De eerste klant voor Opel met de Vivaro-e Hydrogen is binnen. De bedrijfswagen op waterstof komt er nu echt aan.
Eerder dit jaar onthulde Opel de nieuwe Vivaro-e Hydrogen. De bekende bestelauto met een kersverse aandrijflijn in vorm van waterstof. Dat was toen nog een aankondiging, nu is de Duitser klaar voor het echte werk. De eerste klant van Opel die met de Vivaro-e Hydrogen gaat rijden is Miele, bekend van de wasmachines.
De bestelwagen zal dagelijks ingezet worden in het Rijn-Main-gebied in Duitsland. Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van een batterij elektrische auto is natuurlijk het tanken. In een paar minuten kan de Opel er weer 400 kilometer tegenaan. De inzet van deze aandrijflijn is met name geschikt voor langere afstanden. Iets dat Miele dan ook gaat doen met deze Vivaro.
Opel verkoopt de Vivaro-e Hydrogen als aanvulling op het gamma van batterij elektrische bedrijfswagens zoals de Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. Auto’s op waterstof staat nog in de kinderschoenen. Het begint nu langzaam een beetje op gang te komen. De brandstofcelauto’s kunnen heel selectief in een gebied ingezet worden, want van een goede landelijke dekking van waterstoftankstations kun je nog niet spreken.
wimof zegt
Toyota gaat het nog halen.
Robert zegt
Keuzevrijheid tussen EV en de brandstofcel is al veel beter dan dat wedden op één paard, wat de diverse lobbygroepen de afgelopen jaren hebben gepredikt. Keuzevrijheid, net als vroeger, tussen benzine, autogas of diesel. Ik ben vóór.
henkp1 zegt
Precies. Kijk naar de Renault Master: diesel, volelektrisch of waterstof.
maotje zegt
@RRRobert: als je een winnend paard hebt, waarom zou je dan op een ander paard wedden?
Robert zegt
@maotje: ook winnende paarden kunnen een vormcrisis hebben. Ook een underdog kan wel eens boven zichzelf uitstijgen.
Zolang de capaciteit van accu’s de limiterende factor is voor bijvoorbeeld het vrachtvervoer en de grote kilometervreters zul je bij EV’s ook nooit van een winnend paard kunnen spreken.
maotje zegt
@RRRobert: eens! Maar dan moeten er wel voordelen aan zitten die opwegen tegen de nadelen.
Vrachtverkeer denk ik dat het zeker een voordeel kan hebben. Maar vergeet niet dat de accu’s steeds verder doorontwikkeld worden. Je ziet de laatste jaren flinke toenames in de range en snelheid van laden. En de onwikkelingen blijven doorgaan.
Wolflow zegt
@maotje: Wat is het winnende paard dan? Toch niet zo een die continu op stal moet staan om bij te laden omdat hij moe is mag ik hopen?!
5cilinder zegt
Zag laatst deze video van het altijd goede ‘auto motor und sport’. Maximilian Fichtner een chemicus vergelijkt de verschillende opties: https://youtu.be/PLS9zRylNvg . Erg verhelderend wat mij betreft.
Stellantis rules the sky zegt
Waterstof voor goederenvervoer, BEV voor personenvervoer.
arta zegt
Er is een renpaard bedacht en nu gaan ze nog een ezel mee laten doen?
Zonde van de energie.
Als je als transporteur (met minimale marges) moet kiezen tussen rijden tegen 10ct per kilometer of 5ct per kilometer, wat ga je dan kiezen?
In plaats van laden op eigen terrein in de nacht op zoek naar een pomp?