Bob Lutz: dieselgate is de schuld van Ferdinand Piëch

Auteur: , 29 Reacties

Bejaardenfittie!

Whut Whuuut?

Iedereen heeft een mening over het recente dieselschandaal, dus ook Bob Lutz. De door de wol geverfde 83-jarige GM-veteraan, Tesla-criticaster, en eindbaas gaat in een column in Road & Track helemaal los op dat andere seniore auto-icoon aan de overkant van de Grote Plas, Ferdinand Piëch (78).

Volgens de zelf ook niet bepaald onfeilbare Lutz (hier op archiefbeeld met zijn mattie 50 Cent) heeft de despotische leidingsstijl van Piëch binnen het VW-concern een cultuur gecreeërd die in het oude Pruissen niet zou misstaan. De geboren Zwitser Lutz ontwijkt handig ‘Befehl ist befehl’-uitspraken en andere eventuele toespelingen op ’40-’45, maar spreekt wel over a “reign of terror … where performance was driven by fear and intimidation.

Je zou haast denken dat Lutz bij VW heeft gewerkt en alles van dichtbij heeft meegemaakt.

Hoe dan ook, nu de naming & shaming met flinke krachttermen is gedaan is het schandaal natuurlijk niet opgelost, maar het leest wel lekker weg, zo’n stuk, en menig Amerikaan zal vanaf nu liever de driekoppige hellehond Cerberus (niet te verwarren met de investeringsfirma die Chrysler kaalplukte) tegen het lijf lopen dan Ferdinand Piëch. Terwijl het toch niet zo’n onplezante man kan zijn, hij heeft een dozijn kinderen. Letterlijk.

Grote winnaar in dit alles: de Rabobank. Die krijgt voor de verandering eens niet de regenboogpiet toegeschoven.



29 reacties

Van uitlaatgassen naar gaskamers in 3.2.1….
@norge: Arrogante bestuurders zoals Lutz is precies de reden waarom Dieselgate is ontstaan.

De opvolger van Piech Winterkorn heeft de Dieselaffaire (uiteindelijk, en na veel druk) eerlijk erkent. En is daarop gaan handelen: Alle betrokkenen er uit in plaats van bedrijfsmatig alles ontkennen.

Bob Lutz verkoopt momenteel bijvoorbeeld de Opel Zafira onder de GM vlag.
GM geeft aan dat er qua uitstootwaarden niets mis is met die auto. [1]

Terwijl zowel het zwitserse DUH als het Brusselse transportenvironment.org geconstateerd hebben dat als je bij een test de achterbanden van de Zafira mee laat draaien. Je ook 9 tot 17x zoveel [2] uitstoot hebt dan in de officiële labtest.

Kortom, ook Opel heeft een gif-diesel, maar waar VW auto terug roept met een terugroepactie en met de billen bloot gaat, blijft Opel A.G. stelselmatig ontkennen.

Bob Lutz heeft dus boter op z’n hoofd.
@martinus:
[1]http://www.duh.de/uploads/media/Antwortmail_Opel.pdf
[2]http://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg
[2]http://www.duh.de/pressemitteilung.html?tx_ttnews[tt_news]=3652
@martinus:

Klopt helemaal .. VAG = slachtoffer ..
@lincoln: Just love the sarcasm…
@lincoln: het is hier geen autoweek
Beetje naar en zuur je gram halen achteraf. Piech is geen bestuurder meer dus kan zich niet verdedigen.

De arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van de Volkswagen-audi-groep zijn altijd nog op een stuk hoger niveau dan bij de uitknijpers van GM.

Waar de VW-groep mensen goed betaald, baanzekerheid en toekomst perspectief geeft… verplaatst GM/Opel frequent de productie van het ene naar het andere land, doordat dat op korte termijn wat grijpstuivers oplevert.
via Android app
@martinus: je eerste zin zegt precies dat het fout zit. Hij is de schuldige, moet weg en kan stilzwijgen. Raar mannetje die Bob overigens.
Want GM is zo’n geweldig concern.
Wist meneer Lutz van de foute contactsloten?
Kan iemand mij uitleggen wat ik mis met de link van de Rabobank?
@bmwalpina: ik snap hem ook niet….
@bmwalpina: het is de schuld van de Rabobank!
Vóór #dieselgate stond er een artikel in (volgens mij) Top Gear over het afscheid van Piëch. Daarin wordt ook ingegaan op het feit dat hij hard was en engineers pushte om die extra stap te zetten. Intern was er dus sterke competitie. Hoorde je niet bij de winnaars dan was je toekomst onzeker. Ik denk dat Bob dus best een punt kan hebben daar … voor de rest is het ook gewoon een zak natuurlijk
@baasbas: Mee eens. In andere woorden don’t shoot the messenger.
@baasbas: Het meest wrange van het hele verhaal is natuurlijk dat die software en andere aanpassingen zijn geïntroduceerd onder het bewind van Piëch. Die man is uiteindelijk om heel andere redenen gedwongen te vertrekken, en toen is Winterkorn naar voren geschoven.
Vervolgens komt dit akkefietje boven water, moet Winterkorn aftreden als ‘verantwoordelijk’ CEO en intussen is meneer Piëch weer welkom binnen de fabriekspoorten – hoewel hij zijn oude baantje waarschijnlijk niet meer terug krijgt.

Misschien ben ik te cynisch voor deze wereld, maar het zou mij niet verbazen als uiteindelijk boven water komt dat Piëch persoonlijk een handje heeft geholpen om die hele dieselgate naar buiten te brengen. Dat dat het bedrijf vele miljarden kost, en dus zijn aandelenportefeuille een heel stuk minder waard is geworden maakt hem geen zak uit, hij krijgt het toch allemaal niet meer op.
@potver7: Haha, ja die gedachte bekroop mij ook al.. Een anonieme tip… van iemand met een zwaar accent :-)
Dieselgate is de schuld van diegene die willen dat auto’s alsmaar zuiniger worden. Als je als autofabrikant nog een diesel kwijt wil komen, moesten de cijfers zo onrealistisch zijn. Klaar.
@p0wn3d: Helemaal waar. In 1998-2005 waren de eisen in de wielrensport ook belachelijk hoog. Zo hoog dat de renners wel in hun bloedvaten vol epo, cortisonen en nandrolon moesten knallen omdat het anders niet te doen was ;-).

Serieus: Dieselgate is niet de schuld van de eisen die strenger worden. Er rijden zat auto’s rond die eigenlijk niet door de emissietests horen te gaan. Echter, VW heeft niet zozeer gelogen over de cijfers, maar zet de motor in een ‘vals programma’ op het moment dat de test wordt ondergaan. Dus de boel opzettelijk aan het bedonderen. Zelfde toen Landis zich volstopte met weet ik wat voor troep en zo de Tour won…
@gtwillem: Goeie vergelijking. Maar er zijn ook fabrikanten die wel eerlijk zijn geweest. Wat volgens mij de oorzaak van dit hele verhaal is. De drang van volkswagen om altijd maar de beste te zijn. Hun hadden natuurlijk niet kunnen zeggen dat ze het niet voor elkaar kregen een schonere diesel te maken. Dat kunnen Duitsers gewoon niet.
@clarkson: VW heeft vooral de drang om de grootste te worden, niet de beste. Meestal gaan die twee eigenschappen ook niet hand in hand.
@berlinetta: Dat blijkt! haha
@deautoliefhebbert: Dan zal BMW altijd wel met die EGR klep op max rijden. Lekker gezond voor de motor!
@p0wn3d: want bmw-diesels staan de afgelopen 15 jaar bekend om hun onbetrouwbaarheid?
En maar gooien met modder……
Iedereen die geïnteresseerd is in de auto en alles wat er omheen hangt weet dat die Piëch gewoon een etterbak is.
Is overal te lezen, visionair, keihard zakenman maar een etterbak -ook volgens zijn eigen kinderen-
De man heeft zijn strepen verdiend, dat zonder meer maar ik kan begrijpen dat iemand als Lutz hem beschuldigd van de huidige cultuur die bij VAG heerst.
En die cultuur zit zo diep dat de sukkels nog af zaten te wachten totdat ze in de VS met de 3 liter TDI door de mand zijn gevallen

Dan is er een heleboel mis met je bedrijfscultuur

Op Lutz zal ook wel het nodige aan te merken zijn, maar het gaat nu over VAG, Dieselgate de crisis waar VAG momenteel in zit en hoe het allemaal zo gekomen is!

Het mooiste verhaal is het uiteindelijk succes van de Porsche 917, daar was NIET mee te rijden, provisorische veranderingen aan de achterkant werden tijdens een testsessie in Oostenrijk gemaakt omdat Piëch -de projectleider- er NIET was ! En die veranderingen maakten de 917 een winnaar
De Blatters van de automotive industrie. Bejaarden die veel te lang op dezelfde plek in de top van een bedrijf zitten.
Bob Lutz is de nuchterheid zelfe ..
Die heeft werkelijk overal op de wereld gewerkt voor verschillende autotokos ..
Die weet echt wel hoe de wereld in elkaar steekt ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).