De Bovag is helemaal klaar met het gefaal in Den Haag. Door de verhoging van accijns per 1 januari is de verkoop van diesel bij bepaalde tankstations aan de grens sindsdien met ongeveer een derde afgenomen.
De Bovag roept het nu al geruime tijd. Door de accijnsverhoging (3 cent voor diesel, 7 cent voor LPG) wordt het voor veel grensbewoners nóg aantrekkelijker om in Duitsland of België te tanken, als ze er toch zijn om goedkoper boodschappen te doen. De staatskas zou daarmee 1 miljard mislopen, en talloze tankstations aan de rand van Nederland komen in moeilijkheden.
‘Hee politici, wordt eens wakker’
Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG, roept lokale politici daarom in grensgemeenten op om tijdens de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen van de accijnsverhogingen een belangrijk thema te maken. Streekpolitici moeten zich afkeren van hun collegae in Den Haag, is de strekking van zijn betoog:
“Zowel de accijns- als btw-verhogingen hebben verregaande impact op de leefbaarheid in grensgebieden. Het steeds verder oplopende prijsverschil met België en Duitsland voor brandstoffen, tabak en alcohol drijft meer en meer consumenten naar de andere kant van de grens, waardoor heel veel ondernemers het water inmiddels tot aan de lippen staat. Werknemers worden ontslagen, in het gunstigste geval worden tankstations omgebouwd tot een onbemande pomp (robotpomp? -red.) en ook de rest van het detailhandelsaanbod verschraalt. Op termijn gaan er op die manier ware spookdorpen ontstaan langs de ruim duizend kilometer grens.”
Zijn oproep is niet aan dovemansoren gericht, want er schijnen al diverse partijgenoten van de VVD en PvdA te zijn die zich uitspreken tegen de accijnsverhoging. Dat kan nog wat vuurwerk opleveren wellicht.
Dalende winstcijfers voor grenspompen
Volgende week komen BOVAG, NOVE en VNPI met cijfers over de gevolgen van de accijnsverhogingen in januari. Dan weten we wat de gevolgen in de eerste maand zijn geweest. Daarop vooruitlopend komt de Bovag al met een paar voorbeelden, zoals Peter Sallaerts, eigenaar van drie tankstations in Zuid-Oost Brabant. In de eerste vier weken noteerde hij bij zijn pomp in Valkenswaard, op twee kilometer van de Belgische grens een afname van 26% in benzineverkoop, 38% in diesel en maar liefst 45% in lpg ten opzichte van de eerste vier weken van vorig jaar. Ook zijn twee stations op 15 kilometer van de grens noteren dikke minnen. Een uitbater van een Avia-tankstation in Enschede heeft al aangegeven voor de zomer te stoppen.
Brugman vervolgt zijn betoog:
“De eerste pomphouders hebben al mensen moeten ontslaan of zelfs het bijltje er helemaal bij neergegooid. Hoeveel hardwerkende ondernemers moeten er nog volgen? Nu kloppen zelfs de banken aan bij pomphouders en berekenen vanwege het toegenomen ‘risico’ hogere rentes.”
Duidelijk. De Bovag is op oorlogspad. De ingedutte ANWB zal wel volgen. Dus we zijn erg benieuwd of hun doel, het terugdraaien van de accijnsverhoging, gaat werken. Zou Den Haag voor rede vatbaar zijn? Nee, wij denken ook van niet…
Fotocredit: Autojunk.nl
chimaera zegt
Inderdaad, ze zullen er toch eens iets aan moeten doen. Ik tank tegenwoordig alleen nog maar in België, dat scheelt grofweg €0,25 per liter!
Wel vraag ik me af of die accijnsverlaging dan zin heeft. Als die €0,07 er vanaf gaat blijft het voor mij nog aantrekkelijk om over de grens te gaan tanken….
bartholomeuske zegt
Reactie van de overheid om mindere inkomsten te compenseren : de accijnzen nog 2% omhoog.
Wanneer gaan ze snappen dat hoe meer geld de mensen hebben, hoe meer een mensen uitgeven. En zo dus meer omzet draaien en dus meer winst boeken.
Probeer maar eens in sim city een belasting van 50% erdoor te krijgen zonder dat de boel leegloopt. Erg simpele vergelijkin, maar het pprincipe is gelijk. Te hoge belasting = minder inkomsten.
KUYL zegt
@bartholomeuske: Je voorbeeld is misschien simpel maar geeft het probleem wel duidelijk weer. Is een simpele middelbare school economie les, prijselasticiteit! Daarnaast zijn Nederlanders sowieso een spaarzaam volk dus wanneer wij steeds hogere belastingen en accijnzen krijgen houden we massaal de hand op de knip of spenderen ons geld elders. Is ook nog steeds een basis principe, dat wanneer je geld rond wil laten gaan je dit moet stimuleren, dus juist belasting omlaag. Dan komt al dat spaargeld los van de babyboomers bijvoorbeeld en halen we netto veel meer belastinggeld op.
endofline zegt
Welkom vrienden, in vlaanderen is jullie euro zeker welkom.
De totaalinkomsten voor de nederlandse overheid zullen waarschijnlijk dalen. Commun sence , als de prijsverschillen belachelijk groot worden zoekt men alternatieven. We zagen een jaar geleden iets gelijkaardigs toen het omgekeerde gebeurde. De gevolgen waren groter dan enkel de grensregio effecten. De vele truckers tuften ons landje voorbij om dan net over de grens te tanken. En in een transitland kan dat wel tellen.
Jullie moeten natuurlijk niet overdrijven zoals we tijdens de zomer zien…
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120712_00220808
melkkoe zegt
@endofline: Geweldig, al ben ik zelf ook een Nederlander.
Wat sommige mensen al niet over hebben om 25,- euro te besparen, op vakantie notabene.
parker zegt
@endofline: common sense, niet ‘commun sence’
parker zegt
Allemaal gelul, die grensstreken zijn toch al heel erg dunbevolkt, lekker belangrijk dat daar een paar winkeltjes wat eerder dan gepland failliet gaan. Je kan ook gewoon je conclusies op tijd trekken en met je winkeltje mee verhuizen de grens over. Jankerds.
KUYL zegt
@parker: Ja laten we vooral al onze medelanders in de steek laten, nee dan redden we het wel.
parker zegt
@KUYL: niks in de steek laten: gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen in plaats van als een konijn in de koplampen blijven kijken en vervolgens anderen de schuld geven. K-mentaliteit noem ik dat.
Hubert zegt
@KUYL:
Precies : Koopt Nederlandse waar.
En tank eens bij de kleine zelfstandige pomphouder in je dorp.
Kost je een paar euro extra, maar je steunt wel de lokale economie waar jij ook deel van uitmaakt.
Je snijdt jezelf in je vingers als je alles maar over de grens gaat halen.
En dit doe je dus niet om de regering in Den Haag te steuen, maar je buren en de kleine zelfstandigen in je directe omgeving.
azenomei zegt
@Hubert: Vraag en aanbod. Als een zelfstandige ondernemer dit niet snapt kan hij net zo goed vakken gaan vullen bij de Appie.
Hubert zegt
@azenomei:
Prima, maar dan niet massaal gaan janken dat je in je direkte omgeving niet meer kunt tanken, brood halen, vlees kunt krijgen en complete winkelstraten leeglopen.
azenomei zegt
@Hubert: Ik jank niet, ik onderneem. Dat betekend vooruit kijken en dingen aan zien komen. Of met minder winst genoegen nemen. Minder winst is namelijk altijd nog meer dan geen winst. Ik verwacht ook niet dat iedereen als een ondernemer denkt. Maar op je plek blijven zitten, accijnsverhogingen aan zien komen, je prijzen omhoog gooien en hopen dat het goed gaat komen is in ieder geval niet de goede manier.
r32t zegt
@azenomei:
Dat was vroeger anders ook prima in balans, het gaat er juist om dat alles duurder wordt in deze gebieden en daardoor iedereen gaat lopen. Een ondernemer verzint die verhogingen niet.
En als ze volgens jou slimme redenering allemaal naar de randstad moeten gaan heb je daar over een tijd veel te veel winkels die elkaar dood concurreren.
azenomei zegt
@r32t: Een ondernemer onderneemt. Mijn kosten zijn ook omhoog gegaan door hogere brandstofprijzen. Mijn prijzen zijn wel gelijk gebleven. Sommige dingen zijn zelfs verlaagd. Met minder winst genoegen nemen is beter dan de hoofdprijs vragen en niets te eten te hebben.
melkkoe zegt
@parker: Juist. En voor de heledere lichten in de randstad, is over de grens tanken toch geen optie.
Aangezien dit deel van NL toch het meeste verdiend, is de eerste stap naar inkomensafhankelijke brandstofkosten nu mooi gezet.
r32t zegt
@parker:
Ojah jij red de wereld wel, wat een domme reactie! En je snapt duidelijk het probleem niet.
Alfarobert zegt
Het is al vanaf het begin van de crisis bekend dat we steeds minder geld uit hebben te geven.Minder geld,minder produktie=minder werk.Den haag ziet alleen maar belastingverhogingen en denkt het daarmee te redden.Maar zoals al vermeld hebben we dan nog minder geld dus minder produktie en meer werklozen.Ze doen het precies verkeerd om.
Simpson zegt
” en ook de rest van het detailhandelsaanbod verschraalt.” Da’s wel een tikje overdreven natuurlijk, alsof het plaatselijke tankstation de economische motor is van een grensdorp.
Je zou ook kunnen redeneren dat de grensdorpbewoners meer geld overhouden, door in het buitenland te tanken, en dat daardoor de lokale middenstand floreert :)
Neemt niet weg dat, in mijn ogen, dit kabinet het land kapot bezuinigt en belast.
Ik ben dan ook benieuwd welke verkiezingen het eerste zullen komen, gemeenteraad of een nieuw kabinet
potver7 zegt
@Simpson: De redenatie is waarschijnlijk dat als mensen toch al in Duitsland of België zijn, ze daar dan ook meteen hun boodschapjes maar even halen. Of dat ook gebeurt weet ik niet, hangt ook weer van het prijsverschil van bijvoorbeeld levensmiddelen af, en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe die situatie is.
De hele Bovag-brief staat toch al bol van de bangmakerij, dus die kan er ook nog wel bij, net als de opmerking over spookdorpen. Als spookdorpen al ontstaan heeft dat vrij weinig met brandstofprijzen te maken maar meer met andere economische en sociale factoren. Wat mij betreft diskwalificeert de Bovag zich met dat soort opmerkingen.
stefane30v8 zegt
Ik tank al jaren in belgie. Omgerekend scheelt met dat dik 75 euro per maand. Zou dan toch wel gek zijn als ik in nederland ga tanken.
potver7 zegt
Hoe die spookdorpen dan ontstaan moet de Bovag me nog even uitleggen hoor, die snap ik niet helemaal.
Simpson zegt
@potver7: de bovag denkt dat wanneer de grensdorpelingen in duitsland gaan tanken, dat ze daar hun boodschappen ook meteen maar ff doen.
Met als gevolg dat niet alleen het (eigen) tankstation dicht moet, maar de gehele lokale middenstand.
En als die vertrekt, zal er geen aanwas komen, omdat er in het dorp geen voorzieningen zijn, er dus alleen nog maar slecht duits sprekende bejaarden overblijven.
potver7 zegt
@Simpson: grensdorpelingen doen alleen hun boodschappen in Duitsland als het daar beduidend goedkoper is. En als dat zo is, dan gebeurt dat nu dus ook al, onafhankelijk van de benzineprijs.
Probeer in Aarlen (België) maar eens een benzinepomp te vinden. Gaat je niet lukken, want 9 km verderop is de Luxemburgse grens. Is het een spookdorp geworden? Nee hoor, er wonen gewoon nog bijna 30.000 mensen, en lang niet allemaal bejaard.
Als spookdorpen al ontstaan, dan is dat een gevolg van een heel stelsel van economische en sociale factoren. Dat ga je echt niet oplossen met een lagere brandstofprijs, hoe graag de Bovag dat ook zou willen.
pomoek zegt
@potver7: Precies. Bovag gebruikt nu dit verhaal om een punt te maken. Feit is dat zelfs de dorpsgenoten en grensstreekbewoners zich geen bal aantrekken van de lokale middenstand. Waarom zou iemand uit Den Haag of Lelystad zich dan iets moeten aantrekken van de pomphouder in Zundert? en alsjeblieft, kom niet aan met verhalen van mensen die rond moeten komen van € 100,- in de week maar wel een auto nodig hebben. Ik zie regelmatig dikke SUV’s bij de onbemande pomp staan om een fractie goedkoper te kunnen tanken. Geld en stront stroomt altijd naar het laagste punt. De veranderende (lokale) economische omstandigheden, krimp, leegstand en milieuproblematiek zijn de oorzaak van de problemen in grensstreken, en dus ook voor de pomphouders. Er zit voor veel van de pomphouders niets anders op dan een andere betrekking te gaan zoeken. Ik vind het echt niet leuk om het te zeggen, maar dit is ooit ook de stoomtrammachinisten, koetsiers en sokophouders ook overkomen…
desjonnies zegt
@potver7:
Ga eens in Frankrijkkijken op het platteland.
Geen tankstation te vinden, behalve bij de supermarkten daar.
Alleen heeft niet ieder dorp zo’n grotere supermarkt.
Winkels sluiten door de komst van die supermarkt.
Bakkers nokken ermee omdat de baguette in de supermarkt de helft goedkoper is
Mensen trekken weg uit het dorp omdat de kwaliteit van het leven daar slechter wordt.
zgn kettingreactie.
VeniVidiVici zegt
Den Haag trekt zich daar niks van aan, want dat verlies aan de grensstreek t.o.v. landelijk was allang rekening mee gehouden in de begroting.
Die pomphouders zijn gewoon zelf koppig en dom geweest en hebben niet op tijd vooruit gedacht, want die accijnsverhogingen zaten er voor 1 januari allang aan te komen. Dus die pomphouders hadden gewoon een filiaal aan de andere kant van de grens erbij moeten nemen of de toko dicht en aan de andere kant opnieuw openen. ..
autobart zegt
@VeniVidiVici: Dus omdat de overheid met belastingverhoging (accijns inbegrepen) na belastingverhoging komt moeten ze maar de grens over met hun bedrijfje? Wat is dat nou weer voor onzin?
VeniVidiVici zegt
@autobart: Tja, Misschien snap je ooit wat ondernemen is…
osmo zegt
Ik woon in Maasmechelen, tegen de Nederlandse grens, en als ik moet gaan tanken sta ik altijd een half uur in de rij aan te schuiven achter de Nederlanders … dat ze in Nederland maar rap een oplossing vinden :)
Hubert zegt
@osmo:
Oplossing : Kom gezellig in NL tanken. Het is de meerprijs meer dan waard.
sir_smokalot zegt
Of je past je tanktijdstip aan :) Je maakt mij niet wijs dat er de hele dag een dikke rij staat. Zo ja, dan begin ik er morgen ook een tankstation.
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
woutr87 zegt
Men kan wel roepen dat je af en toe eens in de lokale economie moet steken, maar wat als dat extra geld er dom weg niet is? Als je moet rondkomen van ongeveer 30 euro in de week en je bent wel afhankelijk van de auto, dan is de keuze snel gemaakt.
pomoek zegt
@woutr87: Rondkomen van € 30,- in de week maar afhankelijk zijn van de auto? Die zie ik even niet…
Haakie zegt
Ik woon niet zo heel ver van de duitse grens maar de peut hier is duurder dan in Noord-Holland. Daarbij zitter er ook vaak van die ongeïnteresserde tieners achter de balie die je afbekken als je het in hun ogen niet goed doet. Ik wil best de locale economie steunen, maar op deze manier hoeft het voor mij niet.
pier zegt
Eigenlijk moeten we net zoals in de Oekraïne eens flink in opstand komen. Maar dat zal toch nooit gebeuren want de Nederlander zit achter zijn pc op een forum wat gal te spuwen en is er daarna weer klaar mee. Daarom kan elk kabinet die zooi erdoor krijgen en zal dit ook nooit veranderen. Ik ga me niet meer druk maken over dit soort zaken want elk jaar is het hetzelfde liedje en we laten het toch wel gebeuren.
Hubert zegt
@pier:
Het gaat hier veel te goed voor een opstand.
Poeh poeh, we moeten iets minder luxe gaan leven.
Dan maar 1 week per jaar op vakantie en desnoods in NL op de camping.
En niet voor ieder klein dingetje de auto pakken.
Het lijkt allemaal zo simpel, maar het lijkt of we collectief verwend zijn.
pier zegt
@Hubert: zijn we ook wel. Maar het huidige beleid zet geen zoden aan de dijk. Binnen de overheid zijn de meeste besparingen te halen en dan zijn verhogingen niet nodig, maar in Den Haag zijn ze pas echt collectief verwend en willen ze geen concessies doen.
roppp zegt
Wat een onzin. In Arnhem is de benzine duurder dan in Zwolle. En Zwolle ligt echt verder weg van Duitsland. Dat doen de pomphouders dus zelf.
mrci zegt
Hopa met zun alle na. Duitsland wonen lekker goedkoop dikke wagen rijden. Kun je hier niet
Hubert zegt
@mrci:
Als dat het doel is in je leven, zou ik snel naar Duitsland gaan.
imba zegt
@Hubert: Waarom zit men anders op autoblog?…
slowland zegt
Is de BOVAG wel eens bij de Duitse grens geweest dan?
Hier in het Noorden is de Nederlandse diesel nog altijd goedkoper van de Duitse, en de benzine schelt misschien een keer 2 a 3 cent….
Toch gaan veel Nederlanders de grens over, vooral voor alcohol, tabak en horeca. Buiten de deur eten is in Duitsland a merkelijk goedkoper…..
roppp zegt
@slowland: juist. Ik denk dat daar het probleem van NL ligt. Met name uit eten.
tvr1974 zegt
Het klinkt allemaal leuk maar ik was afgelopen weekend in Duitsland (grens over bij Doetichem / Winterswijk) en de diesel in Duitsland is gewoon duurder dan hier.. Belgie is een ander verhaal.. Daarbij rijd ik zakelijk en krijg ik BTW alleen terug van NL brandstof. Ik tank dus altijd in NL. Ik moet wel zeggen dat ik de app. gebruik van direct lease en eigenlijk nooit aan de snelweg tank. Woon zelf in Zoetermeer en grappig is dat wij hier bij een bemande Esso pomp goedkoper kunnen tanken dan alle onbemande stations in de stad. Het is dus ook even goed kijken. Gister moest ik tanken en betaalde ik 135.9 voor diesel. Ik krijg 21% btw terug hiervan en dus betaal ik feitelijk 135.9:121×100 = 1.12 per liter.. In Dtslnd gemiddeld rond de 1.38-1.40 en in België rond de 1.32-1.34. Voor mij is NL dus nog verreweg het goedkoopst..
moet wel zeggen, ik ging shoppen in Duitsland en als je kijkt naar Horeca prijzen of bijv DEO’s Shampoo enz enz..Fles cola, alcohol, dat is bijna allemaal 50% goedkoper of meer.. Heb dus mijn 6 maanden voorraad weer ingekocht :)
Al met al vind ik het verhaal over de prijzen niet realistisch..
cybje zegt
@tvr1974: dan kijk je bij de verkeerde tankstations. Op de ‘goede’ plekken is in Duitsland de diesel mooi goedkoper, zoals hier vlak over de grens bij Enschede: http://www.klaas-und-kock.de/de/aktuelle_angebote/tanken_bei_k_k/
Diesel voor 1,299 vlak over de grens, terwijl de Tango in Enschede er nog 1,394 voor vraagt.
En dat is echt niet het enige goedkope tankstation voor de diesel, in Duitsland.
shicomm zegt
De bovag moet het weer lekker opkloppen om de schaapjes ( leden ) happy te houden…
Ergens hebben ze wel gelijk maar het is niets nieuws.
Tuurlijk is het zorgelijk dat steeds meer mensen bij de zuiderburen gaan tanken ( en ook shoppen ) maar dat heeft Den Haag eigenlijk alleen maar aan zichzelf te danken…
Ik woon precies een uur rijden van de grens en ondanks een onbemande pomp met 16 cent korting in de buurt kan ik nog altijd op en neer naar onze zuiderburen en geld besparen.
Zeker als ik ook nog wat goedkope alcohol bij de slijter aldaar ga halen en voor een collega een slof shag mee neem.
Als je niet op de centjes hoeft te letten dan kun je je het een stuk makkelijker veroorloven om alles in NL te blijven doen.
Gezien de crisis denk ik dat de huidige situatie nog wel even zo zal blijven ; hoe zuur dat ook voor pomphouders is..
Hubert zegt
@shicomm:
Als je één!!! uur moet rijden om goedkoop boodschappen te doen, krijg ik het idee dat je met meer zooi thuis komt dan wat de bedoeling was.
Want je hebt tenslotte wel een uur in de auto gezeten en het is er zo lekker goedkoop, dus je koopt meer dan nodig.
Maar goed, ieder zijn ding.
shicomm zegt
@Hubert: Wie had het over boodschappen ? Dat scheelt namelijk amper in vergelijk met NL… ik heb het hier puur over benzine , tabak en alcohol..
Esprit_de_Flandre zegt
De grenswonende kiezer moet niet mekkeren. Hij doet het namelijk zelf, in het buitenland z’n inkopen/tankbeurt doen. Als ie de lokale middenstand in z’n eigen dorp wil ondersteunen, moet ie maar in z’n eigen dorp kopen…