
Aan de laadinfrastructuur ligt de EV-omslag dus niet meer.
Momenteel staat Nederland op de FIFA-wereldranglijst als zevende. Lekker bezig Memphis en co! In andere lijstjes staan we wel bovenaan. Zo betaalt de Nederlander volgens de Europese Commissie gemiddeld het meest aan de EU. We maken per inwoner jaarlijks zo’n € 350 over aan Brussel. Naast belasting betalen zijn we in Europa ook de kampioen laadpalen plaatsen.
Volgens het Europees verbond voor autofabrikanten (ACEA) staat er nergens anders in de EU meer openbare laadpalen voor elektrische auto’s dan in Nederland. We bedoelen dan niet het aantal palen per EV, per inwoner of per vierkante meter. Nee, we hebben echt het grootste aantal openbare laadpalen van de Europese Unie. Dat was al zo in 2021. Die koppositie hebben we weten vast te houden in 2023.
Hoeveel openbare laadpalen heeft Nederland?
Voor het begin van 2024 stonden er al 144.453 openbare laadpunten in ons landje. Volgens de overheid stonden er in januari 2025 al 189.422 stuks. Nog opvallender: Nederland had in 2023 al bijna een kwart van alle laadpalen in de EU. We hadden in 2023 een marktaandeel van 22,8 procent. Pas na ons komen landen als Duitsland en Frankrijk met respectievelijk 120.625 en 119.255 laadpunten. Destijds stonden er maar 44.363 palen in België.
We kunnen het ook anders bekijken. In Nederland reden er in 2023 precies 1.255.800 elektrische en hybride auto’s. Die kunnen niet allemaal opladen en hebben dus niet allemaal een laadpaal, maar toch. Alleen al voor dat aantal auto’s was er toen één laadpaal per acht auto’s.
Er komen alleen nog maar meer laadpalen bij
De wildgroei aan Superchargers, Fastneds en Shell Recharge-punten lijkt niet te stoppen. De Europese Commissie wil dat er in 2030 ongeveer 3,5 miljoen laadlocaties zijn in de EU om het aantal EV’s van stroom te voorzien. Momenteel zijn dat er ruim 600.000.
De ACEA vindt dat te weinig. Volgens hen zijn er tegen die tijd 8,8 miljoen laadpalen nodig. Daarvoor moeten er 1,2 miljoen laadpalen per jaar bijkomen. Dat zijn er 22.438 per week, 3.205 per dag, 53 per uur en dus bijna één per minuut. En dat over een lengte van vijf jaar. Koekoek! Met zoveel palen wordt het al helemaal een lastig verhaal om de goedkoopste te vinden.
Foto: Tesla Superchargerstation in Oosterhout gespot door @stekkerkoning
Via RAI Vereniging





En dan nog als we massaal EV gaan rijden en de helft van de laadpalen worden tegelijk gebruikt gaat overal het licht uit….
En wat is de kans dat dat zal gebeuren? De huidige trend is dat autofabrikanten massaal weer terug gaan naar de plofmotor.
Zo’n vaart zal het niet lopen. En dat geeft de netbeheerders weer wat tijd om ons rijke landje in onze onstilbare honger naar nog meer energie te voorzien.
Ze gaan niet terug, ze houden de verbrandingsmotoren wat langer in het programma. Toen we nog klimaatbeleid hadden was er het plan dat er vanaf 2030 alleen nog uitstoot vrije wagens verkocht mochten worden, de fabrikanten stemden hun producten daarop op af, het had immers geen zin om in 2029 nog een model met brandstof motor uit te brengen. Nu we van die “alles moet kapot” politici hebben wordt dat moment van uitstootvrij wat later 2035 of 2040, die zorgt er voor dat we conservatieve consument de boot af houdt en de fabrikanten hun product programma’s daar weer aanpassen.
Waarom zou de heldt tegelijk gaan laden? Doen we dat nu ook met benzine tanken?
@maotje
Ja natuurlijk doe je met benzine tanken ook een half uur erover of langer.
Dit alles zegt meer over de andere landen in de EU, in die landen valt er nog wel wat werk te verzetten voordat de EV daar gemeengoed wordt
Goeie headerfoto! Lijkt op Oosterhout-Zuid: linksaf naar KFC en rechtsaf naar de McD 👌🏼
Zelfs zo goed dat ‘ie eens in de zoveel tijd weer opduikt. Is inderdaad Oosterhout. Maakte ik best een paar jaar geleden en dat valt ook prima te zien. Geen Model 3 te bekennen, laat staan auto’s van andere fabrikanten.
Dat is een net streven voor 2030. Ben benieuwd of ze dan ook allemaal tegelijkertijd op vol vermogen aan kunnen.
Dat ze eerst maar eens tarieven gelijk gaan trekken landelijk. En 1 systeem met 1 app of pas. Nu draaien ze je overal een poot uit.
Concurrentie mag er best zijn maar dat werkt alleen met transparantie. Dat geklungel van laadpalen starten met een app dat is alleen voor de mobieltjes verslaafden. Een RFID pasje of druppel aan je sleutel hanger werkt veel sneller.
Ik zou we eens willen weten hoe dit bij onze aangrenzende buren en Frankrijk is?