• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bovag: Maak einde aan vrijstelling wegenbelasting

Auteur: ricardo, gepost 19 mei 2011 om 19:48 – 86 Reacties

Muesli-regeling op de schop?

De overheid begon in 2009 met het voortrekken van de meest zuinige en minst CO2-uitpoepende auto’s. Gevolg: de verkoop daarvan is gigantisch gestegen. Nu zitten we zelfs op het punt dat 30% van alle nieuwe auto’s verkocht in Nederland in die zuinige categorie vallen waarover geen wegenbelasting (MRB) en BPM betaald hoeft te worden. En dat is een flinke domper voor de schatkist, want de inkomsten lopen terug. Hard terug. De Bovag wil daarom dat de NL-regering nokt met deze maatregel.

Bovag’s eindbaas Koos Burgman heeft gisteren aan staatssecretaris Frans Weekers laten weten hoe de Bovag en RAI over de kwestie ‘muesli-auto’s betalen minder‘ denken. Weekers komt in juni namelijk met een brief voor de Tweede Kamer waarin hij -eventueel- wijzigingen aankondigt voor het huidige beleid. Dus die man moet nog even beïnvloedt worden zodat autobedrijven en garagehouders er zo min mogelijk last van hebben. Immers, de Bovag is er voor de autobranche.

De topman van de Bovag wil dat er in 2014 een einde komt aan de vrijstelling voor wegenbelasting. Ergens terecht, aangezien ook leaserijders in een Polo Slowmotion/Prius van de weg gebruik maken. Aan de andere kant is het een mooi financieel voordeeltje dat veel autorijders tegen die tijd zullen mislopen.

Hieronder de mening van de Bovag:

“Het huidige beleid met zijn belastingvoordelen voor schone en zuinige auto’s moet opnieuw worden bekeken, zeker nu al meer dan 30 procent van de nieuwverkoop hiervan profiteert. Er komt daardoor minder geld in de schatkist en ook voor de branche en voor autoconsumenten zitten er bezwaren aan het huidige beleid. Met name de marktverstoringen die optreden door de grote bpm- en mrb-kortingen en vrijstellingen bij het halen van lage co2-uitstootgrenzen zijn verstorend voor de concurrentie tussen de verschillende merken en hebben ook een negatieve invloed op de prijzen van gebruikte auto’s. Daarbij moet de overheid zijn belofte nakomen richting de automobilist en bestaande gevallen dus ontzien. Wat BOVAG en RAI Vereniging betreft wordt de MRB-vrijstelling daarom pas in 2014 afgeschaft. Ook moet er opnieuw worden gekeken naar de belastingen op brandstoffen, zeker nu er nieuwe technieken en brandstoffen op de markt komen. Niet de technieken, maar de energie- en milieuprestaties moeten leidend zijn voor de hoogte van de belastingen. BOVAG en RAI kunnen zich wel vinden in tijdelijke stimulering van nieuwe technieken om marktintroductie te helpen en te versnellen. Daarnaast kunnen de bijtellingcategorieën fijnmaziger worden vormgegeven zodat ook daar eerlijker stimulansen van uitgaan om te kiezen voor (zeer) zuinige auto’s”.

Kortom, meer bijtellingcategorieën en de energie- en milieuprestatie bepalen hoeveel ‘korting’ je krijgt op de MRB, BPM en/of bijtelling. We zijn benieuwd of de TK deze kritieken meeneemt in de veranderingen die er ongetwijfeld gaan komen in het huidige beleid.

Ook interessant!

  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Aankoopadvies: fun met weinig wegenbelasting
    Aankoopadvies: fun met lage wegenbelasting
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • In deze 6 provincies betaal je nu meer wegenbelasting
    In deze 6 provincies betaal je nu meer wegenbelasting

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, bovag, muesli-autos, wegenbelasting

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: Eerst even passen
Volgend bericht: FAB Design maakt van je Escalade een echte asobak »

Lees Interacties

Reacties

  1. buzzertnl zegt

    19 mei 2011 om 19:50

    ik vind het prima, maar dan moeten ze wel de accijns op benzine verlagen.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      19 mei 2011 om 20:19

      @buzzertnl:
      Want..? Los van dat de accijns hoog is, is deze ook niet omhoog gegaan toen deze belastingmaatregelen ingestel zijn.

      Login om te reageren
  2. jackl zegt

    19 mei 2011 om 19:51

    Maak de zuinige wagens niet goedkoper maar de benzineslurpers veel duurder.

    Problem solved… next!

    Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      19 mei 2011 om 20:19

      @jackl: dat zijn ze al?

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        19 mei 2011 om 20:32

        @E320cdi: Dan nog een beetje krom. Als je een benzine slurper rijdt betaal je meet accijns aan de pomp dus betaal je dubbel zo veel.

        Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 mei 2011 om 13:04

      @jackl: De slurpers hebben al te maken met een CO2-taks. Dus zuinige auto’s worden extra goedkoop én onzuinige auto’s worden extra duur. Het snijdt aan twee kanten, maar daardoor komt de verkoopverhouding wel schever te liggen waardoor dus minder inkomsten binnen komen.

      Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    19 mei 2011 om 19:51

    Gewoon de rest verhogen naar %40 en de zuinige rijders %25 :twisted:

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      19 mei 2011 om 20:22

      @Jokkebrok:
      Voor de bijtelling bedoel je? Misschien moet je even narekenen hoe realistisch dat is. De bijtelling kan moeilijk veel omhoog want dan kan je beter zelf een nieuwe auto kopen dan er eentje leasen van de baas. Bij 40% bijtelling betaal je bruto namelijk elke 2.5 jaar een nieuwe auto en netto dus ca elke 5 jaar. En na 5 jaar is een auto echt niet afgeschreven dus is zelf kopen voordeliger.

      Login om te reageren
      • Jokkebrok zegt

        19 mei 2011 om 20:38

        @BJ: Nee grapje natuurlijk, maar het gaat om het idee :P

        Login om te reageren
      • Griffin zegt

        19 mei 2011 om 21:25

        @BJ: terug naar de rekentafel en reken dan even mee dat je als particulier ook de MRB betaalt, de BTW daarover en de operationele kosten (verzekering, brandstof, onderhoud, renteverlies, …).

        Login om te reageren
        • Truttenschudder zegt

          20 mei 2011 om 08:02

          @Griffin: En dat dus

          Login om te reageren
        • BJ zegt

          20 mei 2011 om 09:29

          @Griffin:
          Niks terug naar de rekentafel; het gaat in mijn reactie en die van Jokkebrok over de bijtelling (die je elk jaar betaald) en niet over eenmalige aanschafkosten (die overigens ook gewoon mee tellen voor bijtelling).

          Login om te reageren
          • Griffin zegt

            20 mei 2011 om 15:50

            @BJ: je betaalt als leasert-via-de-baas zelf geen verzekering, geen motorrijtuigenbelasting, geen brandstof, geen onderhoud, geen risico etc. etc. Die operationele kosten krijg je er gratis en voor nix bij, die betaalt je baas (en die trekt dat even hard weer van zijn balans af). Bij een 40% wagen zijn dat geen kosten die je zo even kunt verwaarlozen.

            Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        20 mei 2011 om 08:02

        @BJ: Is die bewering wel helemaal waar? De bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, dus als je 25% bijtelling hebt, wordt 25% van de nieuwprijs bij je belastbaar inkomen opgeteld. Over die 25% betaal je in 2011 dus ten hoogste 52% belasting. laten we zeggen 13% van de nieuwprijs. Dus die bewering van 2,5 jaar (13% × 2,5 = 32,5) zou dan niet kloppen.

        Login om te reageren
        • Truttenschudder zegt

          20 mei 2011 om 08:04

          @Truttenschudder: Volgende keer als je op de reply-knop drukt de reactie even beter lezen.

          Login om te reageren
          • BJ zegt

            20 mei 2011 om 09:31

            @Truttenschudder:
            :-) Mijn voorbeeld gaat idd over de 40% van Jokkebrok. Bij de huidige 25% betaal je bruto elke 4 jaar een auto en netto elke 8 jaar.

            Login om te reageren
  4. fiestafeest zegt

    19 mei 2011 om 19:53

    helemaal mee eens wegenbelasting betaal je niet voor co2tjes maar voor slijtage/verbetering van de wegen.

    Login om te reageren
  5. The360box zegt

    19 mei 2011 om 20:13

    ’t heet trouwens geen wegenbelasting meer ;) Maar houderschap ofzo iets. Mij ka het geen reet schelen of de schatksit nou vol of leeg is, feit is dat die hele CO2 opp niks gebaseerd is, in China denken ze heus niet aan ons hoor, of het water nou stijgt zal hun een worst wezen, en ik betwijfel alles van de zonsopverwarming tot de stijging van de waterpijl.

    Login om te reageren
    • monk zegt

      19 mei 2011 om 20:50

      @The360box:
      dat over China klopt helemaal, behalve dat China juist een van de landen is die wel keihard bezig zijn met groen worden (dat ze de grootste zonnecentrale van de wereld bouwen….)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 mei 2011 om 21:51

        @monk: is dat omdat China de groenste wil zijn of dat ze als ze iets doen sowieso de grootste van de wereld willen hebben?

        Login om te reageren
        • jelmer zegt

          20 mei 2011 om 01:01

          @mashell: De Chinezen hebben wel door dat als het autobezit daar blijft stijgen (wat gebeurt) ze een groot probleem krijgen met de hoeveelheid brandstof die nodig is, de luchtkwaliteit in hun steden onderuit gaat en zo voorts. Elektrisch vervoer is dan een kans. Bovendien hebben ze met verbrandingsmotoren een achterstand, maar met elektro niet. Ze zijn niet gek.

          Login om te reageren
  6. janklaassen zegt

    19 mei 2011 om 20:13

    Als 100% mrb en bpm vrije auto’s gaat rijden, doet dat ook wat met de nederlandse cultuur qua toerisme etc. (kans is nihil, maar toch)

    En dan vind ik dat de traditigetrouwe 5-cil, V6, V8, V10 en V12 (en W16) ook een fikse korting krijgt voor het traditonele, oorspronkelijke, culturele recept van dé auto.

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    19 mei 2011 om 20:18

    Was te verwachten…

    Login om te reageren
  8. Gideon zegt

    19 mei 2011 om 20:19

    Sorry hoor, maar die vrijstelling wordt toch al in 2013 geschrapt?

    Login om te reageren
  9. bobb zegt

    19 mei 2011 om 20:30

    Vreemd dat de BOVAG zich druk maakt om de schatkist. Ik kan me iets voorstellen bij marktverstoring maar dit is toch een ondernemersrisico? Bovendien zal er altijd weer een evenwicht ontstaan.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 mei 2011 om 07:40

      @bobb: De schatkist zal ze worst zijn. Maar de Bovag maakt zich wel druk om de winstmarges van zijn leden, de auto-importeurs. De huidige regeling zorgt ervoor dat er meer kleine auto’s worden verkocht dan voorheen, dus bij groeiende verkopen (in eenheden) hebben ze toch minder omzet. En op die kleintjes hebben ze ook nog eens minder marge. Dat kun je marktverstoring noemen…

      Login om te reageren
      • TheKeymaker zegt

        20 mei 2011 om 17:31

        @potver7: Helemaal mee eens. Het is de Bovag om de winstmarges te doen en niet om de schatkist.

        Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    19 mei 2011 om 20:31

    Eensch. Er wordt toch niks aan die dingen verdiend. Verkoop liever 2 autos met BPM dan 10 van die milieu-gevallen.

    Login om te reageren
  11. waxweazel zegt

    19 mei 2011 om 20:47

    Tja, het bewijst alleen maar dat Nederlanders echt wel zo gierig zijn :p

    Login om te reageren
  12. Alwood zegt

    19 mei 2011 om 20:47

    het is mij even niet helemaal duidelijk wat de Bovag hier voor inkomsten misloopt? al die klotedieseltjes belasting laten betalen vind ik wel een heel strak plan.

    Stap 2: gewoon de ‘klassiekerregeling’ weer naar 25+ ombuigen.

    Vind het overigens ronduit smerig dat tal van dit soort maatregelen zijn ingevoerd in de aanloop naar rekeningrijden. Nu het rekeningrijden niet doorgaat willen ze vervolgens de ‘nadelige’ regeltjes terugdraaien en de ‘voordelige’ houden. Wel weer heel typisch politieke beslissingen.

    Laat ook meteen de mega-CO2 uitstoters weer wat minder ‘straf’ betalen. Sterker nog: schaf alles gelijkend aan BPM af, zoals ‘Europa’ al lang tegen Nederland heeft gezegd. Het blijft dubbel belasten en oneerlijke prijsontwikkeling ten opzichte van de overige west-europese landen.

    Login om te reageren
    • Gideon zegt

      19 mei 2011 om 21:31

      @Alwood: “gewoon de ‘klassiekerregeling’ weer naar 25+ ombuigen.” Amen!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 mei 2011 om 21:57

      @Alwood: het is mij even niet helemaal duidelijk wat de Bovag hier voor inkomsten misloopt?
      Dat is toch evident? Het volk koopt nu massaal een Aygo, 107 of C1 waar de Bovag leden dus veel minder marge op maken dan de Golf, Astra of Focus.

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 mei 2011 om 10:20

      @Alwood: Die klassiekergrens mag van mij wel wat meer opgerekt worden, 25 jaar is tegenwoordig niet echt oud meer. Toen het ingevoerd werd was een auto van 25 jaar nog klassiek, waar je niet echt dagelijks in wilde rijden. Nu is het prima te doen. Dus maak er 30, 35, 40(!) jaar van, dan zal er al een stuk minder gebruik gemaakt van worden. En dat zeg ik terwijl ik toch echt een klassieker- en youngtimerliefhebber ben… Dus die huidige bevriezing bij 1986, prima. Zolang er maar een einde aan komt.

      Login om te reageren
  13. mrbones zegt

    19 mei 2011 om 20:50

    Waarom veranderen ze niet het hele systeem van de motorrijtuigenbelasting. Ipv van gewicht moeten ze gaan belasting naar de UITSTOOT van de betreffende auto en het gewicht buiten beschouwing laten. In Duitsland doen ze dit ook dus waarom hier niet?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      19 mei 2011 om 21:18

      @mrbones: in die richting zou NL inderdaad best kunnen gaan denken uiststoot/motorinhoud/type brandstof of een combinatie van die allemaal, eventueel met gewicht in het achterhoofd…

      Vroeger was de slijtage aan het wegdek natuurlijk de belangrijkste kostenpost en daarmee telde gewicht zwaarder mee, tegenwoordig is vervuiling veruit de grootste kostenpost dus kan de belasting daar prima op aangepast worden.

      Login om te reageren
      • Gideon zegt

        19 mei 2011 om 21:34

        @Alwood: Helaas slaat men dan de belangrijkste factor over, de bestuurder. Helaas is die niet te reguleren/controleren, of het wordt een serieuze inbreuk op de privacy…

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          19 mei 2011 om 23:04

          @Gideon: opzich krijgt de bestuurder al wel genoeg op zijn flikker met de huidige brandstofprijzen…

          Login om te reageren
  14. towi1989 zegt

    19 mei 2011 om 20:55

    Als griekenland nu eindelijk eens uit de EU geschopt wordt en geen financiering meer krijgt kunnen we misschien wel een jaartje bpm vrij autos kopen! Flikker op met die schatkist.

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      19 mei 2011 om 21:17

      @towi1989: Stel we gaan Griekenland steunen maar dan ook de autoprijzen gelijk aan rest van Europa of zal er dan hier iets helemaal verkeerd gaan.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 mei 2011 om 22:04

      @towi1989: haha. Een land uit de Euro zetten zou ons geld opleveren? De waarde van de Euro zou flink verminderen omdat de munteenheid toch niet zo’n eenheid blijkt te zijn en dus de valuta markten hun vertrouwen verliezen. De enige manier om de Euro stabiel te houden is juist Griekenland te redden. En er allemaal op vakantie te gaan.

      Login om te reageren
  15. norge zegt

    19 mei 2011 om 20:57

    Gewoon 10% per cilinder betalen lijkt me eerlijk :twisted:

    Login om te reageren
  16. jeanclaude zegt

    19 mei 2011 om 21:04

    Ondanks dat ik zelf een leaserijder ben, vindt ik dat de leaserijders meer moeten gaan betalen, die 300/400 die ze betalen aan bijtelling voor een leuke GTI of iets dergelijks is gewoon niks, vergeleken bij iemand die hem prive rijdt.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      20 mei 2011 om 11:14

      @jeanclaude:
      Sorry? Enig idee hoeveel er voor een leaseauto betaald wordt? Dus ook de jouwe! Die bijtelling is alléén belasting over het vruchtgebruik hè. Voor de rest wordt ook voor een leaseauto alles netjes betaald. Je baas doet dat indirect voor jou. Dus het líjkt alsof je alleen bijtelling betaalt.
      En daarnaast: weet je wel wat voor gevolgen het heeft als de bijtelling verder omhoog gaat? Dan stoppen veel zakelijke rijders met de leaseauto prive te gebruiken. Gevolg, ze kopen een goedkope auto erbij voor de privé kms. Dat zullen in de meeste gevallen oudere, minder schone, minder veilige auto’s zijn dan een nieuwe leaseauto. Dat kan je op je vingers natellen.

      Ondanks dat ik zelf een leaserijder ben, vindt ik dat de leaserijders meer moeten gaan betalen, die 300/400 die ze betalen aan bijtelling voor een leuke GTI of iets dergelijks is gewoon niks, vergeleken bij iemand die hem prive rijdt.

      Login om te reageren
  17. nielsvanderweiden zegt

    19 mei 2011 om 21:14

    Wat liev van Rai en Bovag, dat ze meedenken met het kabinet. Waarschijnlijk zien ze liever een soort Duits systeem met vrij lage vaste belasting zodat je relatief gunstig een upgrade maakt naar een sterkere motor cq hoger uitrustingsniveau. Maar daar kun je in Nederland echt naar fluiten. Bovendien: schaf dit af, en je kunt die 550.000 auto’s per jaar op je buik schrijven.

    Dat dit fiscale systeem de markt verstoort? Ja, dat is duidelijk…

    Login om te reageren
  18. leapingjag zegt

    19 mei 2011 om 21:38

    dat zat eraan te komen toch? ;)

    Login om te reageren
  19. lemster zegt

    19 mei 2011 om 21:44

    Schaf maar af, maar niet met terugwerkende kracht lijkt mij. Auto’s die nu belastingvrij zijn kunnen niet in de toekomst ineens wel belasting moeten betalen. Ik heb op basis daarvan m’n Aygo niet gekocht.
    Als ze dan die regel invullen wordt m’n auto weer lekker een stukje meer waard ;)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 mei 2011 om 21:54

      @lemster: met goed fatsoen kan dat niet. Maar onze regering kan dat dus wel. Er moet 18 miljard bezuinigd worden, geniet er maar van zolang het duurt met die Houderschapsbelasting vrijstelling maar reken er op dat het in 2013 is afgelopen.

      Login om te reageren
  20. hape zegt

    19 mei 2011 om 21:50

    Is de Bovag een beetje “beinvloed” door de grote duitse merken ?
    Is het nu ook al aan die organisatie om zich zorgen te maken om de schatkist?

    Login om te reageren
  21. paulsurfing zegt

    19 mei 2011 om 22:20

    Stelletje schaapjes

    Login om te reageren
  22. paulsurfing zegt

    19 mei 2011 om 22:23

    dit is de reden waarom ik een 25% auto ri

    Login om te reageren
  23. gezondverstand zegt

    19 mei 2011 om 22:26

    Laten ze maar eens beginnen met een snelheidsbegrenzer in een muesli hok te verplichten. Max 90 kmh.
    Hoe vaak je een scheurende belasting vermijder tegenkomt.
    Vandaag weer een niet aan de schatkist bijdragende bumper klever achter me gehad. Als ik een vrachtwagen had gehad dan had ik eens lekker op de rem getrapt.
    Meteen afschaffen die regeling is het beste.
    Wordt het ook weer een stuk mooier en gevarieerder op de weg :)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      19 mei 2011 om 22:38

      @gezondverstand: Leuk hoor ,dan rijden ze met 90 op de linkerbaan :p

      Login om te reageren
  24. Kyanite zegt

    19 mei 2011 om 22:32

    Gewoon de door Brussel verboden BPM per direct afschaffen, milieu-ONvriendelijke auto’s als Toyota Prius verbieden en diegene die reeds rondrijden drievoudig aanslaan voor houderschapbelasting. Wat betreft die musliekonijnhokken die moeten ook gewoon houderschapbelasting betalen, die krengen nemen net zoveel ruimte op de weg in als iedere andere auto.

    Login om te reageren
  25. msom zegt

    19 mei 2011 om 22:51

    Van mij mogen ze! Deze autos vervuilen ook het milieu en maken gebruik van het wegennet en de facaliteiten daarnaast verstoort het volgens mij ook de markt voor 2dehands auto’s

    Login om te reageren
  26. spiderman zegt

    19 mei 2011 om 23:21

    Meer categorieën maken voor de wegenbelasting, zodat kleine zuinige autootjes aantrekkelijk blijven om te kopen en grote benzineslurpers minder aantrekkelijk. Bijtelling idem: verschillende percentages houden.
    Bovag moet voor de autohandel blij zijn dat die kleine belastingvrije autootjes er nu zijn, want zo wordt er tenminste nog een auto verkocht af en toe.
    Verder: wegenbelasting voor alle auto’s van 25+ ook na 2012 blijven afschaffen, zodat auto’s vanaf 1987 ook onder dat regime kunnen gaan vallen. Het kwartje van Kok eindelijk eens teruggeven, daar heeft de staat nu wel genoeg aan verdiend. Meer asfalt en het Nieuwe Werken stimuleren, dan rijden we straks weer meer dan dat we stilstaan…

    Login om te reageren
  27. TDI-goeroe zegt

    19 mei 2011 om 23:37

    de Bovag komt op voor de dealers, die nu van alle nieuw verkochte auto’s 30% muesli auto’s verkoopt, en daar zit een veel kleinere marge op dan op de duurdere modellen, simpel toch?

    Login om te reageren
  28. the-budel-guy zegt

    20 mei 2011 om 00:14

    vind het toch al vreemd een regering die enorm gaat bezuinigen blijft wel de muslie gebruiken.

    Login om te reageren
  29. dlejk zegt

    20 mei 2011 om 01:46

    ze kunnen beter de vrijstelling op die oude hokken uit 1985 afschaffen, dagelijks komen er grote aantallen vervuilende en stinkende mercedesen ,volkswagens enz ons land binnen, die niet meer technisch gekeurd mogen worden door de RDW, maar gewoon een kenteken krijgen.
    doe eerst wat aan deze vervuiling en onrechtmatig gebruik.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 mei 2011 om 13:12

      @dlejk: Juist door het bevriezen van die regeling op 1986 is er nu een run op de import van modellen van net voor die tijd. Ik denk dat er minder van die import was geweest als ze die regeling hadden gelaten zoals die is. En het levert scheve verhoudingen op, prijzen van auto’s uit 1986 rijzen de pan uit, dezelfde auto uit 1987 is niets meer waard.
      Desondanks ben ik het met je eens dat de grens wel wat verder opgerekt mag worden, 25 jaar is te jong. En over die wrakken, APK moeten ze toch hebben, dus aan enkele minimale eisen voldoen ze wel.

      Login om te reageren
  30. TimoBac zegt

    20 mei 2011 om 01:54

    Het hele gedoe met china is inderdaad bizar. Je kan inderdaad zeggen dat de chinezen bezig zijn met een groen land te worden, en ik zeker opzicht ben ik het daarmee eens. Maar als je kijkt naar het verbruik van olie in china wordt je echt bang. Dat komt ondat al die duizenden fabrieken die voor de westerse wereld goedkoop produceren niet echt aan het milieu denken en vooral aan hun eigen portomonee. En ik zal niet zeggen dat wij anders zijn; kijk maar naar deze discussie, gaat het nog om het principe van ‘groen’ zijn? En ik denk ook niet dat er iets mis is met hard kapitalisme wat vooral nog in de VS aanwezig is, maar als wij achterlijke olieprijzen/belastingen hebben en er in de rest van de wereld (lees India, China en VS) niks tot weinig word gedaan vraag ik me ook af wat het nut is.. Er moet gewoon iets op gevonden worden want ons landje is wel een beetje extreem socialische aan het worden met die belachelijke belastingen. En wat het milieu betreft; een druppel op de gloeiende plaat? Absoluut, en dan zegt men: ja, maar die druppel sist wel. Kom op zeg, als je het milieu een plezier wil doen voordat het te laat is moet het wereldwijd gebeuren. En vraag mij niet naar een oplossing, maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Onze energiehonger is onbegrijpelijk hoog en onze levensstijl zal over 60 jaar niet meer bestaan. Maar wat de oplossing is?

    Login om te reageren
  31. jack_abarth zegt

    20 mei 2011 om 06:35

    Heerlijk dat ik straks kan zeggen: “Ik zei het je toch”.

    Login om te reageren
  32. TSI-tje zegt

    20 mei 2011 om 07:45

    Ze willen er niet aan in Den Haag….
    Maar toch ik zeg; gooi gewoon alles op de brandstof.
    Voordelen:
    1) Een -écht- zuinige auto rijden werpt dan z’n vruchtenaf.
    Niet de auto die -op papier- de beste cijfertjes, qua verbruik en/of uitstoot, weet te produceren.
    2) Iemand die veel kilometers maakt betaald voor het intesieve gebruik van het asfalt, iemand dit weinig kms maakt betaald ook voor gebruik in verhouding. Nog steeds, iemand die de fiets pakt bespaard het meest.
    3) Buitenlanders (Personen- en Vrachtwagen) betalen mee. Gezien het aantal Poolse kentekens die ik structureel rond zie scheuren ook niet on-interessant.
    Nadelen:
    1)De brandstof word al associaal duur gehouden door de staat en zal zo nog onbetaalbaarder worden.
    2)Werkt brandstof diefstal en andere brandstof gerelateerde criminaliteit in de hand.
    Ik zie meer “plussen” als “minnnen”
    Kom d’r maar in……

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 mei 2011 om 10:16

      @TSI-tje:

      Nog een nadeel en die is van een iets groter belang:

      Al het transport via de Rotterdamse haven verhuist naar Antwerpen om zo om Nederland heen te kunnen rijden.
      Geen idee hoeveel man er in Rotterdam werken, maar ze zullen hoe dan ook werkloos worden.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        20 mei 2011 om 11:26

        @jack_abarth: Dat kan Antwerpen niet aan.
        Niet qua werk, niet qua oppervlakte, niet qua effecientie.
        Ik heb er dagelijks mee te maken, niet alleen Antwerpen & Rotterdam. Maar ook Liverpool, Bremen, Marseille.
        Er zijn er veel die geprobeert hebben andere havens te gebruiken, maar slechts weinige havens kunnen de efficientie bieden van de kaaskoppen. En daar zit de winst, niet in oppervlakige kosten besparing.

        Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        20 mei 2011 om 12:31

        @jack_abarth: De meeste vrachtwagens hebben doorgaans 1000-1500 ltr diesel aan boord. Die laten zicht niet remmen door 200-300 Km door Nederland heen. Buitelandse Transporteurs die wagens daadwerkelijk stationeren in Nederland zullen er wel aan moeten geloven. En dat is weer precies de bedoeling.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          20 mei 2011 om 12:46

          @TSI-tje:

          Even klein detailtje, de meeste wagens hebben maximaal 990L aan boord i.v.m. ADR-regeling ;-)

          Verder heb je een punt qua efficiëntie, want het verschil onderling weet ik zelf niet te noemen en ga ervan dat jouw info hierop klopt.

          Login om te reageren
          • TSI-tje zegt

            20 mei 2011 om 15:45

            @jack_abarth: Heb jij ook weer gelijk in, die 990Ltr.
            Maar in het import van AGF zijn er diverse “grote” te noemen die al eerder hebben geprobeert uit te wijken naar andere havens, meestal met minder succes.
            Maar alez, wij spreiden hier toch wel een beetje de ‘wijsheid van de koffietafel’ ten toon. Eén ding is zeker, Den Haag blijft de auto rijder uit melken. Links om of rechts om…. Betalen zullen we. Dus, ik blijf lekker zakelijk 25% bijtellen en bezit/rij privé ook nog twee tuuten. Een hobby kost geld zullen we maar denken.

            Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 mei 2011 om 13:16

      @TSI-tje: En een nadeel is natuurlijk dat mensen in de grensstreken over de grens gaan tanken. Daar kan je niets tegen doen… Zo’n regeling zou dus Europees moeten worden, maar dat krijg je er echt niet doorheen…

      Login om te reageren
  33. diedjee zegt

    20 mei 2011 om 07:50

    Sowieso is het nogal een wassen neus! Gemiddelde leaserijdende-prii-muesli-etende-grijspakdragende-stoffige-meneer rijdt even zuinig met zijn mueslibak als de meeste 25% bijtellingsvrienden. Daarom is het enkel eerlijk om alle belasting te verlagen en gelijk te trekken en de accijns op benzine te verhogen, dan betaal je naar verbruik en heb je ook het probleem opgelost met de touristen. Enkel in de grensgebieden zullen vaak over de grens gaan tanken…

    Login om te reageren
  34. midasracer zegt

    20 mei 2011 om 08:44

    Ja ik wil ook van mijn MRB af. Ongelooflijk hoe die in een paar jaar is gestegen. Maar ik ga niet in zo’n truttenschudder. Zeker niet nu de vrijstelling niet eeuwig durend is (dat was overigens van te voren al gezegd). Ik koop wel een mooie oude auto van voor 1986. Geen MRB en genieten van elke kilometer want toen waren auto’s nog puur.

    Login om te reageren
  35. blo3to3t zegt

    20 mei 2011 om 09:49

    ik rij nu nog in een 25% auto, over een maand wordt mijn muesli auto geleverd en tik ik lachend elke maand 14% af.
    iedereen kan zien dat de huidige regeling onhoudbaar is, maar tot die tijd profiteer ik er lekker van.

    @midasracer: en elk weekend onder zo’n oud hok gaan liggen sleutelen zeker? dank je de koekoek.. heb dat in het verleden al te veel gedaan.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      20 mei 2011 om 10:22

      @blo3to3t: Er zijn zat betrouwbare oude auto’s, maar regelmatig onderhoud is wel noodzakelijk ja. En een paar upgrades naar o.a. betere remmen en een electronische ontsteking maken het leven nog aangenamer. Ik ben nu 1000 euro p.j. kwijt aan regulier onderhoud en MRB, daar verwacht ik dan wel onder te blijven. Ik denk dat je een jong timer prima op de weg kan houden voor 500 euro p.j.

      Login om te reageren
  36. Sorcerer zegt

    20 mei 2011 om 10:04

    Prima dat dat eindelijk eens wordt afgeschaft.

    Uit onderzoek is o.a. gebleken dat vaak deze modellen worden aangeschaft als 2e auto, omdat het toch goedkoop is. Dus dan werken ze zichzelf tegen omdat er juist meer auto’s bij komen (ook al zijn die dan wat zuiniger).

    Wat zuiniger? Ja, ietsjes… want fabrieksopgaaf halen deze dingen alleen onder de meest extreme ideale omstandigheden. En uiteindelijk zijn ze helemaal niet veel zuiniger als je alles bij elkaar optelt. Alleen elektrische auto’s (al dan niet met range-extender) en auto’s op brandstofcellen verdienen deze enorme kortingen.

    Wel kan het een idee zijn om de 20%-regeling te laten bestaan aangezien daar ook nog wat middenklassers in vallen en dus ook mensen die een station nodig hebben er gebruik van kunnen maken en dan richting “het zuinige” worden gepusht.

    Maar die wegenbelasting mag terug, gewoon op gewicht, en die 14% mag gewoon 20% worden zodat 14% gereserveerd is voor “echt zuinige” (zoals de Porsche 918) auto’s.

    Login om te reageren
  37. desjonnies zegt

    20 mei 2011 om 10:13

    1. BPM is een oneerlijke belastings heffing waarvoor Nederland al op de vingers is getikt, maar deze blijft gewoon bestaan
    2. Iedere regering, links of rechts zit in hetzelfde spagaat: we moeten blijven rijden omdat daar zoveel inkomsten voor de staat uit komen en aan de andere kant het magische ‘milieu’dat koste wat koste beschermd dient te worden.
    3. Ik rijd 50000 per jaar, zie ik me dat doen in een Aygo? Nee dank u, ik rijd zo’n vervuilende Alfa Diesel, die overgigens wel 5.6 liter gemiddeld verbruikt.
    4. Is Co2 eigenlijk het probleem?
    Neen, maar we verdommen het gewoonweg om zwavelarme Diesel te gaan produceren, iets dat men in Scandinavië al jarenlang doet.
    5. NoX uitstoot van Diesels is het probleem dat drastisch kan worden vermidnderd door mijn ount 4.
    6. Uit bovenstaand kan ik alleeen maar concluderen dat we door ‘belangengroepen in de petro-chemische industrie worden geregeerd en niet de ‘overheid’
    Want ieder nuchter weldenkend mens zou beter geraffineerde Diesel gaan verkopen
    7. Er is een gat in het verdwijnen van kwalijke chemische stoffen, deze verdwijnen in onze benzine, immers iedere katalysator is een incinerator oftewel een verbrandingsoven
    8. We zijn het nuchtere boerenverstand kwijt em proberen dit dmv regelgeving te verbergen
    9. Positieve ontwikkeling zijn die mega-grote vrachtwagens die toegelaten mogen worden in NL, ik vrees echter dat dit in de toekomst zal gaan leiden tot nog meer transport over de weg.
    10. We moeten een inhaalslag maken wat betreft de infra structuur; gelukkig is hier onder het vorige kabinet door Eurlings een begin mee gemaakt.
    11. Als we mensen in het openbaar vervoer willen krijgen, moet dat ook beter aansluiten op de behoefte van de klant
    12. We moeten ophouden met het stimuleren -financieel- van mensen die ver weg van hun werkplek wonen, maar juit mensen stimuleren die dicht bij het werk wonen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 mei 2011 om 10:20

      @desjonnies:

      Heerlijk om jouw opmerkingen altijd te lezen, wij liggen volgens mij exact op één lijn.

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      20 mei 2011 om 12:00

      @desjonnies: puntje 11 is natuurlijk al verziekt, dankzij de OV chipkaart.
      waarom? ik heb zelf zo’n kaart, 5 jaar geleden aangeschaft voor 7,50.
      dan heb je enkel de kaart, dan moet er nog reistegoed op.
      nu verloopt mijn kaart eind deze maand, en dus mag ik wéér 7,50 lappen.. +2,50 om m’n huidige tegoed over te laten zetten / uit laten betalen.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        20 mei 2011 om 13:18

        @blo3to3t: 5 jaar geleden? Kon je toen al met de OV-chipkaart reizen? Ik heb hem pas anderhalf jaar geloof ik… Gratis, maar ik ben dan ook student. ;)

        Login om te reageren
  38. the-budel-guy zegt

    20 mei 2011 om 12:42

    ik durf te wedden dat een Audi A8 mercedes S klasse of BMW 7 serie over zijn hele auto leven zuineger is dan bv een prius of ander 14% gebakjes

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 mei 2011 om 12:48

      @the-budel-guy:

      Gezien de km-standen op Marktplaats ben ik bang dat je deze weddenschap gaat verliezen.
      Ik ga er wel vanuit dat je de auto’s één op één vergelijkt en niet de totale groep.

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        20 mei 2011 om 14:02

        @jack_abarth: ik bedoel natuurlijk de laatste model reeks van deze auto’s en vanaf het moment dat de schroeven van de auto gemaakt worden.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          20 mei 2011 om 17:14

          @the-budel-guy:

          Hoezo schroeven gemaakt worden?
          Heb je het nu over hoe zuinig een auto is, of over wat de complete uistoot is wanneer je fabricage meetelt?

          Login om te reageren
  39. Tommy2 zegt

    20 mei 2011 om 13:07

    30% van alle nieuwe auto’s muesli? Haha, ook niet bepaald bevordelijk voor het straatbeeld straks! Snel wat aan doen dus.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 mei 2011 om 13:17

      @Tommy2: Nou, zo’n 14% DS3 ziet er nog steeds gaaf uit hoor, vooral als er ‘illegale’ velgen onder liggen. :)

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        20 mei 2011 om 14:02

        @Citrofiel: het woordt illegale velgen maakt de DS3 nog stoerder dan hij al is

        Login om te reageren
        • bobb zegt

          20 mei 2011 om 14:08

          @the-budel-guy: O jee wat fout en ondeugend toch dit soort “zwarte” velgen. Nou lees ik her en der dat in Griekenland wel belasting wordt geheven maar de betaling nogal vaak achterblijft, wat zijn wij toch keurige modelburgers in NL.

          Login om te reageren
  40. busje zegt

    29 juli 2011 om 15:01

    Bovag’s eindbaas Koos Burgman zal wel in een DIKKE bak rijden maar met zo’n salaris hoef toch ook niet belasting vrij te rijden (dus afschaffen maar )

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North