Cadillac CT6, dit is hem! [updated]
Cadillac CT6, dit is hem!

Hoi Mercedes, dag BMW, yo Audi. Hier hebben jullie wat kraakverse concurrentie uit de VS. Maak kennis met de CT6.
De CT6, die in dit met Edith Piaf-muziek ondergedompelde filmpje al eens voorbij kwam, wordt het nieuwe vlaggenschip van Cadillac. Gepositioneerd boven de CTS, om te kunnen concurreren met een flink aantal Germaanse sedans. Het is overigens geen concurrent voor de 7-Serie, A8 en S-Klasse. De Cadillac die daarmee de strijd aangaat volgt later. Met de CT6 willen ze alles daaronder pakken.
General Motors heeft de CT6 naar eigen zeggen een stuk lichter gemaakt door de auto voor ruim 60 procent uit aluminium op te trekken. Scheelt zo'n 90 kg met zijn voorganger. Onder de kap debuteert een nieuwe twinturbo 3.0 V6 met 400 Amerikaanse pk's (hp), wat neerkomt op 405 Europese pk's (ps). Het koppel van dit blok ligt op 543 Nm. Een V8 komt ook op de optielijst te staan.
Morgen meer over de Amerikaanse über-Caddy. Dan wordt de slee onthuld op de autoshow van New York en hebben we alle details. Tot die tijd moeten we het doen met een uitgelekte persafbeelding.
Update 01-04 (Smoke) - Cadillac heeft ons verblijd met alle details. Amerikanen zijn dol op vergelijkingen met de concurrentie (met naam en toenaam), en dus meldt Caddy trots dat de CT6 lichter is dan de 5-Serie, 6-Serie en E-Klasse. Het meldt een geschat 'curb weight' van 1.700 kg voor de sedan van 5184 mm x 1879 mm x 1472 mm.
Waarschijnlijk is dit voor de instapper met de 269 pk sterke 2.0 viercilinder turbo en achterwielaandrijving (er is ook een optie voor AWD). Yup, het duurde even, en Ford baande het pad, maar nu gaan ook de laatste Yanks volle bak downsizing. GM levert een achttraps automaat in de CT6, en bij de introductie zien we nog geen V8 in de lijst.
Naast de VS komt de CT6 ook naar Europa, Korea, Japan, Israel en het Midden Oosten. Productie voor deze markten zal begin 2016 van start gaan. Een video van de CT6 vind je op autojunk.
























