
Is Wijnand Pon opnieuw de rijkste automan (m/v) van Nederland? Spoiler: ja. Maar er zijn meer Quote 500-leden die hun fortuin in de automotive hebben gemaakt.
Zoals gezegd, Pon (#5) voert ook in 2015 de lijst met automannen aan, hoewel zijn vermogen wederom terugliep: Wijnand beschikt nu nog over een schamele €1,7 miljard. Misschien toch maar eens een nieuwe investment manager nemen, als miljardair mag je dit eigenlijk niet gebeuren. De rest van de Ponnetjes doen het ook niet verkeerd. Ingrid (#44) staat op een comfie 400 miljoen euro. Ben (#61) staat daar iets onder met 290 miljoen ekkermannen en Ans (#69, hehe) zit er met 260 miljoen eveneens warmpjes bij.
Verder mogen we Nedcar-baas Wim van der Leegte (#16) feliciteren: hij is een van de vier personen die dit jaar toetrad tot de miljardairsclub, Quote zet hem op €1 miljard.
Evert Louwman (Toyota, #18) gaat ook richting het miljard, maar is er nog net niet. Ook krijgt keukenboer Ben Mandemakers (#31, €545 miljoen) een vermelding. Dit is discutabel, want zijn geld verdiende hij niet in de automotive, maar tegenwoordig zit hij vuistdiep in de Van Mossel Groep. De andere investeerder hierin, Eric Berkhof, scoort plek 361 met €60 miljoen.
Dan de overige namen die wij zelf even opzochten in het magazine, namen die op één of andere wijze gelieerd zijn aan de auto-industrie. Rolly van Rappard (#64, via CVC, de eigenaar van de Formule 1) staat op 280 miljoen. Bandenboer Job van Vliet (#67) blaast een leuk potje mee met 265 miljoen euro. Rolf Lauret (#81) van Autobinck Holding staat op 220 miljoen.
Boedelbakken zijn niet alleen handig, ze maken je ook stinkend rijk. Zo bewees Wiet de Bruijn (#99) met een vermogen van 180 miljoen euro. Engel Ames (#164) staat een stukje lager met 120 miljoen euro. Europcar-baas Leo van Beukering (#286) blaast een leuk potje mee met 76 miljoen, gevolgd door autodealers Niek en Joop Baas (#329) met 66 miljoen.
De rijkenelite
De allerrijkste Nederlander in Nederland is Frits Goldschmeding (Randstad, 4,7 miljard), de in Londen woonachtige Heineken-dochter Charlene doet met 9,6 miljard het dubbele. Bentley-maatje Hans Melchers schiet naar plek 4 met €2 miljard.
Terugkijken naar voorgaande edities? Dat kan: 2014, 2013, 2012, 2011, 2010 en 2009.
Meer weten? Check de rijkste tech-ondernemers van de Quote 500 op Apparata.nl.
Foto credit: Oof Verschuren voor Quote
Staan er ook nog vrijgezelle dames in?
@draadloos: jazeker, rechts op de foto.
En Perridon? Waar staat die? Niet dat hij zijn geld heeft verdient in de auto branche maar daar kennen wij autobloggers hem wel het beste van.
@Kvgorp: Willem-Alexander, Willem van de Leegte en John de Mol kennen we als autobloggers ook
@granlusso: Wim* natuurlij
@Kvgorp: Perridon staat op Apparata
http://www.apparata.nl/nieuws/quote-500-de-rijksten-in-tech-15621
Wat kan ik toch genieten van de teksten van smokalot. Ga zo door, vooral met de bijvoeglijke naamwoorden. ???
@kruimel: ‘vuistdiep in de Van Mossel groep’ verdient ook wel een extra vermelding. ?
Doet me denken aan Ter Horst. Woont in oss. Heeft alleen maar amg’s.
C63 BS, S65, A45 , slr mclaren, s63 coupe en nog wat maarja
@tt123: Klopt, zijn online alias schijnt @henkhupelschoten te zijn.
@gtwillem: kut, en daar gaat m’n dekmantel…
Bij zulk soort berichten komt er altijd zo liedje bij mij naar boven drijven:
“money, money, money, it must be funny in a rich man’s world”
@volvologisch:
– u is al des Volvo’s uw nickname bekijkend
– u is ook al des ABBA’s
– u is dan niet vies van het Zweedse dunkt me
– Agneta Fältskog 65 jaar jong !
– Rond de € 85 miljoen
– vrijgezel
Me zou zeggen : The winner takes it all !
@desjonnies: En weer wat koffie op mijn toetsenbord… Dankjewel ;-)
@desjonnies: de gemiddelde (niet-rokende) vrouw wordt 81,2 jaar oud (misschien in Zweden nog wel ouder). Dat betekent 81,2 jaar – 65 jaar = 16,2 jaar als nog te verwachten levensverwachting.
€85 miljoen / 16,2 jaar = €5,2 miljoen per jaar. De verwachting dat ik dat gemiddelde jaarsalaris niet zelf in de komende 16,2 jaar bij elkaar weet te scharrelen, lijkt me dat een economische verantwoorde deal.
Dus ik zeg doen! I’m in xD
Quoto 500
@jobberns: Quoto is volgens mij het vaste rubriekje van onze gelegenheidspresentator Sjoerd van Stokkum
Max komt hier uiteindelijk ook bij te staan. De dikst betaalde rijders toucheren momenteel zo’n 30 milli per jaar ex sponsordeals. Laten we zeggen dat Max een jaar of 20 F1 rijdt en gemiddeld een conservatieve 20 milli per jaar binnen angelt…geen IB in Monaco –> 400 milli.
@jaapiyo: ik vind het echt verschrikkelijk hoe sommige mensen elk autoblog-item aan max verstappen proberen te linken
@jaapiyo: milli? is dat de afkorting van miljoen?
Nedcar heeft toch vele miljoenen staatssteun gehad?
@ab1963:
Ja. Via de provincie en het rijk. 6 a 7 miljoen uit mijn hoofd, voor de verbouwing a 80 miljoen. Nu maar hopen dat NedCar tot in den treuren Mini’s mag blijven…..
@ab1963: ja, die steun had anders naar de uitkeringen van de duizenden werklozen gemoeten (toeleveranciers even meegerekend)…nu zijn de mensen nog productief en hebben een nuttig bestaan!
@p993: Je weet zelluf…https://www.youtube.com/watch?v=xLla5w2yZeA
Eric Berkhof (van Mossel) daar kocht ik mijn eerste auto een kleine garage in Waalwijk, aardige vent samen met zijn broer. En nu 20 jaar later een mega bedrijf.Dat verwacht je toch niet, heel erg knap!.
-edit: nutteloze bijdrage-
Fyra is de allerrijkste .. Met stip op 1 ..
quote 500, heerlijk om te lezen hoe fout ze zitten!
wat heeft dat skeletje in krokoleer eigenlijk met het artikel te maken?