• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Branchevervaging: Prodrive maakt carbon stijgbeugels

Auteur: Dennis, gepost 31 juli 2008 om 12:28 – 17 Reacties

Prodrive stijgbeugels

De Van Dale omschrijft de term branchevervaging als “het economisch verschijnsel dat takken van bedrijf en handel niet meer scherp af te bakenen zijn”. Daarvan is wat mij betreft sprake wanneer tuner Prodrive carbon stijgbeugels voor de paardensport gaat maken. Alhoewel het voor Prodrive niet vreemd is om zoveel mogelijk rendement uit pk’s te halen, dus misschien heb ik het helemaal mis en ligt dit juist heel erg voor de hand.

Net als bij de motorsport is ook bij de paardensport gewicht een belangrijke succesfactor. De jockeys mogen maximaal 1 meter lang zijn en moeten verplicht lijden aan anorexia. Vaak zit het verschil in winnen of verliezen in een honderdste zo niet duizendste seconde. Op zulke momenten kan ieder grammetje het verschil maken. De carbon stijgbeugels zijn met slechts 40 gram per stuk, de helft lichter dan de traditionele aluminium varianten en bovendien is carbon een stuk sterker. Ze kunnen belast worden tot 600 kilo, maar tijdens testen bezweken de carbon stijgbeugels veelal pas na 1.800 kilo belasting. What’s next? (via: carscoop)

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga lichter
    Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg
  • TopCar Porsche 911 Turbo S
    Bruin carbon op Turbo S is lekkerder dan chocomelk
  • Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
    Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
  • Alpine Ravage
    Alpine Ravage is heerlijke retro-tuning avant la lettre

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

prodrive, tuning

Vorig bericht: « Video: Lamborghini LP640 klopt Nissan GT-R
Volgend bericht: Sjeik laat Lambo overvliegen voor een beurtje »

Lees Interacties

Reacties

  1. dotternetta zegt

    31 juli 2008 om 12:39

    …tja, wat moet je hier nu over commenten

    Login om te reageren
  2. BeLikeNoOther zegt

    31 juli 2008 om 12:39

    pff wat een zever, ik doe aan paardensport en het kan inderdaad wel aankomen op een 500 g, maar 40 g meer of minder maakt echt niet uit !

    Login om te reageren
  3. corrado vr6 slc zegt

    31 juli 2008 om 12:50

    PaardenBlog?

    @ BeLikeNoOther:
    Net als met autosport moet gewichts-besparing toch ergens beginnen.

    Login om te reageren
  4. lodewijk zegt

    31 juli 2008 om 12:52

    ik denk dat ik op een verkeerde site zit..

    Login om te reageren
  5. Linkador zegt

    31 juli 2008 om 13:00

    Voor de rennen wordt een jockey inclusief zadel en beugels op de weegschaal gezet.

    Misschien wel goed voor de jumping…

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    31 juli 2008 om 13:03

    Bwa, branchevervaging zou ik het niet noemn. Pro-drive zit niet gewoon in de autobranche, ze zitten in de Snelheidsbranche. Alle producten die erop gericht zijn om snelheid te verhogen passen dus in het gamma. Een carbon-koersfiets bvb zou ook niet misstaan.

    Hoe noem je een Bentley-laptop dan? Da’s ook geen branchevervaging zelfs, eerder marketing.

    Login om te reageren
  7. floryn zegt

    31 juli 2008 om 13:04

    wat zou een paard wegen? 50 gram is voor patsers. Je kunt beter je paard te eten geven van dat geld

    Login om te reageren
  8. wortel zegt

    31 juli 2008 om 13:10

    @ BeLikeNoOther:

    als je op 100 punten 40 gram kan besparen, scheelt dat alweer 4 kilo..

    dus, ja die 40g maakt zeker wel uit!

    Login om te reageren
  9. Klassiekerrally zegt

    31 juli 2008 om 13:15

    Ik denk dat de hoefijzers als volgende aan de beurt zijn. Zwaar dat die krengen zijn joh! ;)
    Het kaalscheren van de jockey en het amputeren van overbodige ledematen doet een overige duit in ’t zakje :)

    Login om te reageren
  10. Leo zegt

    31 juli 2008 om 13:19

    @dotternetta:

    Comment dan gewoon niet..;)

    Login om te reageren
  11. Jandepandaman zegt

    31 juli 2008 om 13:31

    Ik vind het fors logisch dat dit bedrijf zich hiermee bezig houdt en alleen maar fors vooruitstrevend- Binnenkort is de olie echt op en dan rijden we allemaal weer op enkele paardenkrachten.
    Zo gaan wij zien komen dat straks ook andere bedrijven uit de auto-industrie zich voluit gaan storten op paardenwagens GT, sportzadels van carbon, paardenradio’s in plaats van autoradio’s, Pimp-My-Paard accessoires, enz. En oliebedrijven gaan zich voluit storten op krachtvoer voor paarden waardoor minder scheten worden gelaten en ferme droge drollen worden geproduceerd die dan weer worden opgevangen in de Pimp-My-Paard carbon-drollevangers.

    :roll: Let maar op! Dat gaan we krijgen!

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    31 juli 2008 om 13:44

    Jandepandaman verdient Quote van de maand!
    Bij Pimp-My-Paard lag ik al onder mijn bureau te rollen van het lachen, briljant!

    ps wist-je-datje: een paard heeft 12pk
    bron: http://www.mobilis.be/MOBILIS/pdf/mob40nlpdf/40nlart07.pdf

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    31 juli 2008 om 15:14

    @Klassiekerrally
    En niet alleen de Jockey, dat paard moet ook kaal geschoren worden. ;)

    Login om te reageren
  14. Erik zegt

    31 juli 2008 om 15:16

    @ JanJansen

    Interessante materie. Dat wil dus zeggen dat een Bugatti Veyron een vermogen van 1001 x 10 = 10.010 goedgetraindewedstrijdpaardenpeekaa’s heeft! Dat mogen ze wel eens in de brochure zetten!

    Login om te reageren
  15. rikkon zegt

    31 juli 2008 om 21:48

    Andersom, Erik. Een Veyron is zo sterk als 1oo paarden en heeft 1000 pk.

    Login om te reageren
  16. Simpson zegt

    31 juli 2008 om 22:17

    die SUV’s worden ook steeds groter

    Login om te reageren
  17. Nick zegt

    31 juli 2008 om 23:47

    Ach ja, Lotus Engineering en Caparo Vehicle Technologies doen ook meer dan alleen autotechniek of zelfs de mobiliteitsbranche.

    Automotive engineering is the pinaacle of modern day technology zegt men ook wel.
    Vroeger was dat vliegtuigtechniek, maar tegenwoordig gebruikt men technologie uit de automobiliteitsbranche voor de luchtvaart.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North