• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bosch werkt aan meertraps transmissies voor EV’s

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 juli 2014 om 10:42 – 21 Reacties

Elektrische transmissie uit Opel Ampera


Waar conventionele auto’s door de jaren heen meer verzetten kregen, is bij elektrische auto’s doorgaans één enkele versnelling aan de elektromotor gekoppeld. Als het aan Bosch ligt gaat dat veranderen.

De powerband van een EV is wezenlijk anders dan die van een auto op benzine of diesel: het maximale koppel is direct beschikbaar, de elektromotor draait probleemloos snelheden van 20.000 tpm. Hierdoor is de noodzaak van wisselende bakverhoudingen veel minder groot. Bijna elke EV doet het dan ook met 1 verzet, een uitzondering is de Exagon eGT.

Bosch wil hier verandering in brengen, omdat het denkt voordelen in de fijnafstelling te kunnen behalen:

“High-precision automatic transmissions are essential in hybrid vehicles to ensure that the combustion engine and electric motor are synchronised with each another, but such transmissions could also find their way into pure electric vehicles.”

Het kan dus zomaar zijn dat we over een paar jaar een Nissan Leaf of Tesla Model 3 met een 8-traps automaat en flippers achter het stuur krijgen. En als het een paar extra kilometers uit de accu’s perst, waarom niet? Ook Antonov gaf in het verleden aan aan iets dergelijks te werken, maar we hebben qua concrete resultaten wat meer vertrouwen in Bosch.

Ook interessant!

  • Bosch haalt kneiterhard uit naar EV beleid van EU politici
  • Nieuwe elektrische auto's vinden hun weg vaak naar de zakelijke markt. Elektrische auto occasions zijn echter meer interessant voor de particulier. Het aanbod groeit de laatste tijd hard, maar wat zijn de meest interessante elektrische auto occasions voor de particulier?
    Deze EV occasions zijn interessant voor de particulier
  • Twintig procent van EV kopers gaat terug naar benzineauto
  • Autoblog EV 10 Daagse 2021

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

bosch, Elektrisch, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « Tijdloze quotes over auto’s – deel 2
Volgend bericht: Video: 5 Lamborghini’s rijden door een winkelcentrum »

Lees Interacties

Reacties

  1. rnej zegt

    18 juli 2014 om 10:44

    de Tesla roadster heeft toch ook gewoon een handbak? of was dat een andere elise-achtige met E-motor?

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      18 juli 2014 om 10:56

      @rnej: De Roadster heeft er maar 1, maar ik kan me herinneren dat er een concept o.i.d. is geweest van een soortgelijke auto die er 2 had. Maar weet dat dus niet met zekerheid te zeggen.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        18 juli 2014 om 14:27

        @JamesBond007:
        Klopt, de concept had 2 versnellingen, de productieversie heeft er 1.

        Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 juli 2014 om 14:47

      @rnej:
      Ik heb het even nagezocht, ik had het niet meer paraat.
      De Elise ECE heeft 3 versnellingen, dat is wel een naderhand omgebouwde auto.

      Login om te reageren
  2. rnej zegt

    18 juli 2014 om 11:00

    ik dacht op top gear iets gezien te hebben over een aangepaste elise (misschien opel roadster) waarbij ze de normale bak hadden laten zitten en de motor vervangen hadden met accupak en elektromotor.. waardoor je dus kon schakelen :)

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    18 juli 2014 om 11:00

    Pff, bang dat ze straks geen centjes meer verdienen in de electrische autowereld, extra gewicht en wrijving lijkt me haast onoverkomelijk.

    Login om te reageren
  4. glashelder zegt

    18 juli 2014 om 11:03

    Waarom in godsnaam?
    Waarom schakelpauzes inlassen wanneer het traploos kan?

    Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      18 juli 2014 om 13:22

      En toen ik een jaar geleden vroeg waarom ze geen slimme automaat in een EV monteren werd ik uitgelachen met zo’n “dom” idee…
      Het zou leuk zijn als een model S aan 120 km/h zijn toerental kan verlagen en zo minder energie te gebruiken. ( lager toerental met dezelfde belasting, )

      Login om te reageren
  5. JagID3Merc zegt

    18 juli 2014 om 12:24

    De Honda CR-Z heeft als hybride toch ook een handbak?

    Login om te reageren
  6. frederik zegt

    18 juli 2014 om 12:38

    BMW i3 heeft toch ook twee versnellingen op de electrische motor?

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    18 juli 2014 om 12:52

    Er staat “om de verbrandingsmotor met de elektromotor(en) te synchroniseren” En daarna maar dit kan ook nuttig zijn bij vol elektrisch?

    Waarmee wil je die syncen dan?

    Login om te reageren
  8. slowland zegt

    18 juli 2014 om 13:08

    Ik dacht altijd dat e-cars een soort VarioMatic hadden??
    Dan heb je toch altijd maximaal vermogen bij maximaal koppel?

    Login om te reageren
  9. knipperlichtje zegt

    18 juli 2014 om 13:09

    Een cvt achter een elektromotor lijkt me een geslaagde combinatie, een traditionele automaat lijkt me echt verschrikkelijk. Eigenlijk precies het tegenovergestelde als bij een verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
  10. oxymoron zegt

    18 juli 2014 om 13:27

    Moet Bosch toch eens uitleggen waarom dat nodig is. Een electromotor is voor zijn vermogen niet afhankelijk van toerental en het “gaspedaal” heeft het omgekeerde effect van een dimmer (ik vermoed dat het wel anders werkt!). Een versnellingsbak maakt dan de werking alleen maar ingewikkelder. Stoomauto’s hadden ook geen versnellingsbakken; als je sneller wilde liet je meer stoom op de zuigers los. Electromotoren werken net zo. De enige reden waarom je aan meer verzetten zou kunnen denken is dat er dan minder e-motoren van verschillend vermogen nodig zouden kunnen zijn – ik zeg het heel voorzichtig.

    Login om te reageren
    • tstile zegt

      20 juli 2014 om 14:26

      @oxymoron: Bosch maakt vanalles voor de auto industrie.

      Dus als de hele conventionele aandrijflijn, inspuittechniek etc etc gaat verdwijnen daar zijn ze niet blij mee. Dus zijn ze naarstig op zoek om mee te doen in de toekomst

      Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    18 juli 2014 om 13:39

    is het gewoon niet omdat er nu zo weinig stuk kan aan een elektrowagen dat ze dingen zoeken om de mensen toch op kosten te jagen

    Login om te reageren
  12. toeter11 zegt

    18 juli 2014 om 16:58

    In Amerika rijdt een 914 rond met een elektro motor aan de handbak gekoppeld.

    Maar eigenlijk een beetje DAF idee met zijn variomatic

    Login om te reageren
  13. fijnkonijn zegt

    18 juli 2014 om 17:13

    Ja super. Maak een eenvoudig concept als een eMotor met een simpele 1:X overbrenging maar weer lekker complex. Kan er weer meer stuk gaan ook.
    Nee echt een brilliant idee. Een Model S etc. heeft dat ook echt nodig hmmm….

    Login om te reageren
  14. widodh zegt

    19 juli 2014 om 02:02

    Ik zie het hele nut er van niet. Mijn Model S rijd prima zondet tot snelheden van 200km/h.

    Dit lijkt me enkel meer weerstand, dus meer verbruik op te leveren.

    Login om te reageren
  15. erwinh zegt

    19 juli 2014 om 12:35

    Een versnellingsbak geeft alleen maar meer wrijving en dus verlies. Meer kilometers op een batterijlading zou me dan ook verbazen… Een versnellingsbak geeft ook weer extra onderhoud en weinig onderhoud is nou juist een van de voordelen van de electrische auto zoals die tot nu toe gepresenteerd wordt…

    Login om te reageren
  16. robinvand zegt

    22 juli 2014 om 16:56

    Misschien is het een soort energieterugwin systeem, dat mechanisch een vliegwiel aandrijft wanneer je remt. Dan zou je wellicht versnellingen kunnen gebruiken in mijn ondeskundige optiek.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North