En als het design dan toch radicaal op de schop moet ten opzichte van het dan net gepresenteerde topmodel 365 GTB/4 ‘Daytona’, waarom dan niet een van de mooiste racewagens van die dagen als inspiratie gebruiken?

Zodoende stond op de Geneefse autobeurs van 1968 de Ferrari 250 P5 Speciale te schitteren. Net als bij de eerste serie Daytona zaten de koplampen verscholen achter een strip plexiglas, maar verder was de futuristische concept in alles anders. De lijnen waren wulps en golvend als het achterwerk van Kim Kardashian en het zicht moet door de gigantische ruiten rondom geweldig geweest zijn. Een airco lijkt ons daarentegen geen overbodige luxe in zo’n rijdende broeikas. De deuren zijn van het type ‘gullwing’ en maken het geheel spectaculair af.

Ook als Alfa Romeo

Helaas blijft het bij één exemplaar, al staat een jaar later in Turijn op de Alfa Romeo-stand wel een conceptcar die er meer dan verdacht veel op lijkt. Deze Alfa Romeo Tipo 33/2 Coupe Speciale heeft weliswaar klapkoplampen, een Alfa-grille en een iets conventionelere bilpartij, verder lijkt de auto exact op de Ferrari. Gelukkig is de Ferrari niet geslachtofferd, want beide conceptcars lijken nog steeds te bestaan. De Ferrari 250 P5 Speciale leeft daarnaast voort in de Ferrari P4/5, die door Pininfarina voor James Glickenhaus werd ontworpen en gebouwd, al lijkt die laatste meer op de 330 P4 gebaseerd, dan op de conceptcar uit 1968.




22 reacties

Persoonlijk vind ik hem eigenlijk helemaal niet zo mooi. Het is natuurlijk wel een gaaf ding, maar nou niet echt mooi…..
@dutchdriftking: ik ook niet, die alfa daarentegen is een stuk beter te behappen!
@dutchdriftking: Heb persoonlijk meer moeite met de Kont van Kim K in 1 zin met Ferrari noemen, heiligschennis is dat; een raspaard vergelijken met een plastic freggle…
De alfa graag!
@dizono: leuk artikel, ik was hem eigenlijk alweer vergeten. (Vandaar de naam van het artikel…).

Wat ik erg leuk vind om te zien is dat de écht mooie ontwerpen enorm tijdloos zijn. Een paar moderne tweaks en het zo zo maar een concept kunnen zijn voor een Lotus Exige concurrent van Ferrari.

En de parallel tussen Ferrari en Alfa (en Maserati) is altijd leuk om te zien, alhoewel eigenlijk Alfa Romeo’s The Real Deal waren, de Maserati’s stonden er net onder en Ferrari moest nog beginnen met auto’s bouwen (hij was teambaas voor een raceteam. Van Alfa Romeo).
@gtwillem: niet meer in 1966… dat was enkele decennia daarvoor…
rond 66 waren ze grote concurrenten.
@hans75: Klopt! Ik denk eigenlijk dat Ferrari er toen al wel net iets boven stond. Veel (film)sterren reden dan ook in Ferrari’s.
Kwam de P33 toevallig gisteren nog tegen op Pinterest. De Ferrari kende ik nog niet. Weer een mooi artikel over schitterende auto’s dizono!!
Een concept van Ferrari… Wat was de laatste?! Deze is top even als de alfa. Op foto 2 lijkt de Ferrari enorm. Maar dat valt dus mee als er menselijke wezens omheen staan, maar wat laag zeg!
Prachtig
De mooiste auto is voor mij nog steeds de Alfa Romeo tipo 33 stradale. Deze concepts doen daar aan denken
Nu is 1968 sowieso een jaar dat alleen maar goede dingen voortbracht maar dit pareltje kende ik dus niet.

Niet vergeten, niet verdrongen, gewoon nooit geweten dat er een P5 was.
@jrk68: Takker og bukker, kende jij deze niet….Had zo’n ‘Ferrari boek vroeger waar ze allemaal in stonden…Deze vergat ik nooit meer..
@norge:
Ik was nooit zo van de Ferrari, meer van de Lamborghini en Lotus.
Dat laatste is nooit overgegaan en Ferrari ben ik gaandeweg leren waarderen. Dan nog hoofdzakelijk de oudere reut hoor.
@jrk68: dat was 1966. Alles wat daarna kwam, zijn hooguit slechte kopieën.
Wel verdrongen, heb het opgezocht werd als modelletje gemaakt door Dinky UK en Pilen in Spanje maar ’t was geen echte auto die je in het wild kon tegenkomen dus wilde je hem niet .
Grappig om te zien dat dit model eigenlijk zijn tijd zo’n 20 jaar vooruit was, ik herken er absoluut de moderne Ferrari lijn in
@desjonnies: Die Pilen heb ik nog gehad, nieuw in doosje, evenals de 512 S concept van een jaar later. Helaas verkocht.
Leuke auto, was m niet vergeten. Heb hem nooit echt gekend
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom veel oude Italiaanse auto’s linksgestuurd zijn..? Heeft Italië vroeger misschien aan de linkerkant gereden?
@jaguarjunk: omdat je op een circuit meestal rechtsom rijdt.
Kreeg in m’n mail dat Alfa Romeo 24juni 105jaar bestaat.Dat vieren we met een NIEUW model.Is er iemand daar iets over bekend?Ps.voor mij de gele Alfa graag.Toch wel mooier dan de Ferrari
@Alfarobert: De opvolger van de 159 staat voor dan gepland, toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).