Cadillac CT6, dit is hem! [updated]

Auteur: , 64 Reacties

Hoi Mercedes, dag BMW, yo Audi. Hier hebben jullie wat kraakverse concurrentie uit de VS. Maak kennis met de CT6.

De CT6, die in dit met Edith Piaf-muziek ondergedompelde filmpje al eens voorbij kwam, wordt het nieuwe vlaggenschip van Cadillac. Gepositioneerd boven de CTS, om te kunnen concurreren met een flink aantal Germaanse sedans. Het is overigens geen concurrent voor de 7-Serie, A8 en S-Klasse. De Cadillac die daarmee de strijd aangaat volgt later. Met de CT6 willen ze alles daaronder pakken.

General Motors heeft de CT6 naar eigen zeggen een stuk lichter gemaakt door de auto voor ruim 60 procent uit aluminium op te trekken. Scheelt zo’n 90 kg met zijn voorganger. Onder de kap debuteert een nieuwe twinturbo 3.0 V6 met 400 Amerikaanse pk’s (hp), wat neerkomt op 405 Europese pk’s (ps). Het koppel van dit blok ligt op 543 Nm. Een V8 komt ook op de optielijst te staan.

Morgen meer over de Amerikaanse über-Caddy. Dan wordt de slee onthuld op de autoshow van New York en hebben we alle details. Tot die tijd moeten we het doen met een uitgelekte persafbeelding.

Update 01-04 (Smoke) – Cadillac heeft ons verblijd met alle details. Amerikanen zijn dol op vergelijkingen met de concurrentie (met naam en toenaam), en dus meldt Caddy trots dat de CT6 lichter is dan de 5-Serie, 6-Serie en E-Klasse. Het meldt een geschat ‘curb weight’ van 1.700 kg voor de sedan van 5184 mm x 1879 mm x 1472 mm.

Waarschijnlijk is dit voor de instapper met de 269 pk sterke 2.0 viercilinder turbo en achterwielaandrijving (er is ook een optie voor AWD). Yup, het duurde even, en Ford baande het pad, maar nu gaan ook de laatste Yanks volle bak downsizing. GM levert een achttraps automaat in de CT6, en bij de introductie zien we nog geen V8 in de lijst.

Naast de VS komt de CT6 ook naar Europa, Korea, Japan, Israel en het Midden Oosten. Productie voor deze markten zal begin 2016 van start gaan. Een video van de CT6 vind je op autojunk.



64 reacties

Oei lekker zeg! Eerst de fijne moderne Lincoln Continental en dan deze prachtige CT6! Gaat goed hier op AB.
ATS = 3 serie concurrent.
CTS = 5 serie concurrent.
CT6 = 6 GC concurrent?

Ben wel benieuwd. Heb altijd een zwak gehad voor de betere Amerikanen. Over zestie. jaar scoor ik er wel op Mobile.de voor 3k.
@gtwillem: CT6 = 7 Serie/S Klasse/A8 concurrent, zoals in het artikel aangegeven staat.
@Edge:
Ik denk dat je het woordje “geen” in de betreffende zin gemist hebt.
@Rob: Klopt, helemaal overheen gelezen! Ben dan wel benieuwd welk segment deze auto wel wilt pakken, want ik kan me zo even niet iets tussen de 5 en 7, E en S en A6 en A8 bedenken. Ja, de 6GC, CLS en A7, maar dat zijn toch vierdeurscoupé’s, terwijl dit een echte sedan is.

Overigens verwacht ik dat deze wagen in Nederland wél met de voorgenoemde Duitse luxemodellen moet gaan concurreren, aangezien die met die dikke motoren en ons belastingstelsel toch wel op het prijsniveau van een leuk aangeklede 7’er/S-Klasse/A8 zal uitkomen.
@Edge: de 6 GC kan ik met geen mogelijkheid een vierdeurs coupe noemen. De A7 is gewoon een liftback (Audi noemt het zelf ook al Sportback) en de CLS zou nog net kunnen (alhoewel ik de eerste CLS meer een vierdeurs coupe vind). Eigenlijk is alleen de Aston Martin Rapide de enige echte vierdeurs coupe, zolang zoiets bestaat.

Een vierdeurs auto een coupe noemen is net zoiets als een travestiet een dame noemen. Ja, er zijn wat vormen cosmetisch aangebracht om het als dusdanig te kwalificeren, maar technisch gezien is het gewoon een man/sedan.
@gtwillem: De Jaguar XJ vind ik de beste voorbeeld als het gaat om een 4-deurs coupe, wat een prachtige elegante daklijn heeft die Jag. Maar verder wel met je eens, rare term 4-deurs coupe, term die door marketinglui het leven in is geroepen om het nog exclusiever en duurder te doen lijken. Het grappige is iedereen gaat er gewoon in mee.
Misschien heb jij het ook al gelezen, maar ik las in een van de autobladen het volgende. Bentley had eerst de Continental Flying Spur en de Continental GT. Bij de tweede generatie heeft Bentley echter ervoor gekozen om die twee verder te splitsen voor een duidelijkere onderscheid. Dus Flying Spur en de Continental GT. Wat ik las was dat ze nieuwe niches wilden gaan opvullen. Om een nieuwe 4-deurs uit te brengen op basis van de Continental GT, terwijl je d Flying Spur hebt. Snap jij het nog? :)
@lfagtr35r: ja. Voor Bentley is er ruimte om naast een Continental GT en een Flying Spur een extra model te plaatsen, in de vorm van een ‘slanke’ 4-deurs uitvoering van de Continental GT. Kan prima, de Flying Spur is de statige sedan, daar is zeker nog ruimte voor een minder praktische uitvoering.
@gtwillem: Amen! vroeger heette een coupe gewoon tweedeurs sedan….
@Edge: lees het artikel nog eens
@gtwillem: Prijzen al eens vergeleken? De ATS/CTS is behoorlijk duur tov de 3/5, rekening houdend met de motor. Nu heeft Cadillac echter maar één motor, namelijk de hier ook al ingelepelde 2.0 4cyl turbo.

Dat begrijp ik toch niet goed van GM. Drie modellen, en telkens slechts één en dezelfde motor. Er liggen toch genoeg motoren in het rek bij Opel, en, ondanks het algemene terugdringen ervan, zou er toch ook een diesel mogen komen. Lijkt wel alsof ze klein willen blijven…
@Esprit_de_Flandre: ze leveren alleen dikke motoren. Is typisch Amerikaans.
Zelfde geldt voor de Europeanen daar. In Amerika heb je een 328i, 335i of M3. That’s it.

En ze zijn duur in Europa, in Amerika zijn Caddy’s weer iets goedkoper dan BMW’s.
@gtwillem: Dikke motoren, typisch Amerikaans, akkoord. Vandaar dat de Europese merken geen kleine motortjes leveren in de US. Omgekeerd zou je dus ook mogen verwachten dat de US-merken zich aanpassen aan de Europese markt, toch zeker als ze succes willen boeken. Voor een klein merk zou dat moeilijk zijn, maar voor GM?

Blijf het vreemd vinden. Lijkt echt of ze klein willen blijven. Misschien hopen ze op de noemer ‘exclusief’…
@Esprit_de_Flandre: het is makkelijker om bepaalde modellen die je wel bouwt niet leveren dan modellen die niet bouwt wel te leveren ;-)

Ook zal GM enorm investeren om 1.6 dieseltjes er in te gaan leveren, dan zou het niet voldoende opleveren. De kosten wegen niet op tegen de baten.
@Esprit_de_Flandre: ja. Die passen perfect in alle auto’s van GM waarvan de motor in de breedte licht met de transmissie ‘ernaast’.

Speciaal voor 1 model moeten ze dan deze configuratie aanpassen en homologeren. Zie ik niet zo snel gebeuren. Dat was de reden waarom de IS220d te duur was voor Lexus om te maken en er geen opvolger van is.

Ik zou Cadillac adviseren Lexus achterna te gaan en hun hele lijn te hybridiseren.
Vind hem nu al geweldig!
Wat moet ik er over zeggen?
Zelfs het logo hebben ze weten te verpesten…..
@Rob:
Wat is er aan dat logo verpest?
@9000cse: rob bedoeld waarschijnlijk die soort van krans die er omheen zat.
En kan hem nog wel een beetje gelijk geven vind ik deze niet echt mooi in de grill staan. Zoals bijvoorbeeld bij de BLS wel het geval is http://fcovers.net/covers/cadillac_sts_v_front_grille-851×315.jpg
Ah, leuk.
Bedankt Cadillac, hebben we dat ook weer gehad. Ga nu eerst maar eens die Elmiraj produceren.
Hebbon
Dat is godveredomme een mooie wagen!
de CTS is inmiddels redelijk betaalbaar als auto die effe “leuk is om gehad te hebben” ..
maar wat een teringzooi is dat zeg ..

mag hopen dat dit beter in elkaar zit ..
@lincoln: De CTS-V daar is vrijwel iedereen wel enthousiast over…. eerste serie CTS of zo?
Ziet er zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit. Hopelijk is het interieur ook mooi, maar daar vrees ik voor. Amerikanen en interieurs heb ik nooit een goede match gevonden.
@berlinetta: Maar een Amerikaan zonder interieur is ook zo kaal… ;-)
@benzinehoofd: als dat zo is steken we die dan toch lekker in de fik met benzine :)
Ziet er erg goed uit!
Leuk uiterlijk tot dusverre en een motor die op papier interessant is: een hogere PK/liter verhouding dan Europeanen in hetzelfde segment. De tijden veranderen.
@knipperlichtje: Maar dat is een kwestie van niet willen ipv niet kunnen.
Mooie auto kan niet anders zeggen… CT6-V komt u maar.
Het is dat alle US cars flink benadeeld worden in (vooral) NL belasting technisch gezien.
Want anders hadden ze er flink meer verkocht de laatste 5 jaar.
In elk segment hebben ze betere/snellere/betrouwbaardere/goedkopere auto’s als wat er nu rond rijd.
@RobUSA: zoals? wat zou hier goed aanslaan.
@lfagtr35r: Alles wat een V8 voor weinig geld heeft bv. :-)
En ook daarbij nog eens geen saai uiterlijk heeft, waar er al zat van rondrijden.
En dit laten gaan “wat zullen de buren er wel niet van zeggen”
Maar omdat je het toch vroeg : Mustang/Camaro/Challenger/Charger/Ford GT/Corvette/Viper/ATS-V/CTS-V/Chevy SSR/Tahoe/Suburban/Explorer/Escalade maar je moet ook wel durven om van de gebaande duitse paden af te gaan natuurlijk en de fun factor te omarmen.
@RobUSA: wat is er fun aan een explorer of suburban. Zijn gewoon achterlijk grote auto’s waar over het algemeen 1 persoon door 2500kg staal wordt verplaatst. Prima dat die hier onbetaalbaar zijn.
Corvette/charger etc zijn een ander verhaal. Die zijn dik.
@timowouters: denk je ook zo over een Q7, Range Rover, X5 en GL? Of vind je die weer cool en dik omdat ze Europees zijn…
@mopar: die zijn te verdragen omdat je dan in een prachtig afgewerkt luxe interieur vertoeft. Een suburban kost in NL even veel en je krijgt er een slecht afgewerkte bestelbus voor.
@timowouters: En wiens schuld is dat dat ze zo duur zijn hier dan. En wat een onzin kraam je uit zeg. Google maar eens naar het interieur van de nieuwe Escalade en Suburban, ooit wel eens in gezeten? Ik wel en kan je vertellen dat met name die nieuwe Cadillac niet onder doet voor een X5. Maar goed die Europese merken moeten het dan ook vooral van badge geile knakkers hebben die een halve stijve krijgen bij het aanschouwen van het logo alleen al.

In nuchter denkende landen (VS, Azie en Midden Oosten) zie je genoeg van die yanks rijden. Daar geven ze merken als Lexus en Infiniti ook gewoon een kans.
@mopar: En met nuchter nadenken bedoel ik over auto’s, niet over de politieke situatie daar.
@mopar: wiens schuld dat is? Caddilac heeft geen hoger belastingtarief hoor. Dat zij geen moeite doen om een co2 zuiniger motor erin te hangen kan je den-haag moeilijk de schuld van geven.

En uiteraard fantastisch dat de nieuwe escalade er mooi uitziet. Maar materiaalgebruik kigt nog mijlen ver achter. Veel hard plastic. En inderdaad zijn dat dingen waar Nederlanders een stijve van krijgen. Dus gauw naar de overkant van de plas om je te vergapen aan die prachtig getekende amerikaanse suv’s
@timowouters: Denk je nou echt dat het Gm een seconde aan hun achterste kan roesten wat denk haag van hun wagens denkt?

En maak je geen zorgen hoor, heb dat pleuris land allang verlaten ;) Ik heb een V8 onder mn kont zitten voor een prijs waar je in dat spruitjesland nog geen middenklasser voor hebt.

En kiddo, leuk dat je denkt dat het materiaalgebruik nog mijlenver achter ligt, maar als jij ooit een oud genoeg bent om je rijbewijs te halen, dan kom je er wellicht wel achter hoe diep je genaaid bent door Den Haag.

Tot die tijd zul je het met je vaders Aygo moeten doen en levenloos plaatjes schieten van wagens die je toch nooit kan betalen in Nederland –> succes ermee!
@timowouters: Bij de duitsers betaal je alleen 2x de prijs voor dat zachte plastic, geef mij maar hard plastic dan graag. Blijft plastic, toch ?
@mopar: Prachtige interieuren idd de mensen (jochies) hier hebben deze nog nooit en zullen deze nooit van dichtbij zien en voelen.
@RobUSA: Daarom neem ik ze ook totaal niet serieus, ben zelf ook pas 23 (woon half in de VS en half in Azie voor mn werk) maar ik ga pas ergens over praten als ik ook echt weet waar ik over praat. Heb al 3 Amerikaanse wagens gehad en zijn gewoon mooie bakken. Die jochies hier lezen maar wat op internet en pretenderen dan te weten waar ze het over hebben. Moest wel even lachen over “slecht afgewerkte bestelbus”, zal wel uit ervaring spreken dunkt me want de kans dat hij ooit in een GL of een suburban heeft gezeten is kleiner dan z’n plasser ;’)
@mopar: Cool dude ! Super op die leeftijd al man !
Mensen in NL weten niet waar ze over praten ze zullen nooit in deze iconen zitten laat staan rijden.
Napraters allemaal.
USA heeft het beste van alles wat er te koop is …alle heerlijke US-cars en het beste uit duitsland en Japan enz.
En dan nog alleen de topmodellen , niemand maar dan ook niemand koopt hier een 316/318/520/C180 enz enz alles met minimaal een dikke V6 erin en gelukkig zeer weinig diesels blehhh wat een stank en rook.
@RobUSA: je bent al een tijdje niet meer aan deze kant van het water geweest denk ik? Hier rijden alleen koektrommels rond hoor, in 50 tinten grijs. Zelfs al waren de wagens die je noemt hier goedkoper, dan nog zou dat een veel te spannende keuze zijn. Als je hier uit de band wil springen in je bloemkoolwijk dan koop je een Juke of een Captur (wel in het grijs natuurlijk)
@baasbas: Nee gelukkig niet ik vond het wagenpark al treurig genoeg zoveel jaren geleden.
En slechte chauffeurs/het onnodig links rijden/agressie/slechte wegen/flitskasten/trajectcontroles/minirotondes/vluchtheuvels enz enz.
@RobUSA: Was nog niet klaar files/betaald parkeren/parkeerplaatsen tekort in je eigen f*cking straat (bijna elke nieuwbouwwijk in de Randstad) politie staat hier nog steeds in dienst van de bevolking ipv uitmelken van de burgers met onnodige boetes.
Zooo dat ben ik weer ff kwijt , ga lekker een stukje rijden !
@baasbas: Man man, Nederland is de personifiering van muesli-bakken en middelmatigheid geworden door al die boomknuffelaars en belastingfascisten in Den Haag … inclusief op elke hoek een hybride-laadstekker voor de belastingknuffelaars die op onze kosten het milieu vervuilt met zware metalen en het aanzicht met lelijke ontwerpen & goedkoop plastic.

Maar goed, hobbies zijn duur …
Nou wordt het vaak over Audi/VAG gezegd maar Cadillac kaan er ook wat van. Iets met bomen en een bos.
Nieuwe trend? Traanoogledjes
Dus dat heeft GM gedaan met de resten van SAAB ;-)

http://static.autoblog.nl/images/wp2015/cadillac-ct6.jpg
http://images.thecarconnection.com/lrg/2010-saab-9-5-official-pics-003_100203523_l.jpg
@technofreak: Sorry, maar ik zie het niet. Behalve dat ze vier wielen hebben zijn er weinig overeenkomsten tussen de CT6 en de 9-5. De 9-5 staat overigens gewoon op het Opel Insignia-platform, en heeft dus niks met de CT6 te maken
@technofreak: Gefeliciteerd, de meest onzin vergelijking ooit.
Prachtige auto. Ik was eerst niet helemaal overtuigd van Cadillac, tot ik gereden heb met de XTS en nieuwe Escalade. De XTS is een ongelooflijk goede auto voor je geld. In de VS heb je er een voor 45k USD, en dan heb je eigenlijk een auto die boven de A6, E klasse en 5 Serie staat.
Ziet er wel statisch uit.
Heerlijke kar, ben blij dat het de Amerikanen weer eens lukt om iets neer te zetten dat echt lekker smoelt! Of het uiteindelijk concurrerend is zien we t.z.t. wel. Ben toch benieuwd wat die concurrentie betreft: Geen concurrent 7/S/A8 staat er, maar als we naar de afmetingen gaan kijken (even though some say “It’s not about the size of the ship…) en naar foto’s op web – waarbij je elektrisch bedienbare zetels achterin ziet – lijkt het me stug dat Caddy met de CT6 de pijlen richt op het E-segment..


Audi A6 – 4,93m
Audi A8 – 5,14m

BMW 5 – 4,91m
BMW 7 – 5,08m

MB E – 4,88m
MB S – 5,12m

Caddy CT6 – 5,12 m



@sld87: 5,18 meter zelfs..
concurrent voor de A7 ofzo? Leuk bedacht maar die motor is veel te dik voor bescheiden Hollanders…..
@dutchdriftking: ja, maar niet veel te dik voor extravagante Hollanders
Zo jammer dat je hem nauwelijks gaat zien in Nederland. Maar echt een geweldige bak.
Heel verstandig dat ze weer met grote sedans komen. Luxe limodiensten komen binnenkort zonder Lincoln Town Cars te zitten, want die is al een tijd uit productie en voorraden raken op. Dit zorgt alleen al voor tienduizenden auto’s afzet. Interieurs zijn de afgelopen jaren zeer sterk verbeterd bij Amerikanen. De Buicks hebben vaak allemaal een lederen dashboard, terwijl de identieke Insignia dit niet heeft.
Ik vind hem zeer stijlvol! Alleen vind ik het een hoekige caddy versie van de Jaguar XJ

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).