
Onder druk van de Eerste Kamer veranderen de youngtimerregels. Alweer…
Veel Nederlandse ondernemers met gevoel voor auto’s zullen de afgelopen weken met de handen in het haar hebben gezeten. Het leek erop dat, een paar weken voor het nieuwe jaar, er grote veranderingen zouden plaatsvinden in de youngtimer-regeling. Na kritische vragen van de Eerste Kamer gaat dat plannetje voorlopig niet door. Tenminste, niet helemaal.
Wat was het idee? Vanaf 2026 zou een auto pas vanaf 16 jaar en ouder een youngtimer zijn. Een jaar later zou de leeftijd groeien naar 25 jaar en ouder. Het idee hierachter is het vergroenen van het Nederlandse wagenpark. Maar deze vernieuwing van onze oude wagenpark is niet gratis, daar hangt een prijskaartje aan van 1 miljard euro.
Eerste Kamer to the rescue!
De staatssecretaris Eugène Heijnen van Financiën moest de nieuwe regels alleen nog even door de Eerste Kamer duwen. Tot dusver stuit dat op de nodige weerstand, vooral op het punt van de overgangsregeling. Daar zou niet voldoende over nagedacht zijn. ”De leden van verschillende fracties in de Eerste Kamer hebben hun zorgen geuit over het ontbreken van een overgangsregeling en dat het daardoor lastig, dan wel niet mogelijk is om desgewenst te anticiperen op de versobering van de
youngtimerregeling”, schrijft Heijnen in zijn brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer.
Daarom doet de staatssecretaris een aantal voorzichtige toezeggingen. Een daarvan, en meteen de belangrijkste, is dat auto’s die nu nog vijftien jaar zijn, ook in het hele jaar 2026 genieten van de youngtimer-regeling. De leeftijdsverhoging naar 16 jaar is dus van de baan, waardoor er dus wat meer ademruimte in de overgang naar de nieuwe regeling komt.
Dit doet Heijnen voor de ondernemers die net een youngtimer hebben gekocht. ”Zij hebben te weinig tijd om te anticiperen en weten ook pas sinds kort dat de youngtimerregeling wordt aangepast”, zegt hij.
Overigens staat er nog niets in steen geschreven. Het plan moet nog door de Eerste Kamer, waar er vandaag over gesproken wordt. Het lijkt wel aannemelijk dat de aangepaste youngtimer-regeling er gaat komen. De enige manier waarop de Eerste Kamer deze kan tegenhouden, is door het algehele belastingplan te blokkeren. Iets wat niet lijkt te gebeuren, aangezien het hier om een relatief kleine regeling gaat.
En de EV-bijtellingsregeling?
Parallel aan de vernieuwde youngtimerregeling loopt een verandering in de bijtelling op elektrische auto’s. Per 1 januari 2026 moet de bijtelling over de eerste 30.000 euro stijgen van 17 naar 18 procent. Een jaar later gaat de bijtelling naar 20 procent en in 2028 zelfs 22 procent.
Heijnen zegt vandaag dat hij positief staat tegenover het langer in stand houden van een lagere bijtelling op tweedehandse EV’s. Een harde toezegging hierover wil hij echter niet doen. Hij laat dat na, omdat hij ”de formatie en mijn opvolger niet in de weg wil lopen”.
Dat komt er ook nog bij: hoe kijken de volgende beleidmakers tegen de young- en e-timerregeling aan? Voor nu weet je dus: je youngtimer die in 2026 zestien jaar oud wordt, is ook volgend jaar nog goed voor een belastingvoordeeltje!
Foto: Alpina B10 via Autoblog Spots





Leuk voor de ondernemerts, maar voor de verkopers maakt dit uitstel geen flaus aus. Als een auto morgen (of volgend jaar) minder waard is, dan is ‘ie vandaag minder waard.
Wel fijn dat je hierdoor alsnog een vroege F10 kan kopen en de duizenden Euro’s onderhoud in het eerste jaar nog kan afschrijven.
Ja. En geen garantie dat de regeling blijft of hoe een overgangsregeling er uit gaat zien. Je koopt meestal ook geen youngtimer voor een jaartje. Dus de verkopers schieten hier idd niet zoveel mee op. Die kunnen nog steeds een deel van de voorraad afwaarderen. Lekker is dat. Maar goed, een beetje opportunist gaan nu snel shoppen.
De wispelturigheid van onze regering is weer grootssssssss.
Dit is niet wispelturig. De regeling is niet anders geweest. Een wet moet eerst een paar lagen door en het is nu bij laag eerste kamer gestopt.
En wie gaat dit cadeautje aan ondernemers die graag een oud barrel rijden nou weer betalen?
Welke cadeau?
Cadeautje? Ja want natuurlijk gaat nu een fors aantal zakelijke rijders nog snel een dikke youngtimer van precies 15 jaar rijden voor dat ene jaar. Voor zakelijke rijders die nu al een youngtimer rijden verandert er zo ongeveer niets, een auto die dit jaar 15 jaar is, wordt volgend jaar al 16 en daarna loopt de regeling af volgens deze laatste stand van zaken.
Het cadeautje is juist voor de zakelijke EV rijders die iets langer iets minder betalen door de langzame afbouw van bijtellingskorting, gefinancierd door lucht. Want het is echt niet zo dat alle zakelijke youngtimer rijders hun youngtimer aanhouden als deze voltarief over de cataloguswaarde gaat kosten, maar zo wordt wel gerekend.
Intussen betaalt de privé EV rijder wel vanaf 2026 alvast een stuk meer wegenbelasting en is er nog steeds geen zicht op een verrekening voor het accu gewicht, waardoor een EV rijder privé straks juist duurder uit is dan een ICE rijder, maar zakelijk precies omgekeerd. Eenduidig beleid blijft uitdagend…
Breek? Waarom? Wat is er veranderd dan?
Enige wat ik lees is dat als je auto nu 15 jaar oud is, je volgend jaar nog even gebruik kan maken van de regeling.
Dus als je auto nu bijv. 17 jaar is, verandert er helemaal niets.
Jullie zijn blij met een dode mus.
Enige breek die er is dat verkopers die met een voorraad youngtimers en bezitters van zakelijke youngtimers, heel veel waardeverlies lijden. En dat natuurlijk weer bevestigd wordt dat je nooit en te nimmer op D66 moet stemmen.
Voorstel kwam van de Christen Unie.
Wat een ongehoorde chaos daar in Den Haag ! Ene dag dit, volgende dag dat !
Vind je dan dat alles maar blind aangenomen moet worden wat voorgesteld wordt? Nee dat zal vooral minder chaos opleveren…
Dit is een kleine stap die in elk geval de eigenaars van jonge youngtimers ruimte geeft om te anticiperen op mogelijke veranderingen in 2027. Ik denk dat het komende kabinet weer 11 maanden de tijd gaat nemen om eind november 2026 weer met een nieuwe verrassing te komen.
Die hele youngtimerregeling-verandering is er gewoon met een nipte meerderheid op een motie in de tweede kamer doorheen gedrukt en in een groot pakket gestopt zodat de zeer negatieve eerste kamer niets meer kon dan protesterend instemmen met de toezegging van de staatssecretaris voor dat ene jaar respijt voor iedereen ipv voor een deel van de gebruikers