Het doek is dan eindelijk gevallen voor de legendarische Volkswagen Transporter T2. Je wist het misschien niet, maar deze Volkswagen met motor achterin werd nog steeds gebouwd in Brazilie. Om het afscheid te vieren is er een speciaal uitzwaaimodel ontwikkeld.
Met het ter ziele gaan van de hoogbejaarde Transporter T2 is er ook voor het eerst sinds 1935 geen Volkswagen meer leverbaar met de motor achterin. Toch wel jammer eigenlijk.
In Europa was de T2 al ruim 30 jaar niet meer (officieel) leverbaar, maar in Brazilie ging Volkswagen stug door met het produceren van dit praktische busje. Toch is ook daar nu de stekker uit dit model getrokken. Om daar bij stil te staan bouwt Volkswagen do Brasil 600 exemplaren van de Kombi Last Edition die we hier zien.
Achterin ligt een 1.4-liter motor die op benzine 78 pk levert en als je ethanol tankt heb je zelfs 80 pk tot je beschikking. Het busje is met een prijskaartje van zo’n 28.000 euro vrij prijzig te noemen.
Doordat de T2 nu uit productie is kan de Tweede Kamer ook opgelucht adem halen, want deze auto’s kunnen nu niet meer als camper geïmporteerd worden.
36 reacties
Maar met een geplande productie van 250 stuks is ’t ook weer geen massa-massa natuurlijk, zoals met de oude kever.
Een vriend van me reed een paar jaar terug een nieuwe golf 2 in Zuid Afrika…
En 28.000 euro is ook niet niks.
komt omdat in Brazilie de belastingen op auto’s waanzinnig hoog zijn
Waarom gaat ie eigenlijk uit productie? Iets met milieuhippies?
Te duur om te produceren.
En degene die in Brazilië zo’n busje kopen kijken naar het dagelijks gebruik en niet naar nostalgie.
En voor dat geld zijn wer vele goede alternatieven te koop.
Nee deze T2 is de laatste …. die is nu nog in productie de T3 dus niet meer …
Jammer maar moest er eens van komen.
een uitgelezen mogelijkheid om een auto te bouwen met een motor achter in en achterwiel aandrijving … nu was het niet meer dan een plat geslagen Golf …
Daarom zeg ik…
Ze hadden zich toen moeten onderscheiden…
Rwd en motor achter in….
Porsche 911!
Audi R8…
Dan ligt hij nog steeds achterin ;)
de T2 is was een hele mooie bus, ik rijd zelf kever, maar aan al het goede komt een eid
ik zeg, Auf Wiedersehen Transporter, terwijl ik een traantje weg pink.
Ik heb ze nooit gemogen.
’s winters waren de T2’s stervenskoud, rijden deden ze niet, enorm zijwindgevoelig en schakelen had meer weg van in je koffie roeren dan het veranderen van het verzet.
En benzine zuipers waren het ook.
En dat terwijl zijn tijdgenoten, onder andere de Transit, de Estafette en de 238 veel meer boden voor hetzelfde geld.