• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bouw je eigen elektrische wagen op Trexa platform

Auteur: Dennis, gepost 21 januari 2010 om 09:04 – 38 Reacties

Afbeelding Bouw je eigen elektrische wagen op Trexa platformAfbeelding Bouw je eigen elektrische wagen op Trexa platformAfbeelding Bouw je eigen elektrische wagen op Trexa platformAfbeelding Bouw je eigen elektrische wagen op Trexa platform

Trexa EV platform
Zelf een auto bouwen is niet voor iedereen weggelegd, maar als je een beetje handig bent en verstand van zaken hebt, dan kun je al een heel eind komen. Zo kun je bijvoorbeeld een complete kit car kopen die je alleen zelf nog maar in elkaar hoeft te schroeven. Je kunt de lat ook iets hoger leggen en beginnen met een kaal platform waarop je je eigen droomauto vanaf scratch opbouwt. Zelf een elektrische auto bouwen is weer een hele andere discipline en voor nog minder mensen weggelegd, maar straks is er het Trexa platform.

Het platform van Trexa biedt je een kant-en-klaar fundament voor de bouw van je eigen elektrische wagen. Over de ingewikkelde aandrijflijn hoef je je dan geen zorgen meer te maken. Het platform is vierwielaangedreven en de elektriciteit komt uit een lithium accupakket, verkrijgbaar vanaf 7 kWh tot 28 kWh. Trexa biedt garantie op de accu’s tot 160.000 kilometer (bij het 28 kWh pakket). Het opladen duurt met de ingebouwde 6 kW lader minder dan 4 uur aan een regulier stopcontact, maar met een externe fast-charger kan de laadtijd aanzienlijk worden verkort.

Op het platform kan een normale personenauto worden gebouwd, maar bijvoorbeeld ook een pickup of een bestelbusje. Het platform beschikt over onafhankelijke wielophanging met ATV (all terrain vehicle) eigenschappen. De transmissie heeft twee versnellingen en het bedrijf claimt een topsnelheid van 160 km/u te kunnen halen. De acceleratie naar 100 km/u duurt 8 seconden en de actieradius bedraagt 40 tot 200 km, o.a. afhankelijk van het gekozen accupakket en rij-omstandigheden.

De hobbyisten moeten nog wel even wat geduld opbrengen, want Trexa verwacht pas later dit jaar een een werkend prototype te kunnen presenteren.

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Enkel elektrische primeurs voor dit premium luxemerk
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch

Vorig bericht: « Video: Top Gear duo te gast bij RTL Boulevard
Volgend bericht: Teaser: Kia Ray Concept – hybride sport sedan »

Lees Interacties

Reacties

  1. ErikkNL zegt

    21 januari 2010 om 09:10

    Wel grappig concept, maar alsnog krijg je vaste prik op het gebied van carroserie denk ik. Ten eerste zal het veel te duur worden om iedereen een aparte carroserie te laten ontwerpen die hier omheen past. Dus het zal alleen voor de rijken mogelijk zijn en ten tweede zou het denk ik niet goedgekeurd worden met allemaal regeltjes, zoals EuroNCAP of mag iedereen z’n eigen carroserie ontwerpen?

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    21 januari 2010 om 09:14

    mooi .. 1 lekkere luie chesterfield stoel in het midden ..
    joystickie op de leuning .. en klaar ..

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      21 januari 2010 om 09:22

      @lincoln: LOL… en dan met 160 km/h lekker lui chesteriaans vliegen happen.. ;)

      Login om te reageren
  3. Bennink zegt

    21 januari 2010 om 09:21

    Wat grappig :-) Ik voorzie de meest oude auto’s waarvan de carrosserie op dit onderstel is gezet.

    Login om te reageren
  4. HDM zegt

    21 januari 2010 om 09:38

    Had een van de amerikaanse merken niet al jaren terug zo’n platform?

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      21 januari 2010 om 11:36

      @HDM: gm: http://static.howstuffworks.com/gif/hy-wire-19.jpg , maar in dat concept werd een brandstofcel gebruikt.

      Login om te reageren
  5. tt zegt

    21 januari 2010 om 09:41

    Inderdaad, daar de carrosierie op van enkele schoonheden uit vervlogen tijden..

    Mss wel iets voor iemand die wat aparte wagentjes wil gaan aanbieden in beperkte oplage.. al kan de kostprijs wel eens dik tegenvallen.

    Login om te reageren
  6. tt zegt

    21 januari 2010 om 09:46

    trouwens: waarom niet gewoon een clicksysteem erop voor je skiboots en lekker roadsurfen ? :)
    Als seggway dat kan….

    Login om te reageren
  7. NovaStar zegt

    21 januari 2010 om 09:52

    lijkt wel zo 1:10 elektrisch race monstertje hahaha. Bedoelen ze dat niet? Dat het een Elektrisch speelgoed ding wordt? en anders mag die best hierheen komen voor een test. Hele zomervakantie iedere dag 100km met 15 man erin (A)

    Login om te reageren
  8. Martini8v zegt

    21 januari 2010 om 09:59

    Ik ga me LEGO afstoffen en alvast een koest bouwen :-)

    Login om te reageren
  9. Apache zegt

    21 januari 2010 om 10:08

    Op zich een mega skateboard. En dan een Wii met Wii controllers erop aansluiten en we zijn vertrokken. :D

    Login om te reageren
  10. Toonster zegt

    21 januari 2010 om 10:10

    Interessant voor de coach-builders en dergelijke die electrisch willen gaan lijkt mij.. Hopelijk komen er een paar creatievelingen die met dit platform gaan stoeien..

    Login om te reageren
  11. Apache zegt

    21 januari 2010 om 10:13

    Login om te reageren
  12. Apache zegt

    21 januari 2010 om 10:14

    en dit:

    Login om te reageren
  13. NickelB zegt

    21 januari 2010 om 10:19

    wt nou als je in de carrosserie een kleine agregaat inbouwd die constand oplaad. ook onder het laden. volgens mij moet dat veel zuiniger kunnen dan met een gewone brandstof motor

    Login om te reageren
  14. renaat zegt

    21 januari 2010 om 10:34

    nou, je kan je eigen karrosserie maken,
    of je kan je wagen ook gaan doe het zelf tunen!

    Login om te reageren
  15. WJ zegt

    21 januari 2010 om 10:38

    Briljant NickelB, dat niemand daar aan gedacht heeft.

    Login om te reageren
  16. elcaminokid zegt

    21 januari 2010 om 10:46

    @WJ: der is al aan gedacht: de Volt zal volgens dit principe werken, Lotus heeft ook een speciale kleine motor hiervoor ontwikeld en dan zijn er nog enkele bedrijfjes die experimenteren met turbojets (jetmotoren)

    Login om te reageren
  17. enveekaa zegt

    21 januari 2010 om 10:48

    @WJ: Jawel, dat gebeurt al op schepen en in enkele stadsbussen :)

    Login om te reageren
  18. DRU zegt

    21 januari 2010 om 10:51

    Dit is leuk zo een platform. Dat wil toch iedereen.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      21 januari 2010 om 12:36

      @DRU: Wow, da’s cool… teken je dat nou zo zelf even?

      Login om te reageren
  19. mrB zegt

    21 januari 2010 om 10:54

    Voor welke versie telt dat laden binnen 4 uur? een korte rekensom zegt mij dat je met 6kw maximaal 24 KWH kan generen. En dan heb je 100% efficentie, wat niet bestaat.

    Login om te reageren
  20. mrB zegt

    21 januari 2010 om 10:56

    @ mezelf: *een korte rekensom zegt mij dat je met 6kw in 4 uur maximaal 24 KWH kan generen.

    Login om te reageren
  21. GTA_Torino zegt

    21 januari 2010 om 11:11

    “De acceleratie naar 100 km/u duurt 8 seconden”…
    Dit weliswaar zonder carosserie waarschijnlijk ;-)

    Login om te reageren
  22. EJS zegt

    21 januari 2010 om 12:12

    Leuk idee! Hopelijk krijgen we er wat mooie, orignele coachbuilds op.. En miss in de toekomst ook wel wat om je klassieker op te laten zetten, tegen de tijd dat benzine echt onbetaalbaar wordt..

    Login om te reageren
  23. rikkon zegt

    21 januari 2010 om 12:50

    Beter opletten of misschien even de bril poetsen, maar hebben we ook wieltjes die kunnen sturen?

    Login om te reageren
  24. ronnie zegt

    21 januari 2010 om 13:05

    @DRU: dat ziet er gaaf uit!
    Alleen geeft het platform wat weinig beenruimte voor lage, sportieve modellen als deze lijkt me.

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    21 januari 2010 om 13:06

    Fantastisch idee, maar die prestaties zijn uit de duim gezogen. Je actieradius en snelheid zal ook afhangen van het gewicht en stroomlijn van je zelfgebouwd koetsje, dus kan je dat nu nog niet weten.

    Hopelijk is het niet zo’n verhaal waar je na 15 persberichten met “we zijn nog bezig, lancering binnenkort”, je er plots niets meer van hoort.

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    21 januari 2010 om 13:31

    Dan krijg je dus al helemaal van dit soort creaties:

    http://www.youtube.com/watch?v=BHCigOoYn_s

    :D

    Login om te reageren
    • Toonster zegt

      22 januari 2010 om 04:46

      @Citrofiel: Die gast is toch van Wheeler Dealers op Discovery?:P

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        22 januari 2010 om 11:57

        @Toonster: Klopt. En daarnaast maakt hij dus de meest vreemde straatlegale creaties. :D

        Login om te reageren
  27. wim zegt

    21 januari 2010 om 13:37

    Grappig dat DRU er een model met motorkap op bouwt. Die heb je immers niet meer nodig. zo´n platform laat veel efficient gebruik van de beschikbare ruimte toe. je zou dus helemaal voorin , achterin of in het midden kunnen gaan zitten en afhankelijk van het doel de bagageruimte indelen.

    Login om te reageren
  28. sauerpraum zegt

    21 januari 2010 om 13:48

    @rikkon
    http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Trexa_platform/trexa-platform-3.jpg
    Hier zie je duidelijk 2 stuurstangen, sturen zou waarschijnlijk wel via drive by wire gaan.

    Login om te reageren
  29. MrHyde zegt

    21 januari 2010 om 15:30

    @wim: de praktijk echter zal uitwijzen dat men de mensen toch in het midden plaatst met ruimte ervoor en erachter. Namelijk vanwege de botsveiligheid van EURO*NCAP. Waar wil je anders immers je kreukelzone vandaan halen.

    Login om te reageren
  30. friso zegt

    21 januari 2010 om 16:27

    cooooll! zou je m ook zo kunnen laten?

    Login om te reageren
  31. RP zegt

    21 januari 2010 om 16:56

    GM Hy-wire inspired

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    24 januari 2010 om 16:15

    Vraag me af hoe ze al die individuele auto’s dan op veiligheid willen gaan keuren?

    Login om te reageren
  33. Fred Krijgsman zegt

    4 juli 2010 om 23:23

    Geachte directie,

    ik probeer medestanders te krijgen voor rails in de snelweg
    om E-cars van energie te voorzien om zonder accu problemen van Middelburg naar Groningen te reizen.
    Het systeem is hetzelfde als speelgoed racewagentjes die ook over een rails reden waar stroom op stond. In de stad kan dan gewoon weer op de accu’s worden gereden.
    Graag hoor ik uw reactie,

    met vriendelijke groeten

    Fred Krijgsman

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North