• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition

Auteur: robbie, gepost 15 augustus 2013 om 12:37 – 36 Reacties

Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition
Afbeelding VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition

Volkswagen Kombi Last Edition
Het doek is dan eindelijk gevallen voor de legendarische Volkswagen Transporter T2. Je wist het misschien niet, maar deze Volkswagen met motor achterin werd nog steeds gebouwd in Brazilie. Om het afscheid te vieren is er een speciaal uitzwaaimodel ontwikkeld.

Met het ter ziele gaan van de hoogbejaarde Transporter T2 is er ook voor het eerst sinds 1935 geen Volkswagen meer leverbaar met de motor achterin. Toch wel jammer eigenlijk.

In Europa was de T2 al ruim 30 jaar niet meer (officieel) leverbaar, maar in Brazilie ging Volkswagen stug door met het produceren van dit praktische busje. Toch is ook daar nu de stekker uit dit model getrokken. Om daar bij stil te staan bouwt Volkswagen do Brasil 600 exemplaren van de Kombi Last Edition die we hier zien.

Achterin ligt een 1.4-liter motor die op benzine 78 pk levert en als je ethanol tankt heb je zelfs 80 pk tot je beschikking. Het busje is met een prijskaartje van zo’n 28.000 euro vrij prijzig te noemen.

Doordat de T2 nu uit productie is kan de Tweede Kamer ook opgelucht adem halen, want deze auto’s kunnen nu niet meer als camper geïmporteerd worden.

Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Verstappen Transporter haalt maar liefst 191 km/u
  • Volkswagen Transporter Sportline
    Volkswagen Transporter Sportline is de ultieme sportbus
  • duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats
    Dit is duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Deze occasion met 1.8 heeft een enorme spoiler (met een goede reden)
  • Nieuwe Tesla Model Y is geen daverend succes
  • Vernieuwde Toyota bZ4X heeft eindelijk meegespoten wielkasten
  • Autoblog-lezer gebruikt Land Rover waar ‘ie voor bedoeld is
FacebookTweetPinLinkedIn

brazilië, Retro, t2, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Duitsers staan klaar om Fisker over te nemen
Volgend bericht: Shit! Wiesmann zit zonder geld [insolventie] »

Lees Interacties

Reacties

  1. 4x4wheels zegt

    15 augustus 2013 om 12:42

    Uitbrengen als Jamie Oliver editie, inclusief Porsche 3.4L boxer achterin :)

    Login om te reageren
  2. rotarypowah zegt

    15 augustus 2013 om 12:44

    De XL1 is een VW met de motor achterin.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 augustus 2013 om 13:03

      @rotarypowah: true, maar dat is niet echt een productiemodel in mijn ogen. Meer een veredelde conceptcar.

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        15 augustus 2013 om 13:15

        @robbie: in de ogen van Volkswagen wel. Volgens VW is het de meest aerodynamische productie-auto ooit.
        Maar met een geplande productie van 250 stuks is ’t ook weer geen massa-massa natuurlijk, zoals met de oude kever.

        Login om te reageren
  3. reistje zegt

    15 augustus 2013 om 12:49

    Blijf dit toch altijd vreemd vinden, het zelfde met de golf 1 en 2.
    Een vriend van me reed een paar jaar terug een nieuwe golf 2 in Zuid Afrika…

    En 28.000 euro is ook niet niks.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      15 augustus 2013 om 13:06

      @reistje: In Brazilie was de Golf tot kort nog een 4de generatie met een facelift alsof ie getuned was. Weet niet of ze nu al een generatietje hoger gegaan zijn.

      Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      15 augustus 2013 om 13:21

      @reistje:

      komt omdat in Brazilie de belastingen op auto’s waanzinnig hoog zijn

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    15 augustus 2013 om 12:49

    Toch wel jammer dat ie nu écht uit productie gaat. Dit is toch wel een van de weinige VW’s die me wél iets doet.

    Waarom gaat ie eigenlijk uit productie? Iets met milieuhippies?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 augustus 2013 om 13:12

      @toyotafortuner: Omdat airbags en ABS ook in Brazilië verplicht worden.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 augustus 2013 om 13:16

      @toyotafortuner:
      Te duur om te produceren.
      En degene die in Brazilië zo’n busje kopen kijken naar het dagelijks gebruik en niet naar nostalgie.
      En voor dat geld zijn wer vele goede alternatieven te koop.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        15 augustus 2013 om 14:58

        @Hubert: @potver7: Dank ervoor. Echt wel jammer. Naja…. Hopelijk zullen ze nog lang doorrijden.

        Login om te reageren
  5. saxoke zegt

    15 augustus 2013 om 12:59

    Een echte VW! Zelfs zijn prijs is echt! Abnormaal 28000euro!

    Login om te reageren
  6. bart1234 zegt

    15 augustus 2013 om 13:03

    Maar een Porsche heeft de motor toch ook achter in liggen, dat is ook weer Volkswagen….

    Login om te reageren
  7. toeter11 zegt

    15 augustus 2013 om 13:07

    De t3 is de laatste volkswagen met motor achterin.

    Login om te reageren
    • markietwo zegt

      15 augustus 2013 om 13:11

      @toeter11:
      Nee deze T2 is de laatste …. die is nu nog in productie de T3 dus niet meer …

      Login om te reageren
  8. adyton zegt

    15 augustus 2013 om 13:09

    Hij is best wel mooi oud geworden. Hier en daar wat gewijzigd maar heeft nog steeds dezelfde flair.
    Jammer maar moest er eens van komen.

    Login om te reageren
  9. markietwo zegt

    15 augustus 2013 om 13:11

    VW had een paar jaar terug met de Scirocco moeten stunten …
    een uitgelezen mogelijkheid om een auto te bouwen met een motor achter in en achterwiel aandrijving … nu was het niet meer dan een plat geslagen Golf …

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 augustus 2013 om 13:14

      @markietwo: De Scirocco is toch nooit iets anders geweest dan een platgeslagen Golf?

      Login om te reageren
      • markietwo zegt

        15 augustus 2013 om 13:18

        @potver7:
        Daarom zeg ik…
        Ze hadden zich toen moeten onderscheiden…
        Rwd en motor achter in….

        Login om te reageren
  10. hjhj zegt

    15 augustus 2013 om 13:15

    da’s toch wel de op één na mooste vw bus voor mij..

    Login om te reageren
  11. pjotr zegt

    15 augustus 2013 om 13:17

    “Met het ter ziele gaan van de hoogbejaarde Transporter T2 is er ook voor het eerst sinds 1935 geen Volkswagen meer leverbaar met de motor achterin.”

    Porsche 911!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      15 augustus 2013 om 13:19

      @pjotr:

      Audi R8…

      Login om te reageren
      • gv93 zegt

        15 augustus 2013 om 13:50

        @jack_abarth: Middenmotor..

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          16 augustus 2013 om 13:42

          @gv93:

          Dan ligt hij nog steeds achterin ;)

          Login om te reageren
  12. bempi zegt

    15 augustus 2013 om 13:24

    Blijft een geweldige bak om lekker in te ketsen met je meisje.

    Login om te reageren
  13. timdrogt zegt

    15 augustus 2013 om 13:26

    nou ja, ik had al gelezen dat het zou gebeuren.
    de T2 is was een hele mooie bus, ik rijd zelf kever, maar aan al het goede komt een eid

    ik zeg, Auf Wiedersehen Transporter, terwijl ik een traantje weg pink.

    Login om te reageren
  14. Carreza zegt

    15 augustus 2013 om 14:11

    Bon, tijd dan voor een moderne versie van de T1!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      16 augustus 2013 om 22:25

      @Carreza: je kan er een kopen van Lego!

      Login om te reageren
  15. munich zegt

    15 augustus 2013 om 14:58

    Jammer van die Crafter neus van zwart plastic. Ik wacht nog steeds met smart op de Bulli van VW.

    Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      15 augustus 2013 om 15:41

      @munich: Is die lelijke neus niet omdat er nu een watergekoelde motor in zit?

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        15 augustus 2013 om 17:30

        @dafmaf: Inderdaad, ivm de emissieeisen een watergkoelde motor. Er stond in issue 3 van youngtimers en klassiekers (maandblad van Autoweek, waarvan de helft Autotrader)) toevallig een vergelijkende test van de T1, T2 en T3. Conclusie was dat de T1 en T2 klotedingen zijn om mee op vakantie te gaan (tenzij je masochist bent) en dat de T3 de enige praktische was. Laatst kwam ik iemand tegen die een T3 met 4WD uit Finland had gehaald. Stoer ding!

        Login om te reageren
  16. dafmaf zegt

    15 augustus 2013 om 15:41

    De hele bus is een kreukelzone, dus zo erg is het nu ook weer niet dat ze hem niet meer nieuw maken.

    Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      15 augustus 2013 om 15:41

      @dafmaf: Is die lelijke neus niet omdat er nu een watergekoelde motor in zit?

      Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    15 augustus 2013 om 19:13

    Typisch overgewaardeerd VW produkt.
    Ik heb ze nooit gemogen.
    ’s winters waren de T2’s stervenskoud, rijden deden ze niet, enorm zijwindgevoelig en schakelen had meer weg van in je koffie roeren dan het veranderen van het verzet.
    En benzine zuipers waren het ook.
    En dat terwijl zijn tijdgenoten, onder andere de Transit, de Estafette en de 238 veel meer boden voor hetzelfde geld.

    Login om te reageren
  18. betonstaal zegt

    15 augustus 2013 om 21:39

    Hoop dat er genoeg overblijven om alle Dinky’s een camper te geven. Want die willen allemaal zo een vw-busje.

    Login om te reageren
  19. btracing zegt

    16 augustus 2013 om 22:22

    Jammer dat ze de SP2 niet meer maken :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North