De eerste schetsen van de Volkswagen Multivan zijn bekend gemaakt.
In de meeste gevallen is het vrij eenvoudig met auto’s. Model A wordt opgevolgd door Model B en ga zo maar door. Af en toe is er een verandering of een kleine hiaat. Soms wordt één model door twee modellen opgevolgd (Peugeot 106 en 306 volgden de 205 op) of andersom (de Alfa 159 moest de 156 en 166 opvolgen).
Maar het grootste mysterie is wellicht de Volkswagen Multivan. Dat deze auto eraan staat te komen, is al langere tijd bekend. Volkswagen geeft weer wat afbeeldingen vrij van het nieuwe model. De Multivan is een grote en praktische personenbus die voor het laatst in 2019 ingrijpend werd vernieuwd. Op zich is het allemaal vrij begrijpelijk dat er een nieuw model aan komt, maar toch roepen de afbeeldingen misschien wel meer vragen op dan dat ermee beantwoord worden.
Schetsen Volkswagen Multivan
Het grootste vraagteken plaatsen we namelijk bij de Multivan zelf. Kijk, de huidige Multivan staat op basis van de huidige Transporter 6.1. De Transporter T6.1 is eigenlijk een doorontwikkelde T6, dat op zijn beurt weer een doorontwikkeling is van de Transport T5. Nu is de auto in de tussentijd telkens voorzien van flinke updates, maar toch. De tijd begint dan te knagen.
Je zou dus denken dat de Multivan een voorbode is voor de nieuwe Transporter-familie, zoals een Multivan T7. Dat is een heel logische gedachte. Sterker nog, die mening waren wij ook toegedaan. Echter, we hebben de vraag neergelegd bij Volkswagen en die weet ons te melden dat het gaat om aparte personenwagenversie. De Transporter T6.1 is nog niet zo lang geleden geïntroduceerd en zal nog wel even mee moeten gaan.
To MQB or not to MQB
De nieuwe Volkswagen Multivan komt er dan wél aan. Deze zal staan op het MQB-platform. Daarmee komen we aan op het volgende punt. Verschillende Duitse media melden dat het MQB-platform niet geschikt is voor het écht zware werk. Voor personenwagens is het ideaal (vanwege het hogere comfort en betere rijeigenschappen), maar niet voor de grotere en zwaardere bussen.
Dan is er ook nog de samenwerking met Ford. Deze twee merken werken samen op het gebied van bedrijfswagens en elektrische aandrijflijnen. De eerste vrucht van deze samenwerking is de nieuwe Ford Transit Courier, die in 2022 moet verschijnen. Wellicht dat de Transporter T6.1 een soort tussenstap is en er over een paar jaar een Transport-Transit combinatie zal volgen.
De enige twijfel die we dan hebben: waarom wordt er een aparte Multivan ontwikkeld? Een platform is ontwikkelen is peperduur (daarom gaat de Transporter al mee sinds 2003). En het is niet zo dat de Sharan niet meer aan te slepen was. Die MPV is in Nederland al van de prijslijst verdwenen, maar staat nog wel op de Duitse site van Volkswagen. De introductie van de nieuwe Multivan staat gepland voor juni 2021.
krisp zegt
En om het nog ingewikkelder te maken: daarnaast is ook de elektrische ID Buzz in ontwikkeling. Die zit in hetzelfde segment, maar ze delen niet hetzelfde platform.
gekketurbo zegt
Is dit niet de productie versie van de ID.BUZZ? De grill design lijkt van de ID serie te komen en er is een kleine raam aan de A stijl, wat ook op de ID.BUZZ concept zat.
sportabgasanlage zegt
@gekketurbo
Gril: plotseling opkomende gedachte, bevlieging
Grill: vleesrooster
Grille: rooster aan de voorkant van een auto
gekketurbo zegt
Dank voor de correctie
monsieurleloure zegt
Weten we in ieder geval dat ie er zo dus niet komt uit te zien.
mashell zegt
Een platform ontwikkelen is peperduur. Maar een 100ste auto op MQB bouwen valt wel mee.
willeme zegt
@mashell: MQB is een basis-architectuur, niet direct een kant-en-klaar platform. Bij het MQB platform zijn er weer diverse platforms. Nu scheelt het alsnog een slok op de borrel, maar ik kan zo even niet een MQB-platform bedenken dat direct klaar is om gebruikt te worden. De specifieke basis moet alsnog gemaakt en ontwikkeld worden.
mashell zegt
MQB is precies dat, een basis platform. De lengte, breedte en dus spoorbreedte kunnen per auto worden aangepast, zonder dat het een platform aanpassing is. Er zijn verschillende varianten van MQB, want een VW Taragon heeft nou eenmaal een andere airco nodig als een VW Polo. De plek waar MQB het minst flexibel is het gedeelte tussen de voorwielen en de A-stijl, de A stijl landt eigenlijk altijd op precies dezelfde plek achter het voorwiel op de carrosserie. En daar zijn deze schetsen interessant. Is het een MQB wagen dan is de A-stijl die waar de spiegel aan vast zit.
Als deze Multivan de Touran, Sharan en huidige Multivan moet vervangen dan is een MQB basis logisch. Beetje wat Opel met de Zafira gedaan heeft, een compact busje er van gemaakt.
willeme zegt
@mashell:
Ik ben op de hoogte van hoe het werkt met zo’n platform ;-). Ondanks de vrijheden van de MQB-architectuur, lijkt het mij enorm vreemd om een sub-platform voor één niche-model te ontwikkelen.
De Zafira is gewoon een een busje zoals alle Citroens, Peugeots en Toyota’s op basis van die auto. Die worden wél als bedrijfswagen verkocht.
Het kan zijn dat ze een MQB-basis van een grotere crossover pakken en aanpassen (ongeveer gelijk qua motoren, gewicht et cetera). Of er komen meer varianten. Maar het blijft wonderlijk ;-).
tourannetje zegt
@mashell: De platform of basis architectuur discussie blijft me boeien. Ik zou wel eens uitleg van een vag techneut willen hebben. Mijn huidige Touran is ook een MQB (waar de spiegel op de deur zit en niet aan de A-stijl ?) . Al met al lijkt het heel logisch dat VW een lichte Allround mpv/minibus voor de taxi/wegenwacht/brandweer/spoedarts branche wil kunnen blijven aanbieden waar elektrisch misschien een stap te ver is.
JanJansen zegt
Graag zou ik zo’n Multivan rijden. Helaas is het belastingklimaat zo dat dit te duur is.
Iemand een truc hoe dit nog wel redelijk te betalen is?
MrHyde zegt
@janjanssen dat wordt dan de ‘camper-route’ als het je om de MRB te doen is. Maar of zo’n Westfalia nou goedkoper is met die aanschafprijzen…..
sportabgasanlage zegt
Plak er een oost-europese kentekenplaat op, en je kunt doen en laten wat je wilt.
doublechevron65 zegt
Julie lopen achter de feiten aan, deze info. schreef ik reeds bij het laatste bericht op AB met de gecamoufleerde T7.
willeme zegt
@doublechevron65: de extra schetsen van de Multivan zijn pas net vrijgegeven, dus dat had niet veel eerder gekund ;-). Qua info is er verder vrij weinig (nog) veranderd, op de info die wij van VW zelf hebben gekegen.
neymar zegt
@willeme: jullie lopen serieus achter de feiten aan, deze info zijn allang vrijgegeven
willeme zegt
@naymar: afbeeldingen (header, zijkant) zijn recent vrijgegeven. Gisteravond als ik mij niet vergis. Dus niet ‘al lang’ ;-)
eklasse zegt
De toekomstige Transporter (Transit) kan hierdoor doelgerichter en dus goedkoper gebouwd worden en wordt weer een ‘ouderwets’ werkpaard.
wimof zegt
De vaakgebruikte basiskleur wit plus dan een ander kleurtje eronder valt bij mij niet in goede aarde.
En hoe verklaren ze een prijs van 3092.76€, voor een zo weinig geslaagde kleurschakering.
Bestaat ook met zilver als basiskleur tegen dezelfde meerprijs terwijl zilver een optiekleur waar men 958.32€ voor verlangt. Hier beginnen ze ermee te rammelen en het doet pijn op deze manier.
meetsysteem zegt
Slim van Volkswagen. De Multivan/Caravelle/Transporter-met-bankjes is in Duitsland enorm populair. Dus deze klanten, liefhebbers van echte ruimtewagens, krijgen een mooie en comfortabele opvolger geboden en de kopers van de Sharan een moderner en ruimer alternatief. Bovendien; helaas stoppen de meeste merken met deze ruimteschepen. De Espace gaat helaas, waarschijnlijk krijgen de Fords ook geen opvolger en bij Stellantis blijven de luxe bussen gebaseerd op de bedrijfswagens. Overigens vermoed ik dat de ID-Buzz de opvolger wordt van de Touran zevenzitter.