
Dan hebben wij nieuws voor de burgemeesters. Zij zijn niet de enigen die de gehuurde racemonsters spuugzat zijn.
Het is een trend die al een paar jaar gaande is, maar steeds heftiger vormen begint aan te nemen. Veelal jonge mannen die in een snelle, gehuurde auto de straten letterlijk onveilig maken. Waren het vroeger veelal bezoekers van een bepaald soort trouwerij, die zich in deze auto’s misdroegen, nu worden die racemonsters aan veel meer mensen verhuurd.
Op zich zou dat natuurlijk geen probleem moeten zijn, ware het niet dat die veelal jonge mannen niet zo heel verantwoordelijk met die wagens omgaan. Ze zeggen weleens “with great power comes great responsibility’, maar bij de krachtige huurwagens lijkt dat niet op te gaan.
Burgemeesters zijn gehuurde racemonsters spuugzat
Afgelopen weekend kwam het -opnieuw- tot een dieptepunt met een gehuurde krachtpatser. Een jongeman van 27 ramde in de Brabantse gemeente Oud-Gastel zijn gehuurde Mercedes-AMG GLC 63S vol in de zijkant van een andere auto, waarbij twee moeders en twee kinderen omkwamen. Na onderzoek bleek dat de bestuurder veel te hard had gereden.
De burgemeester is woedend en zegt ’zeer verontwaardigd’ te zijn over ’het feit dat jongemannen in gehuurde auto’s keihard door onze gemeente rijden’, aldus de Telegraaf. Het is volgens hen tijd voor actie. Maar hoe pak je dit gedrag aan?
Hoe pak je die racemonsters aan?
In de naburige gemeente Rosendaal zijn drie vaste flitspalen neergezet om te hard rijden tegen te gaan en bij andere gemeentes heeft het prioriteit bij de politie. Maar de burgemeesters zouden liever zien dat het Rijk met regels komt die de verhuur van racemonsters moeilijker maakt.
Alleen heeft dat laatste vrij weinig zin. Want zelfs nu al is het in ons land voor jonge mensen lastig een krachtige auto te huren. Bovendien is het hartstikke duur. Daarom gaan ze meestal naar Duitsland om hun AMG, M of RS daar voor een weekendje op te halen. Daar kijken ze niet zo nauw naar leeftijd en antecedenten.
De AMG die afgelopen weekend het dodelijke ongeluk veroorzaakte kwam ook uit Duitsland, dus strenge Nederlandse verhuurregels hadden dit ongeluk nooit kunnen voorkomen.
De veroorzaker van de dodelijke crash zit nog altijd vast. Het is een bekende van de politie en hij wordt later vandaag nog voorgeleid aan de rechter-commisaris.
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Is het niet mogelijk om die auto’s uit te rusten met toerenbegrenzers, snelheidsbeperkingen, etc? Misschien zelfs koppelen aan locatie zodat de limiet in stadsgebied 50-60 km/u en daarbuiten 110 km/u is.
Volgens mij gaat 90% van die verhuurpraktijken over het laten zien van de auto en 10% over hoe hard ‘ie echt kan. Dan wordt het ofwel minder leuk om zo’n ding te huren ofwel veiliger.
@Loek: Haha, toerenbegrenzer, ik heb ooit een Ferrari gehuurd, en net zo lang lopen kloten tot dat ik om de begrenzer heen kom en gewoon 8.800 toeren kon draaien. Je betaald genoeg zo’n dag, dan gas geven ook. Uiteraard op verantwoorde locaties. Dat geblèr door de binnenstad snap ik niet zo.
Je mag als NL’er woonachtig in NL toch sowieso niet in een auto op buitenlandse platen rijden in NL, valt een huurauto onder de uitzonderingen?
Je mag er wel eentje huren, maar je kan…als je er in NL mee gaat rijden…wel een bpm heffing krijgen. Waarschijnlijk kan dit al bij een paar km, maar in de praktijk gebeurt zoiets waarschijnlijk pas als je het echt voor een langere periode doet.
https://www.businessinsider.nl/let-op-als-je-in-het-buitenland-een-auto-huurt-moet-je-misschien-ook-bpm-betalen-633527/
Lijkt me een goed punt om aanknoping bij te zoeken. Kon zeker bij dergelijke auto’s een nette naheffing worden.
Bij de belastingdienst vrijstelling aanvragen, kan tot 2 weken per chassisnummer per jaar, in andere woorden met 26 autos zou je nooit een nl kentekenplaat op je auto hoeven hebben…
Aanvragen wellicht. Alleen ga je dat nooit krijgen natuurlijk.
Je krijgt direct de vrijstelling, je moet alleen formuliertje online invullen…
Teneinde een permaban te voorkomen zal ik me onthouden van inhoudelijk commentaar over het onderhavige geval. Maar dat er indringend gekeken wordt naar manieren om dergelijke buitenlandse verhuurconstructies tot het verleden te laten behoren lijkt me nuttig. Om niet te zeggen noodzakelijk.
Iets met handhaving en pakkans misschien??
Dat is toch het (indirecte) werk van een burgermeester??
Dan wordt alles veiliger, niet alleen huur auto’s. Heb je ook geen boefjes die een auto jatten of samen een snelle auto kopen.
Laten we om de 2 meter een politieagent langs de straat zetten en alle straatcriminaliteit verdwijnt. Raar dat nog niemand daaraan gedacht heeft …
Oké, wie gaat de salaris van een agent een keer omhoog schroeven zodat er daadwerkelijk capaciteit is om op elke hoek van de straat er één te zetten?
Een agent doet toch alles uit liefde voor het vak? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?
Liefde betaald alleen de rekeningen niet en daarom gaan sommige met de passie toch iets anders doen.
Salaris en capaciteit zijn 2 aparte zaken. De politie is kapotbezuinigd in de laatste 15 jaar en de regering heeft gewoon niet meer geld over voor veiligheid.
Was dat wel zo dan zou er formatieruimte ontstaan en ze 10000 agenten meer kunnen aannemen…
Leuke titel: ‘burgemeesters zijn racemonster spuugzat’. 90% procent zit meestal een Fin in. Maar dan is het etnisch profileren en dat mag natuurlijk niet.
Maar wat heeft de titel te maken met jouw opmerking?
@dieseltor de titel impliceert dat de burgemeesters de auto’s zat zijn, maar ze zijn natuurlijk de bestuurders ervan zat. Bestuurders waarvan statistieken beweren dat er een bovenmatige vertegenwoordiging is van mensen met een bepaalde achtergrond waarop de politie niet meer mag profileren. Snappie?
Jouw interpretatie doet je wellicht denken dat de titel dat impliceert. Misschien zijn de burgemeester de auto’s wel gewoon echt zat en willen ze dat de mensen gaan fietsen in plaats van de auto pakken.
Maar even serieus, statistieken? Je bedoelt die dingen waar ongeveer 100 mensen worden ondervraagd/onderzocht en de cijfers vervolgens op de gehele Nederlandse bevolking worden geprojecteerd? We weten ondertussen toch allemaal wel dat die vol zitten met meetfouten.
Aagh ja, we hebben nou eenmaal zondebokken nodig. Ben al lang al blij dat het de Joden niet meer zijn.
Zullen we ook in deze het beestje gewoon bij de naam noemen?
Op elk gebied een grote aanslag op de veiligheid.
Dat is generaliserend, sommigen bakken de Döner helemaal conform de voedselveiligheidsnormen.
ik vind het lastig hier iets over te zeggen. Ben er nog altijd een beetje stil van. Zo erg, zo zinloos.
Tuurlijk, maak het verhuren moeilijker, dus omdat er een paar mogolen tussenzitten willen ze het uiteraard weer bij de ondernemer neerleggen, wat een land is dit toch aant worden zo
Wat ik nooit begrijp:
Je huurt een gave, aparte en snelle auto.
En gaat er vervolgens mee door de stad tussen de drempels en verkeerslichten sprinten…
Rijd dan ff naar een gebied met leuke wegen en bochtjes. Pik daar meteen een lekkere schnitzel mee. Toch veel leuker..?!
Daar zijn geen toeschouwers. En daar gaat ‘t bij dit soort kneuzen primair om.
De figuren die dit soort auto’s huren mogen doorgaans geen schnitzel eten…
En laat ze nou ook niet de ijfel verzieken met dat achterlijke gedrag!
…de ijfel?
Ligt vlakbij de Eifel.
Daar zijn die hokken niet voor gemaakt. Drempelachtig gebied is hun natuurlijke habitat.
Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik vrees dat dit niet het laatste is. Ondanks dat ik lang tegen ben geweest ben ik voor een extra rijbewijs net als bij Motoren. Met elke 5 jaar een tussentijdse toets. Vanzelfsprekend gaat dat gezeur veroorzaken maar het is de enige manier om dit rijgedrag misschien in te perken (ik woon zelf in Rotterdam centrum, dus kan goed meepraten).
Het verhuren moeilijker maken is niet de oplossing en geen optie als een auto in het buitenland gehuurd is…. wat dan wel de oplossing is weet ik ook niet, maar men zou kunnen beginnen met de pakkans verhogen, dat kan al door meer camera’s te plaatsen op plekken waar structureel te hard gereden wordt of waar veel door rood gereden wordt. Het nadeel van de moderne camera’s is wel dat je niet ziet dat je geflitst wordt. Laat men maar gewoon zien dat ze geflitst zijn, dan weten ze meteen dat ze de lul zijn. Ook dat heeft een preventieve werking.
Matrix-bord een paar meter verderop plaatsen?
He “kenteken” je bent net geflitst vanwege te hoge snelheid, door rood rijden, whatever. De boete van bedrag X ligt binnen 2 weken op de mat. Rij je in het vervolg wat langzamer?
“De veroorzaker van de dodelijke crash zit nog altijd vast. Het is een bekende van de politie en hij wordt later vandaag nog voorgeleid aan de rechter-commisaris.”
Dan is het toch een eitje voor de politie om er wat aan te doen? Of bedoel je hier misschien “bekend BIJ de politie”? Dat is nl een groot verschil.
Ik vind het wel mooi, lekker brute bakken met dik geluid.
Liever dan dat ze in een Kia Picanto rijden.
Ze rijden meestal in een zwarte VW Polo of Audi A1. Althans, dat valt me op.
Johan de Wit Laan Arnhem lag er dit weekend ook weer 1 op t dak. Rental AMG. Aan de andere kant van die weg zijn er een jaar geleden ook al wat overleden in een soortgelijk ongeluk.
Als ze alleen zichzelf aan baklappen zouden rijden zou dat geen probleem zijn. Maar zoals Roosendaal laat zien is dat lang niet altijd het geval.
Klopt ja, mijn zwager woont daar vlakbij. Is ook nog politieagent. Werd wakker in z’n slaap en is toen even bij zijn collega’s gaan kijken. Precies hetzelfde verhaal: jonge knapen die zo’n ding huren en er vervolgens keihard mee gaan racen op de openbare weg. Loopt vaak genoeg fout af.
“Je mag het niet zeggen” maar je ziet en hoort het steeds meer. Marrokanen die als volledig idioten rijden, met onnodige doden tot gevolg. Schijt aan alles en niemand die er echt wat aan kan/wil doen.
Vroeger (en misschien nu nog wel) had je in Frankrijk een rijbewijs voor een motor tot een bepaald aantal cc/pk’s. Als je zwaarder/meer wilde moest je weer een ander rijbewijs halen. Misschien is dat een idee. Een rijbewijs in stappen. Eerst tot 100 pk, dan 120 pk enz.
Als het mijn vrouw en kind zou zijn geweest dan had die 27jarige bekende een probleem. Een heel groot en langzaam probleem.
Absoluut nul respect voor dat gedrag en dan waarschijnlijk nul respect voor de consequenties
Nederlandse wegen zitten anders vol met grote langzame problemen.
Volgens mij gaat het hier juist om iets te snelle problemen.
Hij heeft nu al een probleem.
Ongelofelijk sneu, dat er vier doden zijn, 2 weduwnaars en 2 families helemaal naar de klote. Om vervolgens te lezen dat de 27 jarige man een bekende van politie is en schijnbaar weinig aan het ongeluk heeft overgehouden. Wat is het leven soms moedeloos. Ik wens de nabestaanden sterkte toe.
En aan alle papa’s en mama’s vergeet naast de voeding ook niet de opvoeding :-(
Verloren woorden, die komen hier niet en snappen niet wat je zojuist hebt geschreven
Zo vaak dat bij dit soort zware ongevallen de veroorzaker(s) er zonder kleerscheuren vanaf komen.
Tja, heeft het zin, roepen als burgemeester dat je het beu bent? Ik denk het niet. Er is nu eenmaal een groep die geeft om status, en die status ontleend aan een auto. Daar gaan ze dan in het weekend mee over De Meent blaffen om indruk te maken op hun vriendjes.
Ik zie 3 opties, de meesten al gegeven. Als eerste staat ons land vol ANPR camera’s. Ze zijn prima in staat om alle Duitse platen eruit te vissen die een stad in rijden. Even een check op de eigenaar. Als dat een verhuurder is meteen de gegevens van de huurder opvragen. Is dat een Nederlander? Dan meteen een BPM heffing. Dan wordt het huren van zo’n ding een duur geintje.
De tweede optie is een rijbewijs a la dat van een A rijbewijs invoeren. Net je B? Dan beperkt vermogen. Of gewoon bij het beginnersrijbewijs erop zetten. Dat geeft 2 problemen. Het eerste is dat je daar de huidige groep niet mee pakt, want die hebben hun B al. Het andere wat ze kunnen doen is iemand meenemen met een juist rijbewijs en dan zelf gaan rijden. Ook is het een landelijke maatregel waar je als burgemeerster niks aan kan doen.
De laatste optie ligt volledig binnen de macht van de burgemeester. Van die omhoog komende paaltjes. Donderdag avond om 6 uur die dingen omhoog, zondagavond om 23:00 uur weer naar beneden. Kenteken camera erbij en alleen locals mogen erin en eruit. Tactisch plaatsen en het enige waar ze kunnen showen is bij de McDonalds op het industrieterrein.
Tot die tijd moeten we leven met dit fenomeen en de gevolgen. Ieder weekend zal er ergens een slachtoffer vallen wat uit het leven wordt gerukt door een imbeciel in gehuurde sportwagen die wilde opvallen bij zijn maten.
En ja, ik zit op vrijdagavond geregeld op een terras in Rotterdam dus ik weet hoe erg het kan zijn.
“Jonge mannen”. En verder is niets over hun achtergrond bekend zoals gebruikelijk? Schijnheilige kranten en nieuwssite’s. Dat burgemeestertje is er ook eentje van de categorie “put dempen als ’t kalf verdronken is”. Als ze uberhaupt al iets gaan doen, meestal blijft ’t bij praten en grote voornemens waar nooit iets van terecht komt. Papieren tijgers. Dit was een viervoudige doodslag.
Als het Polen waren geweest had het er gestaan, Turken ook, Italianen, Amerikanen, Mexicanen en Bulgaren ook. Nu niet, maakt het wel lekker duidelijk toch?
Kotsmisselijk wordt ik van dat wegkijken en onder het karpet moffelen.
Thee drinken met deze AMG-rijdende kansenparels. Ze lachen zich kapot die gasten, coke dealen in t weekend en ze krijgen nog geld toe via hun gesubsidieerde buurthuizen. 😂
Is de achtergrond relevant? Dit zijn gewoon een paar rotte appels en we hoeven toch geen 2 miljoen mensen te straffen omdat ze toevallig niet uit de groep van 10-12 miljoen komen.
!!>Deug alert<!!
Dit soort bestuurders die willens en wetens het leven van andere mensen in groot gevaar brengen; +100 km/h waar 50 is toegestaan, op Nederlandse snelwegen met 200+ komen aanstuiven, tal van dat soort dingen..
Wordt het niet eens tijd voor rigoureuze maatregelen? Extreme veranderingen bij wet. Geen verzachtende omstandigheden. Minimumstraffen. Levenslange rijontzegging naast een onomkeerbare inbeslagname voertuig inclusief 5 jaar gevangenisstraf met er bovenop een boetebedrag van 3x het bruto jaarsalaris (of een minimum van 75.000 euro). Is daar geen draagvlak voor met een beetje gezond verstand?
Strengere strafmaten hebben geen zin, anders was Nederland het bewijs dat het wel werkte.
Een pakkans die gelijk nul is (behalve als het fout gaat) is de belangrijkste factor.
Maar wellicht als de berijder zo graag op z’n Duits rijdt, ook maar op z’n Duits berechten en moord ten laste leggen?
Er zullen in Nederland dagelijks nog steeds genoeg eencelligen, direct of indirect, worden betrapt op schofterig rijgedrag waarbij ernstig gevaar voor andere weggebruikers wordt veroorzaakt. Ik ben toch eens benieuwd wat straffen zoals ik die opperde (ook ècht die, geen lullig aftreksel daarvan) uithalen.
Sowieso is het leven van zo’n stuk ongeluk meteen geruïneerd. Geeft toch een klein beetje licht aan de duisternis voor de onschuldige nabestaanden.
Verder geeft het ook een signaal af aan dat soort (het soort dat het logo op zn heuptasje en behoud van vlekkeloze witte patta’s vele malen belangrijker vindt dan het leven van andere mensen). Je kunt ze vaak uittekenen.
Gewoon een strafmaat waar complete minachting uit gaat naar dat hersenloze volk dat verantwoordelijk is voor de dood van onschuldige mensen door hun gedrag.
Kun we over een jaar of vijf eens rustig bekijken of het nut heeft. Maakt veder ook niet heel veel uit. Als dat tuig maar blijvend getekend voor het leven is.. en klein stukje genoegdoening voor de nabestaanden
Is dit beperkt tot huurwagens ?
Ik heb de indruk dat wagens boven de 250pk altijd een gevaar geweest zijn in handen van onervaren bestuurders, althans voor een deel onder hen die de gevaren onderschatten.
Is een vervolmakingscursus verplichten dan zo onnatuurlijk ?
En de circuits wat meer beschikbaar maken.
Ik kom dit soort casuïstiek werkgerelateerd tegen. En de, lees onze mogelijkheden, zijn wat betreft de NL wetgeving uiterst nihil ghans beperkt.
Een echte kantoor ambtenaar, gezien je gepoogde luxe zinsconstructies.
We weten precies wie de daders zijn. We weten precies met welk accent ze praten, welke coupe ze hebben, wat voor kleren ze dragen, wat hun huiskleur is, wat de lengte van hun voorhuid is. Maar wie willen we gaan aanpakken? De autoverhuurder.
De wereld op zijn kop. Waar hebben we dit mis laten gaan.
Hun huiskleur? Dat zal wel huurtoeslaggrijs zijn.
Ik lees hier suggesties als speciale rijbewijzen of speciale huurvoorwaarden etc. maar het type persoon trekt zich toch geen reet aan van de regelgeving.
Want laten we er geen doekjes om winden, we weten allemaal wat voor type persoon deze 27-jarige jongeman is.
En die verhuurbedrijven zijn niet van het type Hertz of Avis vermoed ik dus die speciale voorwaarden zullen simpel omzeild worden.
Ergens heb ik wel eens gehoord dat die verhuur constructies door die gasten alleen maar gedaan worden om makkelijker uit handen van de politie te blijven. Een gehuurde auto kun je bijvoorbeeld minder makkelijk in beslag nemen.
Dit moet bij de bron aangepakt worden maar daar zijn we als land al te laat mee vrees ik.
Stel dan Europees breed een verplichting van digitale betaling en controle op witwassen in. Onverklaarbare geldstroom voor je huurwagentoko met twijfelachtige klandizie, dicht de handel.
Manmanman wat een terreur en damage veroorzaakt deze groep mensen toch in onze samenleving. Echt op alle fronten.
Kappen met wegkijken, en wel nu.
Korte metten maken met de veroorzakers.
Ja, prima. Maar wat is de volgende stap? Bepalen dat mensen van bepaalde omvang i.c.m. medische achtergrond geen chips meer kunnen kopen omdat dit de zorg gaat ontlasten?
Ik snap het probleem maar het wordt wat ingewikkelder gemaakt dan het is. Deze jongens rijden niet een weekendje in zo’n auto, maar huren die vaak voor langere tijd. Ik denk niet dat ze graag belastingformulieren invullen. Dus daar flink op controleren maakt het snel minder leuk. Ze zijn ook niet moeilijk te herkennen ofzo. Zwarte Mercedes AMG met Duitseplaaten met HH of HB.
Dan zullen ze wel weer iets anders vinden, maar dan is dit in ieder geval snel voorbij
Wat een gigantische bak ellende hebben we toch aan dit soort.
Tijd voor rigoureuze maatregelen, men begint steeds meer te beseffen dat anders de gehele opgebouwde samenleving eraan gaat.
Spreekwoord gaat wel op, verantwoordelijkheid voor vier doden is groot