• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boerenprotest toch op de snelweg, politie schrijft boetes

Auteur: machielvdd, gepost 18 december 2019 om 12:16 – 116 Reacties

Boerenprotest-2019-2

De boze boeren hadden het vandaag weer gemunt op de snelwegen.

Vandaag stond in de agenda’s van onze agrariërs gemarkeerd als een nieuwe protestdag in het kader van de stikstofkwestie. Het plan was oorspronkelijk om de distributiecentra van supermarkten te blokkeren, maar daar heeft de rechter een stokje voor gestoken. Dat betekent echter niet dat de boeren niet gaan protesteren. Vanmorgen wordt daarom op veel wegen de boel opgehouden door gefrustreerde agrariërs. Bij het eerste protest konden ze nog wel op enige sympathie rekenen van het volk, maar hoe lang blijft dat zo?

Er stond op het hoogtepunt 450 km file. Op een normale woensdagmorgen is dat 250 km. In vergelijking met het eerste boerenprotest valt dit echter nog mee, want toen stond er een recordlengte van maar liefst 1.136 km file. De boeren blokkeerden diverse snelwegen, maar de politie greep in. Er zijn ook een aantal boeren op de bon geslingerd, tot nu toe zijn dat er 24 volgens de politie. Gezien het aantal boeren dat de verkeersregels overtreedt is dat nog heel weinig natuurlijk. De boeren die de A9 blokkeerden kregen bijvoorbeeld de kans om hier zonder boete mee weg te komen als ze er bij de eerstvolgende afslag afgingen. Hoewel de politie nog coulant is, geven ze wel een signaal af dat de boeren niet zomaar alle regels aan hun laars kunnen lappen.

Omdat het niet om een gecoördineerd protest gaat, zijn het vooral losse groepjes die overal chaos creëren. Onder ander de A1 en de A9 werden geblokkeerd. Op andere plekken werden langzaam-aan acties gedaan. Ook veel provinciale wegen was en is er vertraging. Op het moment van schrijven is de A1 nog steeds geblokkeerd en staat er nog 94 km. Laten we hopen dat het voorlopig de laatste actie is.

Ook interessant!

  • Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
    Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting
  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2019!
Volgend bericht: Land Rover lijft Bowler in »

Lees Interacties

Reacties

  1. Donstil zegt

    18 december 2019 om 12:24

    Vanmorgen de A15 ook weer helemaal vol. Met hun aandoenlijke lampjes knipperen enz, het had iets sneus op een of andere manier. Alsof ze ook even mee wilde doen op de grote mensen snelweg.

    jammer dat ik als consument -die daadwerkelijk de spullen koopt welke de boeren produceren- hier mee lastig gevallen wordt. Ik denk nu nog wel een tweede keer als ik kan kiezen tussen een dure Nederlandse tomaat of een goedkope buitenlandse.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      18 december 2019 om 12:35

      @donstil: Nederlandse tomaten zijn de goedkoopste die er zijn, daarom worden ze ook massaal geëxporteerd.

      Je zal dus voor een duurdere tomaat moeten gaan.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        18 december 2019 om 14:23

        @karaya: Als die boeren daardoor snappen dat je de consument niet moet naaien met je acties, betaal ik wel wat extra’s voor mijn tomaten.

        Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      18 december 2019 om 12:40

      @Donstil: Je houdt niemand voor de gek, iedereen gaat voor de goedkope buitenlandse tomaten. Het enige duurdere alternatief is doorgaans bio tomaten.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 december 2019 om 12:48

        @theblazerunner: je koopt toch juist Spaanse tomaten omdat die veel minder waterig zijn dan de Nederlandse? Zijn tomaten telers eigenlijk wel de betroffen boeren? Of gaat het om de exploitanten van de Brabantse megastallen.

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          18 december 2019 om 17:08

          @mashell: dit vind ik een interessant antwoord Mashell. Iedereen gaat steeds voor de goedkoop en niet meer voor kwaliteit of smaakverschil, als de meesten dat überhaupt nog kennen. Idem voor textiel, met zen allen naar de Primark, maar bekijk dat label aan de binnenzijde eens goed, hoeveel x van deze grondstof en van die grondstof … Goedkoop is soms dure koop! Dit even als intermezzo …

          Login om te reageren
          • gandini zegt

            18 december 2019 om 21:24

            @dwfc: Hey hallo… Iedereen??? Ik ga nog altijd voor de heerlijke Roma-tomaatjes en je zult serieus geld moeten bieden om mij de Primark in te krijgen. Bovendien sponsor ik Max Verstappen door bij de Jumbo in te kopen in plaats van de Aldi of Lidl.

            Login om te reageren
            • dwfc zegt

              19 december 2019 om 21:28

              @gandini: je hebt een goede smaak !

              Login om te reageren
    • por100 zegt

      18 december 2019 om 12:41

      @donstil: uiteindelijk zijn er ook heel veel consumenten die de buitenlandse goedkope tomaten kopen. Die zouden daar best wat meer bij stil mogen staan. Want die Nederlandse boer heeft natuurlijk meer wetgeving om na te leven en behaalt daarnaast veel hogere efficiëntie.
      Op jouw manier zouden we de efficiente nederlandse akkers moeten stopzetten en daarvoor een veelvoud aan buitenlandse bossen moeten kappen om even zo veel tomaten te produceren. In sommige gevallen (aardappelen) is de Nederlandse Boer wel 6x zo efficient als in de rest van de wereld. Tel uit je verlies als je dat voortaan in het buitenland laat produceren.
      Ik vind het jammer dat deze kennis niet overkomt met de boerenprotestacties en dat enkel de negativiteit (die er natuurlijk ook is, toegegeven) bij de gemiddelde burger terecht komt. En als je je erin verdiept dan kom je erachter dat er nogal wat boeren worden weggezet onder het mom van ‘Ondernemersrisico’.
      Externe werking Natura2000 gebieden, vernieuwde Stikstofberekeningen, dat zijn zaken die de politiek (en ook die in Brussel) verweten kan worden, maar een Boer heeft daar nooit invloed op gehad of lusten van gekregen maar krijgt er nu wel de lasten van.

      Ik vind het vervelend dat ik vanochtend in de file stond, want ik was te laat op cursus maar ik vind dat ook maar minimale hinder vergeleken bij het wel of niet voortbestaan van je (familie)onderneming. Dan kan ik mij er ook niet echt aan irriteren

      Login om te reageren
      • wif1 zegt

        18 december 2019 om 12:50

        @por100: Bijna 70% van de productie van boeren wordt geëxporteerd naar het buitenland. Daar wordt door boeren dus lekker aan verdient, maar wij zitten vervolgens met een mest overschot en een overmaat aan (onder andere) stikstoffen die hier de lucht in gaan. Dat is voor een klein en dichtbevolkt land niet te handelen.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          18 december 2019 om 13:00

          @wif1: Ja dat is wel te handelen. Sowieso is het al beter dan (wat betreft uitstoot) dan pak em beet ’80 en ’90. En daarnaast is het alternatief dus dat de productie elders plaatsvindt. En dat betekent dat er bos moet worden gekapt (en waarschijnlijk dus meer hectare bos dan dat je hier aan akkers opoffert) terwijl de rest van de wereld zo efficiënter is. Dan krijg je op globale schaal dus meer uitstoot. Waarom zouden we dat doen.

          Natuurlijk kan je ook zeggen. we stoppen met export en met import want het vervoeren is slecht voor milieu/grondstoffen. Daar zit dan wel een serieus risico wat betreft oorlogen aan (denk maar aan reden oprichting EU). Het voordeel van deze maatregel is dat er een overaanbod komt en dat daarna de markt zich vanzelf zal reguleren. Wel tegen hoge welvaartsvermindering overigens. Want Nederland is nogal afhankelijk van de export. Ook jouw loon/sociaal vangnet wordt daarvan gedeeltelijk betaald.

          Login om te reageren
          • por100 zegt

            18 december 2019 om 13:01

            @por100: zo efficiënter = minder efficiënter

            Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          18 december 2019 om 13:08

          @wif1: Exact dit dus.

          Login om te reageren
        • robert110 zegt

          18 december 2019 om 13:19

          @wif1: De export is maar de helft van het verhaal. Ons varkensvlees bijvoorbeeld, wij produceren 300% van de Nederlandse behoefte, toch is 60% van ons varkensvlees geïmporteerd. In 2018 is er voor 90 miljard euro aan landbouwproducten geëxporteerd maar er is ook voor 60 miljard euro aan landbouwproducten geïmporteerd, dat is dus meer dan enkel bananen, rijst en koffie.
          Onder de streep zouden wij al onze landbouwproducten in Nederland kwijt moeten kunnen, sterker nog als we dat zouden doen dan voldoen we maar aan de helft van de Nederlandse vraag naar voedsel. Dat wij zoveel exporteren heeft niets te maken met overproductie maar puur prijs. Een Nederlandse liter melk, kg varken of aardappel is duurder dan een Duitse of Poolse en de consument wil graag goedkoop, dat de Nederlandse producten over het algemeen kwalitatief beter zijn en er bij de productie meer zorg gedragen is voor, natuur en dierwelzijn maakt in de supermarkt niet uit.

          Ik wil hier niet de consument de schuld geven. We hebben te maken van een gelijke Europese markt met ongelijke regels en dat zorgt simpelweg voor een oneerlijke concurrentie.

          Login om te reageren
        • kobus1967 zegt

          18 december 2019 om 15:43

          @wif1:
          De meeste export blijft in een cirkel van 500km rond Nederland, in Frankrijk noemen ze zo’n afstand lokale productie.

          Login om te reageren
          • wif1 zegt

            18 december 2019 om 17:06

            @kobus1967: Oke, dus de duitsers doen met ons mee en gaan ook 100 op de snelweg rijden…

            Login om te reageren
    • truckertje zegt

      18 december 2019 om 12:56

      @Donstil: ? de Nederlandse tomaat is zo’n beetje de goedkoopste… zeker in de lente zomer en herfst

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      18 december 2019 om 14:10

      @donstil: @All Tomaten was een voorbeeld. Niet te letterlijk nemen

      Login om te reageren
    • bartsss zegt

      18 december 2019 om 15:26

      @Donstil: wat een negativiteit over de boeren hier zeg, bah!! Ze worden mond dood gemaakt door deze achterlijke linkse regering. Ze komen op voor hun rechten omdat ze alle plichten afgelopen jaren gedaan hebben. Zouden wij burgers ook meet moeten doen. Het is geven en nemen hier in Nederland maar daar snapt dat linkse zooitje in Den Haag blijkbaar niks van.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        18 december 2019 om 23:36

        @bartsss: Welke rechten? Het boerenbedrijf is een onderneming die al jaren de hoogste subsidies krijgen die er zijn. Mijn schoonbroer is melkveehouder en als je hoort voor wat ze allemaal subsidie krijgen val je achter over. Daarnaast zien boeren zichzelf niet als een ondernemer die af en toe zich moet aanpassen aan de markt, maar doet het liefste 50j hetzelfde.

        Login om te reageren
        • bartsss zegt

          19 december 2019 om 07:13

          @laptom: dus je hebt van horen zeggen dat ze zoveel subsidie krijgen… Leuke schoonbroer ben je trouwens door hem te zien als subsidievanger en daardoor een profiteur, knap hoor. Ga is achter je bronnen aan. De grootste subsidie’s gaan nog altijd naar de linkse hobby’s zoals asiel en het verduurzamen van Nederland waar de rest van de wereld bij achter loopt en wij als Nederland haantje de voorste moeten zijn. Prettige werkdag vandaag!

          Login om te reageren
      • reneole zegt

        19 december 2019 om 12:46

        @bartsss: Dat is prima dat ze het er niet mee eens zijn,maar laten ze dan het Binnenhof platgooien, en niet de burger lastig vallen die gewoon naar zijn werk wil.

        Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    18 december 2019 om 12:26

    Je snapt opeens waar de term ‘boerenlul’ vandaan komt…

    De sympathie is volledig verdwenen sinds hun voorman beweerde dat de boeren tegenwoordig op een vergelijkbare manier behandeld worden als de joden in nazi- Duitsland. En vervolgens ook weigerde om die uitspraak terug te nemen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2019 om 12:45

      @donvincenzo: mijn sympathie is ook verdwenen. Natuurlijk is het laagseizoen in het boerenbedrijf en is er alle tijd om het tractors door het land te crossen. Maar het begint een rupsje nooit genoeg gedrag te worden. Ook straalt het gedrag van FDF en anderen agressiviteit en geen enkele cooperativiteit uit. Het wordt tijd dat de regering zeg stop met zeuren en ga ploegen!
      De wet is al door de 1e kamer, de boeren krijgen met weinig uitkopen te maken. Burgers mogen ruim 30% minder snel rijden. En zelfs het dat principe akkoord (waarom is dat er eigenlijk?) tussen de boeren en de regering hoeven de boeren bijna niks in te leveren. Een 30% krimp van de eigenlijk veel te grote en de natuur en leefomgeving zwaar belastende veestapel zou in logischer zijn. Dat hoeven ze niet, het is dus gewoon klaar. En daarmee zijn de protesten ook niet langer gepast.

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      18 december 2019 om 13:23

      @donvincenzo: Dit soort uitspraken zijn eerder gedaan door andere belangenverenigingen, dan hoor je niemand.

      Dat noemen ze selectieve verontwaardiging.

      Tis wat omfloerst, maar ik word tegenwoordig gecensureerd door autoblog.

      Login om te reageren
      • wif1 zegt

        18 december 2019 om 17:14

        @karaya: Het blijft schandalig om met je dikke pens en portemonnee, vanachter een bureau in een verwarmde kamer, jezelf gelijk te gaan stellen met mensen die zijn uitgehongerd in een kamp en dientengevolge de dood vonden, of nog erger, vermoord zijn in gaskamers.
        Daar is totaal geen enkel argument of redenering voor toepasbaar.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          18 december 2019 om 22:43

          @wif1: Misschien had hij beter kunnen verwijzen naar de koelakken onder Lenin en Stalin.

          Daar ligt de selectief overgevoelige deugbrigade niet wakker van.

          Login om te reageren
          • wif1 zegt

            19 december 2019 om 00:05

            @karaya: Hij heeft helemaal niks te verwijzen, enkel naar zichzelf kijken en dan eens met wat productieve oplossingen te komen die dat boeren van hem wat minder belastend voor de omgeving maken.

            Login om te reageren
    • robert110 zegt

      18 december 2019 om 13:28

      @donvincenzo: Heb je die toespraak wel gezien? Want dat is dus nooit op die manier gezegd, de media heeft het flink aangedikt. Wel opmerkelijk want soortgelijke en ergere vergelijking zijn er in het verleden ook gemaakt richting de boeren, vrij recent zelfs nog in een uitzending van Zondag met Lubach, maar daar hoor je niemand over.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        18 december 2019 om 13:35

        @robert110: Die vergelijking in Zondag met Lubach was trouwens niet richting de boeren

        Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        18 december 2019 om 19:24

        @robert110: Ja, ik heb het gezien en het was ronduit schandalig. Hij beweerde onder meer dat de boeren ‘gedecimeerd’ worden, net als de joden ten tijde van WO2. En we weten allemaal hoe de joden destijds ‘gedecimeerd’ werden. Door ze massaal te vermoorden.

        Hij beweerde ook dat we, wanneer er straks geen boeren meer zijn, niet moeten zeggen Wir haben es nicht gewusst. Dat was in de jaren na de Tweede Wereldoorlog in Nederland een ironische zegswijze over de houding van de Duitse bevolking rond de Holocaust.

        Kortom twee rechtstreekse verwijzingen naar het uitroeien van de joodse bevolking, wat vergelijkbaar zou moeten zijn met de situatie van de boeren.

        Dat is op zich al heel kwalijk, maar als je er vervolgens niet beseft dat dit alle perken te buiten gaat en er niks van terug wilt nemen ben je gewoon een enorme (boeren)lul.

        Login om te reageren
  3. qoekje zegt

    18 december 2019 om 12:30

    Jaarlijks strijkt de agrarische sector 750 miljoen euro op aan landbouwsubsidies

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 december 2019 om 12:34

      @qoekje: Heb je daar een link/onderbouwing voor ?

      Login om te reageren
      • qoekje zegt

        18 december 2019 om 12:37

        @amghans: https://mijn.rvo.nl/europese-subsidies-2018

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          18 december 2019 om 13:39

          @qoekje: Heb je daar ook een samenvatting van ?

          Login om te reageren
          • Donstil zegt

            18 december 2019 om 14:13

            @amghans: Ja de samenvatting is ongeveer als volgt: Jaarlijks strijkt de agrarische sector 750 miljoen euro op aan landbouwsubsidies

            Voor de rest: zie link.

            Login om te reageren
            • qoekje zegt

              18 december 2019 om 14:42

              @donstil: neuh iedereen heeft honger want ze happen toch wel

              Login om te reageren
    • por100 zegt

      18 december 2019 om 12:46

      @qoekje: en hoeveel werkt dat door in de prijs van jouw eten? En hoeveel heeft de Nederlandse boer indirect betaald voor deze subsidie door belastingen? Nederland is een flinke Netto-betaler als het gaat om uitgaven en ontvangsten van de EU. Maar ga vooral de Nederlandse boer nog meer onder druk zetten. Dan gaat men het in Polen produceren en laat dat land nu net een flinke netto-ontvanger zijn. Dan hebben we er in Nederland dus driedubbel voor betaald. 1. WW voor werknemers boeren/bijstand voor boeren zelf, 2. uitgaven aan Brussel en 3. geen extra inkomsten van handel omdat Polen die dan gaat ontvangen.

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      18 december 2019 om 12:50

      @qoekje: Dat krijgt de landbouw niet zomaar, daar moet de sector in het algemeen en de individuele boer wel flink wat voor doen oa natuurbeheer en “milieuvriendelijke” investeringen, de gewone burger profiteert daarvan.
      Zoek voor de gein eens op hoeveel subsidie er naar natuurgebieden gaat in Nederland. Ik zal je alvast verklappen dat dat per hectare 8x zo veel is als de subsidie van de landbouw.

      Login om te reageren
  4. sjonniedeluxe zegt

    18 december 2019 om 12:35

    Werd tijd dat er boetes uitgedeeld werden. Maar waarom nu wel, en eerder niet?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      18 december 2019 om 13:04

      @sjonniedeluxe: Eerdere protesten waren aangekondigd en uitgevoerd in overleg met gemeente en politie. Nu is het officiële protest afgeblazen, dus nu is er maar beperkt overleg over wat er gaat gebeuren.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        18 december 2019 om 14:01

        @robert110: Eerder waren de snelweg protesten ook niet overlegd met gemeenten en politie.
        Toen heeft de politie ook geprobeerd om de tractoren van de weg te sturen. Alleen waren het er toen veel meer en was er wat meer druk om naar onder andere Den Haag te rijden. Als een grote tractor niet stopt dan doe je daar als politie niet zo veel tegen..
        Ik heb van verschillende boeren begrepen dat ze de aanwijzingen van de politie genegeerd hebben en gewoon door gereden zijn.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          18 december 2019 om 15:00

          @ronnys: dáár zit in ieder geval mijn onbegrip. Prima dat je wil demonstreren, maar kan dat niet op andere manieren dan willens en wetens regels te overtreden? Het is niks meer of minder dan een hele grote bek opzetten en dan verwachten dat je sympathie krijgt. Volgens mij werkt dat niet.

          Login om te reageren
  5. sjonniedeluxe zegt

    18 december 2019 om 12:37

    op zich was natuurlijk te verwachten dat meer acties zouden volgen, want om onbegrijpelijke redenen stond het merendeel van Nederland achter hun eerste belachelijke actie om het land plat te leggen.

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    18 december 2019 om 12:49

    En terecht. Lijkt meer op een staatsgreep zo. En dan bij de NOS zendtijd gaan eisen…. Lijkt me dat dit de laatste dag is dat ze zich zo kunnen gedragen.

    Login om te reageren
  7. skid zegt

    18 december 2019 om 12:56

    Ik heb niets direct van doen met boeren of de bouw. Ja, ik heb wel “last” gehad van de eerdere protesten.

    Maar, ik geef ze groot gelijk en moedig ze aan om dit te blijven doen. Niemand moet zich zo in een hoek laten drukken door de overheid en zwijgzaam de toekomst tegemoet gaan. We hebben het goed voor elkaar in Nederland, maar als een democratisch gekozen regering absurde plannen heeft dan mag een deel van het volk zich laten horen om een gekozen regering te sturen als het afdwaalt van hun taak; het volk dienen. Zeker als argumenten vanuit de regering gebaseerd worden op regelgeving waar het zelf de hand in heeft gehad.

    We hebben een prachtig land, het milieu is door de decennia heen alleen maar beter geworden en er is absoluut bewustzijn gekweekt bij iedereen ten aanzien hiervan.

    Maar de overheid is een rupsje-nooit-genoeg en het merendeel van de bevolking zijn makke schapen die het gedwee over zich heen laten komen als het geen impact op hun leven heeft.

    Wat zou jij doen als jouw inkomen, manier van leven en levenswerk wordt bedreigd?

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      18 december 2019 om 13:33

      @skid: je hebt niets direct van doen met boeren of de bouw? Dus jij woont niet in een huis en jij eet niet dan!

      Login om te reageren
      • skid zegt

        18 december 2019 om 14:47

        @johnwaters: Indirect dus wel, ja.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2019 om 13:37

      @skid: “Wat zou jij doen als jouw inkomen, manier van leven en levenswerk wordt bedreigd?” Dan ga je iets anders doen. En dat is reëel, veel mensen zijn de laatste 10 jaar hun baan kwijt geraakt, velen zijn wat anders gaan doen, velen hebben genoegen moeten nemen met een onzeker bestaan als ZZPer. Mensen zijn flexibel, boeren ook, als ze maar willen.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        18 december 2019 om 14:11

        @mashell: als jij 50 bent en je krijgt te horen dat je over 3 maanden je baan kwijt bent ben je de rest van je leven werkeloos. Probeer maar eens eerst een opleiding te doen (die niet gesubsideerd wordt door dit kabinet) om vervolgens op je 55e een nieuwe baan te vinden in een sector waar je 0 uur ervaring hebt. Spoiler alert: Lukt je niet.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          18 december 2019 om 15:02

          @gwnbmw: dat geldt ook gewoon voor niet-boeren, of is dat niet wat je bedoelt te zeggen?

          Login om te reageren
          • gwnbmw zegt

            19 december 2019 om 09:46

            @davelepeef: uiteraard is dit voor iedereen zo, alleen is er (naast de bouw) geen enkele andere sector die, als het aan het kabinet ligt, morgen gehalveerd wordt.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              19 december 2019 om 10:59

              @gwnbmw: tja. Ik ben zelf 2x bij bedrijven weggesneden samen met een aanzienlijk deel van het personeelsbestand. Was niet de schuld van de overheid, maar het resultaat is hetzelfde. Natuurlijk is het ellendig, maar ga nou eens uit van het voor velen volstrekt onacceptabele idee dat de achterliggende motivatie juist is en in het belang van veel meer mensen dan er met deze maatregel getroffen worden: lijkt het dan niet een juiste stap? Ik kan alleen hopen dat het doel ook de middelen heiligt…

              Login om te reageren
        • E550 zegt

          18 december 2019 om 15:47

          @gwnbmw: Alles kan. Om geld te verdienen, hoef je niet perse een opleiding af te maken tenzij jouw intentie is om als arts o.i.d. te gaan werken. Ik ken veel 50+ die na het verliezen van hun baan totaal iets anders gingen doen, en daarmee veel meer verdienden dan hun vorige baan. Je kan als 50+ ook een eigen bedrijf starten of je verdiept je in iets.

          Login om te reageren
          • gwnbmw zegt

            19 december 2019 om 09:45

            @e550: …wat? De gemiddelde boer in nederland heeft 2 jaar landbouwschool gedaan, dat is een mbo niveau 2. Aangezien ze in een volledig nieuwe sector moeten gaan werken, weten ze helemaal niks van die andere sectoren af. Alleen al om bouwvakker te worden moet je tegenwoordig 4 jaar mbo doen. En om je huis, auto etc te kunnen blijven betalen zal je aan 36 uur per week schilderen niet genoeg hebben. Tuurlijk kunnen ze in een supermarkt gaan werken, maar daar kunnen ze hun hypotheek niet van betalen.

            Ook hebben ze geen pensioengeld meer over, aangezien ze dit 2 jaar geleden allemaal moesten investeren in megastallen, moderne tractors etc.

            Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        18 december 2019 om 15:17

        @mashell: Maar er is wel één groot verschil.

        Voor de baan die je bent kwijtgeraakt heb je misschien een keer geinvesteerd in een paar schoenen, een paar pantalons en wat overhemden. En wellicht in een auto om naar je werk te komen. Maar dat is het dan wel zo’n beetje.

        En zonder de gevolgen van een baan verliezen te bagatelliseren (want dat kan voor mensen al genoeg ellende betekenen), dat is toch wel even wat anders dan het hebben van een bedrijf waar tonnen, zo niet miljoenen Euro’s aan investeringen in zitten.

        Investeringen die voor een groot deel puur noodzaak waren om aan regelgeving te voldoen en om in de toekomst te overleven.
        Natuurlijk kan je wat anders gaan doen. Maar vertel mij maar wat. Verkopen van het bedrijf valt al af, kan me niet voorstellen dat er iemand is die nu een agrarisch bedrijf gaat overnemen. Caravanstallingen zijn er al genoeg, volzetten met planten is illegaal. Een loonbedrijf hoef je ook niet te beginnen.

        Vertel mij maar wat je dan wel kan doen. Graag wel met iets komen wat op korte termijn rendement oplevert, want de bank gaat ook niet een eeuwigheid op hun geld wachten.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 december 2019 om 17:17

          @moveyourmind: maar een bedrijf kan gewoon failliet gaan. Dan verdwijnen de schulden bij de rabobank (die je samen met LTO en CDA) deze investeringen hebben aangepraat als vanzelf. Het is niet eervol, het is niet simpel of consequentieloos maar het kan wel. Vergeet niet dat deze boeren die nu gezellig samen staan de barbecueën op de snelweg, elkaar normaal gesproken helemaal kapot concurreren. Eigenlijk zijn er (net als transportbedrijven) gewoon te veel van. Faillissementen zijn aanstaande. Vandaar de doorgeschoten schaalvergroting, vandaar de dumpprijzen voor hun producten. Ze gaan het als keiharde concurrenten niet voor elkaar krijgen om allemaal 30% te krimpen en allemaal de prijzen 30% te verhogen maar dat zou wel de netste oplossing zijn.

          Login om te reageren
          • bitd zegt

            18 december 2019 om 20:20

            @mashell: sorry, maar ik denk dat je niet begrijpt hoe je 7 miljard mensen moet voeden met zo min mogelijk landgebruik.
            Dus die concurrentie is goed en boeren hebben het niet slecht, tenzij ze keer op keer moeten veranderen… melk quota erop, dan eraf, mestquota bla bla

            Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      18 december 2019 om 15:05

      @skid: wel ’s bedacht dat het mede zo goed gaat hier juist door bestuur? Of ben je zo iemand die denkt dat hij zelf en weet ik wie alles goed kan, maar de mensen die voor de overheid werken er werkelijk geen bal van snappen? Of dat die paar poppetjes in de regering alles zelf besluiten? En het feit dat de boeren het niet eens zijn met bepaalde plannen wil niet zeggen dat ze in de basis niet juist zijn óf dat verder niemand het ermee eens is.

      Login om te reageren
      • skid zegt

        18 december 2019 om 15:22

        @davelepeef: Absoluut, het gaat mede zo goed door het bestuur van dit land. Maar niet enkel en alleen door de huidige regering. De basis is door de decennia heen gevormd door continu besturen. De overheid is niet 1 entiteit, dat is een combinatie van vele. Sommige functioneren uitstekend, sommige zijn voor verbetering vatbaar.

        Maar, aan ieder is het recht voorbehouden om hun stem zo luid mogelijk te laten horen. Zijn dit slechts enkelen, dan is de invloed op het bestuur marginaal en is het beleid waarschijnlijk naar tevredenheid van de algemene samenleving. Zijn er veel mensen die hun stem laten horen, dan is het beleid wellicht toch aan een aanpassing toe. Poldermodel, hoor en wederhoor.

        Als een overheid zich in een Kafka-eske positie heeft gewurmd en de oplossing hiervoor bij een groot deel van de samenleving neerlegt, dan is het niet verwonderlijk dat deze mensen hiertegen in verzet raken.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          18 december 2019 om 15:34

          @skid: klopt wel, maar dat mensen tegen een maatregel zijn wil nog niet zeggen dat de maatregel niet nodig of goed is. Dat maakt het lastig verkroppen.

          Login om te reageren
          • skid zegt

            18 december 2019 om 16:17

            @davelepeef: Akkoord, en dat maakt per definitie ook dat de maatregel niet per se goed of nodig is. Misschien wel een maatregel, misschien wel geen maatregel, maar i.e.g. naar de boeren, bouwers en aanverwanten inziens niet deze maatregel.

            Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      18 december 2019 om 17:22

      @skid: ja, en alle IT’ers blokkeren volgende week de snelweg ivm outsourcing. Leraren ivm online learning platforms zoals coursera, bankmedewerkers ivm fintechs. Oftewel: deal with it.

      Login om te reageren
  8. reactief zegt

    18 december 2019 om 12:58

    Ach stelletje boerenpummels beetje toeterend door het land en met Nederlandse vlaggen zwaaiend.

    Van mij mogen ze per direct die megastallen afbouwen. Dat zijn helemaal geen boeren meer, maar gewoon fabriekhouders. De boer komt amper op die stallen, de omgeving zit in de stank en de ongezonde lucht en het vlees gaat naar het buitenland. Ja dat brengt Nederland echt heel veel… Over dierenwelzijn nog niet gesproken…

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      18 december 2019 om 13:02

      @reactief: Jij bent echt nog nooit in de buurt van een Nederlandse boerderij geweest zeker?

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 december 2019 om 13:29

        @robert110: Grappig dat je dat zegt. Ik ben tussen de boerderijen opgegroeid. Dus ja, ik ben er wel eens geweest.

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        18 december 2019 om 13:36

        @robert110: Mijn opmerking gaat specifiek over de megastallen (Brabant).

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          18 december 2019 om 13:58

          @reactief: Dan nog. Ik ga niet lopen ontkennen dat er een paar rotte appels tussen zitten. En ik weet bijna zeker dat het grootste deel van die rotte appels in Brabant zit. Die bedrijven ben ik ook liever arm dan rijk. Maar het grootste deel van de grote bedrijven in Nederland doet het gewoon netjes.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            18 december 2019 om 14:24

            @robert110: Je hebt een punt. Ten eerste was mijn eerste bericht wel zonder enige nuance. Ten tweede zijn er inderdaad ook genoeg grote boeren die het goed regelen. Maar fan ben ik sowieso niet van megastallen, en hier in de regio zitten er wel wat rotte appels. Die kleuren mijn beeld natuurlijk ook.

            Login om te reageren
        • ronnys zegt

          18 december 2019 om 14:11

          @reactief: Toch hebben grote beddrijven de dier welzijn meestal beter voor elkaar als de kleine bedrijven.
          Bij minder als 1000 varkens is het noodzakelijk om er naast te werken. Hierdoor zijn de kleine boeren dus veel minder in de stal en de kleine oude stallen zijn veel ziekte gevoeliger. Dus zeker niet voor de dierwelzijn niet bevordelijk!

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          18 december 2019 om 15:07

          @reactief: dat inzicht is toch niet alleen beperkt tot de boeren in Brabant?? :P

          Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    18 december 2019 om 13:01

    Het is een aardige chaos nu. Dat kort geding van het CBL heeft voor meer rotzooi gezorgd dan dat het voorkomen heeft. Nu het FDF het officiële protest heeft afgeblazen is er geen echt plan meer. Bouwers in verzet heeft mooi een deel af kunnen vangen met hun protest. Maar ja, nu het los is houd je het niet zomaar tegen. Het gaat ook niet alleen meer om de stikstof, de boeren hebben nu de kans om met terugwerkende kracht wat rotzooi op te ruimen en daar maken ze graag gebruik van. Dit gebeurt trouwens niet enkel met veel chaos en trekkers, achter de schermen is er de laatste tijd ook veel gebeurd. Voor het einde van het jaar is de rust echt nog niet terug, maar het zal langzamerhand wel minder worden.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      18 december 2019 om 15:52

      @robert110: volgens de berichtgeving zijn ze boos, maar ik zie alleen maar foto’s en filmpjes van gasten die een beetje oenig lopen te grijnzen bij een bbq en/of op/in/naast een trekker.

      Login om te reageren
  10. por100 zegt

    18 december 2019 om 13:08

    Het beste zou zijn een verbod op import en export van voedsel. Als we echt zo begaan zijn met het milieu toch?
    En dan de burger voor haar voedsel langs de boer laten gaan/smeken. Zul je eens zien hoe snel de bevolking van Nederland dit halve uurtje extra reistijd voor lief had willen nemen.

    Login om te reageren
  11. markoh zegt

    18 december 2019 om 13:12

    Ben steun de boeren volledig en wel om de volgende redenen:
    1. Er is een enorm probleem gemaakt van iets wat geen probleem is (stikstof verbindingen) voor onze natuur. (mits je van bomen en gras houd en niet van mos en heide)
    2. Hun bedrijfsvoering/financieringen zijn bepaald op bepaalde hoeveelheid productie van goederen dit is ook door de banken geadviseerd/opgedrongen.
    3. 70% wordt exporteert, dat kopt maar 80% daarvan binnen een straal van 500 km.
    Met andere woorden wij produceren zeer effectief ook voor andere landen met andere woorden raad ik iedereen aan om alleen een Nederlandse auto te kopen, anders ben je zelf net zo hypocriet.
    Niet elk deel van de wereld produceert het zelfde, wij hebben namelijk ook geen kobalt voor accu’s.
    4. het moet maar eens klaar zijn met al dit gezeik omtrent onbewezen klimaat problemen, we kunnen ons beter richten op milieu verbetering zoals plastic afval.

    5. niks met de boeren te maken maar iets wat mij zelf erg dwars zit:
    Co2 heeft geen enkele invloed op temperatuur.
    Het klimaat is iets complexer dan 1 onderdeel.
    Als je terug kijkt in de geschiedenis van de aarde zitten we op een uitzonderlijk lage co2 gehalte.

    Bronnen:
    Marcel crox zie youtube
    clintel
    ir. cyril wentzel
    Salomon Kroonenberg.

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      18 december 2019 om 13:47

      @markoh: een groot betoog vol non-argumenten en drogredenen.. dank u voor uw nutteloze bijdrage..

      Login om te reageren
      • markoh zegt

        18 december 2019 om 13:54

        @svdv: vertel, wat is uw argumentatie?

        Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        18 december 2019 om 18:16

        @svdv: droeftoeter

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2019 om 13:47

      @markoh: op zich zou het fijn zijn als we zouden ophouden met struisvogel politiek. Stikstof is een probleem. Al heel lang, vroeger was er een ammoniak probleem, nu noemen we het algemener stikstof. Het klimaat veranderd, het klimaat is nooit een constante geweest maar wat wij nu doen om de “economische groei” te halen is gewoon niet goed. Ook is het tamelijk absurd dat wij in een zeer dichtbevolkt land menen dat het een goed idee of om landbouw en veeteelt voor half Europa te gaan plegen. Ja dat kunnen we goed, maar het is gewoon niet goed voor ons land. Het moet gewoon minder worden, of de boeren willen of niet. De banen in de winkels worden ook minder, autoverkopers en -monteurs zullen er ook steeds minder nodig zijn, tijden veranderen. Jammer maar helaas, wees flexibel dan kom je het beste weg.

      Login om te reageren
      • markoh zegt

        18 december 2019 om 14:10

        @mashell: Ammoniak is een hele tijd een probleem geweest en dat kwam niet alleen door de boeren.
        De boeren hebben wel hun uitstoot van ammoniak ook met meer dan 50% verminderd terwijl ze meer produceren. (bron: Compendium voor de Leefomgeving)
        Ik vindt ook niet dat er aan struisvogel politiek moeten doen maar ook niet aan paniek politiek.
        De boeren zelf willen meewerken aan de veranderingen die noodzakelijk zijn , de meeste boeren zijn ook tegen mega stallen (meer dan 300 stuks vee).
        Wij produceren niet voor heel europa maar voor slechts 2.3x Nederland.
        En de boeren worden ook minder, dat gaat geleidelijk, er is ook geen noodzaak om dat te versnellen.
        Wij zijn een handels natie dat betekend dat wij niet kunnen leven van eigen consumptie.
        Daar door onze welvaart.

        Ik zelf ben geen boer, kom ook niet van een boerderij maar zit wel midden in de polder.
        De natuur is hier schitterend dankzij de boeren.

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          18 december 2019 om 14:17

          @markoh: Nee ze hebben de uitstoot niet met 50% verminderd!
          Voor veel stallen zijn er verplichtingen gekomen om de uitstoot te halveren, maar lang niet voor alle stallen. Bovendien halen de maatregelen niet de reductie die beoogd was, mede omdat het veel boeren geen lor interesseert. Onder het mom ik moet voor de dieren zorgen niet voor een luchtwasser die de overheid zo nodig vond.

          Login om te reageren
          • markoh zegt

            18 december 2019 om 14:18

            @ronnys: volgens informatie van onze geliefde overheid is het wel degelijk met meer dan 50% afgenomen.
            https://www.clo.nl/indicatoren/nl0101-ammoniakemissie-door-de-land–en-tuinbouw

            Login om te reageren
            • sprankel zegt

              18 december 2019 om 15:28

              @markoh: Wat hoofdzakelijk komt door de inkrimping van de veestapel en het (verplicht) emissiearm bemesten. Als je dan ook nog eens behalve wat verder lezen dan het cijfertje wat je zocht ook doorklikt naar emmisies in de EU dan staat de Nerlandse boer op plaats 2 net achter Malta maar Malta is een dwergstaat, we kunnen dus stellen dat de Nerlandse boer de grootste Ammoniak vervuiler is binnen de EU.
              Probeer nu nog eens uit te leggen hoeveel moeite de Nederlandse boer juist gedaan heeft dat zijn uitstoot van Ammoniak 3 keer hoger dan gemiddeld ligt? Dat het in de jaren 90 triestig was, dat klopt, dat was de reden van de EURO norm (om toch nog terug te komen dat het hier om auto’s draait)

              Login om te reageren
    • Joerek zegt

      18 december 2019 om 20:41

      @markoh: Je weet dat de stikstofproblematief JUIST te maken heeft met milieu, en niet met klimaat?

      Login om te reageren
  12. baklava zegt

    18 december 2019 om 13:22

    En nog steeds terecht. Donder een eind op met het stikstof/CO2 geneuzel. Is gewoon een verdienmodel en de boeren/bouwers worden het slachtoffer.

    Login om te reageren
  13. johnwaters zegt

    18 december 2019 om 13:36

    Ze zouden samen met de bouwvakkers het ganse land moeten neerleggen. De door de nieuwe wereld orde gefinancierde klimaatfascisten met hun permanente vloed aan leugens en gefabriceerde crisissen moeten voor eens en altijd stoppen met hun waanzin.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      18 december 2019 om 15:12

      @johnwaters: wacht, ik pak ook m’n alu-hoedje ff

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        18 december 2019 om 15:34

        @davelepeef: die gekken van extinsion rebellion krijgen tot 500€ per week betaald om de openbare orde te verstoren. Denk jij nu echt dat al dat geld uit een collectebus komt? Achter zulke organisaties zit gigantisch veel kapitaal.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          18 december 2019 om 16:20

          @johnwaters: ah. Goed punt. Wat kost het een boer eigenlijk, als hij een dag niet werkt en 200km met z’n trekker tuft?

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            18 december 2019 om 18:33

            @davelepeef: wat kost het een boer als hij zijn bedrijf moet sluiten om Klaver zijn zinnetje te geven?

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              18 december 2019 om 23:12

              @johnwaters: als ie z’n land verkoopt en een baantje als onderwijzer oppakt zit ie er warmer bij dan ik hoor….

              Login om te reageren
              • johnwaters zegt

                19 december 2019 om 00:39

                @davelepeef: leuk kan hij de leerlingen en linkse hersenspoeling geven zoals de rest in het onderwijs doet. Maar, als veel boeren dat doen, wat gaan we dan eten?

              • davelepeef zegt

                19 december 2019 om 07:46

                @johnwaters: gaat toch niet om alle boeren? Trouwens, maak het maar een staatsbedrijf, kunnen de boeren ambtenaar worden ;)

              • johnwaters zegt

                19 december 2019 om 11:32

                @davelepeef: als we die linkse extremist van een Klaver moeten geloven de helft. En jouw idee van staatsbedrijven past perfect in dat plaatje. Naar aloude communistische principes: iedereen arm, alles gecontroleerd via een centrale overheid, en lege winkelrekken. Je hebt het eindelijk begrepen. Is dat wat je wilt? Boek maar al een vlucht naar Noord-Korea, kun je in zo’n communistisch paradijs wat gaan oefenen.

              • davelepeef zegt

                19 december 2019 om 11:56

                @johnwaters: ik weet niet wat zorgwekkender is, je mate van aanstellerij of je mate van paranoia…

              • johnwaters zegt

                19 december 2019 om 18:07

                @davelepeef: en moet ik daar uitsluitsel over geven?

  14. karaya zegt

    18 december 2019 om 13:39

    Nu nog stoer ageren tegen die rotboeren.

    Straks allemaal braaf 100 km p/u rijden. Kleinburgerlijk Nederland op z’n smalst.

    Login om te reageren
  15. thomasthomas zegt

    18 december 2019 om 13:50

    Heb die boeren helemaal niet nodig haal mijn vlees, eieren en melk toch bij de supermarkt…

    Login om te reageren
  16. janmetdelangeachternaam zegt

    18 december 2019 om 13:53

    Nou het draagvlak dat de boeren hadden is inmiddels wel verdwenen. Ik snap het zelf ook wel beide partijen, maar de normale burger wordt nu gewoon te veel gehinderd en de boodschap is inmiddels wel duidelijk volgens mij

    Login om te reageren
  17. markoh zegt

    18 december 2019 om 14:12

    Het draagvlak is nog steeds heel groot als je alle polls bekijkt.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      18 december 2019 om 15:13

      @markoh: ik zie mezelf als bijzonder doorsnee. Ik vul niks in. Zou ik echter als een debiel demonstreren, reken dan maar dat ik alle polls invul die ik vinden kan. Begrijp je dit principe?

      Login om te reageren
  18. frank2b zegt

    18 december 2019 om 14:31

    Ze trekken het nog steeds.

    Login om te reageren
  19. blackmilo zegt

    18 december 2019 om 14:42

    Ondertussen is er in de VS weet ik niet hoeveel kiloton methaan vrij gekomen.. Horen we niks van.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      18 december 2019 om 20:42

      @blackmilo: Heeft ons milieu ook geen last van

      Login om te reageren
  20. juanmanuelfangio zegt

    18 december 2019 om 14:44

    Over 2 weken de brandweer, over 6 weken de verpleegkundigen en over 3 maanden kunnen we de Franse vlag hijsen. Het wordt tijd dat er wordt opgetreden…..

    Login om te reageren
  21. Alex_79 zegt

    18 december 2019 om 14:52

    Beetje geluk vanmorgen, ze kwamen net de snelweg op bij Boxtel toen ik langskwam. Minuutje later en ik had er achter gezeten.

    Wat het zure is, is dat de boeren nu binnen een paar maanden het terugdraaien van een beleid in de schoenen geschoven krijgen dat de staat 10 jaar heeft laten verslonzen. Ipv in die tien jaar kleine maatregelen te nemen waardoor de schaalvergroting helemaal niet had plaatsgevonden, werden er helemaal géén maatregelen genomen tot iemand zo slim was via de rechter de maatregelen na 10 jaar zeuren af te dwingen. En nu moet het ineens heel snel op straffe van dwangsommen, wat weer op die boeren wordt afgewenteld. Diezelfde boeren die eerst werd aangepraat dat ze moeten vergroten omdat ze anders niet rendabel zijn, vervolgens wordt men gedwongen een veel lagere prijs voor producten te vragen en tot slot wordt men gedwongen hun bedrijf op te geven. Geen wonder dat men boos is.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      18 december 2019 om 15:19

      @Alex_79: klopt vast allemaal. Ik zit er niet diep in maat hoor vooral dat het opgedrongen is door die en die en die, maar een boer maakt toch nog altijd z’n eigen keuzes?

      Login om te reageren
  22. stuko zegt

    18 december 2019 om 15:37

    Alle sympathie in 1 keer weg..

    Login om te reageren
  23. bernoulli zegt

    18 december 2019 om 15:46

    Het wordt tijd dat Yvon Jaspers die gasten aan een vrouw helpt. Hebben ze tenminste wat te doen.

    Login om te reageren
  24. E34M5Touring zegt

    18 december 2019 om 16:01

    Nou ik had tot vanmorgen 7:35 alle sympathie voor die lui. Dat hebben ze binnen een klein half uur naar een absoluut 0punt weten te krijgen. Rij op de pleij vanaf Velperbroek Arnhem in, bij de kruising naar Presikhaaf (een van de drukste punten van Arnhem) krijgen we groen licht dus de hele rij kon zo met 80km/h door. Op dat moment denkt een paar van die eikels, weet je wat, ik gooi em door rood de kruising op, dat zal ze leren… Dat was op een haar na een enorm ongeluk. De vrachtwagen naast mij moest een extreme noodstop maken om er niet op te klappen, ik heb die man gesproken, die was totaal over zn toeren. Hij dacht echt dat ie het niet zou halen en dus die tractor vol zou raken. Wij hadden iets meer speling maar het hield absoluut niet over. Als er daar een zat te slapen had je een enorm en 100% zeker dodelijk ongeluk gehad. Ze gedroegen zich als idioten. Levensgevaarlijk. Als toppunt, er stopt gewoon een auto die bij de actie hoorde midden op de Pleij route om even zn mokkel te laten pissen naast de vangrail…. Al het fatsoen was weg, denken gewoon dat ze vogelvrij zijn ofzo. Belachelijk.

    Login om te reageren
  25. tttijn zegt

    18 december 2019 om 16:30

    Ik vind y erg om te.lezen dat het draagvlak zo snel verdwijnt bij jullie. Precies wat die elite wil. Hoop dat t besef bij jullie terug komt dat zij niet het bestuur vormen in het landsbelang.

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      18 december 2019 om 22:36

      @tttijn: niet iedereen gelooft in je elite onzinverhaal. Iedere 4 jaar mag je stemmen. Als het hoort jouw partij is die wint dan heb je pech. Misschien moeten de boeren eens goed nadenken wie ze pesten met deze ongein. Wat heeft het voor nut rond Utrecht een file te creëren als het bestuur in den Haag zit? Het is gewoon misbruik maken van het feit dat ze groot materiaal ter beschikking hebben.

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        18 december 2019 om 22:37

        @sjonniedeluxe: *hoort=niet

        Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        19 december 2019 om 00:19

        @sjonniedeluxe: ik ben toch benieuwd of het werkt. Ik ga morgen met m’n collega’s bij m’n baas z’n voortuin overhoop rijden, en ga in het dorp naast hem de rotonde blokkeren. Ik ben het immers niet eens met de besluiten die hij neemt. Het klinkt zo nogal kinderachtig, maar ik zie het zo wel een beetje. Ik begrijp ergens wel dat je íets wil als je gee gehoor krijgt, maar hoeveel zieltjes winnen ze nou echt zo?

        Login om te reageren
  26. hexxion zegt

    18 december 2019 om 16:34

    Vanmorgen stond er een waterkanon met wat busjes klaar op de Vondelingenweg in de Rotterdamse haven klaar om het boerenprotest te ontvangen. Er kwamen rond de 100 tractoren aan om-wat het plan was- de ingang van de Shell te blokkeren. In mijn ogen verlies je dan gewoon je geloofwaardigheid. Je wilt een standpunt maken omdat je vind dat de politiek je naait…en wat doe je ? Je gaat vervolgens arbeiders pesten die aan het werk zijn in een raffinaderij….ga dan OF naar het hoofdkantoor als je vind dat Shell jouw benadeelt of pleur gewoon op naar het Binnenhof om daar je punt duidelijk te maken.

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      18 december 2019 om 22:38

      @hexxion: amen, sneue bedoeling is het. Tijd dat ze keihard van de snelweg gehaald worden. Zet maar militair materiaal in.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North