Bugatti Veyron La Finale: dit is hem

Auteur: , 42 Reacties

De zwanenzang van het dansende olifantje is een feit. Deze La Finale (#450/450) is echt, heus waar, 100% zeker, pinkie swear, de aller-allerlaatste Veyron die Bugatti maakt. Beloofd.

Met de Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale [haalt adem] zetten de Elzassers de kroon op hun Veyron-project, dat misschien iets te lang duurde, maar desalniettemin indrukwekkend was. Het model is een negatief van de allereerste Veyron die werd gemaakt, maar dan met wat meer carbon op de body. Voor de gelegenheid werd Veyron #1 er ook even bijgepakt.

De specs zullen bekend zijn: 1.200 pk’s uit een quad-turbo W16, veel luxe, en een open dakje. Vooral het interieur staat ‘m uitstekend!

Zo, en nu op naar de opvolgert, de Chiron.

UPDATE: de Bugatti de Grand Sport Vitesse ‘La Finale’ met chassisnummer 450 is de laatste Veyron die het merk heeft geproduceerd. “We gaan het succesverhaal van de Veyron een vervolg geven. De ontwikkeling van deze nieuwe Bugatti is al in een vergevorderd stadium. Met dit model streven we ernaar de leidende positie die we met de Veyron hebben vergaard, verder te verstevigen. Onze uitdaging is om het beste nog beter te maken,” zei Bugatti President Wolfgang Dürheimer bij de presentatie van de ‘La Finale’

De Bugatti Grand Sport Vitesse ‘La Finale’ is uitgevoerd in rood en zwart. Daarmee verwijst hij naar het kleurenschema van de eerste Veyron die ook in Genève wordt getoond. Maar ook in andere opzichten is deze kleurstelling historisch: in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw was de combinatie rood/zwart zeer gewild onder Bugatti-klanten. Overigens heeft ook de eigenaar van de ‘La Finale’ inspraak gehad in het ontwerp van de allerlaatste Veyron.



42 reacties

Tjoh
Mooie kleurstelling aan de buitenkant. Interieur had ik zelf donkerder gemaakt.

En nu is het wachten op de opvolger? Wat het ook wordt, indrukwekkend wordt het zeker.
Gatverdamme, dacht even naar een misbaksel van Mansory te kijken.. Stijlloos.
@w0o0dy: Vooral die joekels van ‘la finale’ logo’s. Vind ik meer iets voor op een Polo actiemodelletje dan voor op een dure Veyron.
@donvincenzo: dat roze/rode metallic is echt enorm pauper in mijn ogen en idd die “stickers van de hoofdsponsor” maken het niet beter….
Potverdimme, het is toch wel een hele dikke auto.
@sydney: vervelend genoeg moet ik toegeven dat ik dat ook wel vind. Alleen ik dacht dat de eerste een zwart blauwe Was. Ik zat er naast dus.
@rolov: Zeker dat het niet wit/goud was?
@motoragent: nu je het zegt…
@rolov Je zit er helemaal niet naast.De blauwe was het prototype die op de IAA stond, de rode was het productiemodel.
@sydney: mooi bedankt. Ik dacht al dat mijn geheugen mij in de steek liet op autogebied;)
Fraai ja. Toch mooi wat een paar kleine retouches aan de buitenzijde hem iets moderner laten lijken dan 001
@rd1991: de laatste Is geFoosed ;)
Boring…
Goh, wat een leuk dingetje. Ik vraag me af of ze bij de opvolger rekening houden met de verkoopcijfers. Misschien bij #250 stoppen?
Open dakje? Geen doorgetrokken voorruit ala citroen C4 Picasso?
Zie ik tussen de zetels plaats voor de Flux Capacitor?
@tombe: dit keer in plaats van 88mph maar met 248mph proberen.
@dmk94: en maar hopen dat die VW transporter niet kan blijven volgen :-)
Blijft technisch gezien een meesterwerk, en zal dat ook blijven. Iedereen die Veyron-moe is: vraag jezelf eens af of je wel autoliefhebber bent!
@sanderm3: lachwekkend dit soort reacties… Misschien moet jij je eens verdiepen in andere soorten auto’s dan 1500kg of meer met teveel grip en teveel vermogen om op de openbare weg van te genieten?
@w0o0dy: het blijft een kunststukje, hoe je het ook bekijkt. Ding weegt twee ton. Ietsje meer dan een M3 Cabrio of SL63 AMG. Maar wel met twee keer zo veel motor. Dan valt het gewicht nog mee. En moeiteloos 400 halen, vergeet dat niet: de Veyron heeft de maat gezet voor vele supercars.

Ik zou hem zelf nooit kopen (eerder een Carrera GT, DBS of LF-A), maar het is zeker een indrukwekkende auto.
@gtwillem: ik waardeer de inspanning die ervoor nodig was om het voor elkaar te krijgen nadat ze de compleet verkeerde basis hebben gekozen (motor en basisvorm) en dus waardering voor de engineering, maar ik heb als autoliefhebber veel liever iets anders… Voor mij dus geen geweldige auto maar wel een indrukwekkend stuk techniek.
Techniek mooi, uiterlijk foeilelijk.
Heb de Veyron nooit mooi gevonden.
@fordnut: Helemaal mee eens, dit zeg ik ook altijd al. Je kan best ontzag hebben voor een auto zonder deze mooi te vinden.
de allereerste serie was nog fraai, maar hoe verder ze het concept uitmelken hoe lelijker ze worden.

wordt er al aan een opvolger gewerkt??
Ik vind het technisch een hoogstandje en het uiterlijk ook een plaatje. de gedrongen maar sierlijke stance vind ik wel wat hebben, en die grote billen mogen er ook wezen.
de laatste mag dan wel geproduceerd zijn, maar ik hoop dat ze veel blijven rijden.
@sanderm3: Je hebt helemaal gelijk! Natuurlijk zijn er meer comfortabele, stijlvollere, praktische en zelfs snellere auto’s maar het is absoluut zonder twijfel een technisch meesterwerk. Daar moet iedereen respect voor hebben. Ik ben net als zoveel andere ook van mening dat het op het laatste meer een koeienmelkerij aan het worden was. Als mensen om die reden gaan mierenneuken dan moeten ze ze zich maar zelfs eens wat meer verdiepen in de veyron. Op naar het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van Bugatti!
Ik vind hem wel dik, alleen die letters er op had niet gehoeven
“Zo, en nu op naar de opvolgert, de Chiron.”

Nooit meer een artikel van Smoke over de Veyron, weil irgendwann muss schluss sein, dankjewel!
hehe opgeruimd, ik ga ze bijna mooi vinden!
Die grote stickers op de voorbumper en achterspoiler doen hem wel heel “sjonnie” uitzien.
En weg is tie…
Wat een schoonheid precies hoe ik hem zou willen… (Voor mij de perfectste bugg ooit)
Volgens mij de eerste auto van een kleine oplage die facelifts heeft gehad. Mooi is ie nooit geweest, maar stiekem wel indrukwekkend als je er naast staat… Toch hoef ik m niet
Ik vind dese toch het mooist van allemaal, maar alleen dexe kleurselling en interieur.
Zou dit dan echt de laatste zijn?!
La Finale? Ruikt naar ruimte voor een Grande Finale
Wel een mooie uitvoering.
Ik dacht dat Bugatti wel smaak had maar het lijkt wel een mansory voortaan. Volgens mij kan meneer Bugatti zich wel omdraaien in zijn graf.
Jammer
ben benieuwd of de finale wel de finale had geheten als de ferrari de ferrari niet de ferrari had geheten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).