• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt

Auteur: willeme, gepost 6 mei 2021 om 08:57 – 20 Reacties

De eerste schetsen van de Volkswagen Multivan zijn bekend gemaakt.

In de meeste gevallen is het vrij eenvoudig met auto’s. Model A wordt opgevolgd door Model B en ga zo maar door. Af en toe is er een verandering of een kleine hiaat. Soms wordt één model door twee modellen opgevolgd (Peugeot 106 en 306 volgden de 205 op) of andersom (de Alfa 159 moest de 156 en 166 opvolgen).

Maar het grootste mysterie is wellicht de Volkswagen Multivan. Dat deze auto eraan staat te komen, is al langere tijd bekend. Volkswagen geeft weer wat afbeeldingen vrij van het nieuwe model. De Multivan is een grote en praktische personenbus die voor het laatst in 2019 ingrijpend werd vernieuwd. Op zich is het allemaal vrij begrijpelijk dat er een nieuw model aan komt, maar toch roepen de afbeeldingen misschien wel meer vragen op dan dat ermee beantwoord worden.

Huidige model

Schetsen Volkswagen Multivan

Het grootste vraagteken plaatsen we namelijk bij de Multivan zelf. Kijk, de huidige Multivan staat op basis van de huidige Transporter 6.1. De Transporter T6.1 is eigenlijk een doorontwikkelde T6, dat op zijn beurt weer een doorontwikkeling is van de Transport T5. Nu is de auto in de tussentijd telkens voorzien van flinke updates, maar toch. De tijd begint dan te knagen.

Schetsen Volkswagen Multivan

Je zou dus denken dat de Multivan een voorbode is voor de nieuwe Transporter-familie, zoals een Multivan T7. Dat is een heel logische gedachte. Sterker nog, die mening waren wij ook toegedaan. Echter, we hebben de vraag neergelegd bij Volkswagen en die weet ons te melden dat het gaat om aparte personenwagenversie. De Transporter T6.1 is nog niet zo lang geleden geïntroduceerd en zal nog wel even mee moeten gaan.

Voorkant

To MQB or not to MQB

De nieuwe Volkswagen Multivan komt er dan wél aan. Deze zal staan op het MQB-platform. Daarmee komen we aan op het volgende punt. Verschillende Duitse media melden dat het MQB-platform niet geschikt is voor het écht zware werk. Voor personenwagens is het ideaal (vanwege het hogere comfort en betere rijeigenschappen), maar niet voor de grotere en zwaardere bussen.

Schetsen Volkswagen Multivan

Dan is er ook nog de samenwerking met Ford. Deze twee merken werken samen op het gebied van bedrijfswagens en elektrische aandrijflijnen. De eerste vrucht van deze samenwerking is de nieuwe Ford Transit Courier, die in 2022 moet verschijnen. Wellicht dat de Transporter T6.1 een soort tussenstap is en er over een paar jaar een Transport-Transit combinatie zal volgen.

Schetsen Volkswagen Multivan

De enige twijfel die we dan hebben: waarom wordt er een aparte Multivan ontwikkeld? Een platform is ontwikkelen is peperduur (daarom gaat de Transporter al mee sinds 2003). En het is niet zo dat de Sharan niet meer aan te slepen was. Die MPV is in Nederland al van de prijslijst verdwenen, maar staat nog wel op de Duitse site van Volkswagen. De introductie van de nieuwe Multivan staat gepland voor juni 2021.

Ook interessant!

  • Volkswagen Multivan is klaar voor een wereldreis
  • Volkswagen Multivan T7 laat nog een glimp zien
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel
  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Ford, MQB, multivan, transit, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
Volgend bericht: Video: dronken man rijdt 2 auto’s aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. krisp zegt

    6 mei 2021 om 09:18

    En om het nog ingewikkelder te maken: daarnaast is ook de elektrische ID Buzz in ontwikkeling. Die zit in hetzelfde segment, maar ze delen niet hetzelfde platform.

    Login om te reageren
  2. gekketurbo zegt

    6 mei 2021 om 09:32

    Is dit niet de productie versie van de ID.BUZZ? De grill design lijkt van de ID serie te komen en er is een kleine raam aan de A stijl, wat ook op de ID.BUZZ concept zat.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      6 mei 2021 om 10:32

      @gekketurbo
      Gril: plotseling opkomende gedachte, bevlieging
      Grill: vleesrooster
      Grille: rooster aan de voorkant van een auto

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        6 mei 2021 om 11:22

        Dank voor de correctie

        Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    6 mei 2021 om 09:49

    Weten we in ieder geval dat ie er zo dus niet komt uit te zien.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    6 mei 2021 om 10:25

    Een platform ontwikkelen is peperduur. Maar een 100ste auto op MQB bouwen valt wel mee.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 mei 2021 om 11:59

      @mashell: MQB is een basis-architectuur, niet direct een kant-en-klaar platform. Bij het MQB platform zijn er weer diverse platforms. Nu scheelt het alsnog een slok op de borrel, maar ik kan zo even niet een MQB-platform bedenken dat direct klaar is om gebruikt te worden. De specifieke basis moet alsnog gemaakt en ontwikkeld worden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 mei 2021 om 17:34

        MQB is precies dat, een basis platform. De lengte, breedte en dus spoorbreedte kunnen per auto worden aangepast, zonder dat het een platform aanpassing is. Er zijn verschillende varianten van MQB, want een VW Taragon heeft nou eenmaal een andere airco nodig als een VW Polo. De plek waar MQB het minst flexibel is het gedeelte tussen de voorwielen en de A-stijl, de A stijl landt eigenlijk altijd op precies dezelfde plek achter het voorwiel op de carrosserie. En daar zijn deze schetsen interessant. Is het een MQB wagen dan is de A-stijl die waar de spiegel aan vast zit.
        Als deze Multivan de Touran, Sharan en huidige Multivan moet vervangen dan is een MQB basis logisch. Beetje wat Opel met de Zafira gedaan heeft, een compact busje er van gemaakt.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          7 mei 2021 om 09:58

          @mashell:

          Ik ben op de hoogte van hoe het werkt met zo’n platform ;-). Ondanks de vrijheden van de MQB-architectuur, lijkt het mij enorm vreemd om een sub-platform voor één niche-model te ontwikkelen.

          De Zafira is gewoon een een busje zoals alle Citroens, Peugeots en Toyota’s op basis van die auto. Die worden wél als bedrijfswagen verkocht.

          Het kan zijn dat ze een MQB-basis van een grotere crossover pakken en aanpassen (ongeveer gelijk qua motoren, gewicht et cetera). Of er komen meer varianten. Maar het blijft wonderlijk ;-).

          Login om te reageren
        • tourannetje zegt

          7 mei 2021 om 10:01

          @mashell: De platform of basis architectuur discussie blijft me boeien. Ik zou wel eens uitleg van een vag techneut willen hebben. Mijn huidige Touran is ook een MQB (waar de spiegel op de deur zit en niet aan de A-stijl ?) . Al met al lijkt het heel logisch dat VW een lichte Allround mpv/minibus voor de taxi/wegenwacht/brandweer/spoedarts branche wil kunnen blijven aanbieden waar elektrisch misschien een stap te ver is.

          Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    6 mei 2021 om 10:25

    Graag zou ik zo’n Multivan rijden. Helaas is het belastingklimaat zo dat dit te duur is.
    Iemand een truc hoe dit nog wel redelijk te betalen is?

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      6 mei 2021 om 10:28

      @janjanssen dat wordt dan de ‘camper-route’ als het je om de MRB te doen is. Maar of zo’n Westfalia nou goedkoper is met die aanschafprijzen…..

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      6 mei 2021 om 10:34

      Plak er een oost-europese kentekenplaat op, en je kunt doen en laten wat je wilt.

      Login om te reageren
  6. doublechevron65 zegt

    6 mei 2021 om 11:43

    Julie lopen achter de feiten aan, deze info. schreef ik reeds bij het laatste bericht op AB met de gecamoufleerde T7.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 mei 2021 om 11:57

      @doublechevron65: de extra schetsen van de Multivan zijn pas net vrijgegeven, dus dat had niet veel eerder gekund ;-). Qua info is er verder vrij weinig (nog) veranderd, op de info die wij van VW zelf hebben gekegen.

      Login om te reageren
      • neymar zegt

        6 mei 2021 om 12:53

        @willeme: jullie lopen serieus achter de feiten aan, deze info zijn allang vrijgegeven

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          6 mei 2021 om 13:11

          @naymar: afbeeldingen (header, zijkant) zijn recent vrijgegeven. Gisteravond als ik mij niet vergis. Dus niet ‘al lang’ ;-)

          Login om te reageren
  7. eklasse zegt

    6 mei 2021 om 11:45

    De toekomstige Transporter (Transit) kan hierdoor doelgerichter en dus goedkoper gebouwd worden en wordt weer een ‘ouderwets’ werkpaard.

    Login om te reageren
  8. wimof zegt

    6 mei 2021 om 14:45

    De vaakgebruikte basiskleur wit plus dan een ander kleurtje eronder valt bij mij niet in goede aarde.
    En hoe verklaren ze een prijs van 3092.76€, voor een zo weinig geslaagde kleurschakering.
    Bestaat ook met zilver als basiskleur tegen dezelfde meerprijs terwijl zilver een optiekleur waar men 958.32€ voor verlangt. Hier beginnen ze ermee te rammelen en het doet pijn op deze manier.

    Login om te reageren
  9. meetsysteem zegt

    6 mei 2021 om 16:21

    Slim van Volkswagen. De Multivan/Caravelle/Transporter-met-bankjes is in Duitsland enorm populair. Dus deze klanten, liefhebbers van echte ruimtewagens, krijgen een mooie en comfortabele opvolger geboden en de kopers van de Sharan een moderner en ruimer alternatief. Bovendien; helaas stoppen de meeste merken met deze ruimteschepen. De Espace gaat helaas, waarschijnlijk krijgen de Fords ook geen opvolger en bij Stellantis blijven de luxe bussen gebaseerd op de bedrijfswagens. Overigens vermoed ik dat de ID-Buzz de opvolger wordt van de Touran zevenzitter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North