Bo Bendsnyder is Max Verstappen minus twee wielen

Auteur: , 22 Reacties

Nederland gaat lekker op de circuits. En niet alléén dankzij Max Verstappen.

Bo-Bendsnyder

Ook bij de motoren is er namelijk een jonge landgenoot lekker bezig om naam te maken. Hij heet Bo Bendsneyder, is 17 jaar oud, komt uit Rotterdam en wordt net als Max ondersteund door Red Bull. In de vroege ochtend pakte hij in Maleisië zijn tweede podiumplek van het jaar in de Moto3 klasse. Dit felbevochten kampioenschap wordt verreden voorafgaand aan de Moto2 en MotoGP-races en is de opvolger van het vroegere 125cc wereldkampioenschap.

In 2015 won Bendsnyder de MotoGP Rookies Cup, een klasse met identieke 250cc buikschuivers van KTM. Dit kampioenschap wordt verreden sinds 2007, zij het aanvankelijk op 125cc motoren. De eerste kampioen Johann Zarco debuteert volgend jaar in de MotoGP.

Bendsnyder heeft nog een behoorlijke weg af te leggen voordat hij ook in de koningsklasse terecht zou kunnen komen, maar vooraslnog laat hij in ieder geval zien behoorlijk goed mee te kunnen komen tussen de andere toptalenten van de wereld. De als zevende gestarte Bo bleef op een kletsnat Sepang overeind terwijl veel van zijn concurrenten onderuit schoven. Uiteindelijk kwamen slechts 17 van de 31 rijders aan de finish, waarvan slechts twee voor Bo. Eerder dit jaar scoorde de Rotterdammer ook al een derde plaats op Silverstone.

Of Bo Bendsnyder net zo’n grote sportheld wordt als Bo Jackson valt nog te bezien, maar we hebben in ieder geval weer een beetje hoop dat er een opvolger komt van Jurgen van den Goorbergh die de eer van Nederland kan verdedigen in de hoogste klasse van de motorsport.



22 reacties

Ik hoop echt dat hij het redt, maar vooralsnog moet hij het heel flink afleggen tegen zijn teamgenoot brad binder. Bo is echt snel, maar hij moet nog wel iets consistenter worden, de vorige race reed ie volgens mij rond de 20e plek. En dat bij het topteam van ajo.
@thijsj: Brad binder rijdt al meerdere jaren in de moto3 en dit was het laatste jaar voor hem en moest het dan ook doen! Je kan brad en Bo niet vergelijken ondanks dat ze hetzelfde materiaal hebben
@d1nick: brad is dit jaar uitzonderlijk goed, bo moet daar eigenlijk iets dichter bij zitten, zeker aan het eind vh seizoen. Vandaag heeft hij hem verslagen, maar zoals gezegd de rest vh jaar iets te inconsistent. Ik hoop dat hij zich volgend jaar frequent in de top 5 kan rijden.
Goed dat autoblog hier een artikeltje over schrijft ! Top prestatie !
Goeie achternaam voor een motorcoureur, Bendsnyder. Nobody snydes a bend like Bo.
@E34M5Touring: ha mooi gevonden!
@E34M5Touring: Het schijnt dat Max gisteren op het einde van de f1 race een poging waagde om Bo te overtreffen op dit vlak
Leuk stukje! Zou van mij wel iets meer motoblog mogen worden hier op autoblog. Techniek, nieuwe modellen, mooie races..
Zou toch geweldig zijn als we over een paar jaar een Nederlandse ‘tridente’ van succesvolle coureurs in de motorsport hebben. Uiteraard Verstappen in F1, Bendsnyder in MotoGP en Herlings in MXGP.
@edge: Vergeet Michael van der Mark niet in het WSBK
@luittinke: dat is ook de mac voor vd mark… die gaat nooit in de Gp komen…

Is ie simpel niet snel genoeg voor….

“Niet lullig bedoeld modus”
@napo: De Honda CBR was niet snel genoeg de afgelopen jaren. Maar die is in de basis dan ook al bijna 8 jaar oud, dus zo gek is dat niet. En als je dan ziet wat MvdM daar mee klaar heeft gespeeld (4e in het kampioenschap), dan heeft hij echt de snelheid en kunde wel in zich. Hij is echt niet minder dan een Crutchlow, een Petrucci of een Baz.

Komend seizoen zit MvdM op de Yamaha R1M (én komt er eindelijk een nieuwe Honda CBR). Dus dan kunnen we gaan zien of MvdM het er met de Yamaha wel uit kan halen, of dat hij met de verouderde CBR al aan zijn maximum zat.
@luittinke: de Yamaha was dit seizoen ook niks/niet snel genoeg… dus ik zie t niet gebeuren.

Een sbk brommer mag je niet vergelijken met een straat fiets. Het enige wat gelijk is is het Carter, de rest is alles anders.
@napo: De Yamaha was de afgelopen 2 jaar nog in ontwikkeling. Komend seizoen zal het mij niet verbazen als de R1M veel verder naar voren, zoniet aan de top, te zien zal zijn. Wat dat betreft stapt MvdM er op tijd op, het meeste ontwikkelingswerk is al gedaan.
En vanuit Yamaha is de opening om naar de MotoGP te gaan ook iets groter (via Tech3) dan via Honda (LCR, Repsol is voorlopig voorzien met Marquez en Pedrosa). Ducati zou een nog betere optie zijn, gezien de vele ‘klantenfietsen’ die zij hebben rondrijden.

En een straatfiets en SBK zijn inderdaad nogal verschillend. Echter is het wel zo dat de basis (hoofdframe, elektronica/ ECU, (onder)blok) gelijk dient te zijn en de tuningsonderdelen dienen ook te koop te zijn voor de gewone man. Waarom denk je dat bijvoorbeeld Ducati met updates kwam van de straat-Panigale (uitlaatsysteem)? Of dat Yamaha nu al met updates komt op de nieuwe R1(M)? Puur vanwege homologatie-eisen.
Lekkert op de brommert
Hopelijk rijdt Bo volgend jaar nog wat consistenter voorin mee, desondanks is twee podiumplaatsen in je rookie year Moto3 een puike prestatie. Moto3 is een bijzonder competitieve klasse, dus ik hoop dat hij het gaat redden. Ik heb ook wel een beetje het idee dat Bo iets te groot is om echt snel te zijn op een Moto3 machine, hopelijk vlot door naar Moto2!
Ik zal nu wel een mega hoop bagger over mij heen krijgen maar de F1 kan in geen kilometers in de schaduw van de MotoGP staan van start tot finish wordt er om elke centimeter gevochten en wordt er niet gejankt als er even een uitremactie komt of als iemand de deur dichtgooit. Nee dan moet je maar zorgen dat je er wel voorbij komt.

En Bo komt er wel, die blijft volgend jaar ook bij dit topteam en is dan weer een jaartje ouder en wijzer en heeft dit seizoen heel veel geleerd.
@Soulmaster: Volledig eens met je. Ook het WK Superbike of BSB is elke race genieten.
@racerx: vandaag weer zo genoten van de diverse onderdelen van de motorsport, Superbike was ook weer om te smullen. Daar rijden de rijders niet met een opdracht van OWEE als je binnen 10 meter van je voorganger gaat rijden en haal alleen in als het echt kan en dan nog moet je 20x nadenken of het je het wel wil doen..

Nee, geef mij maar de motorsport en dan vooral de MotoGP 2.
Waarom heeft autoblog wel apparatta maar geen motorblog? Een enigzins ludieke maar informatieve kijk op de motorscene in nederland lijkt me super met een zeer breed spectrum in doelgroepen!
@ricksmits: Helemaal mee eens, lijkt me erg tof! Ik denk dat er genoeg bezoekers zijn, incl mezelf, die op vrijwillige basis af en toe wel wat bij willen dragen. Ik vermoed echter dat er bij de redactie ook genoeg motorliefhebbers zitten ( @dizono @jaapiyo )
De naam is wel fout geschreven…moet nog een e tussen de n en de y

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).