
Er is hoop voor wie graag een stengel wil om richting aan te geven in zijn Tesla Model 3!
Allereerst even voor iedereen boven de rivieren; een hendel om richting aan te geven in je auto wordt ook wel een pinker genoemd. Hebben we dat even uitgelegd voor we het nieuws van vandaag verder bespreken. We verrijken graag je vocabulaire bij Autoblog. Graag gedaan.
Dan het nieuws zelf. Op zich zou je zeggen dat het geen nieuws is als je auto een pinker heeft. Richting aangeven is immers verplicht. Zo ongeveer elke auto heeft dat geregeld met zo’n stengel aan het stuur om aan te geven of je links of rechts af wil. Ja beste BMW rijder, ook aan jouw stuur zit een pinker…
Tesla doet het zonder pinker
Behalve natuurlijk onze dwarse ome Elon. Die wil in zijn auto’s zo min mogelijk rariteiten. Wat in het scherm mag gaat in het scherm en verder een minimaal aantal aan knopjes en hendeltjes.
Daarom zit de richtingaanwijzer in bijvoorbeeld de Tesla Model 3 met knopjes op het stuur. Leuk bedacht, maar veel berijders vinden dat best ergerlijk. We willen gewoon lekker die pinker uitzetten, fysiek, niet op een knopje drukken!

Nou is die boodschap bij Tesla ook aangekomen. De nieuwe Tesla Model Y heeft alweer zo’n stengel aan het stuur en er is nu ook hoop voor de Model 3 rijder die zich groen en geel ergert aan richting aangeven met knopjes op zijn stuur.
Laat een pinker inbouwen door Tesla
In China biedt Tesla nu namelijk aan om achteraf een pinker in te bouwen. Voor 2.499 Chinese munten krijg je een stengel aan en twee nieuwe knopjes op je stuur waar eerst de pijltjes zaten. In normaal geld is dat zo’n 299 euro.
Nu alleen nog in China, maar aangezien de Tesla Model 3 daar ook voor Nederland wordt gebouwd, zo deze retrofit in theorie ook prima naar ons land kunnen komen. Welke Model 3 rijdende Autoblog lezer zou wel opteren voor zo’n achteraf ingebouwde pinker?





Geen Tesla kopen is ook een oplossing. Hoef je ook geen retrofit hendeltje in te bouwen.
Als bonus draag je dan niet bij aan de miljarden die musk krijgt via Tesla om democratieën en democratische processen over de wereld aan te vallen en proberen kapot te maken, aan desinformatie en leugens te verspreiden als “waarheid” via x/grok, aan de continu verheerlijking van Hitler, Stalin enzovoort in eigen persoon en via zijn tools
Ik krijg zo het idee dat je er zelf ook beter aan doet om niet meer op sociale media te gaan. Het algoritme heeft je aardig in een fuik getrokken.
Ben je zeker dat je niet gewoon bewust/onbewust alles negeert en kiest om in een roze bubbel te leven? Ik zit amper op sociale media, alles is gewoon uitvoerig beschreven in de media met staving.
Bv. Lotterijen van 1 miljoen tijdens verkiezingen ter beinvloeding
https://www.bbc.com/news/articles/crlnjzzk919o
Musk die o.a. de holocaust op de staatsmedewerkers steekt en niet op Hitler
https://www.nytimes.com/2025/03/14/technology/elon-musk-x-post-hitler-stalin-mao.html
Grok die zichzelf Mechahitler noemt in meerdere verschillende gesprekken en adolf hitler en zijn aanpakken van problemen adoreert
https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/09/grok-ai-praised-hitler-antisemitism-x-ntwnfb
Grok mag enkel nog de mening van Musk verkondigen als waarheid over gevoelige kwesties
https://www.cnbc.com/2025/07/11/grok-4-appears-to-reference-musks-views-when-answering-questions-.html
Hiernaast wilt hij overduidelijk de Europese landen destabiliseren (steun voor afd, aanvallen van britse regering over decennia-oude schandalen in combinatie met steun aan reform/tommy robinson).
En zo kan ik nog uren doorgaan met voorbeelden maar ik vermoed dat je met wat goede wil dat ook zelf kan terugvinden en mogelijks als je heel hard nadenkt zelfs een patroon kan vinden. Hij wilt overduidelijk een wereld creëren waar hij de waarheid/nieuws, regering enzovoort controleert en zijn extreme gedachten aan iedereen opdringen. Iedereen die ook maar een beetje op waarheid, vrijheid en democratie gesteld is, zou moeten huiveren bij zulke acties en gedachten en waarvoor hun geld gebruikt wordt.
Zo’n auto had nooit een type goedkeuring mogen krijgen.
En Ferrari dan? Zij waren de eerste met knippers op het stuur. Maar dat basht wat minder prettig hè?!
Bij een Ferrari zuigen knippers op het stuur net zo hard
Nou nou, rustig aan vriend. Begrijp dat je aandelen Tesla hebt. Ferrari is voor wat betreft dit soort items irrelevant. Waar Tesla 1,8 mln auto’s verkocht vorig jaar deed Ferrari er 14k. En die hadden echt niet allemaal knoppen.
Haha, verrassend. Er wordt een drogreden bij gezocht. Wat heeft het aantal te maken met de design fail? Het is toch voor elk individu even vervelend.
Die van Ferrari is overigens nog slechter, die hebben ze aan beide zijden van het stuur ipv boven en onder elkaar. Met de Ferrari lay-out is de juiste helemaal niet te vinden met je stuur op 1 1/4.
Volgens mij gaat het artikel over Tesla en niet over Ferrari. Beide merken zijn ook niet met elkaar te vergelijken, mocht Elon willen :D
Bovendien hangt je emotionele uitbarsting van whataboutism en aannames aan elkaar. Niemand heeft gezegd dat het bij Ferrari geen probleem is, er wordt logischerwijs minder over geklaagd, omdat Jan Modaal er niet zo snel mee in aanraking komt.
Bij Ferrari zit er ook een andere gedachte bij, ipv kostenbesparing en “anders willen zijn”.
Dat is precies mijn punt. Het bashen van Tesla zorgt voor clicks en reacties, het kan- en kon niemand een fluit schelen dat Ferrari hiermee begon. Oftewel, de richtingaanwijzer op een stuur zouden niet voor aandacht zorgen, dat het een Tesla betreft daarentegen wel.
Dit is dus in het geheel niet wat Grrrrene zegt. Het is nonsens om Ferrari erbij te halen, wat ik dus ook zei. Maar jij wilt gewoon koste wat kost een punt maken over Tesla bashen. Maar prima joh, wat jij wil.
Volgens mij is het niet zozeer de hendel die pinker genoemd wordt, maar het knipperlicht zelf. De Fransen hebben er een nog mooier woord voor, clignoteur.
Waar ik vandaan kom (westen van Brabant) ging het om het geheel, maar goed. Zou kunnen.
Voor de liefhebber, clignoteurautomaat is ook een mooie. Die moest ik vervangen bij mijn Citroën 2CV.
Dat is ook smullen.
Pinker uitzetten gaat trouwens automatisch nadat de auto heeft geconstateerd dat je van rijstrook bent gewisseld. Ik mis het nog dagelijks.
@McShineBXL: Hoe kan je dit missen? Zelfs in de Panda van mijn vrouw zitten comfort knippers. Een klein tikje is 5 keer knipperen. Meer dan genoeg om van baan te wisselen.
Deze oplossing komt redelijk laat. ENHauto had het namelijk al: https://www.enhauto.com/pages/stalks
Daar komt een Commander bij en die geeft je weer de optie om bijvoorbeeld het gejengel uit te zetten dat je de Vmax overschreden hebt.
In Nederland noemen we dat een richtingaanwijzer, in België wordt het ook wel pinker genoemd. Leg het dan goed uit, want het heeft niets met boven of onder de rivieren in Nederland te maken.
Waar ik vandaan kom in Brabant noemen we dat gewoon een pinker… Voor zover ik weet in delen van Limburg ook… Maar goed in Zeeland niet dus dan is boven de rivieren waarschijnlijk niet correct…
Nee, in mijn stukje Nederland heet het pinker. In Vlaanderen ook wel “pinklicht” genoemd.
Nu de PRND stok nog terug. Standaard. In Europa. En een andere CEO graag.
Nu BMW nog…
Ben niet echt een Tesla fan, maar ik vind die knopjes zo gek nog niet.En het ziet er cleaner uit zonder hendel. Tis ff wennen maar dat moet je ook als je een nieuwe phone koopt (of een android update krijgt etc.) 😋
Wat zijn “knipperlichten”?
Ik heb daadwerkelijk een model 3 highland. Allemaal een kwestie van gewoon worden, na een week of 2 ben je er wel aan gewend(ja zelfs op een rond punt). Het minst prettige is dat de automatische ruitenwissers werken dmv een camera en dat doet toch niet altijd wat het moet doen. Akkoord je kan ze ook zelf bedienen maar dan doe je toch een stapje terug. En over minder prettig gesproken, valt het me toch op dat er bij de reageerders veel tussen zitten die er nooit zelf 1 gereden hebben maar dan toch maar wat beginnen lallen over aandelen, de ceo of politiek. Het niveau is er de laatste jaren echt op achteruit gegaan…wat mis ik reacties zoals van @lincoln (leef je nog man?)