• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Britten hebben een ernstige wegencrisis

Auteur: Dennis, gepost 30 april 2009 om 14:01 – 28 Reacties

Slecht asfalt

Wij Nederlanders klagen nog weleens over de belabberde staat van het asfalt bij onze Belgische Zuiderburen. Niet geheel onterecht, want de Belgen klagen zelf ook geregeld. Toch kan alles altijd erger, want bij onze overburen aan de andere kant van de Noordzee is het met het asfalt nog beroerder gesteld. De Britten hebben een ware wegencrisis.

Het onderhoud aan de wegen is zo enorm verwaarloosd dat er bijna 1 miljard euro extra nodig is bovenop het normale budget om alle slechte wegen te repareren. Bovendien zou het de lokale overheden zo’n 13 jaar kosten om de achterstand weg te werken. Dit blijkt uit de “Annual Local Authority Road Maintenance survey (ALARM)”.

Het afgelopen jaar zijn 968.195 gaten in het asfalt gerepareerd, kosten: 70 miljoen euro. Aan wegenbelasting komt jaarlijks slechts 38,6 miljoen euro binnen. Verwacht wordt dat het aantal te repareren gaten in het asfalt dit jaar zal verdubbelen. Dan hebben we het enkel nog maar gehad over het opvullen van gaten in het asfalt en niet eens over het grotere onderhoud.

Een woordvoerder van het “Department for Transport” trapt een open deur in en pleit voor een beter systeem waarbij wegen met meer regelmaat worden onderhouden om te voorkomen dat de wegen nog verder verslechteren en de kosten voor het onderhoud onevenredig toenemen. Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van geld en met de huidige economische crisis is dat ook meteen het grootste probleem. Aan de andere kant is dit voor de overheid natuurlijk een uitgelezen kans om de werkgelegenheid een impuls te geven. (via: autocar)

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

asfalt, Verkeer

Vorig bericht: « G-Power BMW M6 Hurricane CS goed voor 370 km/u
Volgend bericht: Automobilist veroorzaakt drama op Koninginnedag in Apeldoorn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter - Italia zegt

    30 april 2009 om 14:04

    de italianen kunnen ook wel wat leren van de franse/duitse/nldse wegen…
    de autostrada is wel netjes glad… maar die binnenwegen zijn een drama.

    Login om te reageren
  2. Punk zegt

    30 april 2009 om 14:06

    hier in nl is ook niet overal netjes.

    Login om te reageren
  3. Jandepandaman zegt

    30 april 2009 om 14:09

    Ja maar ik herinner me een tijdje terug dat er een Brits plaatsje was dat juist heel blij was met dat slechte wegdek want dat scheelde ze drempels aanleggen….!

    Kijk maar- Hier: http://www.kansas.com/news/nation-world/story/776583.html

    Login om te reageren
  4. jorn_v_v zegt

    30 april 2009 om 14:14

    kan TG niet weer even helpen met wegen aanleggen? :mrgreen:

    Login om te reageren
  5. 5.2 fsi zegt

    30 april 2009 om 14:15

    Ja kijk als ze het door topgear laten doen is die achterstand in een jaartje weggewerkt, dat hebben ze ons wel laten zien

    Login om te reageren
  6. jorn_v_v zegt

    30 april 2009 om 14:31

    met jezza raken de roadworkers vast wel gemotiveerd om het voor minder geld te doen. en taddaaa, probleem opgelost :D:mrgreen:

    Login om te reageren
  7. GOD zegt

    30 april 2009 om 14:37

    @ Peter – Italia

    Duitse wegen zijn over het algemeen ook bar slecht, ze betalen ook geen wegenbelasting, ze strooien ook niet als er sneeuw ligt.

    Login om te reageren
  8. Mikeee zegt

    30 april 2009 om 14:46

    > …kosten: 70 miljoen euro. Aan wegenbelasting komt jaarlijks slechts 38,6 miljoen euro binnen.

    Boeiend.
    Je ontvangt X miljoen aan wegenbelasting (of wat voor auto-gerelateerde belastingen ze heten) dan zul je voor datzelfde bedrag reparaties moeten uitvoeren. Budget te klein? Pech.

    Hoe dan ook, de UK is gedoemd met Gordon Brown. Met hun nationale schuld/BBP zakken die binnenkort naar het niveau van Zimbabwe.

    O, en leer eens aan de juiste kant van de straat te rijden.

    Login om te reageren
  9. BmwMPower zegt

    30 april 2009 om 15:00

    En waar komen die gaten vooral voor?

    Login om te reageren
  10. arjontje zegt

    30 april 2009 om 15:13

    @ Punk.
    Idd in nedrland kan het ook wel beter.
    Om Arnhem binnen te komen moet je meerdere gaten trotseren.
    en dat zijn geen ondiepe putten.

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    30 april 2009 om 15:22

    Zo weinig wegenbelasting? Is dat €1 per auto ofzo? :?

    Login om te reageren
  12. Maikel zegt

    30 april 2009 om 15:37

    @ BmwMPower
    Overal buiten grote steden, dus in kleine dorpen, buitenwegen, etc. ik zit nu al een maand in Engeland en je vliegt van het ene puthole naar de volgende, het is egt heel erg gesteld.

    Dit weekend was ik op weg naar Cambridge, en daar op een weg waar je 60 (mijl, dus ong. 100km/u) mag knalde ik opeens door een gat heen, was blij dat ik geen schade had aan de (bedrijfs)auto, gelukkig ook geen lekke band.

    Maar zelfs in het dorpje waar ik zit (Biggleswade, 15.000 inwoners) vind je de gaten in de weg, en dagelijks fiets ik over de weg slingerend om de gaten te ontwijken. en dat niet alleen ook de putten zijn hier verzakt, en dan praat ik over 5 tot 15 cm verzakking. en er moet zeker wat aan deze wegen gebeuren

    Login om te reageren
  13. Maikel zegt

    30 april 2009 om 15:38

    dus BmwMPower je kunt beter vragen waar niet 8)

    Login om te reageren
  14. BananaFlip zegt

    30 april 2009 om 15:39

    Hebben die Britten niks anders te doen dat gaten in het wegdek tellen?
    Wel weer netjes dat ze die gaten dan meteen opvullen ;) .

    Login om te reageren
  15. roadronner zegt

    30 april 2009 om 15:40

    Waarom gebruiken ze snelheidsboetes niet voor wegenonderhoud? Dan werk je die achterstand zo weg :D

    Login om te reageren
  16. Grote Smurf zegt

    30 april 2009 om 15:47

    Hier in België zijn ze enkele jaren geleden (om de Maastrichtnorm te halen) gestopt met preventief onderhoud van het asfalt of beton.

    De laatste tijd krijg ik zelf sterk de indruk dat ze gestopt zijn met preventief onderhoud van verkeerslichten.

    Login om te reageren
  17. Mutina zegt

    30 april 2009 om 17:00

    kan iemand eens een link plaatsen van die TG-aflevering?

    Login om te reageren
  18. M-lover zegt

    30 april 2009 om 17:24

    ach, in belgië lossen ze het toch altijd mooi op… bordje ‘gevaar: spoorvorming’ langs de weg en je weet het :s

    Login om te reageren
  19. Punk zegt

    30 april 2009 om 17:43

    Buiten Londen is het geen Engeland meer ;)

    Login om te reageren
  20. JanC zegt

    30 april 2009 om 17:47

    @GOD: Sinds wanneer betalen Duitser geen wegenbelasting? KfZ steuer heet dat in Duitsland…

    Login om te reageren
  21. JanC zegt

    30 april 2009 om 17:49

    Ik ken een land dat nog slechtere wegen heeft en toch in Europa ligt. Het ligt een beetje westelijker dan het Verenigd Koninkrijk van Groot Brittannië en Noord Ierland.

    Login om te reageren
  22. SJ zegt

    30 april 2009 om 18:09

    38,6 miljoen euro wegenbelasting? Al zouden slechts 1 miljoen (wss zijn het er zo rond de 20 miljoen) Britten een auto hebben, dan nog bedraagt de wegenbelasting dus slechts 38,60 euro per persoon per jaar… Nee, geen wonder dat er geen geld voor is. De wegenbelasting in NL is akelig hoog, maar zó weinig is ook weer niet nodig.

    Login om te reageren
  23. Salutus zegt

    30 april 2009 om 20:33

    Logisch, Engeland is relatief ook redelijk arm. Als je kijkt naar het aantal mensen dat daar leeft zonder bijv. een douche en dat soort dingen, zie je dat dat aantal veel hoger is dan bijv. Nederland. Engeland was altijd al een relatief arm land geweest. Pas vanaf de jaren 60 ging het wat beter.

    Login om te reageren
  24. VivelaFRANCE zegt

    30 april 2009 om 21:48

    In Nederland kunnen we ontzettend blij en trots zijn met het wegdek! Wat een kwaliteit vergeleken met ander landen :D !

    Login om te reageren
  25. heidekonijn zegt

    30 april 2009 om 22:30

    Jah, jammer dat jullie er allemaal op stilstaan. Dus eigenlijk is het geen weg, eerder een soort parking.

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    30 april 2009 om 22:31

    In Belgique is het nu ook ZO slecht niet. Akkoord, het kan beter, NL-roads zijn beter, maar er zijn ook veel erger wegen dan hier.
    Uit ervaring: Ierland. Als hier een weg wordt aangelegd dan komt er een bulldozer om alles mooi glad te strijken vóór er asfalt wordt gegoten. In Ierland wordt gewoon meteen asfalt gelegd over elke bult geen, waardoor je soms 50 keer op en neer gaat (letterlijk) over een afstand van 1 km. Wel vriendelijke chauffeurs.

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    1 mei 2009 om 11:09

    Niet zeuren, het hoort bij het karakter. Toen ik nog in Engeland woonde vond ik de Motorways eigenlijk gewoon goed (beter dan de Duitse autobahnen, met hun eeuwige baustellen en nog steeds slecht wegdek) maar bij de heerlijke wegen tussen de dorpjes is het slechte wegdek gewoon een deel van het karakter.

    Login om te reageren
  28. Jandepandaman zegt

    1 mei 2009 om 11:45

    Is iemand van jullie wel eens in de Verenigde Staten geweest…?
    Daar is het wegdek ook fantastisch op veel plekken. Peroonlijk ondervonden advies: Rij RUSTIG als de vering van je auto of motor niet zondermeer goed is… Het kand daar per stadsblok en zelfs per straatdeel verschillen omdat je daar als particulier of bedrijf straatoppervlakte kunt adopteren en zo op orde kunt -laten- houden. :mrgreen: .Hier in Europa incluis het Britse eiland doen we het dan zo slecht nog niet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North