
Nu al?! Ja, nu al.
We weten het inmiddels zeker: er rust een vloek op het zitje naast Max Verstappen. Nu is de Red Bull ook niet bijzonder snel op dit moment, maar Liam Lawson weet op geen enkele manier indruk te maken. We zouden bijna zeggen: Perez was zo slecht nog niet.
Er kwamen dit seizoen al heel snel geruchten op gang dat Liam Lawson vervangen zou worden door Yuki Tsunoda. Dat gaat nog sneller gebeuren dan verwacht: Red Bull kent geen genade en gooit Lawson er al na twee races uit.
Dit is nog niet officieel bevestigd door Red Bull zelf, maar werd gemeld door de Limburger. Zij hebben vernomen dat Red Bull gisteren een topoverleg had waar de beslissing genomen is. Dit is door meerdere bronnen bevestigd aan de Telegraaf, die schrijft dat het definitief is.
Naar verluidt speelt er, naast de prestaties van Lawson, ook nog een financieel aspect mee. Honda zou 10 miljoen extra aan Red Bull betalen, als sponsor van Yuki Tsunoda. Die mag nu na vier seizoenen bij het B-team ein-de-lijk laten zien wat hij in de Red Bull kan.
De torenhoge druk van het zitje naast Max Verstappen ligt nu op de schouders van de kleine Japanner. Historisch gezien ziet het er niet best voor hem uit. Daarbij lijkt Red Bull ook geen rotsvast vertrouwen in Yuki te hebben, aangezien ze hem eerst gepasseerd hadden voor 2025.
Update 27 maart 2025
Het is officieel! Red Bull Racing bevestigt dat Yuki Tsunoda vanaf de GP van Japan instapt naast Verstappen. Liam Lawson gaat inderdaad rijden voor Visa Cash App Racing Bulls. Waar hij eigenlijk alleen maar beter kan presteren…





Er komt een moment dat geen echte topper meer naar Red Bull wil. Of misschien is dat moment al geweest zelfs.
Dat moment was er al toen Perez aangesteld werd. Die zou F1 verlaten, maar omdat RB toen geen echte topper kon binden kon hij daar naartoe. Heel slecht deed hij het overigens ook niet in relatie tot albon, gasly en lawson.
Een tweede van het kaliber Verstappen zou er juist een mooie uitdaging in zien. Maar ja, zo’n tweede is er op dit moment kennelijk niet.
En dan dezelfde problemen hebben als Mercedes (Hamilton v Rosberg) of McLaren (prost v Senna) (Norris v piastri) ? Gaat niet goed komen. Over het algemeen werken top teams in kampioenschap strijden het beste met een sterke nr1 en een nr2 met niet teveel ambities (Bottas, barichello, massa, Irving). Maar een Sainz was weer te goed geweest voor de nr2 maar niet goed genoeg om team orders af te dwingen dus dat zou ook niet werken. Idem met Russel, piastri, Norris etc.
Dus dan wordt de keuze al niet groot
Richmond grote vriend – het was toch 100% zeker dat er geen wissel zou zijn met Tsunoda….tenminste dat heb je 47xxx lopen roepen onder elke post?
Ik had het niet verwacht nee, dat geef ik toe.
Oooh de Telegraaf, dan moet het wel waar zijn.
Die schieten ook maar met hagel om vervolgens “told you so” te kunnen roepen wanneer iets waar blijkt te zijn.
Dat Lawson baan moet ruimen is gezien Redbull’s geschiedenis onvermijdelijk maar ik wacht wel op hun bericht.
@foraman: dit bericht werd gisteravond laat al door verschillende media naar buiten gebracht.
Anyway, ik durf de gok wel aan: Lawson finisht in de thuisrace van de Japanner vóór Tsunoda. Maar ik hoop van harte dat ik er hiermee keihard naast zit.
Die media verwijzen ook allemaal naar dezelfde bron.
Het zal waarschijnlijk waar zijn maar je kan dit bericht na iedere race publiceren, ooit zal je gelijk hebben.
Morgen is er weer een grote vergadering met alle Red Bull kopstukken, inclusief Max Verstappen.
Zolang Red Bull geen officiële pers bijeenkomst houd om het aan te kondigen , is er nog niets zeker.
En als dat gebeurt zegt dat nog steeds niks over lawson en niks over Yuki en wel iets over die tweede red bull
Stond ook in de Limburger (lees = ons Joske)
De journalist heeft een kort lijntje met RB. Hij heeft al meerdere scoops gehad.
Ik denk dat dit het laatste seizoen voor Max is bij RBR. Hij gaf nadrukkelijk aan dat het aan de auto ligt en niet aan z’n teamgenoot.
Maar het ego van Horner en, in mindere mate, Marko is groter dan Red Bull Racing.
Als er iets vervangen moet worden bij het team dan is het wel het management. Maar die hebben vrij spel sinds Mateschitz is overleden.
Max gaat lekker naar Mercedes en vervangt daar Russell.
Die rijd wel leuk rond nu, maar als hij echt zo goed is als Toto zegt had ie al een contract voor 2026 op zak.
@awesome: je slaat de spijker op z’n kop.
Die zitten beide wel tegen hun houdbaarheidsdatum aan, maar neem Wache dan ook maar mee.
Die is er nog steeds niet achter gekomen dat eigenwijzer zijn dan Newey en Marshall niet zo’n goed idee was.
En dan? Hij kan ook verkeerd gokken met Mercedes en dan zit hij ook weer achter de feiten aan te lopen net als Mercedes nu doet. In 26 de stap maken is gewoon gokken. Beter een jaar wachten dan zie je waar iedereen staat. Verstappen is niet het type dat zin heeft om een team te helpen op te bouwen.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben… Kimi en Max lijkt mij een tof rijdersduo.
Volgend jaar overstappen, is misschien wel het domste dat je kan doen. Volgend jaar treden namelijk de nieuwe regels in werking en wordt het hele veld weer opgeschud. Je weet dus nog niet welk team dan nr. 1 is. Beter even een jaartje wachten en in 2027 overstappen. Ik kan me voorstellen dat elk team Max wel wil hebben.
Als je alleen kan winnen als je in het beste team zit ben je dan echt wel zo goed? De echt groten brengen een matig team tot succes (zoals Hamilton bij Mercedes) deed.
Ik wil niets af doen aan Hamilton hoor. 7 titels liegen niet hè. Maar Mercedes was zeker geen matig team op het moment dat Hamilton de overstap maakte. Alhoewel de resultaten in de jaren daarvoor niet super waren, zag je echt al wel aankomen dat dat een team een grote stap ging maken.
Op het moment dat Hamilton de overstap maakte had Rosberg een enkele race gewonnen. Er zijn teams die daarvan dromen maar voor een fabrieksteam is dat matig. De opggaande lijn was ingezet maar dat ze heel lang onverslaanbaar zouden worden was toen nog niet duidelijk. Er was ook zeker verbazing over de overstap van Hamilton.
De wiki pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes_GP is overigens grappig, veel over toen het moeilijk ging, weinig over toen ze alles wonnen wat er maarte winnen viel.
Nou, zonder ook maar iets af te doen aan Hamilton zijn rijderskunsten, hij staat ook weer niet echt bekend als een ontwikkelingscoureur die in zijn vrije uurtjes nog even de simulator induikt.
Andy Cowell bracht het matige Mercedes team tot een succes, en een van zijn engineers die de split-turbo heeft bedacht. Zij, in combinatie met degene van Mercedes die destijds bij de FIA gelobbyed heeft voor de de regels van het motorenregelement zodat ze een enorme ontwikkelingsvoorsprong hadden.
Jarenlange pure motorische dominantie, zodat ze in de beginjaren zelfs met een matig chassis iedereen naar huis reden met afgeknepen motor.
Die verbazing van de overstap was er zeker, maar hijzelf was tijdens de onderhandeling vast wel ingelicht over de stand van zaken over de motorische ontwikkelingen op de achtergrond.
Niet alleen een smerig drankje, ook een smerig team
Wow, mensen die niet presteren krijgen de zak, het is net de echte wereld.
Ergens snap ik het wel, Tsunoda heeft meer ervaring en is nu in goede vorm. Als hij de Q2’s en punten ook niet weet te halen itt Max (en de Racing Bulls), heb je iig 1 variabele minder. Een goed ijkpunt binnen het seizoen.
.
Vervolgens wissel je de livery’s van de Red Bulls en Racing Bulls om en ontwikkel je als Red Bull daarmee verder.
Ik moet zeggen dat ik het al wonderlijk vond dat Lawson doorschoof en niet Tsunoda. Misschien was Yuki te wisselvallig. Het lijkt me geweldig als hij wèl in staat zou zijn om die RB op een competitieve manier rond het circuit te sturen.
En Max naar MB ? Het is ergens natuurlijk wel wat gemakkelijk om maar weg te lopen als die top-auto er niet is. Het prachtige van Max vind ik namelijk hoe hij al vanaf het begin in staat is geweest om 150% uit een wagen te halen, terwijl er maar 100% in de auto zat. Dat is zijn werkelijke unieke talent naar mijn idee, want lekker sturen kunnen al die gasten wel tenslotte.
Lawson deed nauwelijks onder voor Yuki, met minder ervaring daarom werd gedacht dat Lawson meer potentie had.
Daarnaast zou Yuki niet genoegen nemen met 1 seizoen, omdat waarschijnlijk Ford geen Honda coureur wil hebben.
Red Bull heeft tot na het vorige seizoen gewacht met een keuze te maken, dus ze hebben er de tijd voor genomen en toen viel het kwartje op Lawson. Ofwel er is geen vertrouwen in Yuki en dat ze de keuze nu wel maken is meer uit nood geboren dan echt vertrouwen dat het de beste keuze is. Maar blijkbaar voelen ze dat de enige de optie is en dat lawson aanhouden geen optie is.
Makes sense.
Na de race in Shanghai maakte Lawson in z’n commentaren al een geslagen indruk, alsof-ie er zelf al niet meer in geloofde. Er is een verschil met een paar races rijden als invaller als er niet extreem veel druk op staat of de druk hebben van de wetenschap een heel seizoen goed te moeten presteren met een oto, die je niet echt ligt. Terwijl je teamgenoot keer op keer laat zien, dat die dat wél kan. En is-ie daaronder bezweken.
Bezweken onder de druk?
Ik zou denken dat in zo’n “sollicitatie race” de druk veel hoger is dan als je een “vast contract” hebt voor een heel jaar.
Geef Verstappen een stoeltje bij Mercedes AMG. Haal Ricciardo terug naar Red Bull en maakt er dan een B-team van. Red Bull kan niet meer meedoen met de topteams. Als zelfs Max niet meer kan presteren dan is de auto toch echt slecht.
Elk team kan er weer bovenop komen. Kijk McLaren
I have a limited time window zei hij tijdens het paddock interview op SkySport en uit zijn lichaamstaal kon je min of meer al opmaken dat zijn tijd gekomen was bij MV RBR Oracle Solo Team. Lights OUT voor de stoeltjesdans.
Hopelijk laat Honda Yuki 2 weken trainen in een Honda Super Formula met super grippy voorwielen en drift achterwielen ter simulatie van de MaxMobiel.
De RB is eigenlijk altijd al een vrij matige auto geweest. Verstappen wist er alleen veel meer uit te halen. Kennelijk is het nu een draak van een auto en heeft zelfs Max moeite een podiumplek te behalen.
Je ziet namelijk dat oud teamgenootjes Perez, Albon en Gasly het een stuk beter doen dan Lawson.
Ik zie het meer als Newey is met afstand de beste auto-ontwerper in de F1. Zonder Newey kan zelfs beste coureur Verstappen Red Bull niet redden.
Dat Newey bij AM zit, dat MV33 een raceteam heeft met een AM auto, maakt dat ik vermoed dat als hij überhaupt nog een overstap maakt binnen de F1, dat het wel eens naar AM kon zijn.
Dat AM toekomstig met Honda rijdt en Verstappen een goede click heeft met Honda wijst ook in die richting. Alonso zal toch ooit echt met pensioen gaan en AM heeft geld en een historie om meervoudig kampioenen aan te trekken. Er zijn zoveel aanwijzingen dat een overstap van Verstappen naar AM logisch is… dat het waarschijnlijk niet gebeurd.
Hoe dan ook. Glazen bol kijken is nog maar weinigen gelukt, zonder een goeie gok te wagen. We gaan het vanzelf zien ;).
McLaren had ook al naar de diensten van Verstappen gehengeld, maar zonder succes.
Vervolgens werd het contract van Piastri langdurig verlengt.
En nu is het ook officieel.