• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boem! Reparatie kan per garage 400% in kosten schelen

Auteur: Author, gepost 24 april 2015 om 19:04 – 30 Reacties

Ferrari 458 Speciale Edizione


Onderzoek wijst uit dat je in geval van schade maar beter goed rond kunt neuzen voor je je beschadigde auto achterlaat.

Dat wisten we natuurlijk al, maar uit een rondje offertes opvragen door de Consumentenbond blijkt dat de verschillen zelfs bij kleine reparaties behoorlijk groot zijn. 200 offertes werden opgevraagd, voor beperkte schades aan drie verschillende auto’s. Daaruit kwam onder meer naar voren dat reparatie van schade aan een Alfa Romeo maar liefst € 1.060 in prijs kon schelen! Zoals vermeld waren sommige offertes vier keer zo gepeperd als bij andere bedrijven, steeds ging het om dezelfde schade aan dezelfde auto.

Naast het prijsverschil bleek dat veel schadeherstellers moeilijk doen over het schriftelijk aangeven van het schadebedrag. Bovendien werd in sommige gevallen aangegeven om de reparatie zonder bon, en dus zwart, uit te voeren. Handig voor de verzekering en de portemonnee van de klant, niet cool als achteraf blijkt dat de schade niet op de correcte wijze is gefixt.

Goed opletten dus bij welke beun de haas je je gedeukte trots op wielen achterlaat, kan flink wat euro’s schelen.

Foto: Ferrari 458 Speciale Edizione ‘Tutti Caputti’, via Autojunk

Ook interessant!

  • Murcielago steelt de show in garage Groningen
    Murcielago steelt de show in garage Groningen
  • autoblog garage bmw 130i
    Autoblog Garage - BMW 130i en de garage zelf is ook nieuw!
  • Autoblog Garage: introductie Mazda CX-5
  • Koop dit huis met een garage die leeg ook mooi is!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

consumentenbond, garage, geld, schade

Vorig bericht: « Video: Bugatti test de Veyron-opvolger op de ‘Ring
Volgend bericht: Surprise: Giedo van der Garde dit jaar toch nog in F1? »

Lees Interacties

Reacties

  1. philipf zegt

    24 april 2015 om 19:08

    Meeste zijn ook gewoon oplichters. Lekker geld aftroggelen van oude dametjes en weet ik veel wat. Gewoon normaal doen!

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      24 april 2015 om 19:10

      @philipf: Populistisch gelul. Dat was misschien 10 jaar geleden zo maar de meeste merkdealers doen hun uiterste best om van dat imago af te komen.

      Login om te reageren
      • philipf zegt

        24 april 2015 om 19:21

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: €90 betalen voor een kapotte knop van een achterklep, waar ze vervolgens een paar minuten mee bezig zijn. Sorry maar dat is gewoon oplichterij.

        Login om te reageren
        • subarufan zegt

          24 april 2015 om 19:25

          @philipf: dan doe je het toch lekker zelf?

          Login om te reageren
          • philipf zegt

            24 april 2015 om 19:41

            @subarufan: nee, was mijn eigen auto niet gelukkig.

            Login om te reageren
        • rob911carrera zegt

          24 april 2015 om 19:45

          @philipf: Hoe duur was die knop dan? 8 tientjes zeker

          Login om te reageren
          • philipf zegt

            24 april 2015 om 19:56

            @rob911carrera: voor een megane scenic? Denk het niet.

            Login om te reageren
      • gop1 zegt

        24 april 2015 om 21:11

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ben jij wereldvreemd?

        Login om te reageren
  2. Vincegail zegt

    24 april 2015 om 19:15

    Of 80%.

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    24 april 2015 om 19:15

    Tijdje geleden helaas meegemaakt. Had een ongeluk met mijn Civic EP uit 2004 waarbij de motorkap, spatbord, bumper, koplamp, airco condensor en wat klein spul vervangen moest worden.
    Heb 5 offertes opgevraagd waarvan CarCare de duurste was met een kleine 5500 euro. De goedkoopste deed het voor 1200 euro.
    Het is zowieso een vreemd wereldje…

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      24 april 2015 om 19:34

      @BmwMPower: ook ooit een ongeval gehad met mijn Civic ep. Koplamp, bumper, motorkap, grille, voorfront en radiator. Heeft me €3600 gekost :(

      Login om te reageren
    • draadloos zegt

      24 april 2015 om 21:01

      @BmwMPower: wat jij noemt kan niet voor 1200, vast gebruikte onderdelen gemonteerd.

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        25 april 2015 om 14:02

        @draadloos: Jawel, echter waren dat alleen de werkzaamheden , spuiten etc.
        Had met het schadebedrijf afgesproken dat ik voor de onderdelen zou zorgen en zij voor de rest. Ik had me al op internet bekeken wat het zou gaan kosten, en verwachtte voor 1750 all in klaar te zijn.
        NOT.
        Honda heeft voor de Civic EP facelift besloten dat zij alle onderdelen weer zelf maken en alle onderdelen van de facelift, die mochten gemaakt worden door derde partijen voor een appel en een ei.
        Omdat mijn auto een facelift betreft, kon ik alleen uitwijken naar de dealer. En die kennen hun prijzen…

        – Grilletje aftermarket Eur. 20,00
        – Grilletje dealer Eur. 300,00
        – Voorbumper aftermarket Eur. 120,00
        – Voorbumper dealer Eur. 550,00
        – Onderbumperbalk Aftermarket Eur. 89,00
        – Onderbumperbalk dealer Eur. 225,00

        Etc etc etc.

        Heeft me ook klauwen met geld gekost, alleen omdat ik een facelift model rijd. Met de pre facelift was ik zo klaar.

        Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    24 april 2015 om 19:18

    Apart, ik had ooit een schade gevalletje dat van Aechmea Centraal Beheer afgehandeld moest worden bij Moller autoschade.
    Volgens Moller was de schade 15k, volgens de merkdealer was dat 5k. Centraal Beheer hield voet bij stuk, de auto was totall volgens Moller dus bleven ze daarbij.
    Mochten ze fijn het wrak verkopen en mij 14k plus de wrakprijs uitkeren…..

    Login om te reageren
  5. ricksmits zegt

    24 april 2015 om 19:18

    Er zit gewoon veel verschil tussen.. om even die alfa te pakken.. ik ken de fotos niet maar zeg dat er een zijschade is.. als nummer 1 een dealer is met een uurloon van 90+ ex btw en de deur vernieuwd in plaats van hersteld ( deur kost los al gauw een 500 ex btw ) en nr twee een universeel bedrijf is met een uurloon van 50 en de deur hersteld dan zit je zo op een hoop verschil.

    Login om te reageren
  6. MARS zegt

    24 april 2015 om 19:23

    Lees ik nu editie.nl?

    Login om te reageren
    • philipf zegt

      24 april 2015 om 19:31

      @mars: nee, autoblog.nl :)

      Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    24 april 2015 om 19:29

    Naast grote verschillen in prijs zijn er ook nog grote verschillen in kwaliteit. Word een onderdeel vervangen of gerepareerd? En als het word vervangen, is het dan een origineel onderdeel? En hoe valkundig zijn de reperateurs. Ik ken heel goede en helaas ook een paar matige. Ik zou sowieso alles wit doen, iemand die het niet zo nauw daarmee neemt, neemt het ook niet echt nauw met jou auto.

    Dat is wel een voordeel van een leaseauto trouwens. Auto naar de dealer of Care brengen, leenauto mee, en ik haal hem weer op als ie klaar is. Met mijn particuliere auto had ik schade aan het begin van het jaar (relatief lichte blikschade, maar wel aan de hele zijkant…). Kon tussen de 1.000 en 4.500 gerepareerd worden. Uiteindelijk ook maar naar Care gebracht, alles keurig verholpen voor een allezins redelijke prijs (2.500).

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 april 2015 om 23:11

      @gtwillem: juist, die kwaliteitsverschillen doen het.

      Ik ken 2 jongens die een vectra uit ongeveer het jaar 2000 hadden. Beide roest op dezelfde plekken, beide laten maken. De een was 2 keer zoveel kwijt dan de ander maar de ander had na 2 jaar weer een roestbak. De duurdere reparatie is tot op de dag van vandaag roestvrij.

      Login om te reageren
  8. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    24 april 2015 om 19:30

    Er zit ook een hoop verschil in of ze alleen het paneel met de schade spuiten en naar de rest uitstralen of alles er omheen ook doen.

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    24 april 2015 om 19:39

    Dat heb ik laatst nog aan den lijve ondervonden. Ik ben laatst bij twee onafhankelijke garages geweest voor het vervangen van de distributieriem en waterpomp van de Opel Corsa van een collega van me. De een vroeg 280 euro, de ander 490, en allebei zonder originele Opel-onderdelen. En die van 490 was ook nog eens een veel grotere jongen die ook onderdelengroothandel voor andere garages (waaronder die van 280 euro) is.

    Login om te reageren
  10. moondustfocus zegt

    24 april 2015 om 19:44

    De kwaliteit ken ook 400% schelen, bij m’n werk in de buurt zit een ‘schadehersteller’ die deuken schijnt op te vullen met oud papier. Die hebben zo nu en dan ontevrede klanten voor de deur, pas geleden ging dat samen met een peleton politiewagens en getrokken pistolen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 april 2015 om 20:42

      @moondustfocus: hahahaha! Ja, die ken ook. Moest eens een Jaguar XJ6 inruilen, waren eigenlijk twee halve aan elkaar gelast, opgevuld met purschuim…

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      24 april 2015 om 20:51

      @moondustfocus: Hadden ze die politieauto maar netjes moeten repareren.

      Login om te reageren
  11. jarnobakker zegt

    24 april 2015 om 20:45

    Ik had een keer schade aan mijn grand scenic.
    Bij de dealer zou het me ruim 1500 euro kosten.
    Bij de lokale schadehersteller kostte het me 285 euro….

    Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    24 april 2015 om 20:55

    Wat een oplichters,

    En dan heb ik het niet over de schadebedrijven, maar over de Consumentenbond. Stel, je wilt deze interessante test bekijken, dan kan je een proefabonnement bij de Consumentenbond nemen. Maar dan moet je eerst lid worden, en vergeet je je op tijd af te melden dan zit je er een jaar aan vast. Net op het randje van de wetgeving die voor abonnementen geldt. Voor een organisatie die voordoet voor de belangen van consumenten op te komen is dat niet erg kies.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      25 april 2015 om 14:28

      @moveyourmind: consumentenbond is een achterhaald, noodlijdend instituut. Zijn wbt personeel al meer dan gehalveerd in tien jaar tijd en kunnen geen lonend verdienmodel meer vinden. De waarde van hun tests is vaak zwaar ondermaats en ze doen alles om maar wat publiciteit te krijgen. Als je echt bruikbaar advies zoekt kun je beter naar hun zuster gaan over de grens: stiftung warentest of test brokers als testberichte.de

      Login om te reageren
  13. schellekens006 zegt

    24 april 2015 om 22:20

    Ja prijs vergelijken moet je wel goed doen. Je.kunt nieuwe onderdelen kopen of 2ehands en imitatie… Prijsverschillen hoeft niet altijd oplichting te zijn.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    25 april 2015 om 11:15

    Gewoon lekker naar de dealer.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      25 april 2015 om 13:57

      @mrrallycross: zeker niet altijd beter. Heb zelf zowel voor een dealer gewerkt als universeel schade bedrijf.. uurloon dealer 106.50 per uur.. universeel 60 euro per uur. Excl btw natuurlijk.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North