TNO heeft het onderzocht en dan is het waar. Auto’s zijn slecht voor het milieu. Hebben wij weer…
De kop van dit artikel is natuurlijk een beetje een gebbetje, we weten natuurlijk allang dat auto’s slecht zijn voor het milieu. De uitstoot van de motoren zorgt voor veel vervuiling en daar worden onder anderen de gestreepte rugpad en de zandhagedis niet blij van.
Gelukkig is de elektrificatie van het wagenpark in volle gang, zodat we binnenkort weer met een gerust en schoon hart kunnen rijden. Auto’s worden dan eindelijk weer schoon en vriendelijk voor het milieu. Zou je denken hè?
Maar dat is dus niet zo….
Autobanden zijn zeer slecht voor het milieu
Het blijkt dus dat het niet alleen de verbrandingsmotoren zijn die voor vervuiling zorgen. De banden zijn ook een grote boosdoener. Dat heeft TNO dus uitgezocht. Volgens die organisatie zijn autobanden en landbouwplastic de grootste veroorzakers van microplastics in de natuur.
En microplastics zijn kleine fuckers. Dat zijn minuscuul kleine plasticdeeltjes (de naam zegt het in principe al) die zich werkelijk overal in weten te nestelen. Bijvoorbeeld in vissen. En als jij die vis opeet, krijg die deeltjes dus ook binnen. Niet goed dus en grotendeels de schuld van autobanden.
Naar schatting komt er zo’n 130 kiloton microplastics in het Nederlands milieu terecht. Laat die cijfers maar even op je inwerken, da’s niet mals.
Elektrische auto’s zijn grotere vervuilers
Zoals Johan Cruijff al zei; “Elk nadeel heb z’n voordeel.” En dat geldt ook andersom, elk voordeel heb dus ook z’n nadeel. Zeker als het op elektrische auto’s en hun impact op het milieu aankomt. Want ze mogen dan wel geen uitstoot hebben, hun banden slijten wel als een malle.
Dat komt omdat EV’s veel zwaarder zijn dan gewone auto’s en natuurlijk vanwege de krachtige motoren. 1 en 1 maakt 2 en zo storten die Tesla’s, Taycans en Ioniq’s dus bakken microplastics in de natuur. En dat terwijl je dacht zo milieuvriendelijk bezig te zijn.
En dan kunnen we eigenlijk alleen maar afsluiten met de moraal van dit verhaal, werkelijk schitterend verwoord door collega Michel. Die zei er het volgende over:
Moraal van het verhaal is dat je lekker milieubewust in je EV rijdt, maar ondertussen je het milieu vervuilt met je banden, de stroom die in je auto gaat uit een kolencentrale komt of alleen groene stroom is op papier en de materialen in je accu worden door kinderhandjes in een mijn in Afrika gewonnen.
En daarmee is alles wel gezegd, denken wij.
Leve de verbrandingsmotor!
pomoek zegt
@michel: kleine nuance en ik kom hier met een enorm whataboutisme maar ja, hullie komen met leve de verbrandingsmotor: landen waar olie wordt gewonnen voor de benzine voor verbrandingsmotoren: dat zijn lekker democratische clubjes. Rusland, Saudi Arabië, enzovoort.
tweedst: ook auto’s met ice roken door banden heen.
drietst: EV hebben veel meer ontwikkelingspotentieel dan ICE. We rijden op dit moment in de beste ICE auto’s die er ooit hebben rondgereden. Maar die zijn na 100 jaar rondrijden wel aan het eind van hun ontwikkeling. De EV, althans de moderne variant, is pas een jaar of 10 oud en moet zich nog ontwikkelen. Dat komt wel goed.
vierst: gewoon minder auto rijden is het bestst.
mashell zegt
Ik rijd een EV want als ik dat niet zou doen dan zouden die kinderhandjes niet kunnen werken in die mijnen in Afrika en dan hadden die gezinnen niets te eten en dan gingen die mensen gewoon keihard dood. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben…
De grote vraag is: waarom is het gebruik van microplastics in autobanden, shampoo en mayonaise (geen idee of het er echt in zit maar het zou me niet verbazen) eigenlijk toegestaan?
Habanero zegt
Er worden zelfs boeken en rapporten geschreven door wetenschappers, maar politiek en media blijven het electrische deuntje neuriën. T.o.v. ICE’s is het bijzonder moeilijk om met EV’s over de totale levenscyclus inclusief benodigde grondstoffen een kleinere uitstoot te krijgen. Wellicht hadden we met nieuwe, verbeterde brandstoffen en motoren veel meer kunnen bereiken op korte termijn. Als tussenfase, tot het rijden op electriciteit (of waterstof?) ecologisch echt zode aan de dijk zou brengen. Ik heb niets tegen elektrisch rijden hoor, maar zolang we de kaart van de huidige generatie Lithium-batterijen blijven trekken, zal de discussie rond erg nare ecologische issues moeilijk blijven. Waarom hierop alleen maar de focus blijft zitten is ook heel vreemd. Er zijn een massa ‘low hanging fruits’ waarmee we onmiddellijk veel meer CO2 kunnen besparen. Laat ons inzetten om terug meer lokaal te produceren en te kopen in handelszaken. Wat bv. onze huidige e-commerce qua zeetransport – nadien vrachtwagens en bestelwagens op de weg zet, is ronduit absurd en verantwoordelijk voor minstens vele % van onze totale CO2-uitstoot.
Richmond zegt
Lithium zit ook in telefoon batterijen en laptop batterijen. Kobalt zit in de accu maar wordt ook gebruikt om van olie brandstof te maken. Een ev heeft geen lokale uitstoot. Dus rondom de bewoonde gebieden wordt de lucht schoner. Daarnaast hoef je geen ice aandrijflijnen met alle toebehoren te produceren en te onderhouden, wat ook een hoop uitstoot is. Ik denk niet dat stug blijven doorrijden in ice de oplossing is. Ik ben het eens dat er veel meer aandachtspunten zijn, waarom moeten technici en monteurs vanuit Groningen vertrekken om in Maastricht te werken. Waarom moeten er zoveel mensen op klant bezoek door het hele land.
herve11f zegt
Zolang die schouw in de atmosfeer komt maakt het geen verschil op de globale uitstoot. Het is enkel een europese idealistische, maar daarmee in een gelijke adem ook ongelooflijk egoïstische houding zulks een anti ICE auto beleidsplan te voeren. Het licht moet eerst uit voor ze daarop terug zullen komen.
steephh zegt
@herve11f
Het licht gaat niet uit dóór de BEV. De BEV zal juist helpen het net te balanceren met technieken als V2G / V2H. En dat is hard nodig ook, zeker met toenemende (piek)drukte op het elektriciteitsnetwerk. Paniekpraat gebaseerd op niet kloppende argumenten is nergens voor nodig. :-)
ty5500 zegt
Best benieuwd welke studies je bedoelt want de grotere onderzoeken geven echt wel aan dat de co2 uitstoot van ev’s aanzienlijk lager is, bv https://www.transportenvironment.org/discover/how-clean-are-electric-cars/.
Ik blijf me verbazen hoeveel mensen werkelijk denken dat alle landen miljarden stoppen in duurzaamheid en vergroening zonder betrouwbaar te onderzoeken of het effectief groener is. De kostprijs van niets te doen is gewoon onbetaalbaar.
Habanero zegt
Er zijn tig studies, boeken geschreven en zelfs zeer ernstige reportages gemaakt. Meestal wel in andere talen. EV’s hebben alleen minder uitstoot als niet het volledige traject in beschouwing wordt genomen.
steephh zegt
@habanero
@ty5500 vraagt al om studies, maar je zegt alleen maar “dat ze er zijn” maar verwijst er niet naar. Dus kom maar op met die studies, boeken en “ernstige reportages”. Ik durf er een kratje bier (voor mij en voor ty5500) om te verwedden dat je maar wat lult.
EV’s stoten namelijk minder uit. Zéker well-to-wheel. Ik zal je even helpen met een onafhankelijke studie die well-to-wheel vergelijkt samen met productie (van zowel voertuig als accupakket).
https://www.businessinsider.nl/onderzoek-icct-elektrische-auto-schoner-milieu-co2-uitstoot/
Mensen die anders beweren maken vaak de fout om voor de elektrische auto well-to-wheel te berekenen in het meest slechte scenario (énkel kolen energie, want alleen in Polen het geval is / was) en vergelijken dat dan met een brandstofauto waarbij ze dan ineens alleen tank-to-wheels pakken. Een oneerlijke vergelijking dus.
Wel is het zo dat je met een EV vaak eerst een klein stukje gereden moet hebben voor ze onder de streep over hun levensduur minder uitstoten. Dat omslagpunt ligt gemiddeld rond de 39.000 km, maar het geluk wil dat de meeste mensen niet zo gortig met hun portomonnee en milieu omspringen dat ze dáárvoor al de auto naar de sloop brengen.
Maar no worries: als jij gewoon lekker wil doorrijden met je brandstofauto doe je dat gewoon. Stop alleen met het verkondigen van desinformatie want dat straalt gewoon negatief af op de gemiddelde autoliefhebber. Ben gewoon een échte vent en kom er voor uit dat je weet dat je minder milieubewust rijdt. Das ook helemaal niet erg, ieder heeft zijn guilty pleasures.
Ilquadrifoglio zegt
Geld in de economie rondpompen om uiteindelijk groeicijfers kunnen laten zien. De EV is net zo’n dood spoor als een benzine* of dieselauto.
intimrasiert zegt
Laten we qua microplastics niet de rokers vergeten die ieder jaar tientallen miljarden plastic filters in het milieu flikkeren. Niet-roker in een ICE
Habanero zegt
Je kan zo doorgaan, ik denk dat het gebruik van plastics in onze levensmiddelen – verpakking, folies enz – nog steeds ongezien hoog blijft. Al onze electrische witgoed e.a. toestellen ook, electronica, computers, – de facto beperkt in levensduur – tot de ontelbare nutteloze gadgets of erg weinig duurzaam speelgoed. Wat allemaal vooral héél goedkoop in China geproduceerd moeten worden en schepen vol containers zet. Zo één schip vervuilt meer dan een miljoen ICE’s. Maar blijkbaar is er niemand die tegen die trend in durft te gaan.
herve11f zegt
Vergeet ook niet de tubetjes en blisterverpakkingen van de lijm diewelke die Greenpeace aen andere idioten gebruiken om zich overal aan vast te plakken.
rogerzz zegt
Biologisch afbreekbare banden zonder plastic, met meer rubber, zonder plastic, wel andere chemicaliën. Moet vast lukken. Als we in 1969 een man op de maan konden zetten met een zakrekenmachine qua computerkracht, moet anno 2022 een bandje zonder plastic ook wel lukken. Hoe moeilijk kan het zijn, zet hem op hè R&D boys!
AudiRS zegt
En toch worden mensen in westerse landen steeds ouder…?
faalhaas zegt
Dat we steeds ouder worden is een mis interpretatie, de kans dat je oud wordt is groter. We worden beter in het drukken van kindersterfte en tussentijdse ziektes.
Het is niet dat we opeens 150 jaar oud worden. Er zijn gewoon meer mensen die de eindstreep van ~85 jaar halen voor ze de pijp uit gaan.
steephh zegt
Hahahahahahaha!!!!
Energiemix in NL: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/10/meer-elektriciteit-uit-hernieuwbare-bronnen-minder-uit-fossiele-bronnen (kolenenergie is maar een heel klein percentage, aandeel hernieuwbaar steeds groter).
Verontwaardiging over Kobalt: https://www.wattisduurzaam.nl/19333/featured/de-kracht-van-selectieve-verontwaardiging-kobalt-en-kinderarbeid/ (je weet wel, diezelfde kobalt als katalysator om brandstoffen te ontzwavelen)
Don’t be a @Michel of @nicolasr die slap lullen wat recht is. Onzin omdat ze zo graag willen deugen ;-)
De ene vliegt graag, de ander rijdt veel auto’s en weer een ander zet 10 kinderen op de wereld. Het is allemaal niet duurzaam, we weten allemaal dat het niet meehelpt bij het terugdringen van het verpesten van onze wereld maar het is voor een ieder wel allemaal leuk.
Brandstofmotor verpest net iets harder dan een EV, maar als jij daar van geniet is dat toch prima? Dat hoef je niet récht te lullen met niet-kloppend gelul. Daar kom je als een échte vent gewoon voor uit!
—
Dan nog even inhoudelijk: ja, microplastics is een groot probleem. Dat is echter niet alléén aan de EV te wijten, we rijden namelijk niet allemaal in dikke tesla’s van 2000 kg’s. Neemt niet weg dat het wel een terecht probleem is en EV’s over het algemeen nog steeds zwaarder zijn dan hun ICE-varianten. Ook dat verschil neemt (langzaam) af door beter wordende accu’s met een hogere capaciteit.
In plaats van dit grote jankverhaal mis ik wel gewoon een stukje inhoud hier op autoblog.nl. In het paper van TNO staat namelijk wel een mitigratiestrategie gemeld. Was het zoveel moeite om deze even op te nemen?
“MS9 Selectie van geschikte materialen en toepassing van relevante safe-by-design principes voor verpakkingen. 80% reductie van MP-vorming tijdens de productie en gebruiksfase.
Door in de formulering van het plastic product additieven toe te voegen of weg te laten kan de vorming van microplastics verminderen tijdens de gebruiksfase en aan het einde van de levensduur. Zo loopt er momenteel onderzoek 41 naar het verbeteren van de formule van autobanden zodat ze minder slijten zonder dat de prestaties in het geding zijn. Het toenemend gebruik van zwaardere elektrische auto’s hoort hier in meegenomen te worden. Mocht deze ontwikkeling slagen, dan zou dat de hoeveelheid microplastics die jaarlijks vrijkomen van banden (zie Figuur 3 op pagina 8) fors kunnen verminderen.”
Leuke is ook dat de kwalitatieve inschatting van deze mitigatiestrategie het meeste baten oplevert op vrijwel alle vlakken, ten opzichte van mitigatiestrategiën op andere vlakken (zoals je kan zien op pagina 23).
En zo kan een verbeterde autoband met grote zekerheid het meeste impact opleveren in de strijd naar minder microplastics, daar waar dat op andere vlakken heel wat minder zeker is. Jammer dat dit niet benoemd wordt en verworden is tot een jankverhaal over EV’s. Moeilijk hé, een veranderende wereld? ;-)
steephh zegt
Klein copy/paste foutje op mijn eigen stukje: MS9 moet MS10 zijn. Juiste quote is:
“MS10 Gebruik van nieuwe banden met minder slijtage. 80% reductie van MP-vorming tijdens gehele levensfase.
Het op druk houden van autobanden zorgt overigens ook voor minder slijtage.”
lithiumion zegt
De foto, Alfa Romeo 147 Amica geloof ik?