• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brandstof in Nederland wordt duurste van Europa

Auteur: Michel, gepost 20 augustus 2025 om 07:40 – 42 Reacties

brandstof duurste europa

We krijgen vanaf volgend jaar in Nederland de duurste brandstof van Europa en dat komt onder andere door Mark Rutte…

Vanaf januari volgend jaar gaan we in Nederland flink meer betalen voor een litertje dinosap aan de pomp. Aan het einde van dit jaar loopt de accijnskorting af en dat betekent dat een liter benzine of diesel vanaf januari 2026 een kwartje duurder wordt. Minimaal, want er staat ook een inflatiecorrectie op de rol.

De politieke wil om de korting te behouden is er wel, zeker met de verkiezingen in aantocht, maar wie gaat dat betalen? Wie heeft er zoveel ping ping ping? De kosten van het behouden van de accijnskorting is namelijk een slordige 1,5 miljard euro…

Hoe zat het ook alweer?

Even terug naar het begin, waarom hebben we ook alweer een accijnskorting? Nou in 2022 marcheerde Rusland met zijn troepen buurland Oekraïne binnen en ging de prijs van olie en gas door het dak. Het vorige kabinet onder leiding van Mark Rutte voerde de accijnskorting in om de brandstof aan de pomp nog enigszins betaalbaar te houden.

Tot nu toe is de maatregel nog ieder jaar verlengd. In 2024 en in 2025 werd zelfs de inflatiecorrectie niet doorgevoerd. De inflatie liep namelijk in de laatste jaren ook flink op, dus dat was ook een behoorlijke accijnsstijging geweest. Dan hadden we nu allang de duurste brandstof van Europa.

Verlenging zit er niet in

Om de accijnsverhoging (en eventuele de inflatiecorrectie) nog een jaar tegen te houden moet 1,5 miljard euro gevonden worden op de begroting. Daar zit nu net het probleem. We hebben een demissionair kabinet die de begroting voor volgend jaar moet maken en omdat die geen meerderheid in de Tweede Kamer heeft wordt dat wheelen en dealen.

Kwaliteitspublicatie de T. ging eens langs de achterkamertjes om zijn oor te luisteren te leggen en dat is weinig hoopgevend. Er zijn nogal wat uitdagingen voor de begroting van volgend jaar en 1,5 miljard euro voor deze korting vinden zal nog niet meevallen.

Het is allemaal de schuld van Mark Rutte

Alles wordt duurder, de zorg bijvoorbeeld, maar ook de defensie uitgaven moeten flink omhoog. Mark Rutte en zijn daddy Trump hebben namelijk afgesproken dat er flink veel meer centjes naar defensie moeten gaan. De NAVO norm moet naar 5 procent van het BNP en de eerste stappen daarvoor moeten al snel gezet.

Nu proberen alle ministeries al hun uitdagingen en projecten op de defensiebegroting te krijgen, maar het Ministerie van Defensie wil helemaal geen infrastructuur projecten en de kosten voor de bevrijdingsfestivals op de begroting hebben. Die wil kogels kopen van dat geld. En voor 500 miljoen euro raketten voor Oekraïne…

Kortom, het wordt een hete nazomer in Den Haag, want iedereen zal maar wat graag voor de verkiezingen het volk willen pleasen om het voltanken van de auto nog enigszins betaalbaar te houden en te zorgen dat we niet de duurste brandstof van Europa krijgen.

We gaan zien of de accijnskorting behouden blijft en of de partijen anders de inflatiecorrectie op de accijns kunnen tegenhouden. Dan nog maar hopen dat er überhaupt nog brandstof naar de pomp kan komen volgend jaar…

Ook interessant!

  • Gespot - De duurste taxi van Nederland?
  • Gespot - De duurste huurauto van Nederland
  • Gespot - De duurste Phantom van Nederland (€1.045.870!)
  • Nederland staat bommetje vol laadpalen!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

accijns, brandstof, geld, mark-rutte, overheid, Rijksoverheid

Vorig bericht: « KTM stopt met auto’s: X-Bow blijft in leven en verandert dankzij bekende bierbrouwer!
Volgend bericht: Tesla biedt optie om pinker achteraf in te bouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. godfather zegt

    20 augustus 2025 om 07:46

    Wie gaat dat betalen? We kunnen ons ook de vraag stellen om eindelijk eens in die bizar grote overheid en subsidies te gaan snijden! Dan hoeft niemand dit te betalen…..

    Login om te reageren
    • 307-2.0-chipped zegt

      20 augustus 2025 om 09:07

      Dat dus. Laat ze maar korten op de overheid, bijvoorbeeld de wachtgeldregeling die vele miljoenen kost. Minder pingping naar EU.
      Salarissen die best wat naar beneden kunnen. Het is de overheid die al decennia (TE) erg goed voor zichzelf zorgt.
      Het is verdulleme van de zotte dat de minder bedeelde burger maar overal voor moet opdraaien.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    20 augustus 2025 om 07:50

    Ik vind dit zo’n onzin. Het kost ze helemaal niet anderhalf miljard. Het levert ze anderhalf miljard minder op. Kwartje van Kok hebben we nog in te halen, plus, als de benzineprijs steeg, en dus ook de accijns, dan hoorde je de politiek ook niet piepen van, oei, we halen te veel geld binnen nu.

    Ik tank toch wel in Duitsland. Maar als je in Den Helder woont is het wel erg matig als de benzine zo stervensduur is.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      20 augustus 2025 om 07:53

      Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode.

      Login om te reageren
    • martinus.tussengas zegt

      20 augustus 2025 om 08:10

      Gelukkig kan ik met de fiets naar m’n werk in Den Helder. Haha! Nog even en het loont ook om vanaf de kust naar Duitsland te rijden:)

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        20 augustus 2025 om 08:16

        Helaas: Duitsland heeft besloten de CO2-taks op brandstof te verhogen. Dit betekent dat brandstofproducenten meer moeten betalen voor de uitstoot van koolstofdioxide, wat ze doorberekenen aan de pomp. De introductie van de verplichte CO2-uitstootrechten in 2027 kan de benzineprijs in Duitsland verder verhogen, mogelijk zelfs tot €0,38 per liter mee

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          20 augustus 2025 om 08:35

          Okay, nu komt die EV als volgende auto wel heel dichtbij. Hoe gaat onze overheid dat doen dan, als iedereen een EV rijdt. Gratis stroom uit panelen, je kan moeilijk stroom an sich loeiduur maken. Wat willen ze gaan doen, 300 euro wegenbelasting per maand ofzo?

          Login om te reageren
          • KEV9 zegt

            20 augustus 2025 om 08:45

            Toekomstbestendigere motorrijtuigenbelasting vervangt betalen voor autobezit

            Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit.

            https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/07/01/vanaf-2030-betalen-automobilisten-naar-gebruik

            Login om te reageren
            • werf76 zegt

              20 augustus 2025 om 09:22

              Per saldo ge je gewoon met betalen ook al gebruik je je auto niet veel.

              Login om te reageren
          • marh zegt

            20 augustus 2025 om 10:42

            Als u GL/pvda gaat stemmen krijgt u nog veel ellende.

            Login om te reageren
            • Johanneke zegt

              20 augustus 2025 om 11:19

              Het zou van iedere Nederlander het streven moeten zijn geen GLPVDA stemmer te zijn. Want dan sta je op eigen benen.

              Login om te reageren
        • Michel zegt

          25 augustus 2025 om 15:38

          Dat wordt tanken in België

          Login om te reageren
    • maotje zegt

      20 augustus 2025 om 08:46

      het kwartje van Kok? ben je daar serieus na al die jaren nog steeds mee bezig?

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      20 augustus 2025 om 09:07

      Serieus, het kwartje van Kok?
      Bestond jij übeehaupt al toen dat werd ingevoerd?

      Login om te reageren
  3. KEV9 zegt

    20 augustus 2025 om 07:52

    Nooit geweten dat Mark Rutte het kabinet en de regering in zijn eentje vormde.

    Login om te reageren
  4. racerx zegt

    20 augustus 2025 om 08:12

    Dan wordt het de moeite waard voor mij om in België te gaan tanken, wat ik dan ook zal doen uiteraard.

    Login om te reageren
  5. jaso013 zegt

    20 augustus 2025 om 08:48

    Tsja, dit was ook te verwachten toch? Heel blij dat ik met 10 km rijden in BE sta. Al is het maar voor het gevoel. Want heel eerlijk die €10 meer op een tank boeit de meeste mensen toch ook weer niet.

    Login om te reageren
  6. nicolasr zegt

    20 augustus 2025 om 09:50

    Ik ben heel benieuwd wanneer het punt komt dat ‘de Nederlander’ het écht zat is en echt stopt met kopen. Dat het beleid van alles gaandeweg steeds net iets duurder maken de overheid in de eigen voet schiet. Dat kan niet lang duren toch? Ik merk het al aan mezelf, ik denk er serieus aan om dan maar mijn shit in Duitsland of België te gaan halen. Al kost het onder de streep met de reiskosten misschien wel meer, op een gegeven moment is het toch klaar? De kosten wegen niet meer tegen de baten op.

    Of zal dat nooit gebeuren?

    Login om te reageren
    • CL65 zegt

      20 augustus 2025 om 10:31

      Gaat nooit gebeuren. We staan wel vooraan om Verweggistan te helpen maar als we in ons portemonnee geraakt worden blijft het stil omdat we het zo goed hebben.

      Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      20 augustus 2025 om 11:01

      Ik denk nooit. Ja, er is een groep(je) in NL die er op achteruit gaat. Maar het overgrote deel ziet nog steeds inkomen meer stijgen dan de lasten. En dan is het prima. Zolang de overheid dat kleine groepje klein genoeg en net tevreden genoeg kan houden zal het zo blijven gaan. Dus blijven pompen met uitkeringen, toeslagen en subsidies.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      20 augustus 2025 om 11:22

      Dat zie je nu al met roken. Mensen halen hun tabak allemaal over de grens. Kost NL alleen maar geld denk ik, want de gezondheidszorgkosten zijn voor ons, maar de inkomsten uit accijns zijn er niet meer.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      20 augustus 2025 om 13:53

      Het echt zat is?
      Heb je het nu slechter dan dat de mensen het 40 jaar gelden hadden?
      Je bent altijd vrij om te vertrekken naar een ander land, maar ik denk dat 98% van de wereld heel jaloers is op onze manier van leven en maar al te graag met je zouden willen ruilen.

      Login om te reageren
  7. mark997gt3 zegt

    20 augustus 2025 om 09:56

    Volgens mij hebben we in NL een paar hele grote problem. Namelijk stikstof, huizen, (energie) infrastructuur, onderwijs en zorg.
    Laten we nou met zijn alle niet te populistisch doen. Ja meer accijns is voor iedereen vervelend maar vinden we ook niet met zijn allen dat het veel belangrijker is om de grote problemen aan te pakken ? Dat kost nou eenmaal geld.

    Login om te reageren
    • flow82 zegt

      20 augustus 2025 om 10:22

      We kunnen ook op andere gebieden keuzes maken om dat geld op te halen. Accijns is altijd al een enorm makkelijke geldkoe geweest. Een paar cent hier, een paar cent daar. We merken het nauwelijks, maar stiekem telt het toch op. De enorm toegenomen welvaart in de afgelopen 20-30 jaar heeft niet iedereen evenredig van mee kunnen profiteren. Daarom zouden de sterkere schouders wat mij betreft nu iets meer mogen bijdragen.

      Login om te reageren
    • CL65 zegt

      20 augustus 2025 om 10:33

      Infra? Die hoor ik niet vaak, volgens mij hebben een van de beste infra ter wereld, en daar betalen we ook wel de hoofdprijs voor.

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        20 augustus 2025 om 15:52

        Ik bedoel met name de elektriciteits infrastructuur. In Brainport regio moeten bedrijven wachten tot 2032 op meer aansluitingen.

        Login om te reageren
  8. flow82 zegt

    20 augustus 2025 om 10:17

    Volgens mij begon het gedonder toch met “het kwartje van Kok” dat tijdelijk zou zijn. Zo tijdelijk dat iedereen het tijdelijke karakter inmiddels weer vergeten is.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      20 augustus 2025 om 10:42

      Zie reacties hier boven, kwartje van Kok is allang verrekend…

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      20 augustus 2025 om 10:59

      Wees maar blij dat de KVP de door den Uyl voorgestelde accijnsverhoging van 4,5 guldencent heeft weten te beperken. Dan waren we helemaal gezien.

      Login om te reageren
  9. waterisnat zegt

    20 augustus 2025 om 10:18

    Wat een heerlijke frame ook. De extra extra extra tax die we nog niet heffen levert een tekort op en is een gift van de overheid aan den burger! 😂😂😂
    Zelfde niveau als “subsidies” aan de fossiele energie industrie en vele andere “kromme redenaties” aka leugens om te roven.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    20 augustus 2025 om 11:30

    @Michel: Je verhaal klopt niet. In 2022 kregen we op benzine 17 cent korting en op diesel 11 cent. Dit is januari 2023 aangepast naar 11 en 5 cent, en in juli 2023 was deze korting er weer compleet vanaf. Wellicht stonden er andere accijnsverhogingen op de planning die steeds uitgesteld zijn. Maar het is wel degelijk een verhoging, en niet stoppen met een korting.

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      20 augustus 2025 om 11:40

      @dutchdriftking De telegraaf verwoordt het zo:

      ” Den Haag- Automobilisten dreigen vanaf januari flink meer kwijt te zijn voor een volle tank. De accijnskorting – voor een liter benzine inmiddels opgelopen tot een kwartje per liter – loopt eind dit jaar af. En in Den Haag valt te horen dat het heel moeilijk wordt om de ruim 1,5 miljard euro te vinden die nodig is om prijs aan de pomp te blijven dempen.

      Daardoor dreigt een liter benzine vanaf januari ineens meer dan een kwartje per liter duurder te worden.”

      Daar heb ik mij op gebaseerd. Maar even extra uitgeplozen:

      – in 2022 korting ingevoerd, inderdaad 17 cent benzine, 11 cent diesel
      – jan – jun 2023 korting behouden
      – vanaf 1 juli 2023 korting gehalveerd, wel inflatiecorrectie
      – 2024 bestaande korting behouden, geen inflatiecorrectie
      – 2025 bestaande korting behouden, geen inflatiecorrectie

      Even AI na laten rekenen (ik ben daar niet super in). Die komt op een nog bestaande korting van 21 cent de liter voor benzine en 14 cent voor diesel (als je dus de niet doorgerekende inflatiecorrecties ook meerekent). Het kwartje is dus wat populistisch gesteld door de T. inderdaad.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 augustus 2025 om 13:33

        Dank, bij mijn weten was de korting de 2e keer wel volledig er af, maar dat kan mijn gebrek aan geheugen zijn.

        Login om te reageren
  11. RiKe zegt

    20 augustus 2025 om 11:34

    Ik riep het jaren geleden al. De overheid gaat de EV transitie niet laten gebeuren door het aantrekkelijker te maken met lagere prijzen, maar door het alternatief (brandstof) gewoonweg krankzinnig duur te maken. Binnen harken tot het laatste moment, en daarna elektriciteit duurder maken, let maar op

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      20 augustus 2025 om 16:06

      elektra flink duurder maken gaat niet gebeuren, dan had je het jaren gelden toch echt al fout.
      elektra is gewoon een levensbehoefte, als je dat duurder maakt gaan de armere gezinnen er aan kapot.
      Dr is niemand in het land die zit te wachten op het punt dat gezinnen hun elektra aansluiting moeten afkoppelen omdat ze het niet meer kunnen betalen.
      daarmee zou enkel meer armoede gecreëerd worden.

      Login om te reageren
  12. JelmerS zegt

    20 augustus 2025 om 11:45

    Maak van parkeergarages weer echte schuilkelders en die investering past opeens. In en het Defensie budget. Laat de centrale overheid dan lekker parkeergeld innen, hebben ze via die weg en een zakcentje erbij en een manier om dat Defensie geld ergens in te pompen

    Login om te reageren
  13. scoobyej20 zegt

    20 augustus 2025 om 12:08

    Toch wel apart, volgens mij hebben wij deze zogenaamde korting inmiddels al 2 keer terug betaald de afgelopen jaren. Een keer met 12 cent en een keer met 17 als ik me dat goed herinner? Nu komt er weer een kwartje bovenop..

    Login om te reageren
  14. mark997gt3 zegt

    20 augustus 2025 om 15:59

    Prijs benzine 2015: 1,45
    Prijs benzine 2025: 1,85
    Stijging 27%

    Het mediane bruto-uurloon van werknemers in Nederland groeide tussen 2014 en 2024 van 18,10 euro naar 25,40 euro, een stijging van 40 procent. Volgens de consumentenprijsindex van het CBS werd het leven in dezelfde periode gemiddeld 31 procent duurder.

    Dit zijn de feiten. Benzine is (relatief) goedkoper geworden.

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      20 augustus 2025 om 17:21

      En toch voelt het anders. Mooi hoe cijfers dat in dit geval kunnen weerleggen.

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      20 augustus 2025 om 18:36

      Interessant.

      Waar komen die prijzen vandaan? De gemiddelde adviesprijzen lagen natuurlijk hoger.
      Maar ook als ik daarmee reken – 2015: 1,65; 2025: 2,11 – is de stijging ongeveer 28%.

      Als daar nog 25 ct/l bijkomt is het verschil tussen ’15 en ’25 zo’n 43%. Als de stijging van de lonen inderdaad 40% is, is benzine maar marginaal.fuurder geworden. Niets aan de hand dus.
      Al is natuurlijk niet voor iedereen het loon 40% gestegen en is het aandeel van het inkomen dat op gaat aan reiskosten (voor woon-werkveer) voor mensen met een lager inkomen groter.
      Autorijden is niet altijd een luxe, toen ik in de zorg werkte waren er diensten waar ik met het OV onmogelijk op tijd kon zijn, los van het feit dat de reistijd drie keer zo lang was. Met de motor, of een klassieke viertakt bromfiets was het goed te doen, maar wel omdat ik zelf sleutel aan die oude meuk.
      En tegenwoordig mag je met die bromfiets al nergens meer komen en wat je wel mag komen kijken mensen je aan alsof je melaats bent.

      Maar die benzineprijzen vallen dus prima mee, fijn om te weten.

      Login om te reageren
  15. Jopie zegt

    20 augustus 2025 om 22:15

    Nog wel een verschil is dat je in 2015 vaak nog een reiskostenvergoeding kreeg waar dat tegenwoordig lang niet meer vanzelfsprekend is.

    Login om te reageren
  16. misterBo zegt

    20 augustus 2025 om 22:51

    assielindustrie kost 40 miljard p/jr (incl alle uitkeringen van voormalig “assielzoekers” die wel een paspoort hebben maaer weigeren te werken. fraude in de zorg, 20 miljard p/jr (al die foute zorgkantoortjes, veelal ook in handen van migranten)……ga godverdomme eens je werk doen als overheid ipv de brave nederlander uit te zuigen….ben zo klaar met alle politiek in NL…laat Putin maar de baas worden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North