• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brilliance BS6 update: 3 EuroNCAP sterren!

Auteur: autoblogger, gepost 13 september 2007 om 19:05 – 43 Reacties

Brilliance BS6 crashtest

Kreeg de Chinese Brilliance eerder slechts één ster bij een crashtest (uitgevoerd door de Duitse China-bashers van de ADAC en de Nederlandse hobbyclub ANWB), gisteren is bekend geworden dat de Brilliance maar liefst 3 Euro-NCAP sterren krijgt! Het is de Landwind-soap all over again…

De nieuwe crashtest (filmpje) lijkt gedaan te zijn met een gefacelifte versie van de Brilliance BS6, maar dat zou niks moeten uitmaken. Het zou namelijk wel heel erg stoer zijn als ze in 80 dagen een sterk verbeterde auto kunnen ontwerpen, bouwen en testen!

De “gefacelifte” versie is al langere tijd in China leverbaar. Deze heeft ronde mistpitten, een verbeterd interieur en een zelfontwikkelde 1.8 turbomotor. Vreemd, omdat Cardoen het gisteren had over een productie die eind van dit jaar zou starten?!?

De eerste crashtest van de ADAC:

Brilliance BS6 crashtest

De nieuwe crashtest:

Brilliance BS6 crashtest

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • BS6 Force Gurkha
    BS6 Force Gurkha is stiekem beter dan de G-Klasse
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, brilliance, China, crash, euroncap

Vorig bericht: « IAA 2007: Maserati Granturismo + Girls
Volgend bericht: McLaren verliest alle constructeurspunten voor 2007 »

Lees Interacties

Reacties

  1. jamesBrown zegt

    13 september 2007 om 19:09

    Nou, ik hoef er nog steeds geen, bedankt :)

    (Wel een aardige prestatie, van 1 naar 3 in zo’n korte tijd)

    Login om te reageren
  2. Coolguy zegt

    13 september 2007 om 19:10

    Laten we hopen dat deze veranderingen worden doorgevoerd in het productiemodel, kwestie van geen kat in een zak te kopen.

    Login om te reageren
  3. Carabo zegt

    13 september 2007 om 19:14

    ‘prima spul’ natuurlijk joh….

    Ik ga eens mooi de kat uit de boom kijken de eerste vijf jaar na de marktintroductie. Pas daarna gaan ik es beoordelen of het ook ‘prima spul’ is gebleken en of ze wat aantrekkelijks in de aanbieding hebben.

    Login om te reageren
  4. PatrickE zegt

    13 september 2007 om 19:19

    Ja, het scheelt wel een aardig stuk :P Maar ik heb nog 4 jaar om erover na te denken of ik er een ga kopen of niet…:O

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    13 september 2007 om 19:19

    Het verschil tussen ravage (en de eindresultaten) van de eerste crash en de tweede is opmerkelijk…. zouden de viespeuken bij de eerste crash-test een oud type hebben genomen en is de tweede wel met de “echte” uitgevoerd?

    Zo snel kan niemand een verbetering doorvoeren, maar die tweede crash ziet er toch wel redelijk uit…..

    Login om te reageren
  6. Heer zegt

    13 september 2007 om 19:20

    “(uitgevoerd door de Duitse China-bashers van de ADAC en de Nederlandse hobbyclub ANWB)”

    LOL

    mooi geschreven :)

    hoe harder die ADAC bashes, hoe beter Brilliance wordt ;)

    Login om te reageren
  7. DAT zegt

    13 september 2007 om 19:25

    Weer 80 dagen wachten en ze hebben 5 sterren….

    Login om te reageren
  8. Jan zegt

    13 september 2007 om 19:25

    scheelt veel,
    volges mij klopt der toch echt wel iets ni.

    Login om te reageren
  9. snelste zegt

    13 september 2007 om 19:29

    Kennis is gewoon te koop….

    Login om te reageren
  10. Xiphos zegt

    13 september 2007 om 19:33

    3 sterren is een verbetering ten opzichte van 1 ster, maar tegenwoordig hebben de auto 5 sterre dus 3 is nogsteeds waardeloos

    Login om te reageren
  11. snelste zegt

    13 september 2007 om 19:55

    Het is de status van veel auto eind jaren 90, opzich aardig……

    Login om te reageren
  12. G. de Groot zegt

    13 september 2007 om 20:07

    Even voor de volledigheid kort lijstje van 3-sterren Euro-NCAP wagens:
    Tussen haakjes = jaar van test

    Alfa-Romeo 147 (2001)
    Audi A6 (1998)
    Chevrolet Kalos (2006)
    *Chevrolet Matiz heeft 2 sterren gehaald in 2005*
    Chrysler PT Cruiser (2002)
    Dacia Logan (2005)
    Fiat Doblo (2004)
    Fiat Panda (2004)
    Kia Picanto (2004)
    Land Rover Freelander (2003)
    Mercedes-Benz E-klasse (1998)
    Opel Vectra (2001)
    Opel Zafira (2001)
    Renault Twingo (2003)

    Conslusie:
    In zo’n ding ben je veiliger dan in een Chevrolet Matiz, en even goed af als in een Land Rover Freelander.

    Login om te reageren
  13. toyotafreak zegt

    13 september 2007 om 20:36

    dat zijn ook niet veel sterren voor die a6 hij is natuurlijk wel van 98

    Login om te reageren
  14. Jochen zegt

    13 september 2007 om 20:50

    Damn, een wereld van verschil
    Mooie prestatie, kan niet anders zeggen.

    Login om te reageren
  15. arjontje zegt

    13 september 2007 om 20:53

    bij dit lijstje spreek je groten deels , wel van vorige modellen. niet die nu te koop.

    maar je hebt gelijk een paar jaar teruch was dit nog normaal.

    en ik vraag me nog steeds af van hoe het nu zal zijn, als renault niet die 5 sterren offensief was begonen.

    Login om te reageren
  16. Rick zegt

    13 september 2007 om 21:00

    Geen van die auto’s vind ik echt mooi (Behalve de A6) maar ik vind geen van alle mooi heb liever de disco III dan een Freelander!

    Login om te reageren
  17. Mels zegt

    13 september 2007 om 21:12

    Ze weten nog niet hoe ze een open dak in een auto moeten zetten.
    Kijk maar goed ij die eerste test rijden ze met een open dak. Hebben ze zeker dwars door de kooiconstructie heengezaagd ;-)

    Login om te reageren
  18. Turbopaultje zegt

    13 september 2007 om 21:26

    Hoe kan dit ? 3 opties:

    1. Die Chinezen zijn gewoon professioneel verneukt door de Europese automafia, met een getructe Euro Nacp test. Zijn ze experts in………
    2. Die Chinezen zijn superactief en hebben in 80 dagen een klein technisch wonder verricht of getructe auto gestuurd ( echt slim)
    3. De film en artikel zijn alles fake, is getruct en niet officieel

    Wat is waar hier……………… ?

    Login om te reageren
  19. Base zegt

    13 september 2007 om 21:57

    @G. de Groot

    Plaatst de boel wel in een perspectief hè?
    Als iemand nu voor 20k€ een tweedehands A6 koopt staat men op de banken dattie toch zo’n knappe wagen heeft gekocht!
    Koop je voor hetzelfde geld een nieuwe auto die dezelfde veiligheid biedt, een veel rijkere uitrusting en binnen de grenzen van dagelijks Nederlands verkeer waarschijnlijk vergelijkbare rij-eigenschappen dan is het forum te klein…

    Wie het weet mag het uitleggen…

    Login om te reageren
  20. ml zegt

    13 september 2007 om 22:12

    @ G. de Groot & Rick
    is trouwens de oude Freelander hé..

    Login om te reageren
  21. Meneer Bokito zegt

    13 september 2007 om 22:12

    je kunt je EIGEN auto’s EuroNCAP crashtest result hier bekijken.

    Mijn is 5-stars ;)

    http://www.euroncap.com/testresults.aspx
    (vul het Merk van je auto, dan click Go)

    Login om te reageren
  22. Meneer Bokito zegt

    13 september 2007 om 22:24

    holy cow die Chrysler Voyager van 2007 heeft maar 1.5 star

    LOL

    http://www.euroncap.com/large_mpv.aspx

    Login om te reageren
  23. dekster zegt

    13 september 2007 om 22:37

    Eigenlijk wel spijtig dat de BS6 maar 3sterren haalt, maarja misschien houd hij goed de baan

    Wat hij dus niet doet volgens mij

    Login om te reageren
  24. Rick dos zegt

    13 september 2007 om 22:38

    Het is duidelijk dat de Chineze autoproducent de komende tijd een hoge berg heeft te beklimmen. En die hoge berg heet dan image op veiligheidsgebied.

    Login om te reageren
  25. Pinho zegt

    13 september 2007 om 22:40

    Kan dit niet gewoon met toeval te maken hebben? Bij de eerste crashtest zie je duidelijk dat het onderstel is ‘geknakt’ waardoor de hele boel in elkaar is gevouwen met alle gevolgen van dien. Als dit nu deze keer niet is gebeurd doordat de krachten die vrijkwamen nét even anders verdeeld waren waardoor de carosserie wél stand hield…

    Eigenlijk zouden ze per auto minstens 3 dezelfde crashtests moeten doen, vind ik

    Login om te reageren
  26. Luc zegt

    13 september 2007 om 22:42

    ik zie er liever nog eentje bij

    Login om te reageren
  27. Jurgen zegt

    13 september 2007 om 22:57

    Je vergeet, Chinezen werken soms wel 20 uur per dag.

    80 dagen voor ons is 8 uur per dag werken @ the factory.

    Voor die gasten is dat zeg maar x2,5.

    Dus het zou best kunnen dat ze snel te werk zijn gegaan. 20-30 dagen development. 20 dagen proeven en tests, en 20 dagen om te produceren. Zo krap is dat niet.

    Elke dag 20 uur testen x 20 dagen, weet je HOEVEEL je auto’s je in die tijd in de prak kunt hebben :)

    Login om te reageren
  28. Ewout zegt

    13 september 2007 om 23:29

    hoe kan het in godsnaam in zo’n kort tijd zo verbeteren? de foto’s lijken me niet gefotoshopt..

    Login om te reageren
  29. Base zegt

    13 september 2007 om 23:47

    @Ewout

    Het kan in korte zo enorm verbeteren omdat die WERKEN en NIET VERGADEREN zoals veel westerse bedrijven.
    Hier moet iedereen zijn plasje erover doen, daar zegt iemand hoe het moet worden en dan wordt het zo… no questions asked.
    Pakt meestal niet zo denderend uit, maar er zitten uitschieters bij. Waarschijnlijk is dit er één van.

    Login om te reageren
  30. robbie zegt

    13 september 2007 om 23:56

    @Turbopaultje & Ewout, vergeet niet dat er in China al geruime tijd een gefacelifte variant van de Brilliance BS6 rond rijdt. Hier in Europa kregen we de “oude” variant gedaan. Ik denk dat ook dat ze gewoon de gefacelifte variant in 79 dagen tijd aangepast hebben aan de Europese eisen (kleine dingetjes) en vervolgens hebben laten testen.

    De ontwikkeling is dus niet in 79 dagen gebeurd maar al veel eerder. Waarom Brilliance zo stom was om in eerste instantie het oude model naar Europa te halen is voor mij ook een raadsel.

    Login om te reageren
  31. robbie zegt

    14 september 2007 om 00:03

    Even ter vergelijking.

    Het oude dsahboard

    Het nieuwe dsahboard

    De oude neus

    De nieuwe neus

    In mijn ogen wel een verbetering.

    Login om te reageren
  32. Sei zegt

    14 september 2007 om 00:30

    @Meneer Bokito

    Als je iets verder had gelezen dan je neus lang was had je gezien dat dit om een omgebouwde britse voyager gaat met het stuur aan de linker kant. De normale europese Voayer die hier ook in Nederland te koop is haalt 4 sterren bij de NCAP test…

    Verder erg nette prestatie van Brilliance gezien het korte tijdsbestek..

    Login om te reageren
  33. robbie zegt

    14 september 2007 om 00:44

    Twee extra foto’s van na de crash.

    Login om te reageren
  34. speedlimit zegt

    14 september 2007 om 01:22

    Op zich leren ze al gauw die chinezen.
    In ’n korte tijd van 1 naar 3 sterren met hun verbeteringen,maar ’t kan natuurlijk nog beter.
    En vergeet de bmw 5 serie niet…die haalt maar 4 sterren en dat voor zo’n klasse auto.

    Login om te reageren
  35. OWD zegt

    14 september 2007 om 08:56

    Met zo ’n 5-sterren auto zou je premiekorting bij je verzekering moeten krijgen, is dit al het geval? Een grotere Veiligheid voor jezelf en je medeweggebruikers betekent minder letselschade, dus een lagere premie.. toch?

    Login om te reageren
  36. Racer X zegt

    14 september 2007 om 11:42

    Goeie prestatie, ik hoef ‘m alleen niet.

    Login om te reageren
  37. Jaap zegt

    14 september 2007 om 13:49

    @ OWD,

    Als jij in een 5 sterren auto rikjdt ben je een groter gevaar voor je medeweggebruikers dan wanneer je in een 3 sterren auto rijdt. Daarnaast betaald de verzekeraar alleen de kosten van schade aan de tegenpartij. Ook is het veel duurder een vijf sterren auto te herstellen.

    Minder verzekeringspremie voor vijf sterren auto’s lijkt me sterk.

    Ik denk trouwens dat er wel wat meer is gedaan dan een ander neusje en dashboard. De carrosserie lijkt mij veel stabieler geworden. Wellicht dat het apparaat ook een paar kilo is aangekomen.

    By the way drie sterren is niet slecht, laat je niet al te gek maken over die sterren. Ook zaken zoals gordselverklikkers e.d. tellen mee in de weging.

    Over 80 dagen vijf sterren…… lijkt me sterk, maar vier lijkt mij gezien de geringe vervorming van het passagierscompartiment. Hoe het gesteld is met het voetencompartment is niet duidelijk. Is dat compartiment beschadigs dan kan dat m,eer werk betekenen.

    Login om te reageren
  38. Ewout zegt

    14 september 2007 om 16:44

    @ robbie & Base: danku voor de verheldering :)

    Login om te reageren
  39. erik van ingen schenau zegt

    14 september 2007 om 18:29

    Minder dan drie sterren (vanaf 2000):
    Chrysler Voyager 2007 (1 ster), Chevrolet Aveo 2006 (1 ster), Fiat Seicento 2000 (1 ster), Chevrolet Matiz 2005 (2 ster), Kia Carnival 2003 (2 ster), Citroen Saxo 2000 (2 ster), Lancia Ypsilon 2000 (2 ster), Nissan Micra 2000 (2 ster).
    Drie sterren (en dan laat ik die van 2000 en 2001 maar even weg, dat zijn er teveel):
    Chevrolet Kalos 2006, Kia Cerato 2006, Dacia Logan 2005, Fiat Panda 2004, KIA Picanto 2004, Fiat Doblo 2004, Renault Twingo 2003, Mitsubishi Pajero Pinin 2003, Proton Impian 2002, Chrysler PT Cruiser 2002, Landrover Freelander 2002, Jeep Cherokee 2002, Opel Frontera 2002, Suzuki Grand Vitara 2002.
    WAAR ZEUREN WE NOG OVER?

    Login om te reageren
  40. kenneth zegt

    14 september 2007 om 21:54

    @Base,
    domme argumenten=domme conclusies
    ja hoor, de Chinezen hebben een overvloed aan uitstekende technici en vandaar dat de Chinese overheid een verplichting geeft, wil een buitenlandse onderneming de automarkt betreden een samenwerking verplicht is…en dat betekent nou ook weer niet dat de Chinezen beschikken over de nieuwste technieken, het lekkerste en nieuwste houden de buitenlandse ondernemingen gewoon voor zichzelf. de Chinezen zullen voorlopig dus achter de feiten aanlopen totdat ze het ZELF doen.
    en aan diegenen voor wie het geen reet uitmaakt.. je bent vrij om te rijden wat je wil maar de pijn zul je zelf voelen als je betrokken raakt bij een ongeval.

    Login om te reageren
  41. Turbopaultje zegt

    15 september 2007 om 15:17

    Volgens ingewijden, is het een combinatie van variant 1 en 2.

    Echter ín 80 dagen heb je echt geen serial tooling geconstrueerd en gebouwd. Laat staan dat je approved serial parts hebt. Dus dat valt wel mee.
    Echter schijnt de test met bij.v 72 km/h gedaan te zijn en werd een schuifdakversie gekozen en stond bijv het dak open ( zie 1e foto !!!) …………….

    Hoe correct is dus zo´n test als de ADAC al een schuifdak openlaat staan ?

    Trek je o.a. hieruit eigen conclusie.

    Login om te reageren
  42. Sean zegt

    15 september 2007 om 16:24

    De sprong is minder groot dan hij lijkt: bij de eerste test haalde de Brilliance ook al 1,5 sterren, alleen werd dit toen naar beneden afgerond omdat door het ontbreken van zijairbags de veiligheid bij een zijdelingse impact zwaar ondermaats was.
    Ik denk dus dat het uitrusten met zijairbags (daarom ook het nieuwe interieur) zeker bijdraagt aan de ‘grote’ sprong voorwaarts. Als je daarnaast nog het dak intact laat (geen dakvenster open laten staan – echt schandalig!) en nog wat kleine aanpassingen aan de kooiconstructie, wil het wel opschieten met die sterren.

    Login om te reageren
  43. rider zegt

    27 september 2007 om 09:44

    nu blijft de bodemplaat tenminste recht en knikt niet naar beneden door. de koets blijft nu ook beter in vorm.
    3 sterren. ze komen er wel. maar het is nog steeds niet het gewenste resultaat van 5 sterren!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North