
Max Verstappen is zojuist hard gecrasht in Monaco, gelukkig kon hij zelf uit het wrak stappen.
In een rondenlang gevecht met Romain Grosjean is Max Verstappen zojuist hard gecrasht in de eerste bocht. Probeerde Max het eerst knap maar tevergeefs in de Fairmont Hairpin, een poging om Grosjean uit te remmen in Sainte Devote ging finaal mis. Daar waar Max juist heel laat wilde remmen, ging Grosjean juist vroeg op de rem staan. Onze jonge landgenoot kon de Zwitserse Fransman niet meer ontwijken en reed zijn linker voorwielophanning aan gort en schoot vervolgens hard de banden in. Gelukkig kwam er al vrij snel een “i’m OK” via de boardradio en kon Verstappen zelf uitstappen.
UPDATE: een video van de crash check je HIERRR.
UPDATE 2: Verstappen heeft 2 strafpunten op zijn superlicentie gekregen en wordt daarnaast tijdens de volgende race in Canada vijf plaatsen teruggeplaatst op de grid. Max zelf blijft echter volhouden dat het de schuld is van Grosjean, maar de wedstrijdleiding is het daar blijkbaar niet mee eens.
Nico Rosberg kwam overigens als eerste over de streep, nadat Mercedes de eerste stek van Hamilton verspeelde na de door het ongeval op de baan gekomen safety car.
Eens moet de eerste keer zijn toch
@sr20det: Klopt! En ook bij Max komt de ervaring met de jaren…
@venividivici: mee eens talent is er! Nu de ervaring nog, hoe dan ook, ik ben wel onder de indruk van deze jongen!
Hij heeft zich in ieder geval niet verstapt. (Oke flauw) maar hopelijk heeft dit ongeluk niet te veel gevolgen.
Zwitser ? Het is een **** fransoos ;)
@hoonigan247: Ach, hetzelfde als dat Verstappen een Belg is, is Grosjean een Zwitser!
@hoonigan247: Mja, hij rijdt inderdaad voor Frankrijk, maar is van oorsprong Zwitser. Ik pas het even aan.
@dizono: dat wist ik weer niet ! maar goed ik moet hem nu al helemaal niet meer haha
De finish uberhaupt halen is al een opgave… Aldoende leert men.
Zonde!
Maar wat een saaie race zeg, mijn god.
Begon pas beetje leuk te worden vanaf dat Max lekker achter Vettel aanging met z’n blauwe vlaggen. Jammer dat ie nu een klein foutje maakte, gelukkig netjes rechtdoor de barrière en mankeert ie niks.
@trustmeiamanengineer: bij Sky waren ze lyrisch over VerstaPpeN. Wel jammer dat ie zo moest eindigen. En jammer dat Rosberg nu (dankzij VerstaPpeN) heeft gewonnen.
@roppp: ik schrijf het gewoon als “Verstappen”.
@roppp: jammer dat Rosberg heeft gewonnen! Nu kun je pas zien wat een verschrikkelijk slechte verliezer Hamilton is… wat een verschrikkelijk zielig mannetje is dat zeg
@hoonigan247: vond ik ook maar wat ik wel zie is een uiterst doorgewinterde racers mentaliteit. hij nam een moment voor zichzelf en sloot het sportief af. zo’n slechte verliezer is het dus niet.
@trustmeiamanengineer: het is een formule 1 race in monaco, wat had je verwacht?!
Hij hoeft zich nergens voor te schamen! Ik heb met een brede glimlach naar die briljante inhaalacties gekeken!
Ongeval is in onderzoek.. breaktestje?
@soulmaster: in zo’n gevecht ga je niet vroeg remmen dus het was zeker met opzet
@soulmaster: nee, als er iemand een straf krijgt is het verstappen.
@Soulmaster: Snelheidsverschil was wel erg groot; breaktestje voor het groentje, want Grosjean wist dat ie anders opgegeten zou worden. Die gaat ie ongetwijfeld een keer terugkrijgen …
@dawwg: Ik denk dat de FIA de date van Grosjean gaat bekijken en als hij veel eerder geremd heeft dan in de voorgaande ronden, dat het als ee brake test gezien wordt welke een ongeluk veroorzaakt en hij een straf krijgt. Als uit de date van Max blijkt dat hij veel later heeft geremd dan eigenlijk mogelijk is, tov eerdere vrije ronden, dan zal Max een straf krijgen.
@dawwg: de reden dat het snelheidsverschil zo groot was zou ook kunnen zijn omdat Max zijn rempunt gewoon verkeerd inschatte. ik weer dat het super moeilijk voor je is om dingen objectief te bekijken maar de fout kán eigenlijk niet bij grojean liggen, hij reed op oude banden en was voor Max. hij mag dus zelf zijn rempunt bepalen (die natuurlijk eerder ligt dan max zijn supersofts) en Max moet zich daar maar aan aanpassen. We hebben nog maar weinig momenten gezien waar Max zijn onervarenheid doorschemerde, maar dit was er zeker een van.
@lambo4all: De data van Grosjean zijn rempunt voor die bocht wordt gekeken vanaf
3 ronden voor de crash. Mocht hij in de twee ronden daar voor steeds het zelfde rempunt hebben en in de crash ronde niet, dan heeft hij een probleem. Dat Max met deze snelheid
op Grosjean inliep heeft puur met DRS te maken.
@Soulmaster: ik kijk er niet van op, toen het gebeurde zei mijn gevoel meteen dat ie vrij vroeg in de ankers ging!
grosjean riep nog “that was very stupid” …als blijkt dat ie breaktest heeft gedaan, staat ie helemaal voor lul……daarnaast mag je hem wat mij betreft heel het seizoen schorsen….breaktestje op een hogesnelheid stuk is gewoon bewust iemand anders leven in gevaar brengen (ondanks dat veiligheid heel erg top in orde is)
@arashrsf: jij bent zeker zo iemand die sinds dit seizoen F1 weer is gaan volgen en ook gelijk F1-deskundige is geworden omdat max mee rijd ?
@mauricerma: zegt onze 22 jarige knul.
@mauricerma: http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/24078190/___Crash_was_schuld_Grosjean___.html
Enige wat mij tegenhoudt is dat ik de Telegraaf een rukkrant vind en deze niet altijd vertrouw.
@mauricerma: je hoeft niet perse in deskundige te zijn om tot de conclusie van @arashrsf te komen. ik volg het pas dit seizoen maar had dit gevoel ook! Maar ik zal nooit zeggen dat ik een deskundige ben want dat ben ik bij lange na niet xD
@soulmaster: Grosjean had via de radio al ! 1,5 ! ronde eerder te horen gekregen van zijn Team: “…You’re pace is good but Verstappen is quicker, you have to let him pass…”. 1,5 ronde eerder he en dan, ineens, einde rechte stuk vroeg van je gas af maar niet volledig van de lijn. Ik denk, jaloezie van die F%#! Fransman. Verstappen hapt (onervaren) en is de lul. Daarna hoor je Grosjean over de radio snel met klem roepen dat Verstappen idioot is. Ik zeg je, die 17 jarige maakt dit soort rijders als Grosjean pis en pisnijdig van jaloezie. Gelukkig hoorde je Verstappen snel zeggen: I’am ok’. En verder ben ik niet bevooroordeeld maar zit wel warm!
Rijbewijs afnemen .. Brokkenmaker ..
@lincoln: die heeft ie nog niet ;)
@mauricerma: iets met sherlock ..
@mauricerma:
Thanks. Dat was de grap.
@mauricerma: “jij bent zeker zo iemand die sinds dit seizoen F1 weer is gaan volgen en ook gelijk F1-deskundige is geworden omdat max mee(aan elkaar) rijd(met een T) ?…..”
o wacht anders wist je dat max nog geen rijbewijs heeft
Tjah, misschien iets teveel risico, maar je moet wel op monaco om in te halen. Lijkt me een raceincident, deels fout van Max, maar ook Grosjean remde een beetje op een raar punt. Tis niet de enige contact deze race in ieder geval dus ach.
Jammer maar helaas…
Ik zou de video’s van de ronden ervoor wel willen zien. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Grosjean veel eerder remde dan noodzakelijk was, en van zn lijn afweek bij het aanremmen. Past ook in het gedrag van die eikel.
@mrs250: er is duidelijk te zien in de herhaling dat Grojean in een rechte lijn remt, verder zou het kunnen dat Grojean een paar metertjes eerder remt. zeer begrijpelijk aangezien hij de binnenkant had afgeschermd en een goede exit uit de bocht cruciaal was. Max moet daar rekening mee houden, wat hij blijkbaar niet (genoeg) deed.
suggereren dat Grojean een brake test deed is belachelijk, hij kan daar alleen maar mee verliezen.De laatste keer dat ik keek was de achterkant van een formule 1 wagen niet echt bepaald crash proof..
@lambo4all: Wel, wat mij opviel was dat in de ronden vooraf Grosjean op het rechte
stuk steeds weg kon rijden bij Max, en nu ineens kon Max hem op de voet volgen.
voorbedachte rade van een ervaren coureur die zich niet wil laten inhalen door een
rookie. flauw maar waar.
@michael.steel.52012: ze zullen ook naar Max zijn data kijken, en ik kan je één ding beloven. die heeft niet op hetzelfde punt geremd dan de rondes ervoor..
@michael.steel.52012: de FIA heeft er inderdaad naar gekeken. Max heeft 5 plaatsen straf.
i rest my case.
@lambo4all: ja, en F1 is ineens geen politieke slangenkuil meer zeker? Dat zegt niks. Zoals gezegd, ik hoop dat iemand de beelden naast elkaar zet, dan is het gelijk duidelijk wie er gelijk heeft.
Heeft grosjean zijn 2012 mentaliteit weer terug? Ik hoop van niet
Wel een mooie inhaalactie. Als ie de brake test niet kreeg, kon het nog wel spannend worden.
Die grosser remde wel op een heel raar punt….
Hij begint nu al op z’n vader te lijken..
@spoiler:
Getverdemme wat ben jij een flauwe flapdrol, ga dan naar het WK darten kijken !
@spoiler: goed verhaal. Jouw vader is/was ook een trol?
Volgens Sky F1 ging Grosjean extreem vroeg in de remmen, waardoor verstappen verrast werd.
Er komt ook nog een onderzoek of het geen moedwillige brake-test was, waar het wel alle schijn van had.
Fout van Grosjean als je het mij vraagt, die ging echt onnodig vroeg op de rem. Hoe dan ook zonde. Als zn team niet zo’n bagger pitstop had verzorgt had hij hoe dan ook niet met dit probleem gezeten. Ook zijn de motoren nog altijd te zwak. Jammer, volgende keer beter.
No guts no glory. No risk no fun. Trek het oe nie aan mien jong. Het is weer eens wat anders dan een grindbak! Kan gebeuren. Max was lekker bezig. Grosjean wist niet wat hem overkwam, kadeng, er vol achterin.
Gewoon lekker doorrijden, ervaring opdoen en je niet gek laten maken door alle dwaze fanboys!!!
@spoiler, echt een stompzinnige opmerking.
Verstappen probeert tenminste nog te racen, de rest van het veld kan net zo goed gaan schaken, ze rijden als zombies achter elkaar aan.
Ik kijk als jaren geen F1 meer om die reden, wilde deze race wel live zien, omdat Monaco een straten race is.
” Dat ies Raacen Menier ” zei de wedstrijdleiding toen ik ooit tot aan mijn assen de grindbak was ingeragd door een gozert die misschien wel een gemene achterneef van die Grosjean was.
Eigenlijk krek hetzelfde met een oud barrel van een toerwagen, me was sneller en hij wist het, me zat drie rondjes achter hem om het moment te vinden om er voorbij te kunnen.
Dat kreng wist dat ik het daar zou gaan doen, dus hij maakte zich breed, ging de ho-houwers in terwijl ik tandenbijtend snelheid maakte; ik had twee keuzes : vol in hem of vol de grindbak.
Verstappen deej dus een “desjonnies”- je
Jeugdig enthousiasme, maar hij probeerde het wel, de dondersteen !
En voor alle azijn-fabriek medewerkers, zuurpruim-inblikkers, nega-lomanen, betere stuurlui aan wallianen, regel-neven, zeik-snorren en anti Verstappertjes : die twee gekke Engelse commentatoren op Sky waren lyrisch over onze Gozert !
Wat een pokkeherrie maken die steentjes in een lege tourwagen !
@desjonnies: Gelukkig kan je in een computerspel de volgende race gewoon weer meedoen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Shit happens. Waar gehakt worden vallen spaanders. Maxje stapte uit en daarmee was het goed. Ik heb hartelijk moeten lachen om Hamilton, dat is zo’n slecht verliezer, die moet je vaker laten verliezen, levert goede TV.
Hij probeert het tenminste. Goed werk max. Leer je alleen maar van
Was duidelijk Grosjean zijn fout
En direct over de radio Verstappen verwijten,
Maar het was meteen duidelijk
In de live beelden onboard van Verstappen zag je dat hij de inhaal actie inzette op het “rechte stuk” Grosjean moet dit gezien hebben en ging duidelijk een andere lijn en van zijn gas.
In de herhaling onboard van Grosjean (beeld naar achteren) zag je dit duidelijk, maar vooral hoorde je hem van zijn gas gaan op een ongebruikelijk punt.
Toen was zijn tactiek gelijk over de radio Verstappen beschuldigen en hopen dat niemand het zou doorzien.Verstappen als “broekie” was erg makkelijk iets in de schoenen te schuiven.
Had Grosjean als een vent gereden dan was dit een briljante aktie van Verstappen geweest
@uliver: de FIA, en ik, is het hier niet mee eens. Verstappen is bestraft met 5 gridplaatsen in Canada.
Max heeft helemaal niets te zoeken in de formule 1. Hij crasht al in een zeepkist.
@bas038: sterk argument!
17 Jaar oud en al zo racen, er zijn er maar weinig die hem voor gingen, en dat waren alleen de grote der aarde.
Laat dit maar een leerjaar zijn met nog 1 of 2 grote verrasingen, volgend jaar gaat het dan echt gebeuren.
@HZW: jesus allah en boeda konden dit pas toen ze ouder dan 23 waren ..
Shit, ik had die inhaal-actie graag zien lukken. Max heeft al zoveel moois laten zien.
Max een goede afloop was je zeker gegund van mij.
Ik blijf kijken.
Puur race ongeluk. Grosjean heeft hem professioneel opgevangen door eerder van het gas
af te gaan (niet juist maar altijd verdedigbaar). Max heeft weer een wijze les geleerd dat dit
soort dingen kunnen gebeuren. Grosjean reed in het midden van de baan, waar Maldonado
nog netjes de linker kant aan hield voor dat hij instuurde. Inschattingsfoutje Max, niks mis
mee. Een beetje spierpijn en er gewoon weer staan in Canada. Hebben de negativo’s te
minste ook weer eens wat om over af te geven.
Goed verhulde break check van Grosjean. Zal me niet verbazen als daar alsnog een penalty voor gaat komen. Dat het tot een crash is gekomen ligt aan het gebrek aan ervaring van Max. Niks ergs, want hij was de man van de wedstrijd voor mij.
5 plekken gridstraf voor VES a.k.a. VPN in Canada
Die 5 plekken zijn minder erg dan de twee punten in mindering.
@HZW: goed lezen is ook een vak he .
Krijg sterk de indruk dat de race leiding zich bij de straf laat leiden door het feit dat hij rookie is. Grosjean deelt een brakr check uit aan de binnenkant en de rookie was “comitted” en ging nat… Jammer, maar wel een steengoede race tot dat punt en ondanks gekut Mey de pitsstop.. Zonder die klote bandenwissel had ie niet achter die kneus Grosjean gezeten. Hopen dat die volgend jaar afnokt, of anders Maldonado ( maar die bulkt van het sponsorgeld…).
http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/24078190/___Crash_was_schuld_Grosjean___.html
Als Max niet gecrashed was zou ik waarschijnlijk zijn ingedut, een beetje de kaarten herschudden kon geen kwaad.
Zij die klagen dat het Grosjeans fout is vergeten dat Max er achterop gereden is, en zij die zeggen dat Max fout is vergeten dat het op een circuit gebeurt is en dat het niet om kwade wil ging.
Voor mij is het overduidelijk, Grosjean remt veel te brut af, en Max kan gezien zijn snelheid niet snel genoeg reageren . . .