• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bye, bye Bulli! Volkswagen Transporter T2 is uit productie

Auteur: robbie, gepost 20 december 2013 om 11:04 – 15 Reacties

Bye Bye Bulli


Vandaag rolt in Brazilië het allerlaatste exemplaar van de legendarische VW Transporter T2 van de band. Na een carrière van 46 jaar mag deze Volkswagen met de motor achterin dan eindelijk met pensioen.

De T2 aka Bulli aka hippiebus aka Kombi werd sinds 1975 gebouwd in de Volkswagen-fabriek in het Braziliaanse São Bernardo do Campo, maar vandaag valt definitief het doek voor deze auto.

Waarom de productie wordt gestopt? Brazilië is van plan om per 1 januari 2014 ABS en airbags verplicht te stellen en daar beschikt de T2 niet over, het zou te duur zijn om dit alsnog te ontwikkelen voor deze auto. In 2006 werd al afscheid genomen van de luchtgekoelde motor en kwam er een watergekoelde viercilinder achterin te liggen.

Die 1.4-liter motor leverde 78 pk op benzine en als er ethanol in je tank zit heb je zelfs 80 pk tot je beschikking. Om het afscheid te vieren kwam Volkswagen do Brasil met de Kombi Last Edition op de markt. Het was de bedoeling dat hier slechts 600 exemplaren van gebouwd zouden worden, maar de vraag was zo groot dat het er 1.200 werden.

Er was nog even een sprankje hoop dat de productie door zou gaan omdat Brazilië de strengere regels met betrekking tot airbags en ABS terug wilde draaien. Volkswagen heeft dat echter niet afgewacht en stopt toch met de productie van dit beroemde busje.


Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast
  • Volkswagen Transporter Sportline
    Volkswagen Transporter Sportline is de ultieme sportbus
  • Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

brazilië, bulli, Retro, t2, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Lamborghini Huracán LP610-4: alle details en foto’s
Volgend bericht: Hiep hoi, we kopen weer auto’s! »

Lees Interacties

Reacties

  1. valetparker zegt

    20 december 2013 om 11:07

    46 jaar, toch niet slecht voor een autootje dat op een servetje in een restaurant is ontworpen…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2013 om 11:18

      @valetparker: dat was zijn voorganger ;)

      Login om te reageren
      • valetparker zegt

        20 december 2013 om 11:22

        @robbie: Ja zeg, je had er net nog “het hippie spijltjesbusje” in staan… ;-)

        Login om te reageren
  2. MrSkyline zegt

    20 december 2013 om 11:16

    nu al?

    Login om te reageren
  3. Dino2400 zegt

    20 december 2013 om 11:22

    Leuk, maar vanaf het moment dat het busje een watergekoelde motor kreeg en daarmee een radiator in de zo kenmerkende voorkant had het busje, wat mij betreft, zijn charme verloren.

    Login om te reageren
  4. sel777 zegt

    20 december 2013 om 11:27

    56 jaar staat achterop…

    Login om te reageren
  5. MAB zegt

    20 december 2013 om 11:35

    Ik wist niet eens dat ze nog werden geprocudeerd.

    Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    20 december 2013 om 11:37

    Was leuke bus, vooral omdat je knieën als kreukelzone mochten dienen.

    Login om te reageren
    • super zegt

      20 december 2013 om 11:47

      @Hubert:
      ze kwamen relatief goed uit crashtests, alleen hadden wel het stuurgedrag van een natte dweil op een ijsbaan dus uitwijkmanouevre was vrij kansloos.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        20 december 2013 om 14:15

        @super: Een natte dweil op een ijsbaan plakt als een malle. Sterker nog, die krijg je niet meer van zijn plaats denk ik.

        Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    20 december 2013 om 11:47

    Was dat ding dan zo goedkoop om te produceren dat ze er maar mee bleven doorgaan?
    En nu, Transport T18 productielijn daarheen slepen en weer 40 jaar hetzelfde produceren!

    Login om te reageren
  8. lawrence-william zegt

    20 december 2013 om 12:09

    Bulli is eigenlijk de bijnaam van de T1 spijlbus ;)

    Login om te reageren
  9. eqaulo zegt

    20 december 2013 om 12:11

    Is toch nog niet zeker? of ben ik mis?
    http://jalopnik.com/reports-of-the-death-of-the-vw-microbus-may-have-been-a-1485549668

    Login om te reageren
  10. toroloco zegt

    20 december 2013 om 12:24

    In de goeie ouwe hippietijd was het leven rooskleurig!

    Login om te reageren
  11. tt123 zegt

    20 december 2013 om 15:26

    De laatste modellen werden toch ergens in brazilie gemaakt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North