• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bob Lutz: dieselgate is de schuld van Ferdinand Piëch

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 november 2015 om 11:02 – 29 Reacties

Whut Whuuut?


Bejaardenfittie!

Iedereen heeft een mening over het recente dieselschandaal, dus ook Bob Lutz. De door de wol geverfde 83-jarige GM-veteraan, Tesla-criticaster, en eindbaas gaat in een column in Road & Track helemaal los op dat andere seniore auto-icoon aan de overkant van de Grote Plas, Ferdinand Piëch (78).

Volgens de zelf ook niet bepaald onfeilbare Lutz (hier op archiefbeeld met zijn mattie 50 Cent) heeft de despotische leidingsstijl van Piëch binnen het VW-concern een cultuur gecreeërd die in het oude Pruissen niet zou misstaan. De geboren Zwitser Lutz ontwijkt handig ‘Befehl ist befehl’-uitspraken en andere eventuele toespelingen op ’40-’45, maar spreekt wel over a “reign of terror … where performance was driven by fear and intimidation.”

Je zou haast denken dat Lutz bij VW heeft gewerkt en alles van dichtbij heeft meegemaakt.

Hoe dan ook, nu de naming & shaming met flinke krachttermen is gedaan is het schandaal natuurlijk niet opgelost, maar het leest wel lekker weg, zo’n stuk, en menig Amerikaan zal vanaf nu liever de driekoppige hellehond Cerberus (niet te verwarren met de investeringsfirma die Chrysler kaalplukte) tegen het lijf lopen dan Ferdinand Piëch. Terwijl het toch niet zo’n onplezante man kan zijn, hij heeft een dozijn kinderen. Letterlijk.

Grote winnaar in dit alles: de Rabobank. Die krijgt voor de verandering eens niet de regenboogpiet toegeschoven.

Ook interessant!

  • Overname Alfa door VW
    Overname Alfa door VW was dichterbij dan we dachten
  • Niet alleen VW
    Niet alleen VW bekent schuld in dieselgate
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

bob-lutz, ferdinand-piech, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Quote 500: de rijkste automannen van Nederland [2015]
Volgend bericht: Zes bizarre pickups op de 2015 SEMA Show »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    5 november 2015 om 11:06

    Van uitlaatgassen naar gaskamers in 3.2.1….

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      5 november 2015 om 11:32

      @norge: Arrogante bestuurders zoals Lutz is precies de reden waarom Dieselgate is ontstaan.

      De opvolger van Piech Winterkorn heeft de Dieselaffaire (uiteindelijk, en na veel druk) eerlijk erkent. En is daarop gaan handelen: Alle betrokkenen er uit in plaats van bedrijfsmatig alles ontkennen.

      Bob Lutz verkoopt momenteel bijvoorbeeld de Opel Zafira onder de GM vlag.
      GM geeft aan dat er qua uitstootwaarden niets mis is met die auto. [1]

      Terwijl zowel het zwitserse DUH als het Brusselse transportenvironment.org geconstateerd hebben dat als je bij een test de achterbanden van de Zafira mee laat draaien. Je ook 9 tot 17x zoveel [2] uitstoot hebt dan in de officiële labtest.

      Kortom, ook Opel heeft een gif-diesel, maar waar VW auto terug roept met een terugroepactie en met de billen bloot gaat, blijft Opel A.G. stelselmatig ontkennen.

      Bob Lutz heeft dus boter op z’n hoofd.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        5 november 2015 om 11:39

        @martinus:
        [1]http://www.duh.de/uploads/media/Antwortmail_Opel.pdf
        [2]http://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg
        [2]http://www.duh.de/pressemitteilung.html?tx_ttnews[tt_news]=3652

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          5 november 2015 om 14:33

          @martinus:

          Klopt helemaal .. VAG = slachtoffer ..

          Login om te reageren
          • norge zegt

            5 november 2015 om 19:52

            @lincoln: Just love the sarcasm…

            Login om te reageren
          • wildbeest zegt

            6 november 2015 om 00:03

            @lincoln: het is hier geen autoweek

            Login om te reageren
  2. martinus zegt

    5 november 2015 om 11:11

    Beetje naar en zuur je gram halen achteraf. Piech is geen bestuurder meer dus kan zich niet verdedigen.

    De arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van de Volkswagen-audi-groep zijn altijd nog op een stuk hoger niveau dan bij de uitknijpers van GM.

    Waar de VW-groep mensen goed betaald, baanzekerheid en toekomst perspectief geeft… verplaatst GM/Opel frequent de productie van het ene naar het andere land, doordat dat op korte termijn wat grijpstuivers oplevert.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      5 november 2015 om 11:13

      @martinus: je eerste zin zegt precies dat het fout zit. Hij is de schuldige, moet weg en kan stilzwijgen. Raar mannetje die Bob overigens.

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    5 november 2015 om 11:12

    Want GM is zo’n geweldig concern.

    Login om te reageren
  4. willempjuh zegt

    5 november 2015 om 11:20

    Wist meneer Lutz van de foute contactsloten?

    Login om te reageren
  5. bmwalpina zegt

    5 november 2015 om 11:38

    Kan iemand mij uitleggen wat ik mis met de link van de Rabobank?

    Login om te reageren
    • ahs1979 zegt

      5 november 2015 om 11:51

      @bmwalpina: ik snap hem ook niet….

      Login om te reageren
    • caferacer zegt

      5 november 2015 om 11:58

      @bmwalpina: het is de schuld van de Rabobank!

      Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    5 november 2015 om 11:53

    Vóór #dieselgate stond er een artikel in (volgens mij) Top Gear over het afscheid van Piëch. Daarin wordt ook ingegaan op het feit dat hij hard was en engineers pushte om die extra stap te zetten. Intern was er dus sterke competitie. Hoorde je niet bij de winnaars dan was je toekomst onzeker. Ik denk dat Bob dus best een punt kan hebben daar … voor de rest is het ook gewoon een zak natuurlijk

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      5 november 2015 om 13:09

      @baasbas: Mee eens. In andere woorden don’t shoot the messenger.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 november 2015 om 14:19

      @baasbas: Het meest wrange van het hele verhaal is natuurlijk dat die software en andere aanpassingen zijn geïntroduceerd onder het bewind van Piëch. Die man is uiteindelijk om heel andere redenen gedwongen te vertrekken, en toen is Winterkorn naar voren geschoven.
      Vervolgens komt dit akkefietje boven water, moet Winterkorn aftreden als ‘verantwoordelijk’ CEO en intussen is meneer Piëch weer welkom binnen de fabriekspoorten – hoewel hij zijn oude baantje waarschijnlijk niet meer terug krijgt.

      Misschien ben ik te cynisch voor deze wereld, maar het zou mij niet verbazen als uiteindelijk boven water komt dat Piëch persoonlijk een handje heeft geholpen om die hele dieselgate naar buiten te brengen. Dat dat het bedrijf vele miljarden kost, en dus zijn aandelenportefeuille een heel stuk minder waard is geworden maakt hem geen zak uit, hij krijgt het toch allemaal niet meer op.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        5 november 2015 om 14:46

        @potver7: Haha, ja die gedachte bekroop mij ook al.. Een anonieme tip… van iemand met een zwaar accent :-)

        Login om te reageren
  7. p0wn3d zegt

    5 november 2015 om 12:12

    Dieselgate is de schuld van diegene die willen dat auto’s alsmaar zuiniger worden. Als je als autofabrikant nog een diesel kwijt wil komen, moesten de cijfers zo onrealistisch zijn. Klaar.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      5 november 2015 om 12:34

      @p0wn3d: Helemaal waar. In 1998-2005 waren de eisen in de wielrensport ook belachelijk hoog. Zo hoog dat de renners wel in hun bloedvaten vol epo, cortisonen en nandrolon moesten knallen omdat het anders niet te doen was ;-).

      Serieus: Dieselgate is niet de schuld van de eisen die strenger worden. Er rijden zat auto’s rond die eigenlijk niet door de emissietests horen te gaan. Echter, VW heeft niet zozeer gelogen over de cijfers, maar zet de motor in een ‘vals programma’ op het moment dat de test wordt ondergaan. Dus de boel opzettelijk aan het bedonderen. Zelfde toen Landis zich volstopte met weet ik wat voor troep en zo de Tour won…

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        5 november 2015 om 12:49

        @gtwillem: Goeie vergelijking. Maar er zijn ook fabrikanten die wel eerlijk zijn geweest. Wat volgens mij de oorzaak van dit hele verhaal is. De drang van volkswagen om altijd maar de beste te zijn. Hun hadden natuurlijk niet kunnen zeggen dat ze het niet voor elkaar kregen een schonere diesel te maken. Dat kunnen Duitsers gewoon niet.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          5 november 2015 om 13:34

          @clarkson: VW heeft vooral de drang om de grootste te worden, niet de beste. Meestal gaan die twee eigenschappen ook niet hand in hand.

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            5 november 2015 om 14:08

            @berlinetta: Dat blijkt! haha

            Login om te reageren
    • p0wn3d zegt

      5 november 2015 om 15:13

      @deautoliefhebbert: Dan zal BMW altijd wel met die EGR klep op max rijden. Lekker gezond voor de motor!

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        6 november 2015 om 06:32

        @p0wn3d: want bmw-diesels staan de afgelopen 15 jaar bekend om hun onbetrouwbaarheid?

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    5 november 2015 om 12:30

    En maar gooien met modder……

    Login om te reageren
  9. savagerivale zegt

    5 november 2015 om 12:38

    Bob is de baas,

    https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/12188131_10203751842275997_3299329030970543076_o.jpg

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    5 november 2015 om 13:04

    Iedereen die geïnteresseerd is in de auto en alles wat er omheen hangt weet dat die Piëch gewoon een etterbak is.
    Is overal te lezen, visionair, keihard zakenman maar een etterbak -ook volgens zijn eigen kinderen-
    De man heeft zijn strepen verdiend, dat zonder meer maar ik kan begrijpen dat iemand als Lutz hem beschuldigd van de huidige cultuur die bij VAG heerst.
    En die cultuur zit zo diep dat de sukkels nog af zaten te wachten totdat ze in de VS met de 3 liter TDI door de mand zijn gevallen

    Dan is er een heleboel mis met je bedrijfscultuur

    Op Lutz zal ook wel het nodige aan te merken zijn, maar het gaat nu over VAG, Dieselgate de crisis waar VAG momenteel in zit en hoe het allemaal zo gekomen is!

    Het mooiste verhaal is het uiteindelijk succes van de Porsche 917, daar was NIET mee te rijden, provisorische veranderingen aan de achterkant werden tijdens een testsessie in Oostenrijk gemaakt omdat Piëch -de projectleider- er NIET was ! En die veranderingen maakten de 917 een winnaar

    Login om te reageren
  11. str8six zegt

    5 november 2015 om 13:30

    De Blatters van de automotive industrie. Bejaarden die veel te lang op dezelfde plek in de top van een bedrijf zitten.

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    5 november 2015 om 14:39

    Bob Lutz is de nuchterheid zelfe ..
    Die heeft werkelijk overal op de wereld gewerkt voor verschillende autotokos ..
    Die weet echt wel hoe de wereld in elkaar steekt ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North