BMW presenteert de X5 M en X6 M: krachtiger én zuiniger

Auteur: , 71 Reacties

Mocht je nog op zoek zijn naar een potente SUV: BMW heeft de nieuwe X5 M en de X6 M gepresenteerd en ze zijn nog sneller dan hun voorgangers.

BMW X5 M en BMW X6 M

Het duo beschikt nog steeds over een 4.4-liter V8 met twin-turbo, dus als je hoopte op een compleet nieuwe motor, dan kom je bedrogen uit. BMW is er echter wel in geslaagd om er 20 pk en 70 Nm extra uit te persen, waardoor het totale vermogen op 575 pk komt en je 750 Nm aan koppel hebt. Je haalt zo in 4,2 seconden de 100 km per uur.

BMW heeft niet alleen naar de prestaties gekeken, want ook het gemiddelde verbruik ligt lager. Eerst had je 13,9 liter benzine nodig voor een ritje van 100 kilometer, nu heb je aan 11,1 liter genoeg. Daar zal ook de nieuwe 8-traps M Steptronic automaat ongetwijfeld een bijdrage aan leveren. Deze bak zorgt er in combinatie met het xDrive-systeem voor dat het vermogen verdeeld kan worden over de voor- en achterkant. Heb je dus even achterwielaandrijving nodig, dan krijg je dankzij xDrive al je vermogen op de achterwielen.

Het rijgedrag moet verder worden verbeterd dankzij de aangepaste wielophanging. BMW heeft gekozen voor nieuwe wishbones en stijvere vering, waardoor de X5 M en X6 M zo’n 10 mm lager worden. De rijhoogte van de achterzijde kun je zelf instellen via drie standen: Comfort, Sport en Sport+, afhankelijk van de prestaties en het rijgedrag waar je op dat moment naar op zoek bent.

Vanuit visueel oogpunt zien we natuurlijk de kenmerken terug die we eerder al opmerkten bij de nieuwe X5 en de X6. Dan hebben we het over nieuwe bumpers en kop- en achterlampen. De M-modellen onderscheiden zich verder met een agressievere styling en grote luchthappers, M-uitlaten en een spoiler voor de X6 M, terwijl je in het interieur terugziet wat je van een M-model verwacht: een lederen sportstuur, aluminium schakelpeddels en elektrisch verstelbare sportstoelen.

De X5 M en X6 M staan vanaf april 2015 bij de dealers. De officiële presentatie volgt tijdens de Los Angeles Motor Show in november. Bekijk ze nu alvast in actie op Autojunk.



71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Om nu te zeggen dat ik er nu WEL eentje wil….
Nou nee, ik vind het nog steeds een zinloze verspilling van kostbare grondstoffen.
@jrk68: doe eerst ‘ns een testrit, het hoeft zelfs geen //M te zijn om dit soort wagens te apprecieren.
Ik vond de Range eerst ook maar niks
@jrk68: Dodge RAM ook zo een lekkere zinloze wagen :-)
Hoeveel zouden er op Nederlandse platen komen… Zal wel rond de 30.000 euro aan BPM bij op komen
@Habing: 30 stuks?
utr1984 via Android app
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mab via Android app
@utr1984: ja snap er ook niks van. Is er uberhaupt wel een m model van de nieuwste x5 en x6?
@mab: m50d drie liter zes in lijn diesel
Van13,9l/100km naar 11,1l/100km is gewoon een besparing van 20%! Dan waren de vorige motoren ook wel dino’s!!
@Original_Arnoud: gewicht omlaag? Andere verhoudingen in de bak en wat aero winst en zuiniger banden? Ik denk dat er aan de motoren op zich relatief weinig is verbeterd qua verbruik…
@Original_Arnoud: Ik wil geen zwartkijker zijn, maar t zou me verbazen als je echt meer dan 1L/100km bespaart tov de oude met een normale rijstijl. Ik denk eerder dat ze met zo hebben weten in te stellen dat ze beter de test doorkomen.
@gregorius: En dat is wat ze ook bij het vorige model deden waardoor het verbruik toen ook lager uitkwam, dus het zo goed zo kunnen zijn dat het wel meer bespaard dan een liter…
@Original_Arnoud: 2,5 ton meeslepen is niet goed voor het verbruik. Om mar te zwijgen over de cw waarde en het frontaal opp
@Original_Arnoud: de nieuwe heeft een 8bak waar de oude maar 6 versnellingen had, zal een slok op een borrel schelen als je 2 versnellingen hoger zit de hele cyclus.
Wat blijft zo’n X6 toch lelijk…lijkt wel een uit de kluiten gewassen dikke pad!
@maarten020: het heeft geen nut om dat soort teksten onder elk artikel over een x6 te zetten.
@4244cc: het heeft weinig nut om mij dat te melden…tis overigens de eerste keer dat ik wat zeg over een x6.als je het er niet mee eens bent, jammer, maar kan er niet echt van wakker liggen
Kleur staat die X6 goed!
@toyotafortuner: hee kijk iemand die de x6 mooi vind!
@series2: zoals ‘ie op deze foto’s is uitgevoerd vind ik m ook nog wel mooi
Wow 4,2 naar de 100 met een X5!
@slippie101: moet je na gaan als ze dezelfde motor in de 1,2 of 3 serie doen.
575 pk, dat hadden ze eerst in de praktijk ook, minimaal…
Die x6 bijft toch een verschijning waar ik aan moet wennen. Het interieur is wel prachtig.
Meer power dan een M5…
Doe mij maar een M550D Touring. Mooier, goedkoper, ook zat ruimte en 4WD.
Verbruik is wel netjes, haal ik met mijn vierpitter amper.
mab via Android app
@trustmeiamanengineer: x5 haalt dat verbruik bij lange na ook niet hoor.
@trustmeiamanengineer: ik spreek uit ervaring met de motor uit de vorige versie, 14 liter wordt heel snel 20l, die 11liter ook heel snel…. 19 liter ofzo. Allemaal marketing crap. De menselijke voet is niet veranderd bij mijn weten
@lowlow: Moet je ook normaal rijden. Dat ligt dus aan de rijstijl van de persoon. Jij zou een laag verbruik kunnen halen mits je normaal rijdt. Doe je dat niet (zoals bijna iedereen inderdaad) dan verbruik je meer. Maarja zo gaat het bij elk merk misschien moeten ze een nieuw soort standaard bedenken..
@drivingpleasure: bij Suzuki niet
Doe mij de X5 M maar , vind deze nieuwe X6 echt helemaal niks ..
Die Stoelen zijn wel echt vet
Vind ze wel gaaf! Doe maar mee voor een weekendje naar de Alpen/skieen :-) Denk wel dat het dubbele verbruik makkelijker is te halen, hahaha!
Het is de motor die ze al hadden liggen. Die wordt ook gebruikt in de M5 met competition pack.
@johan-sv: Maar die heeft minder koppel.
Ziet er dik uit, mooie kleurtjes en 4,2 sec is echt ontzettend rap. Ben benieuwd of er dit keer wel geluid uit komt.
van de x6 vind ik de voorkant (hoe geavanceerd is die koplampunit!?) & interieur zeeeer geslaagd. Aan de achterkant mis ik iets..
Ik kan niet wennen aan die lelijke achterkant. Gaat op voor beide modellen.. Achterlichten zijn uit proportie.
Zou hier ook nog een review van autoblog van komen?
Vind ze allebei erg mooi! De X6 heeft toch wel mijn voorkeur.
Ik vind die ik X5 toch behoorlijk dik hoor
jagmaseratiferrari
De Touareg is gewoon saai, de Q7 veelste lomp, de ML en de Cayenne zijn lelijk, maar de X5 kon mij altijd al bekoren sinds de eerste generatie al.
Maar een M-versie zou ik altijd laten staan zo lijkt het gewoon een X5 aan de anabolen.

Wil je klasse, kwaliteit en een mooie auto zou ik; de Volvo XC90, RR Sport of een Lexus RX F Sport nemen die is ook lekker exclusief.
@jagmaseratiferrari:
De Touareg is juist de enige SUV die niet schreeuwt “Kijk naar mij! Ik ben duur! En groot! KIJK NAAR MIJ!!!”

Kun je saai noemen, ik noem het gewoon een net en uitgebalanceerd ontwerp. Interieur moeten ze ff een updateje geven naar voorbeeld van de nieuwste Passat en je hebt wat mij betreft een auto die nog wel wat jaren mee kan.
@Rob: Schreeuwt het niet, maar is het wel. En daar gaat het mis vrees ik. Veel mensen die zulke bedragen stukslaan op zoiets willen dan ook dat andere mensen dat zien. En helaas voor VW zijn dat er meer dan andersom.
@E34M5Touring: Hoeft niet per se ‘aan iemand anders te laten zien’ zijn. Het kan ook om de persoonlijke kick gaan. Elke keer als je naast je auto staat, naast bij X6M, dat denkt : wat is dat ding vet. Heb ik bij de CLS-station.
Ik vind de huidige Touareg best geslaagd, maar ik word er eigenlijk niet warm of koud van.
@gregorius: Vandaar ook veel en niet iedereen ;)
@E34M5Touring:
Ik vergelijk het altijd met mensen die sieraden dragen om het sieraden dragen, in plaats van sieraden dragen omdat je het mooi vind. Zo’n idee krijg ik bij dit soort wagens. Ik denk dat veel mensen bijvoorbeeld een X6 mooi vinden omdat ie dik, groot, snel en duur is en oja, omdat BMW…..

Maarja, het blijft persoonlijk. Dus er over discussiëren is per definitie onzin.
@Rob: Ja goed, ik kan weinig zeggen. Hier staat ook een PC tractor… Heb wel weinig sieraden, horloges alleen. En die zijn vooral functioneel :)
@Rob: dit soort wagens gaan niet om de chrono, maar meer om de luxe. Ik vond de Range Sport ook maar niks en ho maar schrok ik bij het eerste rond punt, maar om kilometers te vreten? Niks beter. Probeer ze ns
@tombe:
Uiteraard. Maar ik vreet liever wat anoniemer en bescheidener mijn kilometers ;-)
@Rob: Touareg is naar mijn mening helemaal niks. Ziet er niet mooi uit, is saai en vind het ook niet super rijden…
@Rob: Daar heb je ook gelijk in. De VW is samen met de Volvo een van de weinige SUV’s die niet zo asociaal dik uit zien. Maar waarom zou je een Touareg kopen als je voor hetzelfde geld ook een SUV kan kopen die toch net wat beter rijdt?
jagmaseratiferrari
@berlinetta: Precies de Volvo XC90 was en is nog steeds een mooie onderscheidende SUV. Belangrijker nog, met een geen asociale uitstraling, gewoon een nette en veilige gezinswagen. Sinds de eerste generatie XC90 enorme fan van deze auto, je bent gewoon gek als je een XC90 laat staan voor een Touareg.
@jagmaseratiferrari:
Aan de nieuwe XC90 moet ik nog een beetje wennen. Maar waar ik over twijfel zijn de motoren: allemaal 4 cilinders. In theorie wel genoeg power hoor, maar ik vraag me af hoe het rijdt. Ben een beetje wantrouwig, want een XC90 blijft toch gewoon een obesitas geval.

Het leuke aan SUV is onder andere een fijne grote motor die op haar dooie gemakje haar werk doet. Dan is een Touareg met een V6 diesel onder de kap misschien nog niet zo’n heel gek idee….
Veel lelijker als dit gaat het niet worden (hoewel, wanneer komt de nieuwe Q7?), maar het is groot, snel, duur, opzichtig en Duits dus is er een markt voor…..
Ze zien er niet echt ///M uit. De bumpers zien er niet speciaal meer uit. Zonde van BMW!
Vind de X5 mooi, de X6 vond ik toen ie uitkwam (eerste serie) best leuk. Naarmate ik ze meer zag rijden ging dat snel weg. Vind het maar een raar ding van achter. Die kont klopt niet. Dat blijft de X5 z’n sterke punt vind ik. Met een paar brede wielen icm met M pack ziet zo’n ding er gewoon retedik uit van achter. De vorige generatie vind ik nog mooier, zeker de laatste serie. Jammer dat er dan een M badge op moet maar goed, dat heb ik al eerder gemeld…
@E34M5Touring: Je hebt nog altijd de 5.0 V8 met M-pakket.
@E34M5Touring: vind ik ook niet //M-waardig maar ze moeten volgen met de concurrentie
Ziet er goed uit! Vooral die nieuwe X5 vind ik prachtig.
PS: blauw van buiten met deze kleur bruin (X6); kan dat?
Ik vind t prachtig; heb t ook op mn A6. Maar heb vaak genoeg de vraag gehad: “wat heb je gedaan…?”
@gregorius: Blauw met cognackleurig leer. De mooiste combo die er is!
@gregorius: wat heb je gedaan??? Iets wat zij niet kunnen bedenken :)) goeie keus, veel plezier gewenst!
Zowel X5 als X6 vind ik bijzonder gave en indrukwekkende suvs. Maar altijd met een bombastisch, bullig, koppelrijk DIESEL blok nemen natuurlijk. Past er veel beter bij.

Ook de X3 en X4 staan me bijzonder aan. Ja, spraakmakende reeks, die X-lijn.
Prachtig! Wat een wagens weer. Duidelijk voor ieder wat wils.
Gewoon bizar wat een specs zo’n zee container neer zet.
Interieur is verbluffend mooi.
Dat over die aamdrijving hadden wij in onze vorige dodge uit 2008 ook al ..
Hmmmm zoals bij iedere BMW sinds de E60 kijk ik naar de eerste foto’s en denk mwah das niet al te best.. Real life word ik spontaan verliefd op..

Zo nu ook weer(hoop ik)
wrxkoenigseggtr
Tja lastig;

BMW X5M, Volvo XC90 R-design of een Lexus RX.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).