• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

KTM stopt met auto’s: X-Bow blijft in leven en verandert dankzij bekende bierbrouwer!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 augustus 2025 om 20:41 – 17 Reacties

De X-Bow blijft bestaan (en niet alleen in de huidige vorm…)

Het gaat al langere tijd niet lekker met KTM. Moederbedrijf Pierer Mobility ziet flink in de penarie en ook bij de marketingmachine gaat het niet lekker. In het MotoGP-kampioenschap staat KTM op een derde plaats bij de constructeurs achter Aprilia en heel ver achter Ducati.

Goed, de MotoGP-stand zal de KTM-bazen minder boeien dan de problemen op de financiële afdeling. Pierer Mobility zou een schuld hebben van 3 miljard euro, waarvan 1,8 miljard afkomstig is van KTM. Er was een tijdje terug ook goed nieuws: de gelimiteerde X-Bow GT-XR is bijna uitverkocht. Ons advies luidde dan ook: verkoop meer auto’s!

KTM verkoopt X-Bow aan bierbrouwer

Daar denkt KTM anders over. Het bedrijf is overgenomen door het Indiase conglomeraat Bajaj Auto. Anders dan die naam doet vermoeden, willen de nieuwe bazen dat KTM zich meer gaat richten op de motorbranche. De motorfietsenboer uit Oostenrijk stopt daarom met het bouwen en verkopen van de X-Bow. Dat meldt Nieuwsmotor.nl.

Gelukkig voor ons, de liefhebbers van vier in plaats van twee wielen, verdwijnt de exoot niet. De rechten om de X-Bow te mogen bouwen en verkopen zijn verkocht. KTM kondigde de verkoop al in juni 2025 aan en de contracten zijn nu getekend. De deal moet alleen nog goedgekeurd worden door de regelgevende instanties in Oostenrijk. Ook onder de nieuwe bazen zal de auto KTM X-Bow blijven heten.

Spotter: @marcel050

De X-Bow wordt verkocht aan een investeerder uit België. De koper is de schatrijke familie de Mévius. Als er net als bij mij geen belletjes gaan rinkelen: deze familie is een grootaandeelhouder van de Belgische biergigant AB Inbev. Je kunt dit zien als de Unilever onder de Belgische bieren. Het heeft de rechten in handen van Stella Artois, Hoegaarden, Leffe, Dommelsch, Tripel Karmeliet en ga zo maar door. Het vermogen van deze familie wordt geschat op zo’n € 3 miljard. Een van ene, Grégoire De Mevius, is een oud-rallycoureur en fervent autosportliefhebber.

Het is nog niet bekend wat de eigenaren uit België betalen voor de KTM X-Bow-rechten, maar online heeft men het over een bedrag van zo’n 10 miljoen euro. Volgens KTM zijn naast de familie De Mevius ook andere investeerders met een achtergrond in de autosport betrokken. “Het proces verloopt volgens plan. De Mevius heeft de relevante investeerders zorgvuldig geselecteerd en de investeerdersgroep op basis daarvan samengesteld”, zegt KTM in de krant Oberösterreichische Nachrichten.

X-Bow verandert flink

De krankzinnige open sportauto was de laatste jaren een ondergeschoven kindje, maar dat moet bij de nieuwe eigenaren niet het geval zijn. Naast de huidige X-Bow staat er ook een offroader op de planning. Toe maar! Het is niet bekend of dit een nieuw model wordt of een omgebouwde X-Bow. Om je fantasie te helpen hebben we ChatGPT gevraagd om een offroad KTM X-Bow. Ziet er tof uit, toch?

OpenAI/Dall-E

Bedankt voor de tip, Koos!

Foto: KTM X-Bow GT-XR gespot door @spotcrewda

Ook interessant!

  • Auto is de redding van motormerk KTM
  • Domeinen stopt met het veilen van auto's
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Video: Vuurwerk afsteken vanuit je Golf is GEEN goed idee
  • Video: Call of Duty-oprichter overlijdt bij heftige crash met Ferrari 296 GTS
  • Peugeot brengt deze stationwagon terug onder één voorwaarde
  • Zuinigste EV op de snelweg ooit laat zien hoe hopeloos de huidige elektrische auto is
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, ktm, offroad, x-bow

Vorig bericht: « ”EV-verkoop gaat minder voorspoedig dan de cijfers doen lijken”
Volgend bericht: Brandstof in Nederland wordt duurste van Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    19 augustus 2025 om 21:15

    Ik dacht altijd dat de X-Bow niet meer dan een side project was voor KTM, en dat de harde pecunia nog steeds werden verdiend met de verkoop van (met name) off-road en endurance motoren.

    Login om te reageren
    • P zegt

      19 augustus 2025 om 22:27

      Dat hebben ze verkloot.

      Login om te reageren
  2. reactief zegt

    19 augustus 2025 om 21:35

    Misschien iets bekender van InBev; Jupiler en Hertog Jan….

    Die KTM auto’s zijn het wat mij betreft net niet. Net iets te hoekig. Gewoon niet zo mooi.
    Het idee erachter is wel erg tof. Lijkt me fantastisch rijden ook

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      20 augustus 2025 om 07:51

      Eens! Radial, caterham, dat zou eerder mijn voorkeur hebben.
      Ariel ook niet echt, al die buizen vink nie mooi.
      Maar een keer meerijden…

      Login om te reageren
  3. Boem Parterre zegt

    19 augustus 2025 om 21:59

    Terugtrekken decepticons terugtrekkuuuh!

    Login om te reageren
  4. Draeckendoder zegt

    19 augustus 2025 om 22:03

    Pssst. Het is AB-InBev 😃

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      19 augustus 2025 om 22:38

      Inderdaad, AB van ‘Anhauser-Busch’.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        19 augustus 2025 om 22:41

        Hmmm, ‘Anheuser-Busch’ dus.

        Login om te reageren
  5. Harald.370 zegt

    19 augustus 2025 om 22:07

    Ik vraag mij af wat die Belgen nu effectief gekocht hebben; voor zover ik weet is de KTM XBow zelf “Badge Engineering” omdat de auto’s ontwikkeld en gebouwd worden door Reiter Engineering; je weef wel, die van de race-Lamborghinis…

    Login om te reageren
  6. Tonnie zegt

    19 augustus 2025 om 22:18

    Is Guillaume de Mévius ook familie van? Die doet het de laatste jaren ook niet onverdienstelijk in de rallysport. Zouden ze met de x-bow naar Dakar gaan?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 augustus 2025 om 22:54

      Zouden ze niet eerst eens de bedrijfsvoering op orde brengen voordat ze met allerlei prestigeprojectjes voor de grote baas gaan beginnen?

      Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    19 augustus 2025 om 22:24

    Grégoire de Mevius, dat was een meer dan verdienstelijke rallycoureur. Onder meer wereldkampioen groep N in een Mazda. Dus wel een echte petrolhead.

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    20 augustus 2025 om 05:43

    Dit klinkt niet als een serieuze zaak. Meer als de koop van een leuk speeltje. De bierfamilie gaat hun hobby uitbreiden met echte auto’s.
    Mogelijkheden genoeg, maar dan moet je ze wel verzilveren. Hybride- en elektrische aandrijving zou de auto’s supersnel kunnen maken. Samenwerking met een fabrikant als Donkervoort zou interessant kunnen zijn. Kruisbestuiving. En natuurlijk meedoen met Dakar.
    Noot: ChatGPT kan echt niks. Het verklaart wel waarom Chinese auto’s er uitzien zoals ze eruit zien. Wat aardig is is alleen aardig door wat een X-Bow al bijzonder maakt. Niet op wat toegevoegd is. Geen mooi resultaat zonder transpiratie.

    Login om te reageren
  9. Alfaxa zegt

    20 augustus 2025 om 08:16

    Het was toch Reiter Engineering die de GT-XR, GTX, GT2 en GT4 (om)bouwde? Wat gebeurt daar dan mee?

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    20 augustus 2025 om 08:34

    Chassis komt van Dallara. Maar he, zo hebben we in België terug een autoconstructeur! Champagne!!!

    Login om te reageren
  11. Evoque zegt

    20 augustus 2025 om 09:53

    Zo hé, ik vind die AI X-bow echt schitterend. De madmax versie van die buggy van Ian Callum’s Skye laatst. https://www.evo.co.uk/news/206314/the-callum-skye-is-an-off-road-buggy-with-sports-car-performance

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    20 augustus 2025 om 13:02

    Dat de link met Marc VDS niet gelegd wordt verbaasd me.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North