• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Evoque zo’n 10% zuiniger dankzij 9-trapsautomaat

Auteur: robbie, gepost 20 augustus 2013 om 14:18 – 30 Reacties

Range Rover Evoque 2014


Dat de Range Rover Evoque als eerste auto ter wereld zou worden voorzien van de nieuwe negentraps automaat van ZF wisten we al, maar hoe groot de brandstofbesparing zou zijn wisten we nog niet.

Volgens Land Rover zorgt deze nieuwe transmissie met negen in plaats van zes versnellingen er voor dat het gebruik, afhankelijk van de uitvoering, daalt met 11,4% tot 9,5%. Die daling is niet volledig toe te schrijven aan de nieuwe automaat, want ook het nieuwe Active Driveline systeem zorgt voor een extra besparing. Dit systeem schakelt de vierwielaandrijving uit bij snelheden boven de 35 km/u en komt daarna alleen in actie als dat echt nodig is.

De 9HP versnellingsbak van ZF is 7,5 kilo lichter dan de 6-trapsautomaat die ZF voorheen bouwde en ondanks de drie extra versnellingen is de bak slechts 6 millimeter langer. Volgens ZF ligt de ultra-korte responstijd onder de drempelwaarde van het menselijke waarnemingsvermogen. Deze bak komt ook in de nieuwe Jeep Cherokee en waarschijnlijk nog veel meer modellen van Fiat-Chrysler. Ook de nieuwe MINI en voorwielaangedreven BMW’s zouden deze bak krijgen.

Wist je overigens dat Land Rover in slechts 18 maanden 170.000 stuks van de Evoque heeft weten te verkopen? Modeljaar 2014-uitvoeringen zijn vanaf november in Nederland beschikbaar. Mocht je het toevallig willen weten, de kleur waarin deze Evoque gespoten is heet Zanzibar Bronze.


Ook interessant!

  • Range Rover Evoque P300e rijtest
    Range Rover Evoque P300e rijtest
  • Video: Carwash sloopt Range Rover
  • Range Rover Evoque met 300 pk nu extra sportief
  • Range Rover Evoque PHEV, verrassend betaalbare AWD krachtpatser

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

evoque, iaa-2013, Land Rover, range-rover, Techniek, transmissie, zf

Vorig bericht: « Mercedes S500 Plug-in Hybrid: zuiniger dan een Prius
Volgend bericht: Video: Dick Van Dyke gered uit brandende Jaguar »

Lees Interacties

Reacties

  1. keesje1987 zegt

    20 augustus 2013 om 14:20

    Geweldige auto! Zeker in deze kleurstelling!

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    20 augustus 2013 om 14:21

    Vin Diesel zit nu al bij Range Rover aan tafel.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      20 augustus 2013 om 14:40

      @E34M5Touring:
      Badum Tsss

      Login om te reageren
    • stingray81nl zegt

      20 augustus 2013 om 16:36

      @E34M5Touring: ik moest lachen.. Mooie techniek, fantastische opmerking.

      Login om te reageren
  3. antoonniels zegt

    20 augustus 2013 om 14:22

    Het is met versnellingsbakken niet als met cilinders. Rijdt deze auto uberhaupt wel eens langer dan 3 seconden in een versnelling ( behalve dan 8 en 9 )?

    Idealiter zou ik 12 versnellingen willen. Kan ik steeds een stapje over slaan en net doen alsof het een 6 bak is……

    Login om te reageren
  4. beukeltje zegt

    20 augustus 2013 om 14:22

    die kleur staat hem goed is tenminste iets anders dan zwart of grijs op je auto.

    Login om te reageren
  5. StijnB zegt

    20 augustus 2013 om 14:27

    *Gaat snel een vrachtwagenversnellingsbak installeren*

    Login om te reageren
  6. j00rs zegt

    20 augustus 2013 om 14:27

    Mooi staaltje techniek van ZF. Maakt natuurlijk niks uit hoeveel versnellingen een auto heeft, schakelen merk je toch vrijwel niet meer en een lager verbruik is altijd goed. Desnoods voor een sportmodus gewoon een aantal versnellingen overslaan.

    Login om te reageren
  7. FrankV6 zegt

    20 augustus 2013 om 14:52

    leuke velgen, en dit is een zeer mooie auto qua design

    Login om te reageren
  8. tdu2zonda zegt

    20 augustus 2013 om 15:03

    De Evoque is helemaal niet de eerste met een 9-bak. Dat is de Mercedes E350 BlueTec, die is al vanaf eind juli verkrijgbaar met een 9G-Tronic.

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      20 augustus 2013 om 15:10

      @tdu2zonda: ja dat dacht ik ook al

      Login om te reageren
    • stanny zegt

      20 augustus 2013 om 15:11

      @tdu2zonda: Eerste auto met de 9-bak van ZF. Mercedes heeft zijn eigen 9-bak geloof ik. (Kan zijn dat ik fout ben)

      Login om te reageren
      • tdu2zonda zegt

        20 augustus 2013 om 15:13

        @stanny: ahzo! Dan is het goed. En ja Mercedes maakt idd zijn eigen versnellingsbakken. :)

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        20 augustus 2013 om 15:22

        @stanny:
        De bak van Mercedes is ook een ZF, het verschil zit hem het model.
        De bak in de Mercedes kan alleen in de lengterichting gemonteerd worden en deze (compactere) versie is speciaal voor transversale FWD toepassingen.
        JLR monteert daar zelf een aftakking voor AWD op. Op de foto’s staat alleen de FWD versie van de bak.

        Login om te reageren
        • stanny zegt

          20 augustus 2013 om 15:42

          @jrk68: Ben je zeker? Aangezien ik een hele tijd geleden een artikel had gelezen dat Mercedes haasje over deed met ZF. Kleine quote uit een soortgelijk artikel:

          “Nu lijkt het toch wel een soort haasje-over met ZF. Komt die met zes trappen, doet Mercedes er zeven. Waar ZF alweer een tijdje geleden overheen ging met acht. En nu is Mercedes weer aan zet, met negen.
          En spreken van een wereldprimeur, hoewel ZF eerder dit jaar al een negentraps automaat onthulde.”

          Kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik dacht altijd dat Mercedes eigen koppelingen ontwikkelden.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            20 augustus 2013 om 16:14

            @stanny: koppelingen moet versnellingsbakken zijn neem ik aan? ;-)

            Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          20 augustus 2013 om 16:01

          @jrk68: Klopt niet helemaal: Mercedes bouwt en ontwikkelt de versnellingsbakken zelf in “Getriebewerk Hedelfingen”. Daar worden/werden ook de automaten voor Porsche gebouwd (NIET de PDK getriebe), te weten de Tiptronic. Dit was een aangepaste 5 versnellings automaat met speciale besturing voor Porsche.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            20 augustus 2013 om 16:23

            @406_v6:
            Toch raar dat ze die bak dan bij ZF in Friedrichshafen geïntroduceerd hebben.
            http://www.autofans.be/nieuws/officieel/26185-mercedes-9g-tronic...

            Bedankt voor de overige info, zover was ik niet gegaan met mijn research.

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              20 augustus 2013 om 17:05

              @jrk68: Iemand van jouw/onze leeftijd heeft toch goed lezen geleerd?? ;-)
              Ik lees alleen maar dat de 9G-tronic in Friedrichshafen is geintroduceerd; niets over “bij ZF”.
              Overigens heeft Daimler óók in Friedrichshafen het nodige in bezit, dus best kans dat het op een “eigen” stek in Friedrichshafen is gebeurt.
              En onder de neus van je concurrent iets voorstellen is ook helemaal van deze tijd.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                20 augustus 2013 om 18:57

                @406_v6:
                Ere wie ere toekomt, het Friedrichshafen en te snel lezen van deze zin ” Na de Evoque met negen verzetten en de versnellingsbak die ZF heeft gemaakt met negen trappen is het dus nu de beurt aan Mercedes om automaten naar het volgende niveau te brengen” heeft mij op het verkeerde been gezet.

                Je hebt dus volledig gelijk.

        • 406_v6 zegt

          20 augustus 2013 om 16:13

          @jrk68: Andere verschillen tussen de Mercedes 9-bak en de ZF 9-bak:

          ZF heeft 2 bouwgroottes:
          De 9HP28, 78 kg, maximaal 128 kW en 280 Nm
          De 9HP48, 86 kg, maximaal 185 kW en 480 Nm
          Beide modellen voor dwarsgeplaatse motoren en voorwielaandrijving als hoofdmoot.

          Mercedes bouwt daarentegen maar 1 grootte, die gewoon tot 1000 Nm aankan. Voor de verschillende types wordt “simpelweg” het besturingsprogramma aangepast.
          Deze bak is er -voorlopig- alleen voor achterwiel aangedreven voertuigen, de 4-Matic moet het voorlopig stellen met de oude vertrouwde 5-traps automaat.

          Login om te reageren
  9. rotarypowah zegt

    20 augustus 2013 om 15:16

    Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yYXuT2rKjLk

    Login om te reageren
  10. michelinman zegt

    20 augustus 2013 om 15:25

    Een ZF-bak is altijd top!
    We hebben hier een Deutz D5505 met een ZF-bak en dat ding is niet kapot te krijgen en dat ding heeft al meer dan 10000 uren!

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    20 augustus 2013 om 16:08

    Mijn hemel. 9-traps! D’r was ooit nog een tijd van drie, zelfs 2 (2!) traps-automatenn…. Zal volgens mij echt niet lekker zijn….

    Login om te reageren
  12. matje140 zegt

    20 augustus 2013 om 17:27

    Zanzibar Bronze, ben je zeker dat het niet Zanbizar heet?

    Login om te reageren
  13. phaeton zegt

    20 augustus 2013 om 18:08

    Prachtige kleur, zeker met de zwarte details. Staat nog stoerder dan wit/zwart.
    En tja, was Lexus niet bezig met een 10?

    Login om te reageren
  14. v12biturbo zegt

    20 augustus 2013 om 18:20

    Automotive in 2015:De nieuwe …… nu nog zuiniger door zijn 23-traps automaat!

    Login om te reageren
  15. schellekens006 zegt

    20 augustus 2013 om 21:03

    Als het zo door gaat gaat de handbak wel komen te vervallen…

    Login om te reageren
  16. Ot92 zegt

    20 augustus 2013 om 21:53

    Nog even en auto’s heb meer versnellingen dan vrachtwagens…

    Login om te reageren
  17. fit4fun zegt

    20 augustus 2013 om 23:37

    Geslaagde nieuwe kleurstelling, alleen zal het veercomfort fors lijden onder die grote wielen schat ik zo (Een CVT heeft één versnelling! :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North