
Onderzoek heeft uitgewezen dat vrachtwagens zelden files veroorzaken. Misschien hebben ze een punt, als er file is dan stroomt de rechter baan immers vaak genoeg beter door.
Volgens fileregistraties van Rijkswaterstaat veroorzaken vrachtwagens minder dan 1 % van alle files in Nederland. Een kwart van die ‘vrachtwagenfiles’ is de schuld van crashende chauffeurs, de rest door gestrande vrachtwagens. Auto’s of truckers met pech. Hierbij moet wel gezegd worden dat de files door ongelukken met vrachtwagens vaak erg lang zijn. Daardoor vallen ze meer op en komen ze ook in het nieuws.
Relatief veel slechte publiciteit voor een grote groep door een handvol prutsers dus. Een bekend fenomeen in Nederland klaagland. Niet terecht en eigenlijk verdienen vrachtwagenchauffeurs best een paar veren in de reet. Want zij weten de 18-meters knap tussen het niets-gunnende gepeupel door te manouvreren. Weinig weggebruikers leggen met zo’n constante snelheid afstanden af als zij. Met files houden ze netjes afstand en vrachtwagenchauffeurs weten tenminste waar hun richtingaanwijzer zit. De grootsten van de klas hebben het niet makkelijk maar vrachtwagens gedragen zich gemiddeld genomen prima.
Daarmee is de tijd aangebroken om een nieuwe zondebok te zoeken. Zijn het die ellendige hippies en bejaarden die op de invoegstrook hun gaspedaal niet weten te vinden en hem overal tussen duwen met 60 km/u? De eeuwig bumperklevende leaserijdert? Gefrustreerde aannemers en glazenwassers in hun nepvrachtwagentjes en busjes? Iemand heeft het gedaan. Door consequent geen beheersing of geduld op te brengen tijdens de spits. Vallen daarbij 3 sneeuwvlokjes dan staan we tegenwoordig over 1000+ km vast. WIE HEEFT DAT GEDAAN?! (via nu.nl, foto: autojunk.nl)
Op snelwegen waar ik rij staan nooit files, behalve als er weer eens een ongeluk gebeurd is en bijna altijd is daar een vrachtwagen bij betrokken. Verder bezorgen inhalende vrachtwagens mij heel veel oponthoud.
@alcantara: Bij ongelukken zelf zijn niet zo heel vaak vrachtwagens betrokken. Uit de context kan ik echter opmaken dat het onderzoek alleen maar is gebaseerd op gestrande of gecrashte vrachtwagens- niet op inhalende vrachtwagens waardoor een golfbeweging van voertuigen op de linkerbaan ontstaat. Juist dit veroorzaakt al die files.
-edit: de link die je plaatst is geen directe YT-link maar een plaatje?-
Moest ik gelijk aan denken met die vrachtwagen…
@theblackstig: verekte koekwous JONG!!
Da’s fijn, maar op veel tweebaans snelwegen wordt bij drukte alleen de linkerbaan gebruikt door gewone auto’s, omdat niemand tussen de vrachtwagens geparkeerd wil worden.
Wel ben ik het eens met de veer. Vrachtwagenchauffeurs verdienen alle respect en ruimte, vaak de netste weggebruikers ook nog. Tenslotte houden zij ons landje ook draaiende.
@jolig: Ik wilde eigenlijk zeggen dat daardoor het snelheidsverschil tussen de twee banen vrij groot wordt en het automatisch problematisch wordt bij in- en uitvoegen.
De oorzaak zijn rijders die alleen maar aan zichzelf denken.
Snelle en/of langzame rijders, mensen die elkaar geen ruimte gunnen enz. enz.
Als iedereen nou genoeg afstand zou houden en met zijn/haar poot van het rempedaal afblijft zou het verkeersbeeld er een stuk rustiger op worden.
niks nieuws dus
I blame Ivo
@beiersmonstercocksyndroom: nee, Ivo Niehe
Tuurlijk. Vrachtwagens zijn lekker compact, rijden flink door – zeker als ze voorbij steken – en je ziet ze zelden. Hoe kunnen ze dan een probleem zijn? Natuurlijk is het intelligenter om een lading tomaten per vrachtwagen van marokko naar noorwegen te rijden. Treinen bestaan namelijk helemaal niet. Dudes please.
@heidekonijn: Ook al is je reactie puur ironisch bedoelt, wat je echt bedoelt slaat alsnog helemaal nergens op. Dat jij met je compacte auto overal tussendoor kan schieten, daar heb je alleen zelf profijt van. Je kijkt alleen maar vooruit waarschijnlijk en ziet dus niet wat er achter je gebeurt. Ik heb zelfs het idee dat, als je de filemeldingen hoort op de radio, je bij jezelf denkt “goh, heb ik even geluk, die was ik mooi voor!”
@Joost1990_2: Fantaseer jij maar lekker door over wat ik doe en vind. Ondertussen betalen we mooi voor kapotgereden autostrades en ongebruikte spoorwegen, terwijl de transportsector lekker af en toe een studie besteld om uit de wind te blijven en dik te verdienen op ieders rug. En dan heb ik het niet over de moderne slaven achter het stuur.
@heidekonijn: ik weet niet of je het weet maar wij hebben het drukste spoor van europa, er kan niks extra’s bij
@toeter11: Als jij het zegt moet dat wel waar zijn.
@heidekonijn: ik neem aan dat de plaatselijke supermarkt ook bevoorraadt wordt door treinen? Vrachtwagens hebben meer bereik dan een trein van 50-60 wagons lang. Die rijden van haven naar weet ik veel waar en terug en die kunnen dus niet in gehuchten komen oid.
http://Www.zondertransportstaatallesstil.nl
@heidekonijn: Ok en alle tomatentelers hebben hun bedrijf naast het spoor liggen? hoe je t wendt of keert… een vrachtauto blijft nodig.
@tmenges: Dus als jij naar de super moet, moet hij naast je deur liggen of je stapt de auto in en kart naar Oslo? Alternatieven zijn er niet? Hoog diploma?
@heidekonijn: Nee maar JIJ zegt..Natuurlijk is het intelligenter om een lading tomaten per vrachtwagen van marokko naar noorwegen te rijden. Treinen bestaan namelijk helemaal niet. M.A.W. vrachtautos zijn niet nodig, volgens jou. En ten 2de De super bestaat niet meer, deze firma is destijds gefuseerd met supermarktketen ‘de Boer’ en is verdergegaan onder de naam Super de boer, welke op zijn beurt in 2009 weer is overgenomen door de ons aller welbekende Jumbo supermarktketen.. Maar dat even terzijde
@tmenges: Tuurlijk, boom maar lekker door naast het onderwerp, en blijf maar lekker in je gevoel van gelijk
@heidekonijn:
Tomaten van Marokko naar Noord Europa per trein
Humor heb jij echt wel.
Ik ook, want JIJ EET ZE OP die bedorven tomaten.
Even puur logistiek gezien :
-1 Straat van Gibraltar = overslaan van delading tomaten.
-2 Spanje heeft een andere spoorbreedte, dus overslaan in
Port Bou (Frans-Spaanse grens)
-3 dan door heel Franrijk heen met tig keer rangeren naar België toe.
-4 Je tomaten hoef je niet meer te lossen, ze lopen er vanzelf al uit.
-5 € 3,– voor een pondje tomaten in de supermarkt, dank zij jouw oplossing.
Chapeau !!
@desjonnies: 10 uur in een gekoelde goederenwagen duurt dat meneer de transportspecialist. Casablanca naar Oslo. Handig he, zo geen rusttijden of files? En steek die caps maar waar ze het meeste plaats vinden.
@heidekonijn:
Ja maar eentje die vliegt noemen wij hier een vliegtuig.
10 uur, kan helemaal niet
Is gods onmogelijk.
Dream on kiddo !
@heidekonijn:
Ruim 4000 kilometer in 10 uur met de trein.
Zeker de FYRA?
@desjonnies: Tuurlijk niet. Maar fijn dat ik je aandacht heb en je de moeite doet om na te denken. Nu je toch bezig bent : wat zou het snelste zijn : een trein van Casablanca naar Oslo, enkel beperkt door de maximumsnelheid van het rollend materieel (iets van 160 voor een goederentrein, maar neem pakweg 100 km/u gemiddeld) of een vrachtwagen die maximaal 90 mag, en rekening houdend met files en rusttijden?
Eerlijk zijn.
Overigens worden gekoelde groenten en fruit geleverd vanuit Indonesië, een week drie per boot. Rot wordt dat zo snel niet meer hoor. Kiddo.
@heidekonijn:
De wereld heeft gekozen voor de vrachtwagen.
Twee Spanjaarden op de bok en contstant tussen NL en Spanje heen en weer met groente en fruit.
500 pk in de Volvo.
Terwijl een binnenvaartschip met 4000 pk 80 keer zoveel meeneemt. Op zijn gemak.
Bulkgoederen in de haven.
Gaan per trein.
Komt iets tussen, trein moet van zijn plaats af.
Kost een halve dag rangeren. Binnenvaarder ligt langszij het zeeschip. maakt de trossen los en vaart naar de andere kant van de haven omdat een ander schip een spoedje heeft.
Flexibiliteit hebben treinen niet.
En dat is HET probleem op het spoor.
@desjonnies: De wereld heeft de gewoonte af en toe eens verkeerd te kiezen, onder druk van ophitsing en lobbies allerhande.
De goederenstroom tomaten naar Noorwegen -niet het grootste probleem of stroming, gewoon een voorbeeld- lijkt me toch vrij structureel. Vanwaar de nood aan flexibiliteit. Op lokaal niveau is daar natuurlijk nood aan, maar toch niet transcontinentaal.
En toch vinden we het doodnormaal dat vrachtwagens van de ene uithoek naar de andere knallen. Haal dat percentage van de weg en we hebben een volledig andere balans en verkeerssituatie. Beter voor iedereen, inclusief de nog resterende vrachtwagen bestuurders die het lokale vervoer voorzien.
@heidekonijn: 80 maar ze rijden meestal 90 omdat niet harder kan
@heidekonijn: vrachtwagens mogen maar 80, maar rijden 90 omdat ze niet harder kunnen. Tenzij het Spanjaarden zijn die kachelen je wel voorbij met 100km/h
@heidekonijn: Nou vertel het maar dan. Wat voor punt wil je nou eigenlijk maken? Ik snap het met mijn fulltime HBO-opleiding namelijk nog steeds niet.
@Joost1990_2: Sneu voor je. Probeer eens een Erasmus. Scholen in Nederland staan niet altijd hoog aangeschreven… ik begin te snappen waarom.
@heidekonijn: Misschien zegt de term ‘extern locus of control’ je iets?
@Joost1990_2: Zoek eens op “lobbygroep”
@heidekonijn: jij hebt zojuist ontdekt dat alle vrachtwagens afgeschaft kunnen worden!? Haaah!!!
@ferryr: Cursus begrijpend lezen is misschien aangewezen. Ik duid dat voor transcontinentale afstanden, niemand baat heeft bij de vrachtwagen, behalve de transportlobby. Als dat zo moeilijk te begrijpen is ben je een van de vele oerdomme petjes hier of gewoon van slechte wil. Of allebei natuurlijk.
@heidekonijn: lul gewoon niet zo bijdehand…. Ik kan wel me best doen je onder de tafel te lullen, maar vind ik zonde van me tijd en de ruimte op de autoblog server, net als jou reacties.
Mooi taalgebruik is geen bewijs van intelligentie overigens!
@heidekonijn: Stop maar, u slaat wartaal uit.
@fennekbestuurder: Knap geargumenteerd, lang over moeten nadenken?
@heidekonijn: Wat heb jij een nare en arrogante attitude om je heen hangen zeg. Maar als dit jouw uitlaatklep is.. Be my guest!
@fennekbestuurder: Oja, en als je dan toch zo slim wilt overkomen; “Stop maar” is geen argument, en “geargumenteerd” bestaat niet, het is “beargumenteerd”.
Ik blijf vinden dat vrachtwagens veel onnodige chaos creeren, meer bepaald vrachtwagens die vrachtwagens inhalen. Ze passeren aan een snelheid nauwelijks groter dan de andere, en waarom? Die “snellere’ gaat heus niet wegrijden van de andere, dus wat voor winst heeft hij aan die actie? En dan moeten alle persoonswagens passeren langs de enige vrije rijbaan, de linkse, wat heel wat remmen en bumperrijden veroorzaakt. Eigenlijk vind ik dat ze zouden een inhaalverbod van vrachtwagens tijdens de drukke daguren moeten invoeren
@thibault1234: eigenlijk zou ik het niet eens zo verkeerd vinden als alle auto’s en alle vrachtwagens overal op de snelweg 110 km/u mogen. Vervolgens vooral streng controleren op bumperkleven en volgens mij krijg je een best vloeiend verkeersbeeld.
@thibault1234: het wordt tijd dat je eens met een vrachtwagen mee rijdt, ik heb het de chauffeurs gevraagd maar die willen je niet in de cabine.
@audicoupe84: Wat?
@thibault1234: Yep, dat is het niveau van respons als je de aspirant-truckers hier in hun ziel raakt :-)
Toot-toot. Brrrrmmmm. Tsschh.
@thibault1234: op de meeste 2-baans snelwegen zijn er omhaal verboden voor vrachtwagens, maar daar wordt toch geen gehoor aan gegeven. Vooral oost Europeanen hebben er schijt aan
Waarom vrachtwagens inhalen? Omdat het klote irritant als er zo’n figuur met 78 voor je rijd.
De nummer 1 reden van ALLE verkeersellende: de vrouw.
Dat hebben ze in Saoedie Arabie toch goed bedacht, vrouwen geen rijbewijs.
Oorzaak van alle files:
Figuren die hun rijbewijs met zegeltjes bijeen hebben gespaard en krampachtig achter het stuur kruipen, om vervolgens met gas geven en remmen ver beneden de maximumsneldheid te blijven sukkelen.
Trucks dus gewoon verbieden overdag, blijkt dus maar weer dat ze ontzettend veel oponthoud op de weg veroorzaken. En de helft rijdt leeg, dat is nog het ergste..
@flippert: dus alles en iedereen moet ook snachts gaan werken? Er word vergeten dat transport( dus ook vrachtwagens) zijn de ruggengraat van ons economie
@flippert: kunnen we jouw commentaar ook verbieden? Is net zo leeg…
Auto’s en vrachtwagens verbieden, we doen alles in grote stalen bussen die we aan elkaar kunnen koppelen, ieder op een eigen baan.
de zondebokken?
die godverdommese idioten die inneens 50% trager rijden omdat er paar vlokken naar beneden komen en daardoor heel de boel blokkeren!!!
Dat is er al, het heet een trein ;)
iedereen die hier vrachtwagenchauffeurs aanvalt moet maar is in de spiegel kijken.
@gerjan: ga terug naar Trukkerblog, wegpiraat!
@gerjan: dan zie ik inhalende vrachtwagens…
Zonder transport staat alles stil. Mensen die hier kwaad over chauffeurs gaan praten zijn maar zielig. Mensen die zeggen dat alles maar over het spoor moet snappen er ook niks van. jullie zijn allemaal top autorijders. als er een vrachtwagen van de rotonde wil en jij wil die op rijden geef jij die chauffeur dan ook de ruimte zodat hij door kan rijden? Als een vracht wagen wil in voegen knipper jij dan ook met je lampen zodst hij er tussen kan of laat je hem afremmen en wachten?
@gerjan:
ik wle ja.
maar ja, ik rijd dan ook regelmatig met een vrachtwagen en begrijp daarom wat je moet doormaken.
en dan nog wat. Zonder chauffeurs met goede diploma’s en geregelde cursussen kan jij niet meer tanken dus kan je lopen of fietsen. Misschien iets om over na te denken voordat iemand weer iets doms over een chauffeur gaat lullen.
@gerjan:
Je kan er niet onderuit dat er trajecten zijn waar ze zich niet zo netjes gedragen. Neem de A15 vanaf de Maasvlakte richting Rotterdam bijvoorbeeld. Daar rijden veel van die containercowboy’s en die nemen het niet zo nauw met de verkeersregels.
Niet zelden rijden ze daar 3 breed en bumper aan bumper. Probeer dan maar eens als automobilist op een normale manier een afslag te nemen zonder 15km in de rechterbaan er achter te blijven sukkelen.
Inhaalverboden? die gelden niet voor hun en knipperlichten gebruiken gaat ook lastig als de begrenzer eruit ligt.
Ik weet het er zijn genoeg goede chauffeurs maar juist deze groep veroorzaakt veel overlast.
@jrk68:
Probleem van de container-cowboys, had je vroeger met kiepwagens :
Worden per rit betaald en het is bepaald geen vetpot.
Als ze 1 lekke band krijgen, hebben velen de hele week voor niks gewerkt.
En dat is het probleem : we zijn niet bereid 3 cent meer per kilometer te betalen, dus moet de winst (als die er überhaupt al is in de transport sector) uit het volume komen.
Helaas.
@jrk68: Hier in het oosten springen de vee transporteurs er in negatieve zin uit. Meestal rijden ze te snel, agressief en best vaak op de voor hen niet bedoelde linker rijstrook. Maar aan de andere kant van het spectrum heb je Grolsch, een bedrijf dat weet dat hun product geen negatief imago moet krijgen, die chauffeurs gedragen zich voorbeeldig.
@mashell: zo rijden er bij Woerden op de A12 vrachtwagens van de C1000, ook altijd netjes 80
@jrk68: eens!
Jaja, dit zal wel weer zo’n geval zijn van “dit onderzoek wordt u aangeboden door Transport en Logistiek Nederland”. Ik blijf erbij, op elk chauffeurs diploma dient de tekst te staan “haal niet in, blijf rechts rijden en probeer uw collega’s niet met lichtsignalen te groeten”.
Behalve dan die malloten die zelf scheidsrechter moeten spelen op een derde van een ritsstrook de hele combinatie naar links gooien, omdat andere mensen wel weten hoe ritsen hoort en ze vinden dat je achteraan moet sluiten.
“Hele strook gebruiken, aan het einde ritsen.”
Het probleem zijn de mensen die flink op de rem gaan als ze een matrixbord met 70 km/h zien. Of de mensen die niet op snelheid invoegen, te langzaam rijden op de linkerbaan (achterligger moet gaan remmen en de rest achter hem ook).
@Lucb: die matrix borden geven de maximum snelheid aan, iedereen die dan niet op de rem gaat staat is formeel fout! Hoewel ik ook wel weet hoe moeilijk dat is en ook meestal mijn inzicht voorrang geven boven zo’n matrixbord, wat weet zo’n bord nou?
@mashell: Ik denk dat je beter gewoon het gas los kunt laten i.p.v. vol op de rem.
@Lucb: Wat is ’te langzaam rijden op de linker baan’? Het komt regelmatig voor dat, als je 120km/h mag en ik 130km/h rijd op de linker baan, er iemand zo nodig op m’n bumper moet zitten (zijn typisch genoeg vrijwel altijd auto’s van Duitse makelij). Die moest dus inderdaad remmen, maar niet omdat ik ’te langzaam’ rijd of zo. En dan nog, er is geen minimale snelheid die je moet rijden op de snelweg (en dus ook niet op de linker baan), dus wat is dan ’te langzaam’?
@henrie: Natuurlijk is er wel een minimale snelheid, anders zou oma met haar brommobiel ook mee mogen. “Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.”
@henrie: Als je nu eens in je spiegel kijkt voordat je hem naar rechts kwakt zie je sneller verkeer aankomen en kan je dus ff wachten met inhalen, of ff gas op die lollie en na het inhalen netjes naar rechts. Als je zo graag mensen willen irriteren die zich niet aan de snelheid houden moet je maar agent worden!
Vorige week is mijn oma plots overleden en dankzij onnodige links rijdende XXXXXX was ik 5 minuten te laat!
@henrie: Het is gewoon vreselijk irritant als er personen 100 km/h rijden op de linkerbaan.
tegenwoordig doe ik op de ring van Eindhoven veel rechts rijden, is sneller dan al die opgefokte lease sletten aan te zitten op de linkerbaan
bij het stoplicht staan er vaak 8 tot 12 auto’s links en rechts 2 tot 3 auto’s
Kan aan mij liggen maar op mijn routes zijn de rechter banen altijd het snelst in de files, dat is net die baan waar alle trucks rijden want links moeten alle leasejakkeraars zo nodig elkaars EHBO-kit achterin kunnen zien liggen.
Zojuist op AJ onderschept: truckers met humor:
http://www.autojunk.nl/2013/01/trucker-met-humor
Ander punt van irritatie: wanneer de spitsstrook open is wordt steeds vaker de snelheid verlaagd van 120 naar 100. Ik vind niks zo vervelend als vervolgens niemand die strook gebruikt en ik wel 20kmph langzamer moet rijden! En 9 van de 10 keer als die mensen al aangehouden worden komen ze er met een waarschuwing vanaf…… rare wereld
Gek hé ? Met zoveel auto’s op de weg.
Flut onderzoek.
Beste wetsvoorstel (die het helaas niet gehaald heeft, veroorzaakt door lobbyisten):
– Vrachtwagens mogen niet inhalen tussen 06.00u en 19.00u !
Wat een idioot onderzoek