
Opel en Renault komen deze zomer met nieuw busmateriaal. In een gezamenlijk teaseroffensief tonen ze tegelijkertijd alvast hoe deze werkpaarden eruit komen te zien.
Op de schets van de nieuwe Opel Vivaro zien we een bus met forse grille en koplampunits die doorlopen tot aan de voorruit. Hij wordt een stok grofgebekter dan de huidige Vivaro, en op de plaat ontbreken de grote zwarte lap kunststof op de voorkant zoals het huidige model dat heeft, laten we hopen dat dit ook bij het productiemodel het geval is. Verder belooft Opel wat elke autobouwer altijd belooft: zuinigere motoren en betere prestaties. Sure. Afbeelding HIER in het groot.
Renault kondigt tegelijkertijd aan dat ze de nieuwe Trafic deze zomer zullen lanceren. Op de teaserschets van de Trafic zien we een busje die toch wel erg veel lijkt op de Vivaro. Eveneens een gigagrille, dezelfde hoeken en soortgelijke koplampen. Allemaal afkomstig van ontwerper Kiyun Jung, die duidelijk probeert om het familiegezicht van Renault naar het busje te brengen. Toeval dat ‘ie op de Opel lijkt? Allerminst. Sinds 2001 ontwikkelen Opel en Renault Nissan deze busjes al gezamenlijk. En ook in dit geval delen ze gezamenlijk de ontwikkelingskosten. Afbeelding DAAR in het groot.
Dan is het nu wachten op de nieuwe Nissan Primastar?
Dan ga ik toch voor een V-klasse hoor. Die is van een heel ander niveau! De Mercedes onder de busjes.
@mlbenz: met zo’n nickname kan je ook niet anders he
@marikoelolo: Ja en dus…? Ik mag hem toch mooi en beter vinden. Ik vind dat vw ook fijne busjes maakt. Laat mij verder maar lekker partijdig zijn.
@mlbenz: Ik vind het trouwens wel héél erg knap dat jij op basis van een stel schetsen (Vivaro/Trafic) en persfoto’s (V-klasse) al kan bepalen dat de Benz beter is. Je hebt nog geen meter in beide gereden!
@Edge: Hij ziet er in ieder geval al stukken beter uit! Uiteraard heb ik ze alle drie nog niet gereden.
@mlbenz: maar met zo’n naam ben je natuurlijk in onpartijdig
@mlbenz: Ik weet niet of jij de Vito gekend hebt, maar dat was een drama onder busjes! Één en al problemen, shit en wat al niet meer met die krengen.. Laat Mercedes zich maar gewoon houden aan dikke personenwagens i.p.v. het in het ‘vervoer’ te doen.. De V zal ook geen hoogloper worden onder de boesjes!
@baap: Zeker heb ik ze gekend, en met die van mij destijds helemaal geen problemen gehad. Ik vind het daarnaast echt een prima verschijning.
Zien er beide netjes uit maar dat is niet heel moeilijk op schets, eerst maar eens in het echt zien.
Wedden dat je de Vivaro ook gewoon met zwarte bumper kan krijgen? issie weer wat goedkoper
Ziet er beter uit dan de huidige. Maar de Transit blijft bij mij favoriet
“Dan is het nu wachten op de nieuwe Nissan Primastar?”
Komt er eigenlijk wel een Primastar? Hebben ze nu niet de NV200? Die zit er toch erg dicht in de buurt, zo succesvol is de Primastar ook niet.
@sketcher: Volgens mij kun je de NV200 beter tegenover de Kangoo, Combo, Dobl en Jumpy zetten.
@Edge: Ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk, ik dacht dat hij even groot was maar dat blijkt niet zo te zijn idd.
Renault, jij sloerie… Met je Kangoo doe je het ook al met Mercedes… en wat dci blokjes in de A
@baasbas: Opel is net zo’n sloerie. Delen de Combo immers ook met Fiat.
-=edit: op verzoek weggehaald=-
Renault mag die nieuwe Espace ook wel een keer laten zien
Goeie wagens die Trafic’s, net drie ton achter de hoeven en het ding blijft rijden.
Zonder problemen
@desjonnies: Wij hebben nu zo’n 7 jaar een Vivaro op de zaak. Dat ding is ook niet stuk te krijgen en gaat als de brandweer.
@desjonnies: die trafic’s rijden heerlijk maare de mijne had toch wel erg veel last van kinderziektes en die van me ouwe werd total los verklaart toen zijn versnelling’s bak in de soep draaide omdat zijn motor steunen waren afgebroken en dat alles bij nog geen 160.000km in 8 jaar tijd
Staat de V-klasse niet op het zelfde platform als de Traffic en de Vivaro? Aangezien Renault nu ook het bed deelt met Mercedes-Benz zou het mij niks verbazen…
@citroen4life: Die kans lijkt me groot. Als je kijkt naar de verhoudingen en vorm kwa gril en lampen, en ook het feit dat ze zo dicht bij elkaar bekent worden helpt mee
@citroen4life: Het zou kunnen, maar wellicht is het voor MB goedkoper geweest om het huidige V-klasse platform door te ontwikkelen? Ik weet niet hoe ver ze in het ontwikkelproces zaten toen de deal met Renault beklonken werd.
@citroen4life: Denk het niet; de V-klasse is achterwiel aangedreven met de motor in lengterichting, de Vivaro en de Traffic zijn voorwielaandrijvers met de motor dwars voorin.
Ik wacht wel op de nieuwe Volkswagen blijf mijn favo busje (ik heb er zelf ook 1 ) upload wel 1x
Ze zouden een hoop mensen blij maken als er een snelheidsbegrenzer op kwam (90) en sensor die een alarm doet afgaan als de wagen langer dan 3 minuten op de linkerbaan hangt. :)
@freezzr: Ben je helemaal op je achterhoofd gevallen? Ik rijd gewoon links met het busje van de zaak en anderen hebben dan absoluut geen last van mij. Wat ze moeten doen, is een rijvaardigheidscursus verplichten voordat je in zo’n busje mag rijden. Weten wanneer je hard genoeg kan om links te rijden en wanneer je te vol beladen bent om dat te doen, dat is belangrijk. Ik wil met een leeg of niet zwaar beladen busje gewoon met 140 over de linkerbaan kunnen blijven knallen.
@Edge: hahaha, daar is de eerste busjesbestuurder al. Levensgevaarlijk vind ik het die busjes die met weetikveelhoeveel ton met 150km/h over de linkerrijbaan knallen…
@freezzr: zeur niet Zo mijn bus gaat in Duitsland 207 met 2,5 ton en het is veilig anders hebben ze Toch geen snelle motoren er in gelegd
@autofreaker: Uh ja, 200+ met 200pk op een leeg stuk weg zegt niet zoveel. Goede remmerij en een reactievermogen dat iets adequater is dan dat van de gemiddelde stratenmaker zijn voorwaarden die zo’n actie veilig maken, niet wat voor blok je in de neus hebt hangen.
@freezzr: Daarom blijf ik ook van de linkerbaan, tenzij de bus onbeladen of zeer licht beladen is ;)
@freezzr: Hahaha, ja, daar had je hem alweer. De eerste busjes bestuurder die mij altijd irriteren met >150 en onveilig rijgedrag. Wat een gekkies zijn het toch hè. Behalve dat deze aangeeft dat hij enkel 140 rijdt wanneer zijn bestelbus leeg of licht beladen is. Lézen, vriend.
@phaeton: ik ben jouw vriend niet. En 140km/h is nog steeds te hard voor zo’n bakbeest. (En dan bedoel ik vooral het formaatje Crafter)
@autofreaker: goede theorie! Ha! Dan kan ‘ie vast ook met 207km/h volbeladen een klaverblad pakken! Proberen man!
@freezzr: hahah leuk jo dat jij nou in fiat 500 rijd met 90 over snelweg en bang bent voor een busje achter je is niet mijn probleem
@autofreaker: Helaas jongen je zult een rap bussie nodig moeten hebben om mij bij te houden
@Edge: voor een rijvaardigheidscursus is de gemiddelde busjesbestuurder te dom. Zinloos. Begrenzen dus, ook jouw bussie. Is het enige dat helpt..
@parker: wauw, het feit dat jij toegeeft dat je iemands intelligentie beoordeeld aan de hand van wat voor auto iemand rijd spreekt boekdelen over jou intelligentie.
Jou naam word in de toekomst terug gevonden in de geschiedenis boeken in het tussen de namen Einstein en Newton!
@freezzr:
Als we dan toch gaan generaliseren. Doe dan hetzelfde voor alle audi’s, BMW’s en andere linkerbaan plakkers.
Levensgevaarlijk zo hard als die lui rijden (ik wil ook even aandacht trekken)
Ah onze toekomstig linksrijdende, bumperklevende en met het formaat baksteen aannemersbusjes.
Heeft die Opel echt een voorruit in 2 delen?
Het werd ook eens tijd, goedemorgen. 2001. En dan komen ze in 2015… Zelfs met de grotere Movano/Master vervangen/faceliften ze hun modellen nog sneller. Volkswagen is qua design ook niet echt vooruitstrevend te noemen, maar met om de paar jaar een facelift en modernere techniek lopen die tenminste nog iets in lijn met de personenwagens.
Mooie busjes deze worden grote concurrenten voor de Ford Transit Custom. Als ze er uiteindelijk ook zo uit gaan zien.
Op basis van de schetsen: de Renault.
Met dubbele cabine, privacy glas achter, 20″ lichtmetaal en alles in kleur graag.
Nu nog stucadoor worden…
Nou nou, wat zijn we toch allemaal superintelligente, zelfbenoemde (joehoe, parker!) übermenschen. Laat ze stuk voor stuk maar eens 200 meter achteruit rijden met een tandemasser achter hun lease-Megàne. Naast een gemiddelde busjesbestuurder. Dan komt de ware voertuigbeheerser wel boven. Stelletje ruiterlijke zelfvergoders.
@piebepost: ik ga de uitdaging aan! wel graag in mij lease-Volvo. Mag ook best 1000m achteruit