
Leuke auto’s bestaan niet meer? De BMW Z4 is wegens succes verlengd, want hij is niet aan te slepen.
De BMW Z-lijn kent zijn bijzondere momenten, denk aan de Z1 of Z8. De Zukunft-serie werd in de tussentijd de serie waarin BMW hun kleine sportauto’s ging aanbieden. Deze pakten qua techniek veel van wat je kent, alleen dan compacter en in de verschijningsvorm van een cabriolet. Het begon met de Z3 en daarna nam de Z4 het over, die het twee generaties later nog steeds volhoudt.

BMW Z4 houdt het vol
Het is wel zo’n auto die in de hoek zit waar de klappen vallen. Als in: als BMW een nichemodel moet droppen, is de Z4 waarschijnlijk de eerste kandidaat. Kleine roadster, wie wil dat nou? Door de deal met Toyota wisten beide merken het platform van de Z4 en de Supra uit te melken tot 2025, maar in oktober dit jaar zou het einde nabij zijn.

BMW besluit nu toch om de Z4 wat langer te houden. BMWBlog merkte op dat volgens de immer betrouwbaar blijkende ynguldyn op Bimmerpost de einddatum voor de Z4 verlaat is. Naar maart 2026. De compacte roadster houdt het dus nog bijna een jaar vol. Leve de kleine roadster!

Niet aan te slepen
De reden is vrij simpel: men blijft de BMW Z4 maar kopen. Zoals gezegd zitten dit soort auto’s vaak in het verdomhoekje, maar dat heeft als hoofdreden dat ze weinig kopers weten te vinden. Sinds BMW de Z4 M40i aanbiedt met zowel een automaat als een handbak, blijkt die versie met handbak ineens een topscoorder te zijn. Zelfs in de VS, waar de Z4 ook nog even mee mag doen. Vandaar die latere einddatum, want het zou nu bijna stom zijn om te kappen met een goed scorende auto. BMW verkoopt immers meer Z4’s dan hun beoogde topmodel dat ‘goed op de markt inspeelt’.

In maart 2026 stopt BMW dus met de Z4 en dan stopt Toyota ook met de Supra. Die laatste wil nog met een nieuwe generatie komen, maar BMW verandert hun Zukunft naar het verleden: er staat (nog) geen nieuw Z-model op de planning. Daarmee verdwijnt ook weer een model met handbak uit het assortiment. Met een nieuwe M3 op komst die ook de handbak in de ban doet, wordt de M2 dus binnenkort de enige handgeschakelde optie.





Is in mijn ogen één van de mooiste BMW’s, jammer dat het geen Coupe versie is, ik heb niets met Cabrio’s.
Supra kopen en front en achterkant over zetten.
Zo makkelijk gaat dat niet, de body vormgeving is compleet anders, en het zijn Coupe en Cabrio body’s, hele ander constructie.
Zo’n ingreep kost je heel veel plaatwerkerij en een Supra en een Z4.
Het mooiste zou zijn nu Toyota stopt met de Supra, dat BMW ook Z4 Coupé’s gaat bouwen.
Niet zelfs de Amerikanen, maar juist de Amerikanen. Zonder de voorliefde van Amerikanen voor sportieve auto’s met handbakken zou die Z4 met handbak er helemaal niet zijn gekomen. De benzine variant van de volgende M3 gaat er wel degelijk ook met handbak komen. De elektrische variant om voor de hand liggende reden inderdaad niet.
En zo komt de berg naar Mozes
Mooi ding die Z4. Laat BMW vooral de zomermaanden niet vergeten in 2026. Ik zou de bestelling tot minstens eind juli 2026 openhouden. Nog een paar goede specials erbij om de lijn te optimaliseren. Flinke promotie en op naar grotere aantallen. Mooi voor het straatbeeld.
Er zou een echte M moeten komen met de motor van de M2CS!
Dat zou legendarisch zijn, met handbak.
Prachtige auto, deze versie van de Z4. Maar…niet te vergelijken met de ‘oude Z’, de E85. Geen piepjes omdat je te hard rijdt, of over een lijntje gehad. Gewoon analoog genieten! Zelfs de M40i…ja snel, maar toch minder beleving. Dus…koop een E85, liefst 3.0, handbak uiteraard, schrijf je ook niet op af.
100% mee eens! Geniet er elke dag van.
Een E89 35i is ook een garantie voor een enorme smile op het gezicht, weet ik uit ervaring. Ook geen piepjes en een stuur dat uit je handen wordt getrokken als je over een lijn of iets te hard rijdt.
Heerlijk!
Ben ik de enige wss die hem (redelijk) lelijk vindt. Hij oogt te breed/zwaar. Maar prima dat hij goed verkocht wordt, ’t is in ieder geval wat anders dan de zoveelste SUV op de weg.
In het echt is het een mooie BMW verschijning, beter dat het gros aan model die ze hebben.
Zou nog beter verkopen als er een echte M uitvoering kwam en een met 8 cilinders , had je wat meer te kiezen !