• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREKEND: Dit is de nieuwe Volkswagen Gol

Auteur: ricardo, gepost 20 juli 2012 om 16:09 – 67 Reacties

Vinden we ‘m niet prachtig?

Gol, dat lees je goed ja. Verwar hem dus vooral niet met onze Volkswagen Golf. Dit model is dé auto van en vóór Zuid-Amerika en met name in Brazilië een verkooptopper. Sinds de introductie in 1980 heeft de Braziliaanse VW-fabriek er dan ook al 4,5 miljoen uitgestampt en creëerde hiermee de ultieme basic no-nonse auto die qua opties kaler is dan de gemiddelde lease-Audi die met 100 km/u over de A2 sukkelt.

Maar die tijden lijken te veranderen. Inmiddels zijn de eerste foto’s van de gefacelifte Gol opgedoken en mogen we toch wel stellen dat het VW-familiegezichtje ook het land van de schudbillen & voetbal heeft bereikt – Gol is dan ook een verbastering van ‘goal’. Vooraan zien we heel veel Polo terug en hetzelfde geldt voor de lichtunits in de ietwat schuin aflopende achterkant, opgesierd door een raamspoiler. Erg bijdetijds, voor een auto die net iets boven de 10.000 euro begint.

De auto staat op een PQ24-platform, waar vroegere Ibiza’s, Polo’s, en Fabia’s op gebaseerd werden. Onder de kap is de keuze beperkt tot een 1.0 en een 1.6 viercilinder, die op ongeveer elk brandbare vloeistof lopen. Aan de binnenkant is het vooral veel plastic met de uitstraling van een weggooibeker, maar ook daar komt de vernieuwing hard met een multimediascherm.

Hieronder de eerste foto’s van de Gol die je in Europa niet snel tegen zal komen. Ook de Gol-met-kont (Voyage) kreeg de updates.

PS. Zo zag de Gol eruit vóór zijn feestlift.

Ook interessant!

  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • prijs Volkswagen Multivan
    Prijs nieuwe VW Multivan is verrassend laag!
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

brazilië, gol, Volkswagen

Vorig bericht: « Kahn Design doet de Aston Martin Rapide
Volgend bericht: Wat vinden we van Jerry Seinfeld’s autoshow? »

Lees Interacties

Reacties

  1. m19nl zegt

    20 juli 2012 om 16:14

    Net zo lelijk als de meeste volkwagens van tegenwoordig.

    Login om te reageren
    • m19nl zegt

      20 juli 2012 om 16:14

      @m19nl: En saai, en inspiratieloos.

      Login om te reageren
  2. dnadave zegt

    20 juli 2012 om 16:15

    Geini ding voor dat geld. Maar vooral leuk dat autoblog een plaatje post van zo een uitheemse vw. Net als de volkswagen Puma

    Login om te reageren
  3. dawwg zegt

    20 juli 2012 om 16:15

    wow, zoveel hard & lelijk plastic heb ik lange tijd niet in een Duitse auto gezien ;)

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    20 juli 2012 om 16:20

    Wel knap dat je hem bij justlease wel kan leasen.

    Login om te reageren
  5. notsobig zegt

    20 juli 2012 om 16:20

    Goh wat een wereldschokkend design weer…
    Kunnen ze bij VW hun modellen niet beter XS, S, M, L, XL enz. gaan noemen? Veel meer schil zit er toch niet tussen.

    Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    20 juli 2012 om 16:28

    Plastic fantastic, zoals elke VW!

    Login om te reageren
  7. Flamingo zegt

    20 juli 2012 om 16:30

    Voor brazilie een perfect autootje! niet kapot te krijgen want de wegen zijn daar niet echt fantastisch

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      20 juli 2012 om 16:31

      @Flamingo: Dan kunnen ze zo’n Gol ook wel voor Belgie gaan maken dan.

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        20 juli 2012 om 16:37

        @rubenpriest: we hebben de golf al toch ook niet slecht :D

        Login om te reageren
        • Flamingo zegt

          20 juli 2012 om 16:38

          @Flamingo: de gol is gewoon een goedkope golf

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            20 juli 2012 om 16:48

            @Flamingo:
            Met 1 belangrijk verschil, die oude blokken in de Gol blijven wel heel.

            Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            20 juli 2012 om 17:55

            @Flamingo: Gol is ook een slagje kleiner, en dan bedoel ik niet één letter. Eerder op niveau van de Fabia…

            Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        20 juli 2012 om 16:53

        @rubenpriest: ik zuid belgie zeggen ze dan volgens mij mon gol

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          20 juli 2012 om 17:02

          @Flamingo: lol

          Login om te reageren
        • eduardovich zegt

          21 juli 2012 om 21:50

          @Flamingo: grinnik.. 1

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      20 juli 2012 om 17:12

      @Flamingo: hoe weet je dat? Dit geval is net nieuw! Zo geweldig zijn ze hier ook niet.

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    20 juli 2012 om 16:34

    Wauw, het kan dus toch…….

    Login om te reageren
    • norge zegt

      20 juli 2012 om 16:39

      @norge: En je punt is?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        20 juli 2012 om 16:40

        @norge: Whoeha, ik bedoelde @pokerface :)

        Login om te reageren
        • Flamingo zegt

          20 juli 2012 om 16:42

          @norge: o ik denk hij wordt verstandig :P

          Login om te reageren
  9. pokerface zegt

    20 juli 2012 om 16:35

    VAG bouwt in feite auto’s die volstrekt overbodig zijn voor welke markt dan ook.

    Fox, Up! de eerste auto met een !, Polo, Gol, Golf.
    Bora, Jetta, Rabbit, Beetle, New Beetle.

    Vervolgens.

    Volkswagen heeft twee modellen in de top vijf van de meest verkochte auto’s ter wereld ooit, namelijk de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf (stand van zaken 2004).

    Als VAG nu alleen op deze 2 modellen gaat richten en de rest gewoon achterwege laat.

    De geschiedenis van VW

    Het begon allemaal bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking.

    Oh, wat heeft Daimler nu een spijt, dat het toen het idee weg kaatste..

    Overigens is de Scirocco ook overbodig, Corrado, Vento, Santana, Tiguan, Touran, Sharan, Phaeton (wanna be A8)
    Touareg, Caddy, Lupo, Eos, Ponton nu Passat!

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      20 juli 2012 om 16:49

      @pokerface: Duidelijk wel wat achtergrond info over Volkswagen opgedoken, maar de essentie van het merk nog niet doorgrond, dat is net een stukje verder kijken, dan wat je tot nu toe gedaan hebt.

      Blijft een grappig autootje die Gol, zo tussen de Polo en de Golf in, de essentiële auto voor Zuid-Amerika, voor Volkswagen.

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      20 juli 2012 om 16:53

      @pokerface: Dit is toch wel één van de meest onzinnige reacties die ik ooit heb gelezen. Ik ben geen VAG-fan, maar de Golf, Passat, Caddy etc. overbodig noemen vind ik kant noch wal raken.

      Login om te reageren
    • barrrry zegt

      20 juli 2012 om 17:04

      @pokerface: Iets is pas overbodig als er geen vraag naar is.

      Login om te reageren
    • j3tized zegt

      20 juli 2012 om 17:37

      @pokerface: Ben anders wel blij met mijn rocco. Maar toch bedankt voor de bezordheid.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 juli 2012 om 17:57

      @pokerface: Wikipedia ontdekt jongen?

      Als ze goed verkopen moet er blijkbaar toch een markt voor bestaan, dus overbodig zou ik ze niet noemen. En als je geen VW wil, zoals ik, dan koop je gewoon geen hé…

      Login om te reageren
  10. nostravinniedus zegt

    20 juli 2012 om 16:48

    @ pokerface: Overbodig is een auto voor een autofabrikant pas als die niet verkoopt.En volgens mij loopt VW toch redelijk goed. Persoonlijk vind ik het design van VW niks en ben het met notsobig eens dat ze wel aan de benamingen s,m, l, xl, xxl kunnen gaan beginnen. Phaeton heb ik vaak gehoord, blijkt een fantastische wagen te zijn! Maar in dit geval, hadden ze misschien beter een luxe merk kunnen verzinnen, (zoals Lexus, of Infinity) toen ze die wagen uitbrachten: Een paar ton voor een Volkswagen staat toch raar.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 juli 2012 om 16:54

      @nostravinniedus:
      Nog een luxe merk???
      Ze hebben Audi als wannabee luxe VW en Bentley als echt luxe VW.
      Lijkt mij meer dan genoeg.

      Login om te reageren
      • nostravinniedus zegt

        20 juli 2012 om 16:58

        @jrk68: Daar heb je gelijk in.Ik bedoelde meer te zeggen dat als je de Phaeton wil uitbrengen ,dat ze dat dan niet met een VW logo hadden moeten doen.Een extra luxe merk is onzin inderdaad,daar heb je gelijk in

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 juli 2012 om 17:08

          @nostravinniedus: Ik heb die Phaeton ook nooit begrepen, Fantastische auto maar geen VW, dat zagen ze zelf ook in dus andere body, 2 haardrogers erop en de Conti was daar.

          Login om te reageren
          • nostravinniedus zegt

            20 juli 2012 om 18:51

            @jrk68: lol

            Login om te reageren
  11. geertjuh zegt

    20 juli 2012 om 16:51

    Jahoor weer een model met dezelfde voorkant, Wat inspiratieloos. Wat een mislukt ding zeg. Het lijkt wel een Dacia. Dat interieur is echt om te huilen

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 juli 2012 om 16:56

      @geertjuh:
      Ssssst, zo dadelijk gooien ze dit hier op de markt als Dacia concurent.
      Krijgen we wel Volkswagens met een volks prijsje dat dan weer wel.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 juli 2012 om 20:43

        @jrk68: Ik las vanochtend weer geruchten dat VW Proton weer eens zou willen proberen te kopen, om dit als een Dacia concurrent neer te zetten.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 juli 2012 om 21:52

          @mashell:
          Als ze Lotus buiten die Proton deal houden gaan ze hun gang maar.
          Moet er niet aan denken dat ik dan via een omweg alsnog in een VW rij.

          Login om te reageren
  12. musztiistar zegt

    20 juli 2012 om 17:01

    Ik dacht dat de nieuwe golF al uit was en dat die Gol een typefoutje was. Ik zie bijna het verschil niet tussen een polo en een gol

    Login om te reageren
    • popoff zegt

      20 juli 2012 om 17:36

      @rufctr01: Als ik de berichten hierboven zo door lees is het eerder anders, heel ANIT-VAG minded Nederland zit weer met een ‘stijve’ (zoals jij het benoemd) achter hun PC/Smartphone. M’n beste, wat is het nut ? Kijk naar de verkoopcijfers en je weet de overtuiging van de meeste mensen. =Mondiaal= Toyota óf VW, één pot nat. Saai, oerdegelijk, te duur naar hun werkelijke waarde. Maar de mensen schijnen het te willen en te willen betalen. Vanwaar jouw haat tegen dit merk ? Nu zijn de Koreanen ‘hip’ maar ook dat tij zal keren. Het leven is “opgaan, blinken & verinken” dit is nooit anders geweest en zal nooit veranderen ben ik bang.
      (Off T; de reactie van die ‘pokerface’is wel de meest zielige, ongefundeerde, comment die ik ooit hier gelezen heb, ongeacht over welk merk…. )

      Login om te reageren
  13. pikes83 zegt

    20 juli 2012 om 17:13

    Ze hadden hem beter de mongol kunnen noemen.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    20 juli 2012 om 17:16

    Ach, er staat weer een VW logo op. Heel VAG minnend Nederland, met een IQ van een fruitvliegje, zit weer met een stijve achter de pc want er is weer iets nieuws van VW!

    Login om te reageren
    • robinio zegt

      20 juli 2012 om 20:04

      @rufctr01: Zeker VW dealer? Ik blijf doorgaan tot de grijze bluemotion uit het straatbeeld verdwenen is.

      Login om te reageren
  15. lamborgfan zegt

    20 juli 2012 om 17:59

    wauw… Hé kijk, een regenboog!

    Login om te reageren
  16. gerwinw zegt

    20 juli 2012 om 18:37

    Ah fijn, een auto met een naam die de auto daadwerkelijk eer aan doet! Past mooi in het volgende rijtje: *blugh* *gol* *kots*

    Login om te reageren
  17. rickiej zegt

    20 juli 2012 om 18:42

    Zie ik hier een Volkswagen A1?

    Login om te reageren
  18. silverline16v zegt

    20 juli 2012 om 19:03

    wat een saaie bak

    Login om te reageren
  19. rsvbf1 zegt

    20 juli 2012 om 19:05

    volkswagen is creatief met namen

    Login om te reageren
  20. jordy14 zegt

    20 juli 2012 om 19:12

    Wat een lelijk saai hok.

    Login om te reageren
  21. oxymoron zegt

    20 juli 2012 om 19:51

    Waarom ziet iedereen toch zo af te geven op deze Gol? Het ding is niet eens voor ons bestemd, maar de doelgroep zal er vast heel blij mee zijn. Nette auto voor een nette prijs, helemaal aangepast aan de plaatselijke omstandigheden. “Onze” VW’s liggen daar binnen de kortste keren voor Pampus.
    Enne … Gol is geen verbastering van “goal” maar de gewone Spaanse en Portugese spelling. De Zuidamerikanen zouden er raar van opkijken als de auto Goal heette – fout gespeld.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 juli 2012 om 21:54

      @oxymoron:
      Hier liggen ze ook binnen de kortste keren voor pampus.

      Login om te reageren
  22. robinio zegt

    20 juli 2012 om 19:54

    Een PobizA3, wow.

    Login om te reageren
  23. potjak zegt

    20 juli 2012 om 20:22

    Ha dit is de hatchback versie van wat wij Rapid en Toledo noemen…

    Login om te reageren
  24. The360box zegt

    20 juli 2012 om 21:30

    Jongens, wat maakt het uit dat deze Gol er hetzelfde uitziet? Dit is de Golf/Polo variant voor in Z-Amerika dus geen uitbreiding daar hè..

    Login om te reageren
  25. genialstatue13 zegt

    20 juli 2012 om 22:08

    Yeah
    Volkswagen FTW
    Zijn allemaal mooie autos

    Login om te reageren
  26. pokerface zegt

    20 juli 2012 om 23:37

    Mensen die een VAG kopen, hebben geen smaak. :-).. Overbodig omdat mensen het kopen, te duur in de markt gezet voor wat je voor je geld nog meer kan krijgen…

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      21 juli 2012 om 00:07

      @pokerface: Maar m’n beste, wat een kortzichtigheid van uw kant. Mensen spenderen -hun- geld aan iets wat -zij- willen hebben. Wat recht heeft u om dit te veroordelen ?
      Koop zelf beter en respecteer de ander z’n keuze. Ik moet er ook niet aan denken om in de ‘Gol’te zitten en gelukig hoef ik dat ook niet. Hierdoor voel ik me blij. Dell het gevoel en laat uw haat toch varen.

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      21 juli 2012 om 09:16

      @pokerface: De een koopt een auto vanwege de looks, de ander kijkt naar kwaliteit en rest waarde. Als je kijkt naar hoe veel oudere modellen, van een merk nog rondrijden, kun je kwaliteit aardig inschatten. Als je een VAG product rijdt, heb je kwaliteit, maar ben je wel een van de velen. Het is net als wasmachines en koelkasten, vergelijk een duurder Miele model met Zanussi (goedkope Miele en AEG modellen worden bij…Zanussi gemaakt).

      Login om te reageren
  27. tarquesh zegt

    21 juli 2012 om 00:34

    De bodemvrijheid is ideaal voor wegen in landen waar de wegen wat pokdalig zijn. België!

    Verder prima nieuws artikel en die sympatieke Gol steld heel wat mensen in staat een b segment auto aan te schaffen die over 10 jaar nog steeds mag want is niet mode gevoelig.

    Plastic oogd goedkoop, maar wie daar moeite mee heeft kan toch ook een Polo kopen.

    Login om te reageren
  28. tarquesh zegt

    21 juli 2012 om 00:48

    Vooral die Volkswagen geen warm hart toedragen. Niet iedereen wilt een Alfa Romeo met die meters in lelijke gekunselde kokers. Niet iedereen wilt een Renault omdat men weet dat je daar op leeg loopt of een Citroën met allerlei gebreken of zo’n Toyota met die vieze sjonnie aftermarket Lexus look plastic kermis verlichting.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juli 2012 om 12:10

      @tarquesh: “Niet iedereen wilt een Alfa Romeo met die meters in lelijke gekunstelde kokers.” Jawel hoor, iedereen wil dat. Immers de Golf 6 heeft dat ook.

      Login om te reageren
  29. E550 zegt

    21 juli 2012 om 01:12

    Ik heb de vorige generatie ook in Rusland en Marokko zien rond rijden, maar ze waren niet echt heel populair.

    Login om te reageren
  30. E550 zegt

    21 juli 2012 om 01:24

    En waarom verkopen ze daar niet gewoon de Volkswagen Polo sedan i.p.v. de Voyage. Ik zie die Polo sedan veel in Rusland en hij ziet er 100x beter uit dan de Voyage. Het is ook nog eens goedkoper voor VW i.p.v. een heel nieuw model te ontwikkelen.

    Login om te reageren
  31. alfamail zegt

    21 juli 2012 om 09:24

    Polo, gol, golf, golo, polf, pofo, golp, polg, glop, flop…
    Whatever, allemaal dezelfde eenheids….
    Ach ik maak er ook geen woorden meer aan vuil…..
    Who really cares?

    Login om te reageren
  32. luxaeterna zegt

    22 juli 2012 om 12:14

    Interieur heeft wat weg van de vorige generatie Fiesta. Nu, liever hard plastic dan afbladerende softlak.

    Login om te reageren
  33. siaram2 zegt

    22 juli 2012 om 23:24

    Beetje op z’n Aziatisch.

    Login om te reageren
  34. supermario zegt

    27 juli 2012 om 02:18

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  35. supermario zegt

    27 juli 2012 om 02:24

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  36. supermario zegt

    27 juli 2012 om 02:40

    -=edit: IP-ban. Ga je Godwins maar ergens anders verkondigen.=-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North