• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Britse overheid steekt 30 miljoen in ontwikkeling LRX Concept

Auteur: robbie, gepost 11 maart 2009 om 17:18 – 35 Reacties

Land Rover LRX in het zwart


Kennen we de Land Rover LRX Concept nog? Inderdaad, die kleine Land Rover in het wit en in het zwart. Vandaag heeft de Britse regering bekend gemaakt dat de 30,2 miljoen euro in de ontwikkeling van deze mini-SUV gaan steken.

De totale ontwikkeling kost zo’n 450 miljoen euro. En de beslissing om het project door te zetten wordt in de loop van dit jaar genomen. Maar dat is waarschijnlijk slechts een formaliteit. De LRX zal naar alle waarschijnlijkheid niet als Land Rover, maar als Range Rover op de markt komen. Productie zal als alles door gaat plaatsvinden in Halewood waar op dit moment al de Freelander en X-Type gebouwd worden.

De Britse overheid heeft vandaag bevestigd dat Land Rover een subsidie van 27 miljoen pond zal ontvangen om de productie van een compleet nieuw model mogelijk te maken. Land Rover neemt later dit jaar de eindbeslissing over de productie van het model in de bekroonde Halewood-fabriek in Merseyside.

Het nieuwe model wordt gebaseerd op Land Rover’s enthousiast ontvangen LRX concept car, die vorig jaar op de autotentoonstelling van Detroit werd gepresenteerd. Dit model zal de kleinste, lichtste en meest efficiënte auto zijn die het merk ooit heeft gebouwd.

“Wij zijn blij met de steun van de Britse overheid voor dit project. Dit concept speelt een belangrijke rol binnen onze toekomstplannen en is iets dat wij heel graag in productie zouden willen nemen”, verklaart Phil Popham, Managing Director Land Rover.

De subsidie zal beschikbaar worden gesteld binnen het ‘Grant for Business Investment Scheme’ van de Britse overheid en levert een belangrijke bijdrage aan de totale kosten van 400 miljoen pond van dit project. Deze subsidie staat los van het bredere pakket ondersteuningsmaatregelen voor de Britse auto-industrie dat op dit moment door de Britse regering wordt besproken.

Hoewel het nieuwe model nog wel een aantal goedkeuringstrajecten moet doorlopen voordat de daadwerkelijke productiebeslissing wordt genomen, bevestigt Land Rover dat de nieuwe auto een belangrijke aanvulling zal vormen op de Range Rover lijn van luxueuze modellen.

Phil Popham: “Onze technische haalbaarheidsstudie heeft aangetoond dat wij op succesvolle wijze een Range Rover niveau van kwaliteit, rijgedrag en omvang van capaciteiten kunnen combineren in een compacter en duurzamer model. Feedback van ons meest uitgebreide klantenonderzoek ooit, versterkt eveneens ons vertrouwen dat een productievariant van de LRX de begeerlijkheid van ons merk verder zal versterken en absoluut al die verwachtingen zal kunnen waarmaken.”

“Het zal de kleinste, lichtste en meest efficiënte Range Rover zijn die wij ooit hebben gebouwd”, vervolgt Popham. “Het compacte formaat, het lagere gewicht en de duurzame technologieën van de LRX hebben aangetoond dat Land Rover adequaat reageert op de eisen van een veranderende wereld. Ondanks de huidige economische uitdagingen, blijven wij vast besloten om te blijven investeren in de toekomst. Wij zullen relevante modellen

blijven bouwen voor onze klanten, met de toonaangevende omvang van capaciteiten waar
Land Rover wereldwijd om bekend staat.”

Het nieuwe Range Rover model zal uitstekende niveaus van raffinement en ‘all-round’-capaciteiten bieden, met daarnaast totaal nieuwe opties voor de aandrijving. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet bij het invoeren van Land Rover’s e_TERRAIN TECHNOLOGIES strategie en het realiseren van de doelstelling van 20 % reductie in CO2-emissie.

“Zowel het ontwerp als het formaat van de LRX heeft enorm positieve reacties opgeleverd, ongeacht waar hij werd getoond. Daarnaast hebben wij nieuwe inzichten gekregen in wat potentiële klanten verwachten van een productie-uitvoering. Die kennis wordt nu toegepast bij het verder verfijnen van het ontwerp, voordat de uiteindelijke productiebeslissing wordt genomen”, sluit Phil Popham af.

Als productielocatie voor het nieuwe model is de fabriek in Halewood voorzien. Deze biedt op dit moment werk aan ruim 2.000 personen en is bekroond met de ‘JD Power Gold Standard’ voor productiekwaliteit. Op dit moment worden hier de Land Rover Freelander 2 en de Jaguar X-TYPE gebouwd.

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Land Rover bewaart de foutste Range Rover voor het laatst
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Land Rover, lrx, range-rover

Vorig bericht: « Top secret informatie Aston Martin One-77 gelekt!
Volgend bericht: Toyota komt met achterbank airbag (geen grap!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. eendje zegt

    11 maart 2009 om 17:22

    vooral in het zwart is ie erg mooi,is er een schatting naar de prijs?

    Login om te reageren
  2. Bertram zegt

    11 maart 2009 om 17:22

    Waarom ? Is ie extreem groen ofzo ?

    Login om te reageren
  3. Bertram zegt

    11 maart 2009 om 17:22

    Waarom ? Is ie extreem groen ofzo ?

    Login om te reageren
  4. BananaFlip zegt

    11 maart 2009 om 17:22

    Ziet er wel strak uit voor een Range (of een LR).

    Login om te reageren
  5. ///M zegt

    11 maart 2009 om 17:29

    ziet er strakker uit dan Q5 of X3 maarja dat is altijd zo bij een concept

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    11 maart 2009 om 17:31

    Een Range Rover Freelander dus… Ik zie alleen niet waarom de overheid dit zou doen. Als crisissteun? Waarom dan in één project steken? Nou ja, misschien is het wel beter dan de Amerikaanse manier: Geld geven en verder niet opletten waar het aan op gaat.

    Login om te reageren
  7. david zegt

    11 maart 2009 om 17:35

    Mensen het gaat gewoon zo slecht met TATA en Landrover dat de britse overheid wel moet met geld over de brug komen anders is een faissement niet uitgesloten voor jaguar landrover

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    11 maart 2009 om 17:35

    iedereen moet dit ding gewoon kopen, is goed voor eco! :D

    Login om te reageren
  9. C6.R zegt

    11 maart 2009 om 17:38

    Vreemd dat het dan niet minstens een hybride wordt…

    Login om te reageren
  10. Buyck zegt

    11 maart 2009 om 17:38

    Britse overheid steekt 30 miljoen in ontwikkeling LRX Concept = aan totale waanzin!!! LAAT DIT OVER AAN DE PRIVE. Gaan we terug naar het communisme?

    Login om te reageren
  11. Gio zegt

    11 maart 2009 om 17:40

    Schitterende bak!

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    11 maart 2009 om 17:41

    Vreemd, wat vind Mama Tata daarvan????
    Heulen met de Indiërs?

    Login om te reageren
  13. Oly zegt

    11 maart 2009 om 17:46

    totale ontwikkeling 450 miljoen he what the fuck dat kan nooit. hoewillen ze dan ooit nog winst maken op die auto.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    11 maart 2009 om 17:53

    beetje terecht .. musea worden toch ook gesubsidieerd ..

    schone kunst waar de voetganger van mag genieten .. voor nix ..

    Login om te reageren
  15. Jan Rap zegt

    11 maart 2009 om 18:00

    “Vandaag heeft de Britse regering bekend gemaakt dat de 30,2 miljoen euro in de ontwikkeling van deze mini-SUV gaan steken.”

    Eigenaardige zin…

    Login om te reageren
  16. Don Leon zegt

    11 maart 2009 om 18:02

    Foto 4-5 is dubbel.

    Mooie auto, vat het niet helemaal waarom de Britse overheid juist in dit model geld wil proppen…Doe het dan in de volledige Britse auto sector, het zal allemaal wel zijn redenen hebben.

    Login om te reageren
  17. RenJie zegt

    11 maart 2009 om 18:09

    @Jan Rap

    scheelt 1 letter.

    Login om te reageren
  18. Jean-Marie zegt

    11 maart 2009 om 18:14

    Heeft deze LRX niet een beetje trekjes van de Chrevolet Captiva?

    Login om te reageren
  19. de sjonnies zegt

    11 maart 2009 om 18:25

    Het wordt hoog tijd dat de documentaire ” British Leyland – The downafall ” weer eens wordt herhaald door de BBC !

    Login om te reageren
  20. tim--> zegt

    11 maart 2009 om 18:38

    Zeer goed te horen! Ik vroeg me al af of hij nou nog in prouctie ging…

    Ken iemand die al meerdere keren naar de dealer geweest is om te vragen om duidelijkheid. Weet bijna zeker dat die persoon hem direct besteld zodra het definitief in productie gaat!

    Login om te reageren
  21. Roderick zegt

    11 maart 2009 om 19:14

    De LRX zal naar alle waarschijnlijkheid niet als Land Rover, maar als Range Rover op de markt komen.
    Hoezo “naar alle waarschijnlijkheid”
    The new Range Rover would embrace excellent levels of refinement and all-round capability
    –> lijkt me een duidelijke zaak

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    11 maart 2009 om 19:24

    @De Sjonnies .. leuk .. heb em effe gekeken .. wist nooit dat er bij elke verkochte Mini een sloot geld bij moest ..

    tip voor iedereen ..

    “who killed the british motor industry” ..
    staat op youtube in 3 deeltjes ..

    Login om te reageren
  23. brainbrommer zegt

    11 maart 2009 om 19:42

    ziet er goed uit, zal waarschijnlijk met de prijs in de buurt van de Range Rover liggen.

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    11 maart 2009 om 19:59

    @de sjonnies: heb ik al gezien. Idd een goeie docu. Zeer verhelderend. Maar hierop niet van toepassing. BL is niet genekt door de staatssteun, maar door de structuur van het bedrijf. Tata zit wel snor qua industriële groep.

    @C6.R: Wie zegt er dat er geen hybride van komt?

    Prachtig ding. Denk echter niet dat ze staatssteun nodig hebben met een groep als Tata achter zich, maar ze gaan het natuurlijk niet weigeren é? Zou maar dom zijn.

    Login om te reageren
  25. chris zegt

    11 maart 2009 om 20:03

    echt prachtis die LRX geweldige auto nu nog een dikke v8 met 350 pk dan is hij echt cool :-D

    Login om te reageren
  26. Cantago zegt

    11 maart 2009 om 20:10

    Ziet er prachtig uit! Beetje een X6, maar dan iets moderner en zonder lelijke kont.

    Login om te reageren
  27. Niels zegt

    11 maart 2009 om 20:51

    30,2 miljoen euro om een auto te ontwikkelen?

    Hier in nederland gebruiken ze dat budget om een plantsoen te ontwerpen..

    Login om te reageren
  28. WieAndersDasAuto zegt

    11 maart 2009 om 21:01

    En ik geef de Britse overheid helemaal geen ongelijk. Er zouden meer van dit soort auto’s moeten komen. Gewoon prachtig om te zien.

    Login om te reageren
  29. WiseGuy zegt

    11 maart 2009 om 23:31

    Kan iemand mij even uitleggen waarom de ontwikkeling van deze auto in godsnaam 450 miljoen moet kosten?

    Login om te reageren
  30. ELB zegt

    12 maart 2009 om 00:35

    Wouwzers! Protectionisme ten top?

    ““It would be the smallest, lightest and most efficient Range Rover that we’ve ever built” (…) …how Land Rover is planning to respond to the needs of a changing world.”

    PROEST!!!

    Login om te reageren
  31. de sjonnies zegt

    12 maart 2009 om 09:34

    @ esprit de flandre – ooit bij BL Nederland gewerkt en destijds veel informatie vergaard en gearchiveerd.
    Dus ik kan je redelijk vertellen wat voor soaps zich daar in het concern afspeelden !

    Login om te reageren
  32. Ivo zegt

    12 maart 2009 om 15:30

    Als die 30 miljoen er toe leidt dat deze auto ook daadwerkelijk zo op de markt komt, vind ik ’t goed besteed.

    Wat een gruwelijke mooie auto.

    Login om te reageren
  33. Thomas D. zegt

    12 maart 2009 om 16:01

    Lijkt dit niet een beetje op de ”stepping wolf” van audi ? al weer een paar jaar geleden, dus weet het niet zeker ;) groetjes

    Login om te reageren
  34. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 maart 2009 om 10:24

    Nou weet ik het nog niet: hoe rijmt dit met Mama Tata????????
    Iemand???

    Login om te reageren
  35. Jacky zegt

    13 maart 2009 om 13:02

    De enige echte van….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North