
Zelf een auto bouwen is niet voor iedereen weggelegd, maar als je een beetje handig bent en verstand van zaken hebt, dan kun je al een heel eind komen. Zo kun je bijvoorbeeld een complete kit car kopen die je alleen zelf nog maar in elkaar hoeft te schroeven. Je kunt de lat ook iets hoger leggen en beginnen met een kaal platform waarop je je eigen droomauto vanaf scratch opbouwt. Zelf een elektrische auto bouwen is weer een hele andere discipline en voor nog minder mensen weggelegd, maar straks is er het Trexa platform.
Het platform van Trexa biedt je een kant-en-klaar fundament voor de bouw van je eigen elektrische wagen. Over de ingewikkelde aandrijflijn hoef je je dan geen zorgen meer te maken. Het platform is vierwielaangedreven en de elektriciteit komt uit een lithium accupakket, verkrijgbaar vanaf 7 kWh tot 28 kWh. Trexa biedt garantie op de accu’s tot 160.000 kilometer (bij het 28 kWh pakket). Het opladen duurt met de ingebouwde 6 kW lader minder dan 4 uur aan een regulier stopcontact, maar met een externe fast-charger kan de laadtijd aanzienlijk worden verkort.
Op het platform kan een normale personenauto worden gebouwd, maar bijvoorbeeld ook een pickup of een bestelbusje. Het platform beschikt over onafhankelijke wielophanging met ATV (all terrain vehicle) eigenschappen. De transmissie heeft twee versnellingen en het bedrijf claimt een topsnelheid van 160 km/u te kunnen halen. De acceleratie naar 100 km/u duurt 8 seconden en de actieradius bedraagt 40 tot 200 km, o.a. afhankelijk van het gekozen accupakket en rij-omstandigheden.
De hobbyisten moeten nog wel even wat geduld opbrengen, want Trexa verwacht pas later dit jaar een een werkend prototype te kunnen presenteren.








Wel grappig concept, maar alsnog krijg je vaste prik op het gebied van carroserie denk ik. Ten eerste zal het veel te duur worden om iedereen een aparte carroserie te laten ontwerpen die hier omheen past. Dus het zal alleen voor de rijken mogelijk zijn en ten tweede zou het denk ik niet goedgekeurd worden met allemaal regeltjes, zoals EuroNCAP of mag iedereen z’n eigen carroserie ontwerpen?
mooi .. 1 lekkere luie chesterfield stoel in het midden ..
joystickie op de leuning .. en klaar ..
@lincoln: LOL… en dan met 160 km/h lekker lui chesteriaans vliegen happen.. ;)
Wat grappig :-) Ik voorzie de meest oude auto’s waarvan de carrosserie op dit onderstel is gezet.
Had een van de amerikaanse merken niet al jaren terug zo’n platform?
@HDM: gm: http://static.howstuffworks.com/gif/hy-wire-19.jpg , maar in dat concept werd een brandstofcel gebruikt.
Inderdaad, daar de carrosierie op van enkele schoonheden uit vervlogen tijden..
Mss wel iets voor iemand die wat aparte wagentjes wil gaan aanbieden in beperkte oplage.. al kan de kostprijs wel eens dik tegenvallen.
trouwens: waarom niet gewoon een clicksysteem erop voor je skiboots en lekker roadsurfen ? :)
Als seggway dat kan….
lijkt wel zo 1:10 elektrisch race monstertje hahaha. Bedoelen ze dat niet? Dat het een Elektrisch speelgoed ding wordt? en anders mag die best hierheen komen voor een test. Hele zomervakantie iedere dag 100km met 15 man erin (A)
Ik ga me LEGO afstoffen en alvast een koest bouwen :-)
Op zich een mega skateboard. En dan een Wii met Wii controllers erop aansluiten en we zijn vertrokken. :D
Interessant voor de coach-builders en dergelijke die electrisch willen gaan lijkt mij.. Hopelijk komen er een paar creatievelingen die met dit platform gaan stoeien..
en dit:
wt nou als je in de carrosserie een kleine agregaat inbouwd die constand oplaad. ook onder het laden. volgens mij moet dat veel zuiniger kunnen dan met een gewone brandstof motor
nou, je kan je eigen karrosserie maken,
of je kan je wagen ook gaan doe het zelf tunen!
Briljant NickelB, dat niemand daar aan gedacht heeft.
@WJ: der is al aan gedacht: de Volt zal volgens dit principe werken, Lotus heeft ook een speciale kleine motor hiervoor ontwikeld en dan zijn er nog enkele bedrijfjes die experimenteren met turbojets (jetmotoren)
@WJ: Jawel, dat gebeurt al op schepen en in enkele stadsbussen :)
Dit is leuk zo een platform. Dat wil toch iedereen.
@DRU: Wow, da’s cool… teken je dat nou zo zelf even?
Voor welke versie telt dat laden binnen 4 uur? een korte rekensom zegt mij dat je met 6kw maximaal 24 KWH kan generen. En dan heb je 100% efficentie, wat niet bestaat.
@ mezelf: *een korte rekensom zegt mij dat je met 6kw in 4 uur maximaal 24 KWH kan generen.
“De acceleratie naar 100 km/u duurt 8 seconden”…
Dit weliswaar zonder carosserie waarschijnlijk ;-)
Leuk idee! Hopelijk krijgen we er wat mooie, orignele coachbuilds op.. En miss in de toekomst ook wel wat om je klassieker op te laten zetten, tegen de tijd dat benzine echt onbetaalbaar wordt..
Beter opletten of misschien even de bril poetsen, maar hebben we ook wieltjes die kunnen sturen?
@DRU: dat ziet er gaaf uit!
Alleen geeft het platform wat weinig beenruimte voor lage, sportieve modellen als deze lijkt me.
Fantastisch idee, maar die prestaties zijn uit de duim gezogen. Je actieradius en snelheid zal ook afhangen van het gewicht en stroomlijn van je zelfgebouwd koetsje, dus kan je dat nu nog niet weten.
Hopelijk is het niet zo’n verhaal waar je na 15 persberichten met “we zijn nog bezig, lancering binnenkort”, je er plots niets meer van hoort.
Dan krijg je dus al helemaal van dit soort creaties:
http://www.youtube.com/watch?v=BHCigOoYn_s
:D
@Citrofiel: Die gast is toch van Wheeler Dealers op Discovery?:P
@Toonster: Klopt. En daarnaast maakt hij dus de meest vreemde straatlegale creaties. :D
Grappig dat DRU er een model met motorkap op bouwt. Die heb je immers niet meer nodig. zo´n platform laat veel efficient gebruik van de beschikbare ruimte toe. je zou dus helemaal voorin , achterin of in het midden kunnen gaan zitten en afhankelijk van het doel de bagageruimte indelen.
@rikkon
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Trexa_platform/trexa-platform-3.jpg
Hier zie je duidelijk 2 stuurstangen, sturen zou waarschijnlijk wel via drive by wire gaan.
@wim: de praktijk echter zal uitwijzen dat men de mensen toch in het midden plaatst met ruimte ervoor en erachter. Namelijk vanwege de botsveiligheid van EURO*NCAP. Waar wil je anders immers je kreukelzone vandaan halen.
cooooll! zou je m ook zo kunnen laten?
GM Hy-wire inspired
Vraag me af hoe ze al die individuele auto’s dan op veiligheid willen gaan keuren?
Geachte directie,
ik probeer medestanders te krijgen voor rails in de snelweg
om E-cars van energie te voorzien om zonder accu problemen van Middelburg naar Groningen te reizen.
Het systeem is hetzelfde als speelgoed racewagentjes die ook over een rails reden waar stroom op stond. In de stad kan dan gewoon weer op de accu’s worden gereden.
Graag hoor ik uw reactie,
met vriendelijke groeten
Fred Krijgsman