BREEK: Lamborghini’s worden exclusief

Auteur: , 26 Reacties

Soort van.

Urus

Bij de merken onder de VAG-paraplu is het onderling af en toe een beetje vechten. De Wolfsburgers kunnen zoveel badges op auto’s plakken, dat je je soms afvraagt of daar nog wel toegevoegde waarde inzit. Op kunstmatige wijze wordt er zo goed en zo kwaad als dat gaat afstand gecreëerd. Zo mocht Volkswagen een beetje meer premium worden in de jaren ’90, omdat Seat en Škoda de echte auto’s voor het volk konden leveren. Maar, de Passat B5 schurkte zodoende wel erg dicht tegen de Audi A4 B5 aan. Dat was dan ook weer niet de bedoeling.

In de pikorde van het concern lijkt de boksbeugel momenteel in de hoek te zitten waar klappen vallen. Het merk met de slogan ‘voorsprong door techniek’ wordt voor een belangrijk deel verantwoordelijk geacht voor dieselgate en mag van moedertje Volkswagen voortaan minder goodies ontwikkelen. Tegelijkertijd wordt Porsche steeds meer een premiummerk voor de massa en neemt het zodoende een deel van de traditionele rol van Audi over. De Cayenne begon die trend, maar inmiddels dragen auto’s als de Macan (rijtest) en Panamera hier ook een flink steentje aan bij.

De keerzijde van die medialle is dat Porsche wel minder exclusief en premium wordt. Maar gelukkig heeft VAG ook nog Lamborghini onder haar hoede. De Italiaanse dochter wordt langzaam maar zeker het nieuwe Porsche, met -jawel- een heuse SUV in het gamma. Afgelopen jaar verkocht het merk wereldwijd reeds 5.750 auto’s, in vergelijking met 3.815 auto’s in 2017. 1.761 units betroffen Uri (rijtest). De groei zal naar verwachting nog even doorzetten, naar zo’n 7.000 auto’s dit jaar en 8.000 auto’s volgend jaar. Maar als die mijlpaal bereikt wordt in 2020, wordt het misschien tijd voor een productiestop, volgens de aimabele Lambo CEO en voormalig Ferrari F1-teambaas Stefano Domenicali. Dat is belangrijk om de exclusiviteit en restwaarde van de auto’s te waarborgen:

I would say if you look now, the residual values of our cars are some of the highest in our segment. I can also say that for us, Ferrari has always been a reference… as well as others in the super sports car segment, but we have already achieved higher residual values for our cars, especially with some of our older models.

Domenicali haalt Ferrari aan als referentiepunt, maar zijn voormalig broodheer heeft onder leiding van wijlen Sergio Marchionne de productielimiet die werd gehanteerd onder Luca di Montezemelo juist laten vieren. Stefano sluit niet uit dat Lamborghini hier tezijnertijd toch ook over na zal denken, waarmee de harde limiet van 8.000 units in de praktijk potentieel uiteen brokkelt als een puike Parmezano:

The other factor that I’m very proud of is the fact that the Lamborghini brand is growing stronger and stronger with the younger generation. It’s one of the reasons why we have to be at the right level when it comes to exclusivity. In fact, I would say that the ‘waiting time’ for a car in the super sports car market is part of the experience, or it certainly has been in the past, but I think with the new-generation of younger buyers, it can be very different because they really don’t place a lot of importance on the heritage of a brand like ours. They are more likely to ask, ‘what is the coolest brand and I want it now’, which means in certain markets our dealers will need to understand their markets, and spec certain cars to cater for what could be more of an impulsive purchase by some buyers.

Tsja, dat ongeduld van die jonge generaties hè. Die willen alles nu en meteen en liefst gratis. Dus misschien moet Lamborghini dat dan toch maar faciliteren, lijkt Domenicali te zeggen. Althans, die eerste twee factoren dan…We gaan het zien.

Image-Credit: Urus via autojunk



26 reacties

Ik lees ..
“We moeten onze overproductie lozen” ..
Hoezo worden? Sinds wanneer zijn Lambo’s niet exclusief dan?
@stfu: voor zover ik weet zijn ze nog altijd incl geweest, zowel btw als bpm
Mooie marketingpraat om je merk als exclusief aan te prijzen. Zolang het opgedirkte audi’s blijven kan je dat hele “heritage” verhaal ook met een flinke korrel zout nemen.
@pielemuis: Lamborghini sportwagen klanten hebben ook een gezin en dan is het fijn dat je niet hoeft uit te wijken naar een vreemd merk (met het risico dat je daar wordt overgehaald je Lambo in te ruilen op een AMG).
@pielemuis: Is die marketingpraat zo erg dan? Los van het feit dat Lamborghini’s degelijker zijn dan ooit door de euro’s van Volkswagen, is de presence van zo’n auto veel meer van belang. Als je dat combineert met een zweem van exclusiviteit, dan heb je toch als merk bereikt wat je wilt?
@granlusso: Als dit het daadwerkelijke plan is, dan overschatten ze hun merk zwaar. Je kan er geen ferrari taferelen op na houden als je geen 100% eigen auto’s bouwt. Dit is een mooi praatje om (toekomstige) klanten een exclusiever gevoel te geven. Als dit probleem ze echt aan het hart ging zouden ze de productie van de exclusievere series niet opschroeven. Van de SV zijn er bijvoorbeeld 600 gemaakt. Van de SVJ zijn het er alweer 900 die gebouwd worden. Tel er maar op dat het voor de Huracan EVO performante hetzelfde zal zijn.
@pielemuis: Want Ferrari bouwt 100% de eigen auto’s..? ;)
@lincoln: Lamborghini bouwt de Urus in Italië, in een state of the art nieuwe fabriek. Dus made in Italy en BY Lamborghini.
@ibssr: Wordt de Q8 daar toevallig ook gebouwd?
@gandini: En voordat iedereen over me heen valt voor deze rotopmerking:

Als de Q8 blijkbaar dezelfde basis heeft als de Urus en blijkbaar ergens anders wordt gebouwd dan in die nieuwe “state of the art” fabriek by Lamborghini, dan heeft die Italiaanse fabriek eigenlijk 0-0 exclusiviteit.

Sorry om het romantische idee van “made in Italy” om zeep te helpen, maar écht bijzonder is het dus niet. Wel een mooi marketingpraatje, dat moet ik ze nageven.
@gandini:

Italiaanse overheid kwam openlijk met 100.000.000 over de brug als de productie in Italië zou plaats vinden !!

Dus na wat stiekum achterkamer gesteggel zijn ze minimaal op het dubbele (200 miljoen) uitgekomen ..
@gandini: Several studies about the brand “made in Italy” have illustrated the real significance of this brand, placing it in the top position for brand awareness in most countries. The words “made in Italy” evoke in consumers‟ minds attributes that positively characterize the image of Italy as a country—in particular, the attributes of creativity, aesthetics, quality, and sophistication—facilitating the perception of a differential value through the effect of the product-country association.

Made in Slowakije, waar de Audi Q8 wordt gemaakt, roept een andere emotie bij mij op. In deze VW fabriek werden nog niet zolang geleden de Seat Ibiza gebouwd…
@gandini: Audi Q8 is a full-size luxury crossover SUV coupé made by Audi that was launched in 2018. It is the flagship of the Audi SUV line, and is being produced at the Volkswagen Bratislava Plant. (Bron: wikipedia)
@ibssr:

Joh .. als je het zo zegt lijkt het idd of ze nog minder moeten dumpen ..
@ibssr: final assembly zul je bedoelen. De belangrijke onderdelen worden van elders aangevoerd.
@ibssr:
Ja de Gallardo ook… enkel de afmontage.
Volledige aluminium carrosserie kwam gewoon uit Duitsland aan, inclusief Audi logo’s erin gestanst.
Je denkt toch niet dat ze een complete metaalpers straat in Italië hebben neergezet voor die paar duizend auto’s?
via Android app
Touareg, Q8, Cayenne en al die VW platvorm suv worden in Bratislava gemaakt persoonlijk lijken Slovaken me serieuzere mensen dan Italianen op zich niks mis mee.
Tja. Hier rond kitzbühel dit weekend genoeg lambo urus gezien..
Verkoopcijfers van Lamborghini van aantal landen in 2018

VS 1.595
VK 636
Japan 559
Duitsland 463
China 342
Canada 316
Italië 295
Zwitserland 143
Australië 134
Frankrijk 81
India 50
Oostenrijk 43
Nederland 19
Polen 18
Spanje 18
Brazilië 14
Zuid-Korea 11
Portugal 7
Noorwegen 3
Oekraine 1

@arias: nette cijfers voor NL, Oostenrijk ook zeg
Ik weet nog steeds niet wat ze nou exclusiever maakt
Jaja, exclusief en gericht op de jonge generatie. De hele VAG groep lijkt daar de laatste tijd een handje van te hebben (“de T-Roc is voor jonge mensen met een hippe uitstraling” blabla).

De realiteit is dat T-Roc’s gekocht worden door babyboomers die iets hoger willen zitten. De Urus is ook gewoon voor voetballers van middelbare leeftijd.

Jongeren, als ze überhaupt al geld hadden voor een auto in dat segment, zitten helemaal niet te wachten op lompe hoge auto’s… Maar hey, zolang de aandeelhouders denken dat je je doelgroep snapt is het goed.
@richh: er is eigenlijk geen model dat niet zo aangeprezen wordt. Jonge mensen die nieuwe autos kopen, dat lijkt mij sws een hele kleine groep. De Bubbel Boomers daarentegen.
@niex: maar die baby boomer willen zich nog jong voelen en worden dus prima aangesproken door reclames met daarin twintigers.
@mashell: mind = blown!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).