
De Miljoenennota bevat zowaar goed nieuws voor automobilisten. Wat nou roverheid?
Het is een paar dagen voor de derde dinsdag van september, dus jullie weten wat dat betekent. De Miljoenennota lekt uit! En dat is meestal slecht nieuws voor de autorijders. Doorgaans kunnen we in de miljoenennota lezen dat de belastingen stijgen en/of belastingvoordelen verdwijnen. Deze keer is er echter goed nieuws.
Korting brandstofaccijns
Ten eerste wordt de korting op brandstofaccijns met een jaar verlengd. Deze korting was in 2022 ingevoerd, maar was altijd bedoeld als tijdelijke korting. Per 1 januari 2026 zou deze aflopen. Maar nu heeft het kabinet de korting van 17,3 cent voor een liter benzine en 11,1 cent voor een liter diesel met een jaar verlengd.
Dit komt niet helemaal als een verrassing. Twee weken geleden bleek al dat een meerderheid van de Kamer voor het verlengen van de korting was. De korting van een paar cent lijkt misschien een kleinigheidje voor de overheid, maar het gaat wel over 1,6 miljard. Dit is nu dus officieel gemaakt in de Miljoenennota.
Het blijft nog steeds een tijdelijke korting, dus nu hangt ons per 1 januari 2027 een forse stijging van de brandstofprijzen boven het hoofd. Verschillende partijen, waaronder de ANWB en de Bovag, pleiten voor het permanent maken van de korting. Dat lijkt ons een puik plan.
Wegenbelasting elektrische auto’s
Bevat de Miljoenennota ook nog nieuws voor EV-rijders? Jazeker. De korting op wegenbelasting zou vanaf volgend jaar verlaagd worden van 75% naar 25%, maar dat wordt nu 30%. Oftewel: je krijgt 5% extra korting op de wegenbelasting, ten opzichte van de eerdere plannen. We weten niet of dat nu het verschil gaat maken, maar hé, ieder voordeeltje is mooi meegenomen.
Via: NRC
Foto: 992 GT3 RS aan de pomp, gespot door @lucar





Oké, maar dan moet dat geld ergens anders vandaan komen.. is ook al bekend waar vandaan?
Neen
“Korting”
De zorg en onderwijs.
Volgens mij is er een groot tekort op de begroting, ik meen zelfs 35 miljard. Volgens mij wil dit demissionaire kabinet niet met (nog meer) slecht nieuws afscheid nemen en laten ze de vervelende, maar noodzakelijke besluiten en verdeling over aan het volgende kabinet.
Ik hoop dat een volgend kabinet eens normaal doet en voor EV’s een apart wegenbelasting tarief maakt. Dan weet je in ieder geval wat je kan verwachten. Er zijn al dik 10 jaar EV’s te koop van reguliere autofabrikanten, hoe is dit nog steeds niet gebeurt. Waarom maar afleiden van 1 van de andere tarieven die we kennen
Kilometerheffing op basis van kilometerstand, accijns op brandstof weer terug en MRB volledig afschaffen. Laten we gebruik van de auto meer belasten ipv bezit zodat ook voor dat ene ritje de fiets of OV interessanter wordt.
En hoe ga je dat regelen met de zonnepaneel-ridders?
Dankzij kilometerheffing maakt het geen drol uit waar ze de stroom vandaan halen. Voor brandstof kan het eenvoudig in de accijnzen, met misschien een korting in de grensregio. Net over de grens wonen wordt namelijk toch al steeds aantrekkelijker.
Korting op een zelfverzonnen belasting geven en nog een van de hoogste brandstofprijzen van europa hebben. Hoe gek wil je het maken.
Dit is duidelijk weer een fossiele subsidie. Echt wel. Die fossielen kunnen gewoon niet zonder subsidies. Nu al 3456 triljard euros, en doorgaand. Schandalig.
Ze hadden dit geld beter aan iets anders besteed
Met dank aan Eerdmans. Terwijl iedereen over Gaza zat te blaten heeft hij deze er mooi even tussendoor gefietst.
Op welke wijze heeft wereldkampioen partijhoppen Eerdmans wat met een regeringsbesluit van doen? Er komen verkiezingen aan de VVD en BBB zijn net zo populistisch als Eerdmans en die durven dus ook geen slecht nieuws te brengen en al helemaal niet in verkiezingstijd.
Blijf het in deze context een raar woord vinden,,’korting’
Er is een wet die regelt hoeveel de accijnzen moeten zijn de maar er wordt een lager bedrag geregeld, dus veel meer een echte korting dan je krijgt bij de Mediamarkt.
die klojo’s in den haag doen net of ze een kado geven…..en maar blaten over de EU maar niet zowel aanschaf auto, gebruik van auto (wegenbelasting en brandstoF) enigszins richting de niveaus te brengen die we in andere EU landen zien…