
De baas van Bugatti, waar ze druk bezig zijn met de V16-aangedreven Tourbillon, heeft een hele andere auto waar hij ’s nachts over droomt.
Als je de eigenaar en oprichter bent van Rimac, verwacht je wellicht een ietwat opportunistische bonenteller die gegokt heeft op de markt van elektrische supercars. Gewoon, zodat rijkelui miljoenen erop stukslaan en jij binnen bent. Komt de visie van de ultieme elektrische supercar van een petrolhead? Niet per definitie. Maar de oprichter en baas in kwestie is absoluut iemand die benzine door zijn aderen heeft stromen.
Mate Rimac
We hebben het natuurlijk over Mate Rimac. De 37-jarige Kroaat heeft het met zijn merk erg slim gespeeld. Alles om een EV aan te drijven is momenteel gewilde kennis en dus rookt de schoorsteen bij Rimac door het groot worden in die technologie. Ondertussen weet Mate als geen ander hoe leuk auto’s met een brandstofmotor zijn. De CEO heeft een imposante collectie, waar recent bijvoorbeeld een Golf V R32 aan is toegevoegd. Maar ook de universeel als favoriet uitgeroepen BMW’s staan in de stal van Mate, zoals een E39 M5, een E46 M3 CSL en een E30 M3. Onder andere.

Ultieme droom
Mate Rimac gaf een groot interview met TopGear waarin van alles aan bod komt, ze zijn namelijk op Paul Ricard de Bugatti Bolide aan het testen. Waarover Mate zegt dat ze expres hier niet de stekker uit trokken, omdat het zo gaaf is. Ook zegt hij dat de gigantische 8.3 liter V16 in de Tourbillon bedoeld is om compromisloos te zijn en dat supercars die naast een hybridesysteem ook nog een turbo hebben niet zo spannend zijn. ‘Het hybridesysteem is al een manier om een ICE krachtiger én milievriendelijker te maken, dan is een turbo erop schroeven eigenlijk onnodig. Een perfect excuus om een door Cosworth ontwikkelde zestiencilinder te gebruiken.

Maar even terug naar Mate als petrolhead en BMW-fanaat. Hij onthulde in dit interview namelijk ook dat hij een ultieme droomauto heeft om als project ‘ooit te bouwen’. Het gaat dan om een BMW E30 M3, maar dan met V10. Hij is niet uitgebreid over welke V10 (de S85 uit een M5 lijkt evident), maar dat wil hij ooit bouwen. Als een soort restomod, dus ook met gemoderniseerde internals en een vernieuwd design. Maar momenteel heeft de grote baas het tussen Rimac, Bugatti en al zijn andere projecten veel te druk. “Misschien als pensioenproject.”

Mocht je dus nog twijfelen over Mate Rimac, de baas van een EV-merk, als petrolhead: dat is ‘ie zeker wel. Wanneer de tijd rijp is zien we wellicht nog een restomod-bedrijfje van hem opgericht worden.





Man ben echt verkeerd bezig! Amper 1 jaar ouder en baas van Rimac.
En daarmee baas van Bugatti!
Deze man leeft het leven waar ik altijd alleen maar van heb kunnen dromen. Met alle hero-cars uit mijn jeugd (hij is maar 6 jaar jonger dan ik)
Man naar mijn hart. Ik blijf het een tijdloze beauty vinden zo’n E30 M3. Ik zou die witte zo kopen. Alleen zou ik er geen V10 of V8 ingooien. Het hoeft van mij niet een beest te worden met meer dan 500pk. Ik zou het zo dicht mogelijk bij het origineel houden. Gewoon een moderne viercilinder van BMW erin lepelen. Die van de 330i bijvoorbeeld en het dan nog wat kietelen. Volgens mij haal je met een chip al 400 pk uit dat blok. Voor zo’n auto meer dan genoeg.
Enige wat je dan nog moet doen is het onderstel aanpakken en moderniseren.
Heb je zo’n auto met in de basis een leeggewicht van 1165 kilo, iets meer door de nieuwere motor en verbeterde onderstel.
Eens, de E30 M3 blonk uit door z’n lichtvoetigheid, volgens mij ook de reden dat ze de neus licht wilden houden met een hoogtoerige 4 cilinder. Daar moet je dan geen zware V10 in leggen, dan gaat ie vooral hard rechtdoor ipv haaks door de bochten. Is trouwens al wel talloze keren gedaan, zo’n groot blok in de E30. Dacht ook door Hartge.
Wie zegt dat hij die V10 in de neus legt?
Op het dak! Nice!
Enigszins met je eens, behalve dat ik zou kiezen voor een hoogtoerige ongeblazen viercilinder. Ja je moet dan meer werken voor snelheid, maar dat is juist de lol.
K-swap? :D
Kijk jij begrijpt het!
Een E30 M3 blijft voor mij een van me droom auto’s. Prachtige machines vind ik het. Een originele is helaas niet meer te betalen, maar een replica bouwen lijkt me heel leuk. En dan geen BMW 4 cilinder erin, maar een Honda K20 of K24 erin met trottle bodies erop.