
Europeanen stappen over naar een SUV óf deze EV.
Het gaat niet goed met de luxe sedan in Europa. Waar de zakenman voorheen bijna als vanzelf in een 3 Serie, C-Klasse of A4 stapte, gaan deze verkopers, managers en vertegenwoordigers steeds vaker voor een hoge instap. Daardoor zijn de Europese verkopen van de premium sedans bij bijna ieder model flink gedaald. Er is maar een leuke sedan waarbij de schade meevalt. Laat dat nou net een EV zijn.
Automotive News Europe kwam dankzij Dataforce aan de verkoopcijfers van verschillende leuke sedans in Europa. Er is gekeken naar de verkopen in de eerste tien maanden van 2025. Hieruit blijkt hoe slecht het met dit segment gaat.
Verkoopdaling premium sedan in Europa
De verkopen van de modellen hieronder daalden gemiddeld met 28,2 procent. De grootste verkoopafname zien we bij de Audi A4. Logisch natuurlijk, want het model werd opgevolgd door de A5. Vergelijken we de verkoopcijfers van de A5 met de verkopen van de A4 in 2024, dan zijn de sales met 8 procent achteruit gegaan. Volvo-broertjes S60 en Polestar 2 kelderden ook flink, net als de 3 Serie, Giulia en C-klasse.
Maar de meevaller zien we pas als we naar de elektrische BMW i4 kijken. Na de 3 Serie, A5 en C-klasse is het zelfs de bestverkochte sedan in Europa. Ten opzichte van de eerste tien maanden van 2024 daalde de verkoop met slechts 1,6 procent.

| Model | Verkopen januari – oktober 2025 | Verkoopdaling in procenten |
| Audi A4 | 3.467 | 94 procent |
| Volvo S60/V60 | 16.476 | 35 procent |
| Polestar 2 | 14.099 | 26 procent |
| BMW 3 Serie | 60.237 | 23 procent |
| Alfa Romeo Giulia | 2.825 | 20 procent |
| Mercedes C-Klasse | 41.355 | 14 procent |
| BMW 4-Serie | 10.081 | 12 procent |
| BMW i4 | 36.982 | 1,6 procent |
| Audi A5 | 53.483 | Nieuw |
| Ds No. 8 | Nieuw |
Onze bron geeft vrij logische redenen voor de verkoopdaling van de sedan. De verkoop aan wagenparken nam in het afgelopen jaar met zo’n 30 procent af. Dat is een flinke hap uit een belangrijke markt voor de luxe sedans. Daarnaast zijn er dus veel overstappers naar de crossover en SUV. Van de overstappers is het grootste deel (37 procent) Duits, 16 procent is Brits en 6,2 procent komt uit Italië.



Wie nog wel een premium sedan koopt in Europa, koopt meestal een benzineauto. 33 procent van de nieuwverkochte modellen uit dit segment had een benzinemotor. Diesel is er ook nog in trek met 27 procent, voor EV’s (21 procent) en PHEV’s (19 procent). Mocht je nog op zoek zijn naar een knappe en betaalbare dieselsedan: overweeg eens de goedkoopste Giulia op Marktplaats!





Tesla Model 3? De Highland is beter afgewerkt en met mooiere materialen dan de meeste (Duitse) concurrentie. Tel daarbij op het flinke vermogen en je hebt een premium sedan. Of is daarvan enkel sprake als er premium prijzen worden gevraagd?
Dat interieur van Tesla is armoediger dan het interieur van sommige wagens uit de voormalige Soviet unie. Die zou ik niet als premium tellen.
Jammer dat de sedan zoveel in populariteit is gedaald. Ik blijf er bij het is de ultieme gezinswagen als je minder dan 3 kinderen hebt.
Toont nog maar eens dat de gemiddelde auto koper geen autoliefhebber is.
Gelukkig zijn er nog liefhebbersmerken zo als BMW en Mercedes die altijd wel een optie zullen hebben voor de autoliefhebber met kinderen en gelukkig zijn meneer en mevrouw O-plaat autoliefhebbers waardoor ik nooit zo’n opgehoogd hok voor mijn deur zal hebben.
De Model 3 verkoopt in bovendien Nederland (en Noorwegen) beter dan alle hier genoemde alternatieven en beter dan de meeste niet Tesla D-segment SUVs. Dat Automotive News Europe misschien niet zo goed uit, dus doen ze maar alsof Tesla niet bestaat?
Grappig, in de commentaren onder het artikel over de onbetrouwbaarheid van Tesla van gisteren zegt Visje66 precies het tegenovergestelde over de Model 3 Highland.
Tesla is idd niet premium
Het erge is dat of ze nemen een SUF in de lease en als ergste een station.
Neem toch een mooie sedan en dan geen kudde bak van de oosterburen
Een mooie niet Duitse sedan? Is de Peugeot 508 nog steeds te koop? En ze Giulia niet onbetaalbaar?
Je bent de 1e persoon die ik tegenkom die een stationwagen erger vindt dat een crossover. Wat is er mis met een ruime, snelle, zuinige station, wanneer een sedan niet afdoende is voor je spullen / hond?
Gezien de verkoop cijfers vinden veel mensen tegenwoordig crossovers superieur aan stationwagens. Met een hogere zitpositie en een hoger dak heb je daarin ook een sterkere ruimte beleving en door het minder gestrekte uiterlijk lijkt het allemaal wel wat minder utilitair.
Ja ze zijn dik en oud en willen hoog instappen. En ruimte heb je in een station of MPV meer dan in een crossover. Ben je wel eens in een B of C segment crossover gestapt. Ik verbaas mij er over hoe groot die van buiten zijn, maar krap van binnen. Geen enkele B of C segment crossover kan tippen aan een fabia of octavia combi qua ruimte hoor.
En, de hoge motorkap, neppe uitlaten en skidplates, dat doet niet ordinair aan?
Gezien de verkopen van stations tov cross-overs kom je dan niet veel mensen tegen.. Geintje ;-)
Ik denk direct aan de Cadillac CT6 en de Lexus ES als ik twee niet Duitse premium sedans moet opnoemen.
Omdat het geen sedan is maar een 5-deurs. Met een fatsoenlijke bagegeruimte opening.
Sedans zijn buitengewoon onpraktisch.
Supercars en sommige roadster zijn onpraktisch, in zowel mijn coupé als mijn sedan past een werkbak en een opvouwbare kinderkoets en indien nodig is er nog ruimte voor twee reiskoffers. Ik zou niet weten wat ik nog meer elke dag zou moeten mee sleuren.
Ja die i4 is helemaal geen sedan. Het is een grancoupe volgens BMW, wat daar ook van zij: de hele achterkant incl. achterruit gaat open dus zeker geen sedan.
Misschien dat de 3-serie Neue Klasse hier wat verandering in gaat brengen.. Lijkt me een fijne auto.
De i4 is ook gewoon een geweldige wagen. Verkoopt dus gewoon veel beter dan de rest van de 4 serie familie.
Heb er ooit eens achterin moeten zitten, het is wel een extreem krappe wagen.
Hier klopt helemaal niets van. Een BMW i4 is géén sedan…
Een i4 is geen sedan, een Model 3 is dat wel.