Buongiorno! Dit is de Alfa Giulia Veloce [updated]

Auteur: , 90 Reacties

Deze hete Veloce moet de leemte tussen de gewone Giulia's en de Quadrifoglio opvullen.

Volgende week in Parijs wordt ‘ie officieel onthuld, maar Alfa heeft nu alvast de specs en foto’s vrijgegeven van de Giulia Veloce. Deze versie is zowel beschikbaar met een geblazen 2.0 benzinemotor, goed voor 280 pk. Ook komt er een 2,2-liter diesel met 210 pk. Dit is bovendien de eerste Alfa-diesel die volledig uit aluminium werd gemaakt. Beide aandrijflijnen hangen aan een achttraps automaat en Q4 AWD is standaard.

De naam Veloce werd in 1956 voor het eerst gebruikt op de toenmalige Giulietta en zestig jaar na dato wordt de naam geplakt op de auto die het Alfa-schip weer vlot moet trekken. De Veloce onderscheidt zich van andere Giulia’s door een ander bumperpakket en andere lichte aanpassingen aan het exterieur. Ook krijgt is deze versie leverbaar met optionele 19″ velgen met vijf gaten.

Het interieur krijgt eveneens een lichte opfrisbeurt met zwartleren sportstoelen, een sportief stuur en aluminium. De Nederlandse prijzen worden later vandaag bekendgemaakt, aldus de importeur. De prijzen van de gewone Giulia en de 510 pk sterke Quadrifoglio check je hier.

UPDATE: de Giulia Veloce diesel mag mee vanaf 53.550 euro en de benzineversie kost minimaal 52.050 euro.



90 reacties

Ongeacht welk hart de creator van deze auto in de Giulia stopt, het blijft de mooiste en meest elegante auto in haarklas

Ik hoop dat we deze auto veel op de Nederlandse weken gaan zien!
@martinus: *haar klasse.
@martinus: ik weet dat Ismail de laatste tijd een hot ding is, maar houdt het maar bij wegen i.p.v. weken.
@martinus: ik deel je mening tot nu toe niet. De achterkant is er één van 80 in een dozijn en de zijkant is ook niet echt schokkend. Alleen een Alfa-embleempje is niet voldoende.
@roppp: eens, ik reed er vorige week een kwartier achter in Duitsland en het had net zo goed een Hyundai kunnen zijn… zijkant ook niks bijzonders… Neus is wel leuk, maar wat is zo’n nummerplaat aan één kant lelijk… Al met al krijg ik er echt veen kippenvel van…
@punicaoase: weet je wat het is, alle alfa’s die een gewaagd design hadden zijn nooit goed verkocht. Ik zie het zo: alfa maakt een mooie, goede auto die misschien wat minder alfa is maar wel beter verkoopt. Daarom zou dit model het merk moeten redden.
@raceface: is er überhaupt een Alfa goed verkocht dan?
@davelepeef: de 156 deed ’t imho best lekker
@bullzeyersn: imho suggereert een mening en het draait om keiharde verkoopaantallen hè :D Ik vind ze niet lelijk, feit is dat Alfa op de rand vd afgrond heeft gestaan (staat?). Erg populair was het allemaal niet. Een merk kan helaas niet draaien op liefhebbers alleen :/
@davelepeef: je ziet bij Citroën dat ‘normale’ auto’s maken ook niet werkt. Nu zijn ze heel druk met geforceerde aparte modellen en ook dat lukt niet. Goed beschouwd, heeft Alfa natuurlijk ook een niet passend imago: cuore sportivo. Alsof een Sud met 1.2 motor of een 33 met 1.3 motor zo sportief was. Ook de huidige instapmodellen zijn niet echte snelle Jelle’s.
@roppp: De Sud was sportief, ook als 1.2

Goed onderstel, laag gewicht/zwaartepunt en een gretig motortje.

Zeker als je keek wat je toen bij de concurrentie kon krijgen.
@martinus: Toch raar dat nergens nog een test is te lezen… komt er al een nieuwe editie uit.
@ericd: Er zou ook nog een versie komen met 350pk (2.0t). Hoe die dan gaat noemen….. Ti misschien?
Dit is volgens mij wel de leukste versie voor de meeste mensen. Sportief, mooi maar niet overdreven snel en extreem met dikke bodykit. Nu is die Giulia naar mijn mening op zijn mooist
@jamesbond007:
Zelf de kleur past er goed op!
Mijn god, wát een lekkerding! Hoop e cv t dat die Giulia een verkooptoppertje gaat worden, maar vrees helaas van niet..
Dát is interessant!! Zeker met de wegvallende voordelen van lage bijtellingscategoriën kan dit wel eens een versie zijn die goed gaat lopen. Hij komt bij mij in ieder geval op het lijstje voor na de 330e. Hopelijk maken ze ook een Sportwagon Veloce..
leemte? in de preview op de homepage staat het.
@nielsemans: da’s oud Nederlands voor gat ;)
@dizono: verval ik weer in middeleeuws taalgebruik?
@mauritsh: Af en toe komt de ridder in je naar boven ;)
@mauritsh: ik ben juist een groot voorstander van het redden van woorden uit de vergetelheid. Misschien kun je het woord adopteren bij de Taal Staat van Frits Spits? ;)
@Dizono: Over het redden van woorden uit de oudheid gesproken, je bent lekker bezig nu je “de Taal Staat van Frits Spits” weer eens afstoft ;-)
@Dizono: ik ben meer een redder van de huidige woorden. Hoewel er eigenlijk nog niks te redden valt, valt het mij op dat steeds meer Nederlanders Engelse termen gebruiken, of zelfs complete Engelse zinnen/uitspraken. Ik, als buitenlander, irriteer mij er soms aan. Heb ik nou voor niks die Nederlandse taal zitten leren?
@e550: Nee, je ergert je eraan, of het irriteert je. Maar je kunt je er niet aan irriteren. Dat is geen goed Nederlands… :-)
@e550: ik vind al die buitenlandse woorden sowieso not done, maar soit, wie ben ik?
Nou Alfa-likkers, kom er maar in..
Wauw, echt heel erg mooi geworden. Passende naam ook, staat de auto heel erg goed. De specs zijn erg lekker en past precies tussen de gewone versies en de QV in, doet Alfa goed. Deze velg is overigens de mooiste velg die je kunt bestellen. Staat de auto erg goed.

De 210PK dieselversie vind ik wel interessant. Hopelijk hapt Nederland een beetje toe. Een mooiere auto in dit segment gaan we niet tegen komen.
@viezefreddyw: Je bent vandaag in een goede bui. Dat doe je goed.
@BmwMPower: @viezefreddyw: heeft goed kunnen schijten vanochtend…
@viezefreddyw: Wat mij betreft valt er wel nog iets meer op te vullen tussen de gewone versies en de QV. V6-versies met +300 pk zou ik ook nog erg gaaf vinden. Die vallen dan precies er tussenin ;)
@berlinetta: Ja, dat zou misschien nog wel beter zijn inderdaad.
Ik ben trouwens benieuwd wat dit beestje mag gaan kosten. De gewone Giulia benzine gaat vanaf €40.000 over de toonbank. Dit zal denk ik om en nabij de €60.000 gaan kosten denk ik. In principe past er nog wel een versie tussen. Een soort van 330PK Ghibli met een vanafprijs van €80.000. Maar is dat haalbaar voor Alfa Romeo? Ik denk dat het verstandig is dat Alfa zich gaat richten op de zakelijke markt en op verkoopbare modellen zodat het merk een opkikker krijgt. Naarmate ze weer wat ‘gezonder’ zijn kunnen ze vast wel een dergelijke versie op poten zetten.

Trouwens @autoblogger: Nu jullie contact hebben gehad met de importeur he, wanneer komt nou eens de testrit?
@viezefreddyw: autoweek Meld dat hij 52500 gaat kosten voor de benzine 53500 voor de diesel
@c-greg: Had hem duurder verwacht voornamelijk door de Q4 wat meestal niet veel goede belooft voor de uitstoot.
@viezefreddyw: Als de prijs rond de 60k wordt, zal het denk ik sowieso geen succes worden in NL. 210 pk voor een beetje diesel is best wel standaard tegenwoordig en daar hoef je geen 60k voor te betalen.

Wat betreft de benzine vergelijk ik hem even met een directe concurrent: de BMW 330i. Die heeft weliswaar maar 252 pk, maar die is verkrijgbaar vanaf 45k.
@berlinetta: Poeh, zoals hierboven al eerder vermeld. De benzine-variant gaat €52.050 kosten en de diesel €53.550. De BMW is aanzienlijk goedkoper dus. Als je zijn andere concurrent pakt, de 335i die iets meer vermogen heeft, is hij €6000 goedkoper. Aanzienlijke prijzen.
@viezefreddyw: Maar deze Alfa is wel aangekleed. Die 330i is kaler dan kaal. M-pakketje erop met wat leuke velgen en je gaat zo over de 50k.
@berlinetta: Daar heb je wel een punt ja. Ach, ongeacht wat dan ook, ik kies de Giulia. Vanaf midden 2017 ben ik er voor in de markt.
@viezefreddyw: Veel zal van de leasetarieven afhangen. Als ie past met wat opties, is dit mijn keuze over 18 maanden! Wel een dakkoffers nodig voor de vakanties, maar dat gaat me niet tegenhouden. Liever nog een SportWagon variant, maar dat zie ik miet gebeuren… helaas.
@bischero: wedden dat het een akelige prijs wordt?
leuk ding, maar jammer van de 4wd.
Netjes! Alleen jammer dat deze niet als RWD en met roerbak te krijgen is
Bouw je een mooi achterwiel aangedreven platform, ga je een pittige versie met standaard 4wd leveren… bied het dan als optie aan. Wel echt een fraai ding…
“…en Q4 AWD is standaard.”

Jammer. Want verder vind ik dit de perfecte Giulia. Lekker kleurtje ook.
@berlinetta: wat is er mis met 4wd?
@mercedesclk350: Niks, maar in mijn ogen is dat op deze auto overbodig, zeker in NL. Met 210 pk of 280 pk heb je geen 4WD nodig, die krachten kun je prima loslaten op de achterbandjes. Dan voegt het 4WD-systeem alleen maar gewicht toe, maakt het de auto onzuiniger en wordt het stuurgevoel wellicht iets minder.
@mercedesclk350:
niks, mits het in een terreinwagen zit.
Gaaf ding, nu maar hopen dat leasend Nederland er voor kiest..
Alleen de naam al, Veloce (veelotjeh). Is toch heerlijk als je dat mag zeggen in de kroeg.
Jammer van de onnodige standaard AWD inderdaad. Om de een of andere reden vind ik het Alfa logo zonder kleur zoals op het stuur te vinden erg mooi, dat mag van mij ook wel op de buitenkant.
Iedereen wil hem
Iedereen vind hem geweldig
Om vervolgens een Audi te kiezen
Lease company says NO !
@desjonnies: Niet alle leasemaatschappijen hoor. Proberen je wel in een duitser te lokken met megakortingen.
@desjonnies: echte liefhebbers kopen privaat?
@desjonnies:
De leasemaatschappij zegt alleen “Geef meer geld!”
En dan zegt de leaser “doe toch maar die voordelige Audi”. Ondanks al die emotie/passie/beleving die zo’n Guilia schijnt te hebben; het draait gewoon om de pegels….
@Rob: valt dik mee! Op het alfa forum zijn er echt veel mensen bijgekomen met een Guiletta die voor de Guiletta gegaan zijn omdat die goedkoper leaste in gelijkwaardige uitrusting en vermogens :-)!

In het begin was de guiletta ook duurder maar de jaren hebben bewezen dat het een goedkopere auto is om te hebben dan de golf…

Deze heeft net wel de pech dat hij de tegenvallende dure 159 moet opvolgen waarvan bijna iedere leaser de 1.9 had met de versnellingsbak uit een Opel die aan 110-150k km kapot liep buiten garantie :(! En de EGR problemen bij veel korte weggetjes… maar geef ‘em wat tijd, komt wel goed hoop ik :-)!
@technopatat:
Ah, wel ik ben niet zo thuis in leasetarieven. Dacht altijd dat Alfa’s traditioneel duurder waren. Niet meer dus. Fijn voor ze.
(maar het draait dus wel om de pegels ;-))
@Rob: vrees niet! Bij de eerste prijszetting zal het zeker zo zijn! Veel leasefirma’s (zeker de kleinere) schuwen Alfa’s door die kostelijke zt terwijl ik een 159 2.4 uit 2007 heb met amper gedane noodzakelijke kosten er aan :)! Wel wat upgrades natuurlijk ;-)!
@technopatat:
Het is altijd een beetje giswerk met auto’s. Zo rijdt een maatje van mij al jáááren zeer tevreden in een Laguna. En dan zo’n Laguna uit Renaults elektronische horror jaren…, en bleek de 535i van die ouwe van mij een fragiel ding… Dus zeg het maar….

Maareh, heb je die Alfa nog steeds? Koop eens nieuwe wagen joh! Goed voor de economie enzo. ;-)
(en dat zegt de gene die al ruim 6 jaar in een aftandse Colt rijdt)
Maar zonder gekkigheid, was je niet op zoek naar iets nieuws? Nieuwe Guilia niks voor jou?
@Rob: ben een eigen zaak gestart ondertussen waar ik veel investeringetjes moest doen! Stond eventjes op vertraging dus de andere auto ;-)!
Ben nu wel wat aan het rondzien naar iets toffers dat er (liefst) moet zijn tegen volgende zomer! Lastig kiezen: ofwel deze Alfa, Polestar V60 of een C43 nieuw (wel estate, heb de ruimte nodig voor de zaak).
Dat is de verstandige keus, en mijn Yolo keus om in Autoblog termen te blijven is de C63 AMG Edition 507 model-T importeren uit Duitsland en in Belgische Lichte Vracht zetten! Mijn vermoeddelijke enige kans om toch ooit nog eens dat legendarische blok te bezitten in een prima uitvoering aan een fiscaal betaalbaar tarief ;-)!

Andere keus was de nieuwe Focus rs (heb er een groot zwak voor) icm een klein camionetteke voor de vriendin/zaak! Maar dat was een grote no-go bij de vriendin :(!
@technopatat: lekkere keuzes en wat een naar nieuws!! Kwam de relatiebreuk hard aan? ;)
@davelepeef: hahahaha mijn +1 heb je :D!
@technopatat:
Mooi man, niks zo leuk als na hard werken jezelf belonen!
PS; Cadillac CTS wagon niks voor jou?
@Rob: misschien, maar als Mercedes liefhebber ga ik toch voor de AMG ;-)! Ik ben er nu al zo lang fan van, en dit is het moment om ervoor te gaan (nog geen kindjes, best wel oké draaiende zaak, lichte vracht regeling bestaat nog, benzine is er nog in overvloed en ik doe amper meer dan 10.000km/jaar).
En de 507 heeft z’n grootste waardedaling wel gekend, ik hoop van ‘em te kunnen importeren en er dan geen al te groot verlies op te doen in ons belgenlandje waar de auto’s duurder staan! Maar het blijft toch de final edition (en lekkerste ook als je het mij vraagt) van een auto die een ware held zal worden in de toekomst :-)!
@technopatat:
Je hebt groot gelijk! Vooral doen als je de mogelijkheid ervoor hebt!
Ik zie hem wel langskomen op de AF vrijdag fandag ;-)
@Rob: dat denk ik ook wel ;-)!!
Leuk maar zonde van de 4wd daardoor zal die hier onbetaalbaar worden
Jammer dat er zo’n grote gele plaat op moet…
@svenska_aeroplan_ab: vreemd dat daar weer geen plaatsje voor is ingeruimd aan de voorkant. Leuk als je ergens woont waar je alleen een plaat achter moet hebben. Bij ons geeft dat weer allerlei lelijke opschroef dingen. Gaan toch weer een paar mensen de auto om laten staan.
@svenska_aeroplan_ab: jammer dat alfa geen plek maakt voor een plaat voorop. Daarbij vind ik gele platen een stuk fleuriger staan dan die smerige witte dingen.
@lekbak: gewoon een sticker gebruiken of US-formaat kenteken. Deden veel eigenaren toentertijd ook met de 156.
Oeff dit is wel heel erg lekker!
Nu nog als sportswagon, enkel RWD en met manuele bak..
Heerlijk, maar wél graag gewoon met rwd. Maar niet de handbak, automaat schijnt veel beter te zijn, en waarom zou je überhaupt nog zelf roeren.
@trustmeiamanengineer: waarom überhaupt nog zelf rijden? Omdat het leuk is.
Wat is dat lelijke zware vlak toch linksonderin het ventilatierooster?
@wreedt: Denk een sensor voor adaptive cruise control etc.
@berlinetta: klopt!
Mogen we alsjeblieft een V6 met wat minder vermogen (~300 pk) ipv zo’n opgefokte viercilinder?
Heerlijke auto in een prachtige kleurcombinatie!
Erg leuk! Ik zou er meteen voor tekenen. Wel vind ik het gat tussen de Quadrifoglio (510pk) en de Veloce (280pk) toch best aanzienlijk. Wellicht dat ze nog met een V6 met een pk of 350 kunnen komen? Kunnen ze daar mooi het “Sprint” label op plakken.
@edge: Precies mijn gedachte. Een benzine-V6 of een lekkere diesel-V6 zou niet verkeerd zijn. Die mogen ze vast wel lenen bij Maserati.
Tussen de 280 en de 510 peekaa vallen nog wel gaatjes te vullen lijkt me. :-) (/wishfull thinking)
Naar verluid komt er nog een hybride met 350 pk.
Blijft sjiek!
AWD weegt te veel heren van Alfa. Dan heb je nog niks aan 280pk want zo rijdt de eerste de beste BMW 328 ´m eruit.
Doe mij maar een BMW 340iA. Deze kost ongeveer hetzelfde (€54.564) maar heeft RDW en een lekkere 6 cilinder met 326pk.
Die BMW is met 2wd toch al stuk zwaarder als een 2wd giulia? Dus met awd zal die giulia wat gewicht betreft in de buurt zitten van de 2wd BMW.
@bartsmit:
Waarom heb ik het idee dat ik naar een photoshop te kijken…? Zal nog niet eens een prototype van zijn…
Iedereen vind hem mooi maar gaan toch weer voor de duitse degelijkheid als het er opaankomt. Met degelijk bedoel ik het uiterlijk niet die veelbezongen kwaliteit die allang niet meer bestaat
Ik wacht op de Veloce Balboni (RWD en handbak) :-)
Zal wel weer zo zijn dat niemand hem echt koopt. Allemaal praatjes maar lege portemonnee zoals de meeste Alfa rijders.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).