
Het is dat auto’s niet in een doos geleverd worden, maar anders zat deze Ferrari Enzo nog in de doos.
Je kunt het je haast niet voorstellen als rechtgeaarde petrolhead, maar er zijn gewoon mensen die een vermogen stukslaan op een auto en er vervolgens zo min mogelijk mee rijden. Dat is natuurlijk doodzonde, maar ja, vanuit financieel oogpunt is soms wel de beste keuze. In ieder geval als het om een gelimiteerde Ferrari gaat.
Voor een veilinghuis als RM Sotheby’s zijn dit soort auto’s natuurlijk de krenten in de pap. Ze hebben er weer eentje gevonden: een Ferrari Enzo die na 20 jaar nog spiksplinternieuw is. Het interieur zit zelfs nog deels ‘in de verpakking’, evenals het onderhoudsboekje en de bijbehorende kofferset.
De auto in kwestie werd in 2003 nieuw geleverd aan de Japanse eigenaar, die de auto nooit op kenteken gezet heeft. Deze Ferrari Enzo heeft dus nog maar heel weinig buitenlicht gezien. Op de kilometerteller staat slechts 227 km.










Het betreft ook nog eens een bijzondere uitvoering. Van de 400 Enzo’s zijn er namelijk maar negen uitgevoerd in Argento Nürburgring. Van deze negen schijnt dit de enige te zijn met een fraai Cuoio interieur. Je kunt zeggen wat je wil, maar smaak had de eigenaar wel.
Omdat het een legendarische auto is (en een Ferrari) brengt ook een minder unieke Enzo al meerdere miljoenen op. Vorige maand werd in Parijs nog een zwart exemplaar met 17.454 km geveild voor dik €4 miljoen. Dat belooft dus wat voor dit exemplaar.
Helaas zullen we nooit weten of deze auto een recordbedrag op gaat brengen. Het gaat namelijk om een zogenaamde Sotheby’s Sealed online autoveiling. Dit betekent dat bieders elkaars biedingen niet kunnen zien én dat het eindresultaat niet bekend wordt gemaakt. De enige manier om erachter te komen is door zelf het hoogste bod uit te brengen…
Foto’s: RM Sotheby’s
Wat een droom samenstelling! Helemaal perfect zo voor mijn favoriete exotische Ferrari!
Maar de bedragen gaan nergens meer over. Teveel mensen op deze aardkloot hebben teveel geld.
Daar heb je gelijk. Het is al bijna niet meer mogelijk voor de gewone consument om een Hot hatch te kopen.
De kleur is wel saai, maar van binnen wel mooi
Het is leuk dat het idd een wat gedurfdere versie is, alleen heeft de Enzo zelf mij nooit echt kunnen bekoren. Maar soit… een gelimiteerde Ferrari wordt zoveel waard omdat.
Het is wel een stuk mooier dan donkergrijs vind ik.
Die jet is om het Ferrari elite team monteurs in te vliegen zodat ze de gehele V12, versnellingsbak en ophangingsysteem een kleine revisie kunnen geven. Paar liters hoge kwaliteit motorolie, E98 tanken en ruitenwisservloeistof er in uiteraard. Motor starten, 270 km rijden, alle benzine en motorolie verwijderen en dan weer in de mottenballen stoppen zodat ze (de erfgenamen) ‘m over 40 jaar opnieuw kunnen verkopen op zo’n veiling.
Motorolie eruit?? Kun je dat niet beter laten zitten?
Dat is bij een nieuwprijs van €900.000 en een verwachte opbrengst van 4.000.000 over 20 jaar een rendement van minder 8% per jaar.
Stalling kosten, verzekeringen, onderhoud X 20 jaar..
Stalingkosten, misschien, ligt eraan waar ie stond als ie in een eigen garage stond heb je natuurlijk geen kosten. De auto is nooit op kenteken gezet, dan vraag ik me oprecht af hoe dat ding verzekerd is/was.
Een van mijn all time favourite Ferraris. En in argento Nürburgring ziet hij er ook fantastisch uit.
Gave spec zo!
Maar wat een Pannekoek petrolhead ben je dan.. ga er dan een beetje van genieten joh.
Waarschijnlijk was de eigenaar meer een investeerder dan een petrolhead
Waarschijnlijk kon de eigenaar het onderhoud niet betalen. Daarom reed hij er niet mee.
Waarschijnlijk had hij er nog een om mee te rijden
Blijft iets speciaals..
Deze Enzo is dus “nooit op kenteken gezet”. Of te wel: zelfs al zou je het willen, kun je er nog niet de weg mee op. Tenzij Ferrari zelf beid is mee te werken aan een ombouw om een auto uit 2003 toelaatbaar te krijgen voor de geldende regels van 2023…
Is dat echt zo? Ik bedoel, dit model (dat verder niet gemodificeerd is) heeft typegoedkeuring in NL. Verder niet gehinderd door enige kennis op dit gebied.
Sealed veiling? Juist ja, de beste manier om er zoveel mogelijk geld uit kloppen.
Dat is waarschijnlijk ook de met afstand belangrijkste reden, dat de Japanse meneer de oto indertijd heeft aangeschaft.
Mooi hoor dat leasegrijs, val je bijna niet op tussen de Octavia’s en Eniaqs
Spijtig vd kleurencombinatie, als die geel was geweest had ie een stuk meer opgebracht ook dan dat ie in zilver gaat doen
Ingenieurs spenderen duizenden uren aan het perfectioneren van een auto, en om ervoor te zorgen dat deze optimaal rijdt en functioneert onder alle omstandigheden.. En dan wordt er niet mee gereden. Weinig bevredigende job.